FAQ om Turbo-bygge

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
kalle^
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 28
Blev medlem: 4 juli 2015, 15:01
Bil: CRX gen1
Namn: Kalle R
Ort: Göteborg

13 juli 2015, 16:22

NitraM skrev:Allt beror på vilken motor och hur mycket ladd du ska köra.
Det är en 1987 1.5 12v motor, turbon vet jag ej vilken modell men av märket garrett (väldigt liten).
NitraM skrev:Men ska du börja ladda mycket så är det nya kolvar och stakar som är ett måste för att få det hållbart och i rätt komp
Hur mycket ladd måste man ha för att få någon märkbar effekt? Vet ju att volvo 940 ltt laddar 0.3bar, och den har endast 4 hästar mer än gl motorn, men gissar att den då också har högre vridmoment på lägre varv.
kalle^
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 28
Blev medlem: 4 juli 2015, 15:01
Bil: CRX gen1
Namn: Kalle R
Ort: Göteborg

10 augusti 2015, 20:45

Från vad jag läser här verkar de vara nån relation mellan hög kompression och turbomattning, att den inte får vara för hög?

Om detta stämmer är det helt åt skogen att turbomata en motor med plannad topp (som jag då antar har högre än vanligt?)?

(Ledsen om det är dumma frågor och antaganden, nybörjare på sånt här)
Clabbe
Kunnig
Kunnig
Inlägg: 808
Blev medlem: 25 juli 2004, 12:56
Bil: EU8
Namn: Клабе Бюрстром
Ort: България

14 mars 2016, 17:43

Då ska jag också ge mig in i den här tråden och boxas..

Har tankarna att hänga på en turbo på min snurra, D16V1, då det är enkelt enligt lagarna här nere i balkan.
Original ligger motorn på 110 påsar och komp på 10:4 - Jag siktar på runt 200 påsar vid ett ladd på 0.5-0.6 bar.

Efter att ha läst runt på en hel del UK forum så rullar det ett par EP2:or där med turbo som är byggt på OEM motor, dvs inget bytt internt och rullar runt 200 påsar utan problem.
Finns även en EP1a som rullar här nere i Balkan på 200 hästar vid 0.5 bar. Han bände dock två stakar när han laddade 0.7 bar.
Så därför tänker jag köra på rutten att inte byta interna komponenter då detta är en daily driver och ska inte rulla på race banor och liknande utan ska bara få lite extra knuff.

Men nu kommer det jag är helt lost på - Nämligen vilken turbo jag ska köra på samt vilka andra OEM komponenter man kan köra på.
Någon tyckte jag skulle köra på en TD04HL-13G som sitter original i en massa Volvo´s som S/V70 t.ex - Är den att rekommendera?
440cc spridare ska man också ha, vilka kör andra på här? OEM i en massa BMW har jag sett men finns det någon annan favourit som folk här tycker är bättre?
Благодаря мутра!
Användarvisningsbild
david_2oosx
Användare
Användare
Inlägg: 65
Blev medlem: 1 september 2013, 19:43
Bil: esi Turbo
Namn: David Nilsson
Ort: mariestad

15 mars 2016, 12:25

Alla typer av t28 turbos funkar bra, körde med en gt2871 på min d16z6 förra året och var inget lagg lr liknande. Jag körde med saab 351cc spridare men dom va rätt bottade vid 0,6-0,7 i ladd. Finns honda anpassade 440cc på ebay som ska funka bra, ligger runt 1200kr tror jag :)
Turbo everything..
Användarvisningsbild
klotter
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 332
Blev medlem: 17 augusti 2006, 10:36
Bil: Accord
Namn: Fredrik Johansson
Ort: GBG

15 mars 2016, 23:15

Undrar hur du får dubbla effekten vid bara ett halvt bars ladd....
Clabbe
Kunnig
Kunnig
Inlägg: 808
Blev medlem: 25 juli 2004, 12:56
Bil: EU8
Namn: Клабе Бюрстром
Ort: България

16 mars 2016, 14:31

Det verkar ju gå enligt de flesta..

http://www.epcivic.com/index.php?/topic ... o+%2Bbuild
Благодаря мутра!
Användarvisningsbild
Malkolm
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Inlägg: 5133
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 19 times
Been thanked: 2 times

17 mars 2016, 10:24

klotter skrev:Undrar hur du får dubbla effekten vid bara ett halvt bars ladd....

Det där är rätt konstigt med hondor, men det stämmer faktiskt rätt hyfsat!
Läste om nån bänkning på en itr med turbo. Vid 0bar gav den 30-40hk mer än original.
Ett annat exempel är min k24, den gav 420hk vid 0,7bar. Dvs 1,21% mer effekt än orginal. Visst då vart det annat avgas o ingen cat längre. Men bra referens ändå.

D15z6 som har 114hk org, med turbo och 0,60-0,65bars övertryck gav den 245hk. Dvs 115% ökning av effekten fast det borde bara varit 65% ökning...

Har sett massor fler exempel som visar denna symptom, och aldrig något som visat motsatsen(förutom om det är riktigt sunkigt byggt och felmappat).

Med kompressor får man ocå mer effekt än vad man enligt teorin borde, men det blir aldrig lika hög bonuseffekt som med turbo.
Malkolm Roth, Västerås #600, 070-770 49 66 www.JDMracing.se
Linkitz
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 5
Blev medlem: 22 september 2017, 15:41
Bil: Civic EG5
Namn: Linus Jönsson
Ort: Göteborg

6 december 2017, 16:30

Tjena! Har en EG5 civic med en 1.5 LSI motor i och vill gärna veta lite vad man ska förbereda bilen med innan man stoppar in en turbo osv, har bara småpillat med den lite och vill gärna ha ett seriöst bygge nu, undrar lite om vart man kan hitta kit, agg osv. Vad man kan förbereda. Jag tror ni förstår vad jag menar!
Linkitz
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 5
Blev medlem: 22 september 2017, 15:41
Bil: Civic EG5
Namn: Linus Jönsson
Ort: Göteborg

9 december 2017, 23:22

Bör tilllägga att jag ska dra ut motorn och sätta in en k24
Användarvisningsbild
{BÅGEN}
Styrelsen Gold
Styrelsen Gold
Inlägg: 4201
Blev medlem: 17 april 2006, 10:38
Bil: Civic Ed / Civic Hybrid
Namn: Mattias Bågenholm
Ort: Göteborg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

10 december 2017, 23:39

Ja då har du ganska mycket jobb framför dig och ett tips är att få den fungerande utan turbo först.
*Medlems ansvarig*
*Kassör*
Mattias Bågenholm
0707-300215

Bilar
Civic ED Turbo "Kanjo" -91
FRV 1.8 -06
Accord 2.0 -07


Har ni några frågor ang ert medlemsskap i HPC så skicka ett PM till mig. :)
Skriv svar