FAQ om Turbo-bygge

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Peter_Karlsson
Användare
Användare
Inlägg: 194
Blev medlem: 22 maj 2004, 17:09
Bil: MB6
Namn: Peter Karlsson
Ort: Tosåsen, Oviken

8 januari 2007, 16:43

Om man ska sätta ner en prelude-spis i en civic ~92 och turbokonvertera detta. Är det bättre att ta H23 utan vtec eller H22 då?
Har för mig att det är lättare utan vtec då man slipper vassa kammar och kan ladda mer på lägre varv. Vad tror ni?
Det ska i första hand bli en åkaraktfram-bil men den ska byggas säkert och jag tänkte få ut ca 350 hk. Så, vilken motor ska man satsa på?

MVH
<a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=45586&st=0&p=463241&#entry463241" target="_blank"><!--coloro:#48D1CC--><span style="color:#48D1CC"><!--/coloro-->Civic Vei/Vti <!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Raceprojekt<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--colorc--></span><!--/colorc--> -95</a>
Användarvisningsbild
Fixxe
Tackade nej till jobb på Spoon
Tackade nej till jobb på Spoon
Inlägg: 5151
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:17
Bil: Civic/Jazz/Subaru
Namn: Fredrik Heijel
Ort: Halmstad
Has thanked: 11 times
Been thanked: 7 times

8 januari 2007, 21:25

du sparar ju sjukt mycket på swapp jobbet om du bygger på en b16 istället.
och siktar du "bara" på 350 häst, så är ju h22 lite overkill... lättare att få tag på diffbromsad låda osså om du bygger b-serie.

om du nu ska köra h, välj 22 inte 23. med lite flax får du ett closed deck block då dessutom! sen minns jag inte riktigt men iom att det är sådana där halvlattjo foder i h22orna så e det lite knivigt med eftermarknads smidda lågkompskolvar..
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 |

Civic -00 #racekor
Jazz -13 #röktafittan
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming

www.streetperformance.se
Peter_Karlsson
Användare
Användare
Inlägg: 194
Blev medlem: 22 maj 2004, 17:09
Bil: MB6
Namn: Peter Karlsson
Ort: Tosåsen, Oviken

9 januari 2007, 15:15

Iofs sparar jag säkert lite jobb och kanske vikt med b16, men då kommer jag ju tappa massa mysigt vrid och säkerhet. Jag vill gärna ha lite spelrum och inte ligga på gränsen till ras, därav det modesta målet. Just det, tänkte kanske köra på E85 för att ladda lite mer och för kylningen. Är det nån idé och måste jag tänka på nåt speciellt då?

Har läst allt jag kommit över och även läst turbo-faqen två gånger tror jag, men kom gärna med lite förslag och saker jag kanske glömt.

MVH
<a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=45586&st=0&p=463241&#entry463241" target="_blank"><!--coloro:#48D1CC--><span style="color:#48D1CC"><!--/coloro-->Civic Vei/Vti <!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Raceprojekt<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--colorc--></span><!--/colorc--> -95</a>
Kristian
Master
Master
Inlägg: 2482
Blev medlem: 2 maj 2004, 19:12
Ort: Stockholm

9 januari 2007, 21:19

350 driftsäkra hästar är väll inga jätte problem i en B16... eftersom du kommer få byta till smidda delar i vilken motor du änn kör med för att få ut den effekten så kommer ett B16 bygge kosta dej minst 10-15000 mindre...
för att inte tala om timmarna du sparar (och så slipper du ju åka med en prelude växellåda i bilen som enligt utsago inte ska va så roliga när man börjar plocka effekt... Tillåme H22 killarna skaffar ju lådor till B-seriemotorer och byggen konverteringsplattor...)
Senast redigerad av 1 Kristian, redigerad totalt 9 gånger.
Kristian, Hondalös.
Användarvisningsbild
Malkolm
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Inlägg: 5133
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 19 times
Been thanked: 2 times

10 januari 2007, 00:28

<!--QuoteBegin-Peter_Karlsson+8 Jan 2007, 16:43:42--><div class='quotetop'>QUOTE(Peter_Karlsson 4 8 Jan 2007, 16:43:42)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Om man ska sätta ner en prelude-spis i en civic ~92 och turbokonvertera detta. Är det bättre att ta H23 utan vtec eller H22 då?
Har för mig att det är lättare utan vtec då man slipper vassa kammar och kan ladda mer på lägre varv. Vad tror ni?
Det ska i första hand bli en åkaraktfram-bil men den ska byggas säkert och jag tänkte få ut ca 350 hk. Så, vilken motor ska man satsa på?

MVH
[right][snapback]363373[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->


En K20 fixar 300hk med överladd utan att du behöver börja byta ut några viala delar. Fast du vill ju ha 350hk och då kanske det är på gränsen. Men det är ju inte myke som slår K20 på fingrarna; de mysiga vridet och de härliga Vtecandet! <!--emo&:thumbup:-->Bild<!--endemo-->
Malkolm Roth, Västerås #600, 070-770 49 66 www.JDMracing.se
Peter_Karlsson
Användare
Användare
Inlägg: 194
Blev medlem: 22 maj 2004, 17:09
Bil: MB6
Namn: Peter Karlsson
Ort: Tosåsen, Oviken

10 januari 2007, 16:54

Sant. Saknar ju CTRen ganska mycket. Kör numera V40 T4 för kommande bebis men abstinensen smyger på. Tänkte ju bygga på en VTI från början så jag kanske ska gå tillbaka till det.

Är det nån mening att köra med E85 för kylning och spikningsminskning eller ska man köra på 98 i vanlig ordning?

MVH
<a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=45586&st=0&p=463241&#entry463241" target="_blank"><!--coloro:#48D1CC--><span style="color:#48D1CC"><!--/coloro-->Civic Vei/Vti <!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Raceprojekt<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--colorc--></span><!--/colorc--> -95</a>
Pabbe
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 47
Blev medlem: 1 november 2004, 10:33
Ort: Västerås

12 januari 2007, 11:54

E85 är inte helt dumt. Funderade själv på att köra med det, men jag får nöja mig med 98.
Då lär du behöva köra med relativt stora spridare om du ska köra original soppatryck och större pump, men det kanske du redan har koll på?
<!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->Pablo Munoz<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#4169E1--><span style="color:#4169E1"><!--/coloro-->EG6<!--colorc--></span><!--/colorc--> Turbo *såld*
Peter_Karlsson
Användare
Användare
Inlägg: 194
Blev medlem: 22 maj 2004, 17:09
Bil: MB6
Namn: Peter Karlsson
Ort: Tosåsen, Oviken

12 januari 2007, 22:04

blir väl ny mappsensor och större pump och spridare i så fall.
får nog bli lite sprit i bilen då.
<a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=45586&st=0&p=463241&#entry463241" target="_blank"><!--coloro:#48D1CC--><span style="color:#48D1CC"><!--/coloro-->Civic Vei/Vti <!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Raceprojekt<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--colorc--></span><!--/colorc--> -95</a>
Användarvisningsbild
Hammerin
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 2395
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:09
Bil: Integra Type-r -98
Namn: Richard Hammerin
Ort: Stockholm
Been thanked: 2 times

19 januari 2007, 22:39

Jag har sökt utan att hitta svar......

Placeringen av avgastempen vore bra att ha så nära avgasportarna som möjligt, men är det lämpligt att placera den i dp direkt efter turbon ? Har ett hål ledigt där <!--emo&;)-->Bild<!--endemo-->
*Regionsansvarig Stockholm*
Richard Hammerin
0708-711 779

Integra Type R -98

Familje pulka CR-V 2015

Jazz -05 83hk
Kinnekulle 1.12.0

Rip
CRX Turbo 240hk
Kinnekulle 1.02,4
G-Ring 1.36,3
Mantorp 1.34,1
Gelleråsen 1.18,0
M Scotte
Jag är en Honda :D
Jag är en Honda :D
Inlägg: 7941
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Been thanked: 6 times
Kontakt:

19 januari 2007, 22:58

Nej, den ska sitta innan turbon. Gärna i kollektorn om sådan finns.
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
oscii
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 397
Blev medlem: 25 juli 2004, 10:31

20 januari 2007, 07:17

Gärna då i 2ans runner, en bit ifrån utgången 7cm ungefär,
den blir varmast enl dom vise.
MvH
<!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><a href="http://crxcommunity.com/" target="_blank">http://crxcommunity.com/</a><!--sizec--></span><!--/sizec-->
MoRoN
Användare
Användare
Inlägg: 147
Blev medlem: 2 augusti 2004, 16:38
Bil: Prelude 2.2vti
Namn: Patrik Pawlak
Ort: Stockholm

25 januari 2007, 20:07

undrar om någon vet en bra setup till h22 om man vill ha ca 350hk ut på hjulen, då jag själv lutar lte åt turbo hållet med min prelude.
Patrik Pawlak
stockholm
Peter_Karlsson
Användare
Användare
Inlägg: 194
Blev medlem: 22 maj 2004, 17:09
Bil: MB6
Namn: Peter Karlsson
Ort: Tosåsen, Oviken

3 februari 2007, 19:16

Om man kör med ett unichip och större spridare/pump. Behöver man byta mappsensor då också?
Vilket unichip bör man ha till b16a?

MVH
<a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=45586&st=0&p=463241&#entry463241" target="_blank"><!--coloro:#48D1CC--><span style="color:#48D1CC"><!--/coloro-->Civic Vei/Vti <!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Raceprojekt<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--colorc--></span><!--/colorc--> -95</a>
Ali
Användare
Användare
Inlägg: 201
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:16
Namn: Ali T

3 februari 2007, 20:40

om du ska ladda över 0.7bar så behöver du en ny mappsensor

en A-box är vad som ska ha för våra hondor så som jag förstod det!

EDIT: själv har jag en D-box o det funkar oxå
Senast redigerad av 1 Ali, redigerad totalt 22 gånger.
Anton
Användare
Användare
Inlägg: 175
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:43
Ort: Umeå

23 februari 2007, 21:27

ha försökt sitta å lar mig lite om mapp läsning

jag ha räknat 29,7 (absolut tryck) * (VE) 90% * 8500(varv) * 97,6 (volymen i tum)
----------------------------------------------------------------------------------------------
639,6 (nått som bara ska va)* (460+100 insugs temp i F * 460, nått som oxå bara ska va)

formeln finns på Garretts hemsida

<a href='http://www.turbobygarrett.com/turbobyga ... ch103.html' target='_blank'>http://www.turbobygarrett.com/turbobyga ... 03.html</a>

hur som helst så fick jag ut det hära då jag satt dit plopparna i mappen på olika varv
ser det bra ut ?
[attachmentid=24752]
Senast redigerad av 1 Anton, redigerad totalt 23 gånger.
crx vtec TURBO!!

Anton Rönnkvist
Västerbotten Umeå

[b]Säljes insug, mm[/b] <a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=36562" target="_blank">http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=36562</a>
-----------------------------------------------------------------------
<!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->[b]Torque is only good when you're pulling shit.[/b]<!--sizec--></span><!--/sizec-->
Decson
Användare
Användare
Inlägg: 111
Blev medlem: 11 juni 2005, 14:28
Ort: Garpenberg

2 mars 2007, 15:43

Nu är kolvar stakar, packningar, lager.. lite av varje bokat och ska nog installeras till sommarn 2008, kör lågt ladd på org.motor i sommar. Har en fråga om sprutet, vad rekommenderar ni och varför?
De jag funderar på är Civinco BC500, ÅF i sverige så hjälp är lätttillgängligt, även installationshjälp mot betalning.
Hondata S300, vet inget om det mer än en flyktig rekommendation.
Ett plus vore om man kunde ha två mappar klara, en för D16Z6Turbo och en för besiktning. Laddtryck ungefär 1bar om det spelar nån roll för val av styrningen av det hela
David Ericson
Honda Accord Type-R -00
Volvo 740 Turbo -90 leksak
M Scotte
Jag är en Honda :D
Jag är en Honda :D
Inlägg: 7941
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Been thanked: 6 times
Kontakt:

2 mars 2007, 15:59

Enklaste är att modda orgboxen och mappa om med en 3 bars mappsensor. Du kan köra orgsensor till 0.7 i ladd.
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Kristian
Master
Master
Inlägg: 2482
Blev medlem: 2 maj 2004, 19:12
Ort: Stockholm

3 mars 2007, 08:37

Decson skrev:Ett plus vore om man kunde ha två mappar klara, en för D16Z6Turbo och en för besiktning.
du behöver inte 2 mappar... du plockar helt enkelt bara bort turbon å så går den inte in på övertrycks kolumnen i mappen ch vips så har du en sugmotor
Senast redigerad av 1 Kristian, redigerad totalt 3 gånger.
Kristian, Hondalös.
Peter_Karlsson
Användare
Användare
Inlägg: 194
Blev medlem: 22 maj 2004, 17:09
Bil: MB6
Namn: Peter Karlsson
Ort: Tosåsen, Oviken

18 mars 2007, 16:02

Lite ändrade planer nu.
Sparar för att bygga på en VTI (b16a2) och lutar åt att köpa ett full-race turbokit steg 2 gott för 540 häst.
Trycka ner sleeves i blocket och balansera orginalveven och köra på org. kamaxlar.
Handla stakar och kolvar, typ detta: <a href="http://cgi.ebay.com/ebaymotors/NEW-HOND ... enameZWDVW" target="_blank">http://cgi.ebay.com/ebaymotors/NEW-HOND ... meZWDVW</a>
Skunk 2 : <a href="http://cgi.ebay.com/ebaymotors/valve-sp ... enameZWDVW" target="_blank">http://cgi.ebay.com/ebaymotors/valve-sp ... meZWDVW</a>
och ventiler också.

E85 blir det, eller E100 om det kommer hit upp.
MSD electronic 7 tändning och motorstyrning, inte bestämt mig än, förslag tages tacksamt.

Kommer det att hålla för 500+?

Är det något som jag borde ändra på? Vad tror ni? Har Welen nåt bra förslag?

MVH

//Peter
Senast redigerad av 1 Peter_Karlsson, redigerad totalt 18 gånger.
<a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=45586&st=0&p=463241&#entry463241" target="_blank"><!--coloro:#48D1CC--><span style="color:#48D1CC"><!--/coloro-->Civic Vei/Vti <!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Raceprojekt<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--colorc--></span><!--/colorc--> -95</a>
Decson
Användare
Användare
Inlägg: 111
Blev medlem: 11 juni 2005, 14:28
Ort: Garpenberg

2 april 2007, 18:59

Har sett att många byter ventilfjädrar i sina motorer, av vilken anledning? Är det bara en säkerhetsgrej om man vill varva mer och förhindra ventilstuds? Borde jag byta nu under pågående turbokonvertering då toppen ändå är av? Ska inte varva mer än original. Fick med en påse fjädrar, säten och retainers men dom var till en SC tror jag, större diameter än mina iaf (D16Z6) för stora..


Är ARP topplocksbultar att rekommendera för mig eller klarar nya original att hålla det tätt? kompsänkt, smidda kolvar och stakar, laddtryck mellan 0,5-1bar nånstans
David Ericson
Honda Accord Type-R -00
Volvo 740 Turbo -90 leksak
Ali
Användare
Användare
Inlägg: 201
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:16
Namn: Ali T

2 april 2007, 19:39

Decson skrev:Har sett att många byter ventilfjädrar i sina motorer, av vilken anledning? Är det bara en säkerhetsgrej om man vill varva mer och förhindra ventilstuds? Borde jag byta nu under pågående turbokonvertering då toppen ändå är av? Ska inte varva mer än original. Fick med en påse fjädrar, säten och retainers men dom var till en SC tror jag, större diameter än mina iaf (D16Z6) för stora..


Är ARP topplocksbultar att rekommendera för mig eller klarar nya original att hålla det tätt? kompsänkt, smidda kolvar och stakar, laddtryck mellan 0,5-1bar nånstans
ska du ladda 0.5-1bar och inte varva över 7400rpm så behöver du inte byta ventilfjädrar.

kör på arp topplocksbultar, billiga och bra!
Kristian
Master
Master
Inlägg: 2482
Blev medlem: 2 maj 2004, 19:12
Ort: Stockholm

2 april 2007, 21:12

ska du inte varva mer eller byta kammar så behöver man inte byta ventilfjädrar oavsett hur mycket man laddar, så ventilfjäder byte är altså mest aktuellt vid sugmotorbygge
Kristian, Hondalös.
Festis
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 5
Blev medlem: 19 juli 2005, 14:54

12 april 2007, 15:51

hej..
jag håller på att montera mitt turbokit, ic sitter på plats o har en kille som ska sätta ihop rören men nu måste jag ha hjälp av e duktig kille som verkligen kan, med att koppla ihop allt o de e brottom, jag har alla sakera som behövs (tror jag).. måste få ut bilen så fort som möjligt.. självklart får ni betalt.. har garaget i länna i stockholm..

tack på förhand.. Mvh/Fredrik
Fredrik Vestergren
Decson
Användare
Användare
Inlägg: 111
Blev medlem: 11 juni 2005, 14:28
Ort: Garpenberg

1 augusti 2007, 14:10

Ali skrev:finns hos biltema

<a href="http://www.biltema.se/products/product. ... emId=77423" target="_blank">http://www.biltema.se/products/product. ... d=77423</a>

1/8" x 27 NPTF tror jag det ska va

eller så kan du söka hos nån hydraul firma.. dem har massvis.. köpte min där för 20kr..
Köpte ett sånt här T-kors men oljetrycksgivaren är ju gängen konad på, från ca 8,7mm upp till 9,1mm och T-korset har en jämn gänga på ca 9mm, så den går ju inte i..? ska man dra i en gängtapp i blocket eller vad ska man ta sig till, känner mig lite uppgiven just nu när bilen står upphissad och lite saker demonterade..
Senast redigerad av 1 Decson, redigerad totalt 1 gånger.
David Ericson
Honda Accord Type-R -00
Volvo 740 Turbo -90 leksak
Rikard_Filipsson
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 1
Blev medlem: 19 september 2007, 21:50

19 september 2007, 22:21

Tjenare, jag har en Honda Civic 1.5L VTEC -00 (D15Z8 motor)
bilen är helt orginal förutom ett K&N Luftfilter.

Jag är jäkligt nöjd med bilen den går billigt och säkert 0.6l/m på långkörning,
0.7l/m stadskörning men skulle gärna ha lite extra tryck i den för att
klara av smidigare omkörningar etc...
därför undrar jag nu om det är värt/möjligt att sätta in en Turbo?
Hur mycket extra hp skulle det ge ca?

Skulle helst se att turbo-trycket är inställt så att motorn ej tar skada osv..

Om jag fattat det rätt måste man väl ombesiktiga eller typbesiktiga bilen för
att få köra den efteråt också, är detta krångligt/dyrt?

Några rekommendationer på märken till turbo, och övrig utrustning och/eller
någon firma som kan montera och ställa in allt någorlunda billigt?

Blir det bra och hållbart eller ska jag skippa ombyggnaden, sälja bilen och skaffa en som
redan har turbo?

MvH
Rikard Filipsson
Senast redigerad av 1 Rikard_Filipsson, redigerad totalt 20 gånger.
lefty
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 3
Blev medlem: 14 augusti 2006, 23:53
Ort: Borgholm/Kalmar

7 oktober 2007, 18:46

Anton skrev:vars kan man köpa en "oil reducer" läste på honda-tech att det va ganska viktigt att ha en eftersom vi ha så högt oljetryck på våra motorer
hur funkar det? behöver man det? hur gör ni andra?

mvh
Anton Edvardsson
________________
civic eg esi -93
clio 16v -91 *projekt*
e30 320 -87 *sladdar bil*
prelude 2,2 vtec -93 *skrot*
lefty
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 3
Blev medlem: 14 augusti 2006, 23:53
Ort: Borgholm/Kalmar

30 oktober 2007, 04:41

ingen som vet? :snurrig:
Anton Edvardsson
________________
civic eg esi -93
clio 16v -91 *projekt*
e30 320 -87 *sladdar bil*
prelude 2,2 vtec -93 *skrot*
Ali
Användare
Användare
Inlägg: 201
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:16
Namn: Ali T

30 oktober 2007, 15:39

det funkar väl som en "strypning".. själv kör jag med 1.5mm in till turbon
lefty
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 3
Blev medlem: 14 augusti 2006, 23:53
Ort: Borgholm/Kalmar

31 oktober 2007, 05:04

Ja det är det ju, men ska man bara gissa eller? måste ju finnas något att gå efter?
Anton Edvardsson
________________
civic eg esi -93
clio 16v -91 *projekt*
e30 320 -87 *sladdar bil*
prelude 2,2 vtec -93 *skrot*
Honda_kim
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 26
Blev medlem: 28 oktober 2007, 05:54
Ort: Lövestad

10 november 2007, 21:28

Är inte en kompressor bättre än en turbo i en CTR -07 ?????

mvh Kim
#Kim Caspersen #
Civic Type R-GT

<a href="http://s2.bitefight.se/c.php?uid=25570" target="_blank">http://s2.bitefight.se/c.php?uid=25570</a>
Skriv svar