Hur gör jag med kamremmen?

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
mackan_crx_89
Användare
Användare
Inlägg: 170
Blev medlem: 7 juni 2005, 18:18
Bil: Honda Crx VT
Namn: Marcus Svensson
Ort: Kalmar/Torsås

9 april 2006, 16:38

Tjena!
Det är så att jag ska byta ventiltätningar i toppen nu i veckan IGEN pg a av vissa saker. (Motor: D16Z5)

Och min fråga är om det går att hålla kvar kamremmen på nåt sätt nere på vevaxeln så att det endast räcker att haka av remmen från kamaxlarna.

Eller blir man tvungen sen att ta bort plastkåpan som sitter på högra sidan av motorn och kontrollera så vevaxeln står rätt också när man ska sätta dit remmen på kamaxeldreven igen?

För det är ju nämligen rätt jobbigt att få bort plastkåpan när motorn fortfarande sitter kvar i bilen, för då måste man ju också ta bort det högra motorfästet (framifrån sett) för att kunna få väck kåpan.

Vilket är det bästa sättet tror ni?

(Hoppas ni förstod vad jag menade, lite svårt att förklara)
Senast redigerad av 1 mackan_crx_89, redigerad totalt 17 gånger.
andno
Lärd
Lärd
Inlägg: 1098
Blev medlem: 20 maj 2004, 13:27
Ort: Lund

9 april 2006, 17:42

Är det skum på oljelocket med?
ANDERS NORDSTRÖM, LUND #653
HONDA GOLD WING GL 1500 SE 1998

Såld:
HONDA PRELUDE 2.3 4WS 1992 (snyft)
mackan_crx_89
Användare
Användare
Inlägg: 170
Blev medlem: 7 juni 2005, 18:18
Bil: Honda Crx VT
Namn: Marcus Svensson
Ort: Kalmar/Torsås

9 april 2006, 18:21

<!--QuoteBegin-andno+9 Apr 2006, 17:42:32--><div class='quotetop'>QUOTE(andno 4 9 Apr 2006, 17:42:32)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Är det skum på oljelocket med?
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=267950"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Nej, det är endast i kylaren som det skummar sig.

Och bilen ryker så in i he*vete också, även fast topplocket är totalrenoverat med packningar, tätningar och inslipade ventiler m.m. [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... rybaby.gif[/img]
Går åt ca 1L olja per 30mil.
Motorn drog inte lika mycket olja innan renoveringen så det vore konstigt om oljeringarna har sagt upp sig så fort utan varning.
Kompet är fortfarande bra i motorn och det är bra ös i motorn också.

Ska man göra ett leakdown test på motorn?
Senast redigerad av 1 mackan_crx_89, redigerad totalt 9 gånger.
maniac
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 497
Blev medlem: 25 juli 2004, 00:40
Ort: bor utanför norrköping

9 april 2006, 20:05

Låter som om någon ventiltätning inte är okej,bara för att det är nyrenoverat behöver det ju inte vara bra.bättre o riva ner toppen igen nu än o vänta till mittisommaren,
Peter Åstrand
gråmetallic crx -92 dohc jrsc
Kristian
Master
Master
Inlägg: 2482
Blev medlem: 2 maj 2004, 19:12
Ort: Stockholm

9 april 2006, 20:35

låter som nånn har satt ventiltätningarna fel
Kristian, Hondalös.
mackan_crx_89
Användare
Användare
Inlägg: 170
Blev medlem: 7 juni 2005, 18:18
Bil: Honda Crx VT
Namn: Marcus Svensson
Ort: Kalmar/Torsås

9 april 2006, 22:53

<!--QuoteBegin-Kristian+9 Apr 2006, 20:35:40--><div class='quotetop'>QUOTE(Kristian 4 9 Apr 2006, 20:35:40)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->låter som nånn har satt ventiltätningarna fel
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=268052"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Det var jag själv som bytte ventiltätningarna i vintras men jag misstänker också att det är nåt fel på dom, för dom ska vara uppmärkta för insug och avgassida, men de som jag fick i sotningssatsen var exakt likadana allihopa.
Så troligtvis ligger väl felet där.

Eller vad tror ni?
Användarvisningsbild
NilsG
Kunnig
Kunnig
Inlägg: 926
Blev medlem: 16 april 2004, 01:46
Bil: Saab
Namn: Nils-Gunnar Johansson
Ort: Göteborg

9 april 2006, 23:50

de ska inte vara likadana, iaf. inte om man köper satsen hos honda
Nils-Gunnar Johansson
Team Gbg

Saab 96 V4 '77b
Saab 9-3 '99
mackan_crx_89
Användare
Användare
Inlägg: 170
Blev medlem: 7 juni 2005, 18:18
Bil: Honda Crx VT
Namn: Marcus Svensson
Ort: Kalmar/Torsås

10 april 2006, 00:33

<!--QuoteBegin-NilsG+9 Apr 2006, 23:50:38--><div class='quotetop'>QUOTE(NilsG 4 9 Apr 2006, 23:50:38)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->de ska inte vara likadana, iaf. inte om man köper satsen hos honda
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=268174"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Det var väl det som var felet.
Jag köpte sotningssatsen från autoexperten
Användarvisningsbild
NilsG
Kunnig
Kunnig
Inlägg: 926
Blev medlem: 16 april 2004, 01:46
Bil: Saab
Namn: Nils-Gunnar Johansson
Ort: Göteborg

10 april 2006, 01:12

har du nån lös topp så du kan mäta ventilskaften?
Nils-Gunnar Johansson
Team Gbg

Saab 96 V4 '77b
Saab 9-3 '99
mackan_crx_89
Användare
Användare
Inlägg: 170
Blev medlem: 7 juni 2005, 18:18
Bil: Honda Crx VT
Namn: Marcus Svensson
Ort: Kalmar/Torsås

10 april 2006, 01:18

<!--QuoteBegin-NilsG+10 Apr 2006, 01:12:42--><div class='quotetop'>QUOTE(NilsG 4 10 Apr 2006, 01:12:42)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->har du nån lös topp så du kan mäta ventilskaften?
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=268200"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->


jo jag har två toppar liggandes.
Ska jag mäta längden på ventilerna då eller vad menar du?
varför?
Användarvisningsbild
NilsG
Kunnig
Kunnig
Inlägg: 926
Blev medlem: 16 april 2004, 01:46
Bil: Saab
Namn: Nils-Gunnar Johansson
Ort: Göteborg

10 april 2006, 01:23

nä diametern på själva skaftet
för att veta om det är skillnad på tätningarna, eller om alla är likadana...bankade du på alla tätningarna ordentligt?
Nils-Gunnar Johansson
Team Gbg

Saab 96 V4 '77b
Saab 9-3 '99
mackan_crx_89
Användare
Användare
Inlägg: 170
Blev medlem: 7 juni 2005, 18:18
Bil: Honda Crx VT
Namn: Marcus Svensson
Ort: Kalmar/Torsås

10 april 2006, 02:02

<!--QuoteBegin-NilsG+10 Apr 2006, 01:23:34--><div class='quotetop'>QUOTE(NilsG 4 10 Apr 2006, 01:23:34)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->nä diametern på själva skaftet
för att veta om det är skillnad på tätningarna, eller om alla är likadana...bankade du på alla tätningarna ordentligt?
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=268204"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Jag tryckte dit ventiltätningarna för hand. Det kanske inte räcker eller?
mackan_crx_89
Användare
Användare
Inlägg: 170
Blev medlem: 7 juni 2005, 18:18
Bil: Honda Crx VT
Namn: Marcus Svensson
Ort: Kalmar/Torsås

10 april 2006, 03:04

<!--QuoteBegin-maniac+9 Apr 2006, 20:05:37--><div class='quotetop'>QUOTE(maniac 4 9 Apr 2006, 20:05:37)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Låter som om någon ventiltätning inte är okej,bara för att det är nyrenoverat behöver det ju inte vara bra.bättre o riva ner toppen igen nu än o vänta till mittisommaren,
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=268027"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

jo fast om det inte är ventiltätningarna så känns det väldigt dumt att man har rivit ner motorn igen, för jag hade inte planerat att byta kolvar och ringar just nu. tänkte ta det till nästa vinter istället.
Så helst hade jag velat få reda på om det är oljeringarna som är gångna först innan jag börjar riva i motorn igen.
mackan_crx_89
Användare
Användare
Inlägg: 170
Blev medlem: 7 juni 2005, 18:18
Bil: Honda Crx VT
Namn: Marcus Svensson
Ort: Kalmar/Torsås

11 april 2006, 15:04

Vilket är det bästa sättet att kolla om det är ventiltätningarna som är dåliga?
Så att jag inte byter dom igen när det egentligen är oljeringarna som är slut?

Vad kostar en sotningssats från Rosenholtz?
mackan_crx_89
Användare
Användare
Inlägg: 170
Blev medlem: 7 juni 2005, 18:18
Bil: Honda Crx VT
Namn: Marcus Svensson
Ort: Kalmar/Torsås

11 april 2006, 23:09

Jag hittade detta ang ventilskaften i Z5 motorn:

Diameter:
Insug: 6,58 - 6,59mm
Avgas: 6,55 - 6,56mm

Så om diametern på ventilskaften skiljer mellan avgas och insugsidan så måste det ju vara speciella tätningar till avgas resp insugsidan


Och med tanke på att dom ventiltätningarna jag fick med i sotningssatsen var likadana allihopa så måste det väl vara dom som gör att motorn tar så mycket olja som den gör?
Användarvisningsbild
NilsG
Kunnig
Kunnig
Inlägg: 926
Blev medlem: 16 april 2004, 01:46
Bil: Saab
Namn: Nils-Gunnar Johansson
Ort: Göteborg

12 april 2006, 01:12

Är väldigt troligt ja, tänk på att banka på de ordentligt nästa gång.

Ang. pris på sotsatsen, så gav jag 883 kr med rabatt här i Gbg...
Senast redigerad av 1 NilsG, redigerad totalt 12 gånger.
Nils-Gunnar Johansson
Team Gbg

Saab 96 V4 '77b
Saab 9-3 '99
mackan_crx_89
Användare
Användare
Inlägg: 170
Blev medlem: 7 juni 2005, 18:18
Bil: Honda Crx VT
Namn: Marcus Svensson
Ort: Kalmar/Torsås

17 april 2006, 19:58

Tjena!
Det är så att jag ska byta ventiltätningar i toppen nu i veckan IGEN pg a av vissa saker. (Motor: D16Z5)

Och min fråga är om det går att hålla kvar kamremmen på nåt sätt nere på vevaxeln så att det endast räcker att haka av remmen från kamaxlarna.

Eller blir man tvungen sen att ta bort plastkåpan som sitter på högra sidan av motorn och kontrollera så vevaxeln står rätt också när man ska sätta dit remmen på kamaxeldreven igen?

För det är ju nämligen rätt jobbigt att få bort plastkåpan när motorn fortfarande sitter kvar i bilen, för då måste man ju också ta bort det högra motorfästet (framifrån sett) för att kunna få väck kåpan.

Vilket är det bästa sättet tror ni?

(Hoppas ni förstod vad jag menade, lite svårt att förklara)
maniac
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 497
Blev medlem: 25 juli 2004, 00:40
Ort: bor utanför norrköping

18 april 2006, 00:15

jag tror inte att jag var tvungen att ta bort motorfästet(högra) för att ta bort plastkåpan bara dom 4 skruvarna som håller kåpan.men för att få på ny rem så är du tvungen att ta bort fästet.
Peter Åstrand
gråmetallic crx -92 dohc jrsc
adio
Lärd
Lärd
Inlägg: 1103
Blev medlem: 17 augusti 2005, 21:16
Bil: Del Sol
Namn: Erik Rådström
Ort: Örebro

18 april 2006, 18:05

Jag gjorde exakt samma sak som du nu har gjort och även om du köpt sotningssatsen på autoexperten eller ej så är det synlig skillnad på ventiltätningarna, för ena sidan är fjädern svart och andra vit.
Sen så om du slipat in ventilerna och tryckt dit alla tätningar är jag nästan säker på att det inte är de det beror på. Ta av ventilkåpan så ser du om någon sitter löst om de inte gör det så även om du satt dem på fel sida så ska de inte dricka så mycket olja. Jag tror att efter du bytt så blev det tätt där och då trycks oljan ner förbi kolvringarna och sedan förbränns. Trycket har förmodligen inte varit lika högt med dåliga ventiltätningar tidigare och då har den inte orkat trycka ner så mycket olja. Gå bakom bilen och dra fingern på bakluckan over avgasröret om det är svart prickigt på bakluckan och blir svart på ditt finger så är det som jag beskriver det.
Erik Rådström

SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
Master Mag
Användare
Användare
Inlägg: 89
Blev medlem: 12 oktober 2005, 18:26
Ort: Västerås

18 april 2006, 18:15

Felvänd toppackning? Hur ter det sig på en D16, B16 så sputar det väl olja överallt vad jag hört, men inte hört nått om d16... aja bara en tanke...

Brukar gå att skippa att lossa nedre kåpan om du kommer åt sträckaren ändå.
Senast redigerad av 1 Master Mag, redigerad totalt 18 gånger.
-92 Civic Vti Turbo
mackan_crx_89
Användare
Användare
Inlägg: 170
Blev medlem: 7 juni 2005, 18:18
Bil: Honda Crx VT
Namn: Marcus Svensson
Ort: Kalmar/Torsås

18 april 2006, 18:29

<!--QuoteBegin-Master Mag+18 Apr 2006, 18:15:06--><div class='quotetop'>QUOTE(Master Mag 4 18 Apr 2006, 18:15:06)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Felvänd toppackning? Hur ter det sig på en D16, B16 så sputar det väl olja överallt vad jag hört, men inte hört nått om d16... aja bara en tanke...

Brukar gå att skippa att lossa nedre kåpan om du kommer åt sträckaren ändå.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=271729"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->


Toppackingen sitter inte fel, det är jag säker på. Kollade flera gånger så att den låg rätt.
mackan_crx_89
Användare
Användare
Inlägg: 170
Blev medlem: 7 juni 2005, 18:18
Bil: Honda Crx VT
Namn: Marcus Svensson
Ort: Kalmar/Torsås

18 april 2006, 18:37

<!--QuoteBegin-adio+18 Apr 2006, 18:05:40--><div class='quotetop'>QUOTE(adio 4 18 Apr 2006, 18:05:40)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Jag gjorde exakt samma sak som du nu har gjort och även om du köpt sotningssatsen på autoexperten eller ej så är det synlig skillnad på ventiltätningarna, för ena sidan är fjädern svart och andra vit.
Sen så om du slipat in ventilerna och tryckt dit alla tätningar är jag nästan säker på att det inte är de det beror på. Ta av ventilkåpan så ser du om någon sitter löst om de inte gör det så även om du satt dem på fel sida så ska de inte dricka så mycket olja. Jag tror att efter du bytt så blev det tätt där och då trycks oljan ner förbi kolvringarna och sedan förbränns. Trycket har förmodligen inte varit lika högt med dåliga ventiltätningar tidigare och då har den inte orkat trycka ner så mycket olja. Gå bakom bilen och dra fingern på bakluckan over avgasröret om det är svart prickigt på bakluckan och blir svart på ditt finger så är det som jag beskriver det.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=271721"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Ja, bakänden på bilen blir rätt sotig så det kanske är kolvringarna då.
Men när jag bytte ventiltätningar sist så skulle en kompis sätta dit en tätning, men då glömde han att lägga dit foten till ventilfjädren så då blev vi tvungna att ta bort ventiltätningen igen och då kanske den tog skada av det. Eller dom kanske tål att plockas bort en gång?
Har hört att man ska olja in varje tätning också innan man trycker dit dom, men det visste inte jag då heller. Kan det vara nån orsak till problemet?


Kan styrhylsorna till toppen orsaka oljedrickandet? Jag sket nämligen att sätta dit dom förut för jag fick inte bort dom från den andra toppen.
adio
Lärd
Lärd
Inlägg: 1103
Blev medlem: 17 augusti 2005, 21:16
Bil: Del Sol
Namn: Erik Rådström
Ort: Örebro

18 april 2006, 18:59

<!--QuoteBegin-mackan_crx_89+18 Apr 2006, 18:37:22--><div class='quotetop'>QUOTE(mackan_crx_89 4 18 Apr 2006, 18:37:22)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-adio+18 Apr 2006, 18:05:40--><div class='quotetop'>QUOTE(adio 4 18 Apr 2006, 18:05:40)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Jag gjorde exakt samma sak som du nu har gjort och även om du köpt sotningssatsen på autoexperten eller ej så är det synlig skillnad på ventiltätningarna, för ena sidan är fjädern svart och andra vit.
Sen så om du slipat in ventilerna och tryckt dit alla tätningar är jag nästan säker på att det inte är de det beror på. Ta av ventilkåpan så ser du om någon sitter löst om de inte gör det så även om du satt dem på fel sida så ska de inte dricka så mycket olja. Jag tror att efter du bytt så blev det tätt där och då trycks oljan ner förbi kolvringarna och sedan förbränns. Trycket har förmodligen inte varit lika högt med dåliga ventiltätningar tidigare och då har den inte orkat trycka ner så mycket olja. Gå bakom bilen och dra fingern på bakluckan over avgasröret om det är svart prickigt på bakluckan och blir svart på ditt finger så är det som jag beskriver det.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=271721"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Ja, bakänden på bilen blir rätt sotig så det kanske är kolvringarna då.
Men när jag bytte ventiltätningar sist så skulle en kompis sätta dit en tätning, men då glömde han att lägga dit foten till ventilfjädren så då blev vi tvungna att ta bort ventiltätningen igen och då kanske den tog skada av det. Eller dom kanske tål att plockas bort en gång?
Har hört att man ska olja in varje tätning också innan man trycker dit dom, men det visste inte jag då heller. Kan det vara nån orsak till problemet?


Kan styrhylsorna till toppen orsaka oljedrickandet? Jag sket nämligen att sätta dit dom förut för jag fick inte bort dom från den andra toppen.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=271740"><{POST_SNAPBACK}></a></div>
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Inget av det du säger ska göra att den dricker så mycket olja som du säger att den gör, måste ju säga att du har burit dig jävligt klantigt åt när du skruvat själv! Man kan ju inte börja ta bort grejer som gör att toppen ska sitta helt rätt, nya styrpinnar kostar 40kr och de ska man byta om de kärvar.
Men som jag sa det är fortfarande inget som ska göra att den dricker olja, du kan även kolla en sak till. Ta bort slangen till luftfiltret inne vid insugen och känn i kanten där om det är olja för då är det absolut som jag sa.
Erik Rådström

SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
Användarvisningsbild
Fixxe
Tackade nej till jobb på Spoon
Tackade nej till jobb på Spoon
Inlägg: 5226
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:17
Bil: Civic/Jazz/Subaru
Namn: Fredrik Heijel
Ort: Halmstad
Has thanked: 13 times
Been thanked: 11 times

18 april 2006, 19:07

asså du har märkning på remhjulet och i kåpan, så du behöver inte ta bort kåporna alls för att kolla tdc.

och när du monterar tätningarna...
doppa dom i lite olja, tryck i dom för hand så det klickar till en gång.
ta 10 eller om det är 11mm hylsa (kolla vilken som passar bäst) sätt på, och knacka ner dom i botten.
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB

Civic -00 #racekor
Jazz -13 #röktafittan
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming

www.streetperformance.se
Användarvisningsbild
Jonas Åhgren
Påläst
Påläst
Inlägg: 555
Blev medlem: 27 juli 2004, 11:07
Namn: Jonas Åhgren
Ort: Stockholm
Kontakt:

18 april 2006, 19:28

[img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... iggrin.gif[/img] Alla är väll nybörjare någon gång. När jag var det så var jag därimot extra nogrann. Varför tror du styrpinnarna sitter där?

Sen en sak till. Om det bubblar i kylarvattnet så är det iaf inte via ventilstyrningarna. Det enda stället det kan läcka till kylaren är via topplockspackningen.

Sluta fulmecka för helv.....!!

Självklart så måste du nu byta till en ny topplockspackning också. Glöm inte det!
Senast redigerad av 1 Jonas Åhgren, redigerad totalt 18 gånger.
/Jonas Åhgren
En stjärna *
del sol VTi turbo (1.1bar).
(föregående nick: Jonas CRX VTi 94)
mackan_crx_89
Användare
Användare
Inlägg: 170
Blev medlem: 7 juni 2005, 18:18
Bil: Honda Crx VT
Namn: Marcus Svensson
Ort: Kalmar/Torsås

18 april 2006, 21:06

<!--QuoteBegin-Jonas Åhgren+18 Apr 2006, 19:28:51--><div class='quotetop'>QUOTE(Jonas Åhgren 4 18 Apr 2006, 19:28:51)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->[img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... iggrin.gif[/img]  Alla är väll nybörjare någon gång. När jag var det så var jag därimot extra nogrann. Varför tror du styrpinnarna sitter där?

Sen en sak till. Om det bubblar i kylarvattnet så är det iaf inte via ventilstyrningarna. Det enda stället det kan läcka till kylaren är via topplockspackningen.

Sluta fulmecka för helv.....!!

Självklart så måste du nu byta till en ny topplockspackning också. Glöm inte det!
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=271772"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Jag trodde också att styrpinnarna hade en viss funktion, men när jag inte fick bort dom från den andra toppen så frågade jag en polare som håller på att greja mycket med bilar, och han sa att man inte behövde ha styrhylsorna. Så jag litade på honom, men det skulle jag inte ha gjort då!

Ang kylarvattnet så bubblar det inte där, utan det jag såg var bara att när man har varit ute och kört med bilen så bildas det vitt skum under kylarlocket.
Står man still med bilen på tomgång så rör sig inte vattnet. Så kompet går inte ut i kylsystemet iaf.
mackan_crx_89
Användare
Användare
Inlägg: 170
Blev medlem: 7 juni 2005, 18:18
Bil: Honda Crx VT
Namn: Marcus Svensson
Ort: Kalmar/Torsås

18 april 2006, 21:09

<!--QuoteBegin-adio+18 Apr 2006, 18:59:15--><div class='quotetop'>QUOTE(adio 4 18 Apr 2006, 18:59:15)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-mackan_crx_89+18 Apr 2006, 18:37:22--><div class='quotetop'>QUOTE(mackan_crx_89 4 18 Apr 2006, 18:37:22)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-adio+18 Apr 2006, 18:05:40--><div class='quotetop'>QUOTE(adio 4 18 Apr 2006, 18:05:40)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Jag gjorde exakt samma sak som du nu har gjort och även om du köpt sotningssatsen på autoexperten eller ej så är det synlig skillnad på ventiltätningarna, för ena sidan är fjädern svart och andra vit.
Sen så om du slipat in ventilerna och tryckt dit alla tätningar är jag nästan säker på att det inte är de det beror på. Ta av ventilkåpan så ser du om någon sitter löst om de inte gör det så även om du satt dem på fel sida så ska de inte dricka så mycket olja. Jag tror att efter du bytt så blev det tätt där och då trycks oljan ner förbi kolvringarna och sedan förbränns. Trycket har förmodligen inte varit lika högt med dåliga ventiltätningar tidigare och då har den inte orkat trycka ner så mycket olja. Gå bakom bilen och dra fingern på bakluckan over avgasröret om det är svart prickigt på bakluckan och blir svart på ditt finger så är det som jag beskriver det.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=271721"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Ja, bakänden på bilen blir rätt sotig så det kanske är kolvringarna då.
Men när jag bytte ventiltätningar sist så skulle en kompis sätta dit en tätning, men då glömde han att lägga dit foten till ventilfjädren så då blev vi tvungna att ta bort ventiltätningen igen och då kanske den tog skada av det. Eller dom kanske tål att plockas bort en gång?
Har hört att man ska olja in varje tätning också innan man trycker dit dom, men det visste inte jag då heller. Kan det vara nån orsak till problemet?


Kan styrhylsorna till toppen orsaka oljedrickandet? Jag sket nämligen att sätta dit dom förut för jag fick inte bort dom från den andra toppen.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=271740"><{POST_SNAPBACK}></a></div>
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Inget av det du säger ska göra att den dricker så mycket olja som du säger att den gör, måste ju säga att du har burit dig jävligt klantigt åt när du skruvat själv! Man kan ju inte börja ta bort grejer som gör att toppen ska sitta helt rätt, nya styrpinnar kostar 40kr och de ska man byta om de kärvar.
Men som jag sa det är fortfarande inget som ska göra att den dricker olja, du kan även kolla en sak till. Ta bort slangen till luftfiltret inne vid insugen och känn i kanten där om det är olja för då är det absolut som jag sa.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=271753"><{POST_SNAPBACK}></a></div>
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Det är riktigt kladdigt inne i spjällhuset, så det är oljeringarna som är gångna då elr?

Vad kan en kolvringssats kosta?
Om jag ska byta kolvringarna, är man tvungen att horna om cylinderväggarna och byta både kolvar och vevlager också?
eller går det att bara plocka ur kolvarna och byta ut ringarna sen sätta ihop det igen?
För jag vill iaf kunna köra med bilen nu under sommaren utan att behöva fylla på olja varje gång jag tankar.
Sen kan jag göra en total motorenovering till vintern istället när jag inte kör med bilen. Såsom byta kolvar, lager och allting!
(Har fan inte råd att göra det nu)
Senast redigerad av 1 mackan_crx_89, redigerad totalt 18 gånger.
Användarvisningsbild
Jonas Åhgren
Påläst
Påläst
Inlägg: 555
Blev medlem: 27 juli 2004, 11:07
Namn: Jonas Åhgren
Ort: Stockholm
Kontakt:

19 april 2006, 09:54

Jag tycker du ska lämna in bilen till någon som är kunnig på Honda. Det kommer bli billigare än att byta allt.
/Jonas Åhgren
En stjärna *
del sol VTi turbo (1.1bar).
(föregående nick: Jonas CRX VTi 94)
mackan_crx_89
Användare
Användare
Inlägg: 170
Blev medlem: 7 juni 2005, 18:18
Bil: Honda Crx VT
Namn: Marcus Svensson
Ort: Kalmar/Torsås

19 april 2006, 15:13

<!--QuoteBegin-Jonas Åhgren+19 Apr 2006, 09:54:02--><div class='quotetop'>QUOTE(Jonas Åhgren @ 19 Apr 2006, 09:54:02)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Jag tycker du ska lämna in bilen  till någon som är kunnig på Honda. Det kommer bli billigare än att byta allt.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=272029"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

jovisst hade det varit det bästa, men det lär kosta en hel del ändå tror jag.
adio
Lärd
Lärd
Inlägg: 1103
Blev medlem: 17 augusti 2005, 21:16
Bil: Del Sol
Namn: Erik Rådström
Ort: Örebro

19 april 2006, 17:59

<!--QuoteBegin-mackan_crx_89+18 Apr 2006, 21:09:41--><div class='quotetop'>QUOTE(mackan_crx_89 4 18 Apr 2006, 21:09:41)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-adio+18 Apr 2006, 18:59:15--><div class='quotetop'>QUOTE(adio 4 18 Apr 2006, 18:59:15)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-mackan_crx_89+18 Apr 2006, 18:37:22--><div class='quotetop'>QUOTE(mackan_crx_89 4 18 Apr 2006, 18:37:22)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-adio+18 Apr 2006, 18:05:40--><div class='quotetop'>QUOTE(adio 4 18 Apr 2006, 18:05:40)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Jag gjorde exakt samma sak som du nu har gjort och även om du köpt sotningssatsen på autoexperten eller ej så är det synlig skillnad på ventiltätningarna, för ena sidan är fjädern svart och andra vit.
Sen så om du slipat in ventilerna och tryckt dit alla tätningar är jag nästan säker på att det inte är de det beror på. Ta av ventilkåpan så ser du om någon sitter löst om de inte gör det så även om du satt dem på fel sida så ska de inte dricka så mycket olja. Jag tror att efter du bytt så blev det tätt där och då trycks oljan ner förbi kolvringarna och sedan förbränns. Trycket har förmodligen inte varit lika högt med dåliga ventiltätningar tidigare och då har den inte orkat trycka ner så mycket olja. Gå bakom bilen och dra fingern på bakluckan over avgasröret om det är svart prickigt på bakluckan och blir svart på ditt finger så är det som jag beskriver det.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=271721"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Ja, bakänden på bilen blir rätt sotig så det kanske är kolvringarna då.
Men när jag bytte ventiltätningar sist så skulle en kompis sätta dit en tätning, men då glömde han att lägga dit foten till ventilfjädren så då blev vi tvungna att ta bort ventiltätningen igen och då kanske den tog skada av det. Eller dom kanske tål att plockas bort en gång?
Har hört att man ska olja in varje tätning också innan man trycker dit dom, men det visste inte jag då heller. Kan det vara nån orsak till problemet?


Kan styrhylsorna till toppen orsaka oljedrickandet? Jag sket nämligen att sätta dit dom förut för jag fick inte bort dom från den andra toppen.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=271740"><{POST_SNAPBACK}></a></div>
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Inget av det du säger ska göra att den dricker så mycket olja som du säger att den gör, måste ju säga att du har burit dig jävligt klantigt åt när du skruvat själv! Man kan ju inte börja ta bort grejer som gör att toppen ska sitta helt rätt, nya styrpinnar kostar 40kr och de ska man byta om de kärvar.
Men som jag sa det är fortfarande inget som ska göra att den dricker olja, du kan även kolla en sak till. Ta bort slangen till luftfiltret inne vid insugen och känn i kanten där om det är olja för då är det absolut som jag sa.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=271753"><{POST_SNAPBACK}></a></div>
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Det är riktigt kladdigt inne i spjällhuset, så det är oljeringarna som är gångna då elr?

Vad kan en kolvringssats kosta?
Om jag ska byta kolvringarna, är man tvungen att horna om cylinderväggarna och byta både kolvar och vevlager också?
eller går det att bara plocka ur kolvarna och byta ut ringarna sen sätta ihop det igen?
För jag vill iaf kunna köra med bilen nu under sommaren utan att behöva fylla på olja varje gång jag tankar.
Sen kan jag göra en total motorenovering till vintern istället när jag inte kör med bilen. Såsom byta kolvar, lager och allting!
(Har fan inte råd att göra det nu)
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=271860"><{POST_SNAPBACK}></a></div>
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Då är det garanterat kolvringarna som har gått!
Det går att byta bara kolvringarna men jag skulle ju rekomendera dig att göra allt på en gång när du ändå håller på, det är ju så mycket som måste isär.
Testa med en tjockare olja först. STP har en olja som tätar på slitna bilar, testa den om det funkar.
Erik Rådström

SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
Skriv svar