Funderar på att köpa crx men har lite frågor.

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
modda
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 2
Blev medlem: 8 augusti 2004, 19:50

11 februari 2006, 22:06

Hej.

Som rubriken säge så funderar jag på att köpa en crx men undrar hur hållbar bilarna är om man kör hårt ?

Hur är växellådorna ?
Hur är Motorn ?
Andra delar som inte håller ?
Typiska fel ?

Vill veta allt och lite till [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... iggrin.gif[/img]

Mvh /Niklas
Niklas Westberg
SirThelin
Användare
Användare
Inlägg: 118
Blev medlem: 3 maj 2005, 12:06

11 februari 2006, 22:11

Rost i skärmkanterna är ett typiskt fel.
Motorerna verkar hålla nästan hur längesom helst om man sköter den rätt.

Störtnöjd med min 89a
Anders Thelin
Jocke_A
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 0
Blev medlem: 25 juli 2004, 00:41
Ort: Ystad

11 februari 2006, 22:13

1ans och 2ans synkringar kan ha gått hårt åt...

rost typ överallt, bakom lister, på sparklådor, taklucka, skärmkanter osv...

se till så den är servad rätt!!!

fördelaren brukar rasa vid en ~15k mil. Generatorn också då ungefär...
Senast redigerad av 1 Jocke_A, redigerad totalt 11 gånger.
[b]Joakim Andersson
Ystad/Skåne

S2000 -07 <!--coloro:#FFFACD--><span style="color:#FFFACD"><!--/coloro-->Platinum Pearl White<!--colorc--></span><!--/colorc-->

070-6286701[/b]
modda
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 2
Blev medlem: 8 augusti 2004, 19:50

11 februari 2006, 22:18

okej men motorn i sej verkar hålla för hård körning ?

Håller den bättre eller sämmre än en golf 2 ? [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... tongue.gif[/img]
Har precis dödat min sån så tänkte skaffa mej någe mer hållbart
Niklas Westberg
Rasmus L
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 45
Blev medlem: 5 augusti 2004, 16:29
Ort: Kalmar

11 februari 2006, 22:34

[quote=modda,11 Feb 2006, 22:19:15]
okej men motorn i sej verkar hålla för hård körning ?

Håller den bättre eller sämmre än en golf 2 ? [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... tongue.gif[/img]



Ja
/[b]Rasmus Lindquist[/b]

Civic EK4 VTI
CBR 1000 RR

Civic EG HB-K20A2 (såld)
Civic EK -97 (såld)
Crx -88 B18C (RIP) =(
Freddy
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 330
Blev medlem: 3 januari 2005, 20:38
Namn: Freddy Bigun
Ort: Helsingborg/Västerås/Stockholm

11 februari 2006, 23:32

haha sorry men du kan inte gämföra med en golf [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/whip.gif[/img]

det vanligaste felen är

rost, så välj ett fint exemplar från början om du inte vill rost laga

huvudströmsrelät

pendlande tomgång

tändmodulen

det här är inga problem som man ska vara oroliga för heller för det är enkla fel... undantag på rosten då

annars är det en bil med mycket körglädje för pengarna.... motorerna är guld!

skicka gärna en länk till oss på klubben på bilen du tänker köpa så vi kan hjälpa till, om priset skulle vara för högt för lågt osv.....
Senast redigerad av 1 Freddy, redigerad totalt 11 gånger.
Freddy Bigün


Honda civic 98 EK3 1.5 vtec-e powa :) *brukis*
Honda Crx Turbo 91 D16Z5 *projekt*
Honda Civic 89 D16A6 brukisen *rost hög**skrot*
Honda Civic 89 D16A6 ner plockad *skrot*
Honda Crx 88 D16A6 skall strax plockas ner *skrot*
Honda Civic 89 D15B2 skall repareras och säljas *reparerad**såld*
Ford sierra 87 R.I.P
Vtec_Lambo
Användare
Användare
Inlägg: 289
Blev medlem: 26 april 2004, 12:06
Ort: Trelleborg

12 februari 2006, 02:49

Vilken årsmodell syftar du främst på?
<!--coloro:#2E8B57--><span style="color:#2E8B57"><!--/coloro-->Civic EK3-R -96<!--colorc--></span><!--/colorc-->

[b]Tidigare bilar:[/b]
<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->Crx VT -91<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#808080--><span style="color:#808080"><!--/coloro-->Mazda 323F -92<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#C0C0C0--><span style="color:#C0C0C0"><!--/coloro-->Ford Granada 2.0L -84<!--colorc--></span><!--/colorc-->

<a href="http://www.streetpower.se/" target="_blank">www.STREETPOWER.se</a>
Dalan
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 368
Blev medlem: 27 april 2004, 21:24
Ort: Timrå

12 februari 2006, 09:48

Ett tips. Skippa de bilarna med snik motorerna och köp en lite dyrare med 150hk på en gång. VTEC är oslagbart [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... tongue.gif[/img] Du kommer bara ångra dig och vill byta ganska snabbt ändå [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]

Och ang om den är bättre än en GolfII [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img] den käkar golftvåor till frukost [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/wink.gif[/img]
Mattias Dahlstedt

Suzuki GSX-R 750 -98
Honda Civic ESI HB -92
Bashan ATV 200cc -07

Säljer stålomspunna bromsslangar av högsta kvalité
Prisexempel: 4 slangar till Civic, CRX mfl. 1000:- inkl frakt
Skicka PM för mer info
modda
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 2
Blev medlem: 8 augusti 2004, 19:50

12 februari 2006, 15:45

haha fan va skönt med lite folk som har åsikter [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]..

Jag vet inte vilken årsmod jag ska köpa än håller på att kolla för tillfället men verkar med stor sannorlikhet bli en vanlig crx till att börja med.. Sen får vi se om det blir en V-Tech efter ;D
Niklas Westberg
pr0ny
Påläst
Påläst
Inlägg: 593
Blev medlem: 25 juli 2004, 00:49
Namn: Ronny P
Ort: Luleå

12 februari 2006, 15:48

enligt mig är det väldigt svårt att hitta en prisvärd crx-vtec... folk vill ha aldeles förmycket pengar för dom...
Speed is an addiction, that makes me a junkie

0707396659
Vtec_Lambo
Användare
Användare
Inlägg: 289
Blev medlem: 26 april 2004, 12:06
Ort: Trelleborg

12 februari 2006, 16:52

<!--QuoteBegin-pr0ny+12 Feb 2006, 15:49:51--><div class='quotetop'>QUOTE(pr0ny 4 12 Feb 2006, 15:49:51)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->enligt mig är det väldigt svårt att hitta en prisvärd crx-vtec... folk vill ha aldeles förmycket pengar för dom...
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=243078"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
De är ju lätt värda det! [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... iggrin.gif[/img]
<!--coloro:#2E8B57--><span style="color:#2E8B57"><!--/coloro-->Civic EK3-R -96<!--colorc--></span><!--/colorc-->

[b]Tidigare bilar:[/b]
<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->Crx VT -91<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#808080--><span style="color:#808080"><!--/coloro-->Mazda 323F -92<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#C0C0C0--><span style="color:#C0C0C0"><!--/coloro-->Ford Granada 2.0L -84<!--colorc--></span><!--/colorc-->

<a href="http://www.streetpower.se/" target="_blank">www.STREETPOWER.se</a>
InteLLi
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 2
Blev medlem: 15 april 2006, 20:01
Ort: Strömsnäs Bruk

6 juli 2006, 19:16

Jag har precis Inhandlat mig en Crx Vtec 90a. jag ger 37k för min o den är i fint skick o har gått 17600mil. tycker de e ganska rimligt. inge rost på den heller. förutom lite lite grann på takluckan. Vtecen är också rätt svår att få tag i för har man väl köpt den så släpper man inte den frivilligt eller vad säger ni?
Tobias Vinther
Användarvisningsbild
oskar
Styrelsen
Styrelsen
Inlägg: 2617
Blev medlem: 28 april 2004, 01:22
Bil: Accord type R/S
Namn: Oskar Johansson
Ort: Romelanda (Kungälv)
Has thanked: 10 times
Been thanked: 4 times

6 juli 2006, 21:50

Civic med vtec maskin är lika skön som crx och snyggare tycker jag, samma bil fast annorlunda. <!--emo&;)-->Bild<!--endemo-->

mvh
Oskar Johansson
Sponsoransvarig HPC
*0733-124451*

Honda Accord Type S Wagon 2007
Honda Accord Type R 2002
HPC Kungälv medlem #936
0733-124451
Kinnekulle 1:02:73
Gelleråsen 1:21:38
Anderstorp 2:01:xx snigelfart jag vet....
Användarvisningsbild
Malkolm
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Inlägg: 5158
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 20 times
Been thanked: 4 times

6 juli 2006, 22:37

Köp en crx, de håller riktigt bra, det är bara roten som är tråkig.
Vi här på HPC kör ofta och gärna bankörning med vära små kära bilar, tex på Mantorp, det är skitroligt och motorerna och växellådorna håller svinbra! <!--emo&:thumbup:-->Bild<!--endemo-->
Även bra väghållning har dem orginal, fast oftast vill man ha ännu bättre när man väl har fått smak för det... <!--emo&:D-->Bild<!--endemo-->

Och angående Vtec, har du råd så tycker jag givetvis att du ska köpa en sån, visst mycket pengar men de är lätt värda det, man tappar nästan inget i värde heller vilket är bra.
Föresten jag hade en crx utan vtec och jag köpte en vtecmotor och växellåda för ca 10.000:- och det var rätt billigt och den är värd varenda krona!

Men köp ingen 88a, då de bara har 107hk..


Förresten sa jag att jag numera är vtecberoende!?! <!--emo&:shock1:-->Bild<!--endemo--> <!--emo&:thumbup:-->Bild<!--endemo--> <!--emo&;)-->Bild<!--endemo-->


Edit: CRX är snyggare än Civic. <!--emo&:saythat:-->Bild<!--endemo-->
Senast redigerad av 1 Malkolm, redigerad totalt 6 gånger.
Malkolm Roth, Västerås #600, 070-770 49 66 www.JDMracing.se
Gabrin
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 18
Blev medlem: 25 juni 2006, 22:57
Ort: Göteborg

11 juli 2006, 06:38

Har en fråga i ärendet då jag fundrerar på att byta upp min rex till en med vtec..
Vad är ett rimligt pris för dessa bilar?
Säg en kanonfin bil utan rost o.s.v.
var ligger taket, hur mycket är för mycket?
Gabriel Ringius

Tidigare
Saab 90 -86
Honda CB 500 -94
Honda Civic Coupé CRX -89
Citroën C4 coupé -05
Toyota GT86 -12

Framtida planer
?
Vtec_Lambo
Användare
Användare
Inlägg: 289
Blev medlem: 26 april 2004, 12:06
Ort: Trelleborg

11 juli 2006, 12:49

En fin utan rost och som gått under 15k mil hade jag inte gett mer än 45k kanske 50k om den är mycket fin.
<!--coloro:#2E8B57--><span style="color:#2E8B57"><!--/coloro-->Civic EK3-R -96<!--colorc--></span><!--/colorc-->

[b]Tidigare bilar:[/b]
<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->Crx VT -91<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#808080--><span style="color:#808080"><!--/coloro-->Mazda 323F -92<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#C0C0C0--><span style="color:#C0C0C0"><!--/coloro-->Ford Granada 2.0L -84<!--colorc--></span><!--/colorc-->

<a href="http://www.streetpower.se/" target="_blank">www.STREETPOWER.se</a>
Användarvisningsbild
Malkolm
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Inlägg: 5158
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 20 times
Been thanked: 4 times

11 juli 2006, 13:15

Och de risigaste/objekt brukar väl gå för runt 30k.
Malkolm Roth, Västerås #600, 070-770 49 66 www.JDMracing.se
Gabrin
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 18
Blev medlem: 25 juni 2006, 22:57
Ort: Göteborg

4 september 2006, 12:04

Hej! nu brinner det i knutarna..
Har hittat en crx vt utan rost kanppa 15k mil -91:a, blå
kostar 41k.
har haft en ed9 tidigare för typ 20, vad behöver kollas på vt:n?
är det värt pengarna?

ingen rost, drivknutarna bytta..

Vad måste/bör man kolla, är inte intresserad av att lägga 41k och så visar det sig att
jag måste lägga yttterligare 10-20 för att ha igång den..

Ska kolla på den idag och provköra, så lite bråttom är det..

Mvh
Gabriel
Gabriel Ringius

Tidigare
Saab 90 -86
Honda CB 500 -94
Honda Civic Coupé CRX -89
Citroën C4 coupé -05
Toyota GT86 -12

Framtida planer
?
Vtec_Lambo
Användare
Användare
Inlägg: 289
Blev medlem: 26 april 2004, 12:06
Ort: Trelleborg

4 september 2006, 12:47

Kolla om växellådan skrapar i någon växel, tyvärr brukar de flesta ha lite skrap. Annars verkar det vara ett vettigt pris om det inte är mycket rost på den.
<!--coloro:#2E8B57--><span style="color:#2E8B57"><!--/coloro-->Civic EK3-R -96<!--colorc--></span><!--/colorc-->

[b]Tidigare bilar:[/b]
<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->Crx VT -91<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#808080--><span style="color:#808080"><!--/coloro-->Mazda 323F -92<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#C0C0C0--><span style="color:#C0C0C0"><!--/coloro-->Ford Granada 2.0L -84<!--colorc--></span><!--/colorc-->

<a href="http://www.streetpower.se/" target="_blank">www.STREETPOWER.se</a>
Tsubasa
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 39
Blev medlem: 13 november 2005, 01:37

4 september 2006, 16:50

88 finns med 124 hk med, samma som med gen 1, där finns både sohc och dohc ;P
wriid
Användare
Användare
Inlägg: 180
Blev medlem: 10 november 2004, 19:40
Namn: Johnny Åkerlind
Ort: Nacka

4 september 2006, 16:57

Vad beror pendlande tomgång på? och hur lätt är det att fixa skrap i lådan? Byta hela som gäller då eller?
[b]Medlem #1535[/b]
Gabrin
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 18
Blev medlem: 25 juni 2006, 22:57
Ort: Göteborg

4 september 2006, 17:36

Förstår nu att man ska ha vt:n, kul vid 5k rpm..

Nån som vet hur och var man får
tag i ljuddämpare från mitten och bak? Denna ligger och vibrerar på låga varv,
ganska irriterande även om ljudet när man drar på är massivt..

När jag provkörde var den som på min ed9, tomgången ligger på typ 2 rpm
Ska den ligga så lågt att bilen nästan dör och/eller kan man göra något åt det?

<!--QuoteBegin--><div class='quotetop'>QUOTE</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Vad beror pendlande tomgång på? och hur lätt är det att fixa skrap i lådan? Byta hela som gäller då eller?<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Kan funka genom att byta till lyxolja i växellådan..
Senast redigerad av 1 Gabrin, redigerad totalt 4 gånger.
Gabriel Ringius

Tidigare
Saab 90 -86
Honda CB 500 -94
Honda Civic Coupé CRX -89
Citroën C4 coupé -05
Toyota GT86 -12

Framtida planer
?
Freed
Användare
Användare
Inlägg: 120
Blev medlem: 15 oktober 2005, 14:35
Ort: Lund

4 september 2006, 18:29

Du kan få tag på cat-back system för runt 5000sek (eftermarknads) även Simons har en del till CRX. Eller så ser man till att fästa det avgassytemet som sitter på bilen.

Tomgångsskruven sitter på spjällhuset, prova att justera upp där. Ligger tomgången stabilt eller vandrar den?

Att byta olja i växellådan tar ju inte bort problemet, du kanske inte känner/hör skrapningarna längre men du lagar ju inget med ny olja. Vasd jag har hört så är det lättast är att byta hela lådan (om man får tag på en som inte skrapar) då det är relativt dyrt/omständigt att byta synk i lådorna. Men jag tror inte det finns många Hondor med helt skrapfri låda.
<!--coloro:#483D8B--><span style="color:#483D8B"><!--/coloro-->Honda CRX '89 [i]<!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->Snart färdig!<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/i]
<a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=45549" target="_blank">Min projekttråd</a><!--colorc--></span><!--/colorc-->

<!--coloro:#8B0000--><span style="color:#8B0000"><!--/coloro-->Tack Till
<a href="http://dicksbilomotor.com/" target="_blank">Dicks Bil & Motor</a> ::: <a href="http://www.abrmotorsport.se" target="_blank">ÅBR Motorsport</a> ...<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Vtec_Lambo
Användare
Användare
Inlägg: 289
Blev medlem: 26 april 2004, 12:06
Ort: Trelleborg

4 september 2006, 19:15

Byta synkringar i lådan är verkligen inget skoj, men svårt att få tag på en Y2-låda(Vt-låda) som inte skrapar. Tomgången ska väl ligga på runt 750rpm när bilen är varm har jag för mig och den justerar man vid spjällhuset precis som Freed skrev.
<!--coloro:#2E8B57--><span style="color:#2E8B57"><!--/coloro-->Civic EK3-R -96<!--colorc--></span><!--/colorc-->

[b]Tidigare bilar:[/b]
<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->Crx VT -91<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#808080--><span style="color:#808080"><!--/coloro-->Mazda 323F -92<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#C0C0C0--><span style="color:#C0C0C0"><!--/coloro-->Ford Granada 2.0L -84<!--colorc--></span><!--/colorc-->

<a href="http://www.streetpower.se/" target="_blank">www.STREETPOWER.se</a>
hondapower
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 496
Blev medlem: 29 juli 2004, 18:01
Ort: norrköping

4 september 2006, 20:45

om den har den tomgången när den är kall så är allt som det ska.
och du säger att den sen går ned så mptprn nästan dör till (om man skall kalla det så) är också vanligt som ja förstått det.

dessa saker brukar försvinna när motorn körts varm och dragits ur lite efter man kört den ett tag.

om tomgången är konstant extremt låg så går det att justera upp den som nån ovan nämnde.
lika så om tomgången är så hög även fast motorn sedan blivit varm.


ang avgas delen du nämnde så borde väl tex Mekonomen mfl mfl ha dessa.

beror lite på vad för typ av skrap du har på lådan.
synk skrap vid snabba växlingar på höga varv?
skrap över huvud taget när du växlar?
annat?

vid skrap på högre högre varv vid snabb växling så brukar det va synkringen..och då har tom MTL oljan svårt att fixa det.

vid vanlig växling så kanske räcker med att slå i ny olja ifall det är tomt på olja i lådan.
om inte,slå i MTL olja så brukar det fixa sig.
Skriv svar