FAQ om NA-bygge

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Användarvisningsbild
Jonas Åhgren
Inlägg: 555
Blev medlem: 27 juli 2004, 11:07
Namn: Jonas Åhgren
Ort: Stockholm
Kontakt:

<!--QuoteBegin-MoRoN+30 Jun 2005, 19:41:05--><div class='quotetop'>QUOTE(MoRoN 4 30 Jun 2005, 19:41:05)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Tjena tjena här komer jag in i disskutionen med min prelude 93 vtec  [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... #>/sun.gif[/img]
Köpte den för inte så länge sen från Holland(dom gillar prelude där nere).
Den e i varjefall lite trimmad Här e en liten lista på vad som e i just nu.
Flywheelet(svänghjulet på svenska tror jag) är lättare, DcSports grenrör 4-2-1, kat ersättare(tom)  [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]  , injen kat back(känner inte till det så bra men grymmt e d), 40% starkare koppling, chippad av Rica i Holland. Bla så gjorde dom att vtecen sätter in runt 4500 rpm. Och just det AEM Pulley kit också...
Jag vill sätta på ett CAI på den också.
Den e bänkad till 205hk  [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... humbup.gif[/img]
Några tips om hur jag kan få ett par hk till kanske??
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=159208"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Detta ar igentligen en FAQ trad.. Men steg 2 for dig ar tex ett par Skunk2 II kammar, starkare ventilfjadrar, 4-1 grenror med 2.5" kollektor, hojja varvstoppet till 9000rpm och sen chippa den igen. Da borde du kunna plocka runt 220-230hp
/Jonas Åhgren
En stjärna *
del sol VTi turbo (1.1bar).
(föregående nick: Jonas CRX VTi 94)
MoRoN
Inlägg: 147
Blev medlem: 2 augusti 2004, 16:38
Bil: Prelude 2.2vti
Namn: Patrik Pawlak
Ort: Stockholm

(sorry hoppas jag inte förstör denna tråd med mina dumma frågor) [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/oops.gif[/img]
Faan sjysst!! tack! Det ska jag defenitivt kolla på...

edit: Glömde en sak [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/oops.gif[/img] kommer mina kolvar&stakar palla med eller måste jag skaffa nya?
Senast redigerad av MoRoN den 1 juli 2005, 10:45, redigerad totalt 1 gånger.
Patrik Pawlak
stockholm
Användarvisningsbild
Jonas Åhgren
Inlägg: 555
Blev medlem: 27 juli 2004, 11:07
Namn: Jonas Åhgren
Ort: Stockholm
Kontakt:

<!--QuoteBegin-MoRoN+1 Jul 2005, 09:31:00--><div class='quotetop'>QUOTE(MoRoN 4 1 Jul 2005, 09:31:00)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->(sorry hoppas jag inte förstör denna tråd med mina dumma frågor)  [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/oops.gif[/img] 
Faan sjysst!! tack! Det ska jag defenitivt kolla på...

edit: Glömde en sak  [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/oops.gif[/img]  kommer mina kolvar&stakar palla med eller måste jag skaffa nya?
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=159387"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Troligen kommer dom att halla. Men det ar ju ratt billigt. Byter du sa kan du ocksa fa hogre komp, vilket kan ge 5-10hp till. Du har nicasinfoder sa kop inte overdimmentionskolvar da dina cylindrar inte gar att borra utan att nicasinet forsvinner.
Senast redigerad av Jonas Åhgren den 1 juli 2005, 14:10, redigerad totalt 1 gånger.
/Jonas Åhgren
En stjärna *
del sol VTi turbo (1.1bar).
(föregående nick: Jonas CRX VTi 94)
MoRoN
Inlägg: 147
Blev medlem: 2 augusti 2004, 16:38
Bil: Prelude 2.2vti
Namn: Patrik Pawlak
Ort: Stockholm

Ok hörde på dom amerikanska forumen att man ska akta sig vilka kolvar som man tar till vtec preluden. typ att smidda kolvar inte går att använda(passar inte med fodret osv. [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... #>/hmm.gif[/img] vad vet du om det?
Patrik Pawlak
stockholm
Kristian
Inlägg: 2482
Blev medlem: 2 maj 2004, 19:12
Ort: Stockholm

dom enda kolvar man kan använda utan att byta foder är Honda Orginal... Type-S kolvaran har ju lite högrekomp.. jag vet inte hur de e med ATR kolvar.. dom borde ju passa och ge lite högre komp
Kristian, Hondalös.
Användarvisningsbild
Jonas Åhgren
Inlägg: 555
Blev medlem: 27 juli 2004, 11:07
Namn: Jonas Åhgren
Ort: Stockholm
Kontakt:

<!--QuoteBegin-Kristian+1 Jul 2005, 16:33:09--><div class='quotetop'>QUOTE(Kristian 4 1 Jul 2005, 16:33:09)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->dom enda kolvar man kan använda utan att byta foder är Honda Orginal... Type-S kolvaran har ju lite högrekomp.. jag vet inte hur de e med ATR kolvar.. dom borde ju passa och ge lite högre komp
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=159495"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Varfor skulle du inte kunna anvanda smidda kolvar i en motor med nicacinfoder? Jag tror du missforstatt lite. Om man borrar till overdimmention (vilket manga vill gora) sa forsvinner nicasinet vilket sjalvklaret inte funkar. Tror det ar detta du tanker pa.

Men om du skaffar smidda kolvar for orginal borr sa ar det ingen fara. Smidda kolvar behover storre kolvspel, darfor ar eftermarknadskolvar for orginalborr ocksa lite mindre i diameter an orginalkolvar.

Alla sportmotorcyklar har nicasinfoder.
/Jonas Åhgren
En stjärna *
del sol VTi turbo (1.1bar).
(föregående nick: Jonas CRX VTi 94)
Simon
Inlägg: 230
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:19
Namn: Simon Jonsson
Ort: Hudiksvall

vilka motorer har nicacinfoder...?
eller nå annat special...?
Hudiksvall
Medlem #1008

950 whp
792 wnm @ SAE, Civic Si
Simon
Inlägg: 230
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:19
Namn: Simon Jonsson
Ort: Hudiksvall

ok...?
följdfråga, måste jag hona blocket om jag köper nya std ringar...?
Hudiksvall
Medlem #1008

950 whp
792 wnm @ SAE, Civic Si
Användarvisningsbild
Jonas Åhgren
Inlägg: 555
Blev medlem: 27 juli 2004, 11:07
Namn: Jonas Åhgren
Ort: Stockholm
Kontakt:

Nej. Bara om orginal honingsmönster slitits bort. har motorn gått mer än 10-15k mil så skulle jag hona.
/Jonas Åhgren
En stjärna *
del sol VTi turbo (1.1bar).
(föregående nick: Jonas CRX VTi 94)
Simon
Inlägg: 230
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:19
Namn: Simon Jonsson
Ort: Hudiksvall

ok... det står väll i princip 16 på mätarn nu men ser man om mönstret är borta???
Hudiksvall
Medlem #1008

950 whp
792 wnm @ SAE, Civic Si
MoRoN
Inlägg: 147
Blev medlem: 2 augusti 2004, 16:38
Bil: Prelude 2.2vti
Namn: Patrik Pawlak
Ort: Stockholm

Här e vad jag läst om fodret som vi har i h motorerna el som amerikat säger det sleeves <a href="http://absoluteprelude.com/forums/index ... =1687&st=0" target="_blank">http://absoluteprelude.com/forums/index ... 87&st=0</a> läs hela så förstår ni vad jag menar sid & sid 2
Patrik Pawlak
stockholm
Användarvisningsbild
Jonas Åhgren
Inlägg: 555
Blev medlem: 27 juli 2004, 11:07
Namn: Jonas Åhgren
Ort: Stockholm
Kontakt:

Bild

<span style='font-size:11pt;line-height:100%'>MEDEL Kolvhastigheter för B/D-serien </span> Du kanske vill upp till F1 nivå Bild
V = (slag * rpm) / 30000
rpm = (V * 30000)/slag
slaget ska anges i millimeter
V = hastigheten i m/s

Runt 25-26 m/s är ganska mycket med smidda grejor!
Med orginal kolvar stakar är 22-23 m/s mycket!

D16
slag 90 mm
7500 RPM 22.5 m/s
8000 RPM 24.0 m/s
<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->8500 RPM 25.5 m/s <!--colorc--></span><!--/colorc-->
9000 RPM 27.0 m/s
9500 RPM 28.5 m/s

B16A
slag 77.4 mm
8000 RPM 20.6 m/s
8500 RPM 21.9 m/s
9000 RPM 23.2 m/s
9500 RPM 24.5 m/s
<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->10000 RPM 25.8 m/s <!--colorc--></span><!--/colorc-->

B17A
slag 81.4 mm
8000 RPM 21.7 m/s
8500 RPM 23.1 m/s
9000 RPM 24.4 m/s
<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->9500 RPM 25.8 m/s <!--colorc--></span><!--/colorc-->

B18C
slag 87.2 mm
8000 RPM 23.3 m/s
8500 RPM 24.7 m/s
<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->9000 RPM 26.2 m/s <!--colorc--></span><!--/colorc-->
9500 RPM 27.6 m/s

B18A/B18B/B20B
slag 89.0 mm
7500 RPM 22.3 m/s
8000 RPM 23.7 m/s
<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->8500 RPM 25.2 m/s <!--colorc--></span><!--/colorc-->
9000 RPM 26.7 m/s
9500 RPM 28.2 m/s

B20A
slag 95.0 mm
7000 RPM 22.2 m/s
7500 RPM 23.8 m/s
<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->8000 RPM 25.3 m/s <!--colorc--></span><!--/colorc-->
8500 RPM 26.9 m/s
9000 RPM 28.5 m/s


BildBild

<span style='font-size:11pt;line-height:100%'>Hur du justerar dina kamdrev lättast</span>
1.
Justera både insug och avgaskam 2 grader framåt från deras 0-läge. Eftersom tändläget påverkas av insugskammen så
måste detta justeras varje gång den rörs.

2.
Om effekten minskar eller förblir samma dra båda kammdreven 2grader bakåt från 0-läge istället.

3.
Om effekten ökat ställ ytterligare 1grad på båda dreven, fortsätt tills effekten inte längre ökar och ta det läget som gav högst effekt med minst justering. Tumregeln säger att mer än 4grader inte ger något extra.

4.
Justera insugskammen 1 grad framåt och sen 1 grad bakåt för att avgöra vilket som gav mest effekt. Tänk på att justera tändläget.
Fortsätt med ytterligare grader tills du hittat det som gav mest med minst justering.

5.
Justera avgaskammen 1 grad framåt och sen 1 grad bakåt för att avgöra vilket som gav mest effekt. Fortsätt med ytterligare grader tills du hittat det som gav mest med minst justering. Nu har du hittat det optimala läget för dina kammar. Detta bör göras på en dyno/rullande landsväg.
Senast redigerad av Jonas Åhgren den 10 november 2006, 15:01, redigerad totalt 1 gånger.
/Jonas Åhgren
En stjärna *
del sol VTi turbo (1.1bar).
(föregående nick: Jonas CRX VTi 94)
Användarvisningsbild
Jonas Åhgren
Inlägg: 555
Blev medlem: 27 juli 2004, 11:07
Namn: Jonas Åhgren
Ort: Stockholm
Kontakt:

Bild
Om du planat toppen eller tagit bort ett lager i din packning. korta alltid av dina styrpinnar ca 1mm. Bättre för mycket än för lite. Vänd den kapade sidan nedåt i blocket så att toppen kan styra på den fasade kanten.

När du endå håller på med kammarna, passa på att byta ut motorns LMDér se bild nedan mot preludens fjädrar.

Nibbe har letat rätt på artikelnumret.
Artikelnummer på LMA/LMD fjädrarna: 14820-PCB-003


Bild
Här är en bra artikel som Kristian hittade på Hondatech angående LMDérna

<a href="http://honda-tech.com/zerothread?id=875946" target="_blank">http://honda-tech.com/zerothread?id=875946</a>
Senast redigerad av Jonas Åhgren den 18 augusti 2005, 10:52, redigerad totalt 1 gånger.
/Jonas Åhgren
En stjärna *
del sol VTi turbo (1.1bar).
(föregående nick: Jonas CRX VTi 94)
Användarvisningsbild
Jonas Åhgren
Inlägg: 555
Blev medlem: 27 juli 2004, 11:07
Namn: Jonas Åhgren
Ort: Stockholm
Kontakt:

Lägger in denna då det är väldigt central information med tanke på tidigare inlägg.
Vi tackar Hamedius för denna länk.
Senast redigerad av Jonas Åhgren den 14 augusti 2005, 23:40, redigerad totalt 1 gånger.
/Jonas Åhgren
En stjärna *
del sol VTi turbo (1.1bar).
(föregående nick: Jonas CRX VTi 94)
Användarvisningsbild
Jonas Åhgren
Inlägg: 555
Blev medlem: 27 juli 2004, 11:07
Namn: Jonas Åhgren
Ort: Stockholm
Kontakt:

<!--QuoteBegin-Ozspeed+18 Aug 2005, 07:28:14--><div class='quotetop'>QUOTE(Ozspeed @ 18 Aug 2005, 07:28:14)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Jag undrar jag har en honda Civic 1,6 coupe jag skulle vilja öka på botten vriden på 2an och 3an  jag har inte vtec nån som vet nått bra sätt att få upp det?
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=177721"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Extraktor och avgasrör eller turbo. Detta är en FAQ inte en frågetråd.
/Jonas Åhgren
En stjärna *
del sol VTi turbo (1.1bar).
(föregående nick: Jonas CRX VTi 94)
Användarvisningsbild
Fixxe
Moderator Gold
Inlägg: 5576
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:17
Bil: Civic/Subaru
Namn: Fredrik Heijel
Ort: Halmstad
Has thanked: 60 times
Been thanked: 84 times

tillbaka till kolvhastighet...

vad är det som är farligt med att ha hög sådan?

Sträcker sig stakarna mycket?
eller vad är det som tar mest stryk av hög kolvhastighet?
Foder? kolvar? stakar?

kan tänka mig att stakarna är den första svaga länken.. men sedan?
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB

Civic FK8 -19 #tjänstebilen
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Hela blocket, cylindrar, stakar, lager, allt tar stryk med hög kolvhastighet.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
Fixxe
Moderator Gold
Inlägg: 5576
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:17
Bil: Civic/Subaru
Namn: Fredrik Heijel
Ort: Halmstad
Has thanked: 60 times
Been thanked: 84 times

ok... tack [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... tongue.gif[/img]
har kalkylerat och jag kommer nog hålla mig inom vad som känns rimligt och vad grejerna kommer överleva många hårda blandade (stripp, bana och lite gata) mil utan problem.
-------------------------------------------------

Sen till problemet...
Vet att det inte är kraft som skrev extraktorrörs grejen... om han inte börjat köra saab helt plötsligt...
den ************************** som skrev den borde fan gå en mattekurs...
fetglöm allt vad formel där står...

någon som har rätt formel till att räkna ut primärrörslängd och diametrar?

Mvh
Fredrik
(har all info som behövs.. behöver bara en lite jäkla formel....)
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB

Civic FK8 -19 #tjänstebilen
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
Användarvisningsbild
Kraft
Inlägg: 814
Blev medlem: 24 juli 2004, 23:15
Bil: S2000
Namn: John Kraft
Ort: Stockholm

<!--QuoteBegin-Fixxe+8 Sep 2005, 21:29:45--><div class='quotetop'>QUOTE(Fixxe @ 8 Sep 2005, 21:29:45)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->ok... tack [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... tongue.gif[/img]
har kalkylerat och jag kommer nog hålla mig inom vad som känns rimligt och vad grejerna kommer överleva många hårda blandade (stripp, bana och lite gata) mil utan problem.
-------------------------------------------------

Sen till problemet...
Vet att det inte är kraft som skrev extraktorrörs grejen... om han inte börjat köra saab helt plötsligt...
den ************************** som skrev den borde fan gå en mattekurs...
fetglöm allt vad formel där står...

någon som har rätt formel till att räkna ut primärrörslängd och diametrar?

Mvh
Fredrik
(har all info som behövs.. behöver bara en lite jäkla formel....)
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=185934"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Helt korrekt, jag har inte skrivigt det men formlerna stämmer.
Det är du som inte kan räkna....
S2000
NSX
Accord

www.tojabygg.se
Användarvisningsbild
Fixxe
Moderator Gold
Inlägg: 5576
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:17
Bil: Civic/Subaru
Namn: Fredrik Heijel
Ort: Halmstad
Has thanked: 60 times
Been thanked: 84 times

knasbollen som skrivit det har i alla fall inte satt paranteser rätt... hittade dock på rejsa... så jag har kalkylerat färdigt... [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]


Rörlängd:    
grd=antal grader avgasventilen öppnar före nedre dödpunkt.    
L=850*(180+grd)/rpm*25,4 så blir L i mm, L är längden mätt från ventil till kolektor. Så glöm ej att räkna bort toppen.    

Innerdiammeter:    
cc=slagvolymen på 1 cylle i cm3    
D=(cc*25,4/L/25)^0,5 *2,1*25,4 [mm]   


dessa så sitter paranteserna rätt, så det är bara att dra fram feta miniräknaren... [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... tongue.gif[/img] eller lägga in dom i exel...
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB

Civic FK8 -19 #tjänstebilen
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Fler undringar. Hade nästan bestämt mig för PCT-kolvar i Magnus motor men nu får jag definitivt lite kalla fötter. Kompressionen höjs till bra nivå, men flödet blir kasst i förbränningsrummet, då domen hugger upp ytan på två. Funderar istället på ett par plattare kolvar och höja kompet med planing, ventiler etc. Även att vikten på PCT är mycket högre än P30 exempelvis. Tankar kring detta?

En diskussion kring komp/flöde vikt etc kanske vi kunde ha.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
Jonas Åhgren
Inlägg: 555
Blev medlem: 27 juli 2004, 11:07
Namn: Jonas Åhgren
Ort: Stockholm
Kontakt:

<!--QuoteBegin-M Scotte+10 Oct 2005, 22:21:26--><div class='quotetop'>QUOTE(M Scotte @ 10 Oct 2005, 22:21:26)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Fler undringar. Hade nästan bestämt mig för PCT-kolvar i Magnus motor men nu får jag definitivt lite kalla fötter. Kompressionen höjs till bra nivå, men flödet blir kasst i förbränningsrummet, då domen hugger upp ytan på två. Funderar istället på ett par plattare kolvar och höja kompet med planing, ventiler etc. Även att vikten på PCT är mycket högre än P30 exempelvis. Tankar kring detta?

En diskussion kring komp/flöde vikt etc kanske vi kunde ha.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=199102"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Vad jag har förstått så fördröjjer en hög doom förbränningen, av den anledning som du beskriver. Det tar längre tid för flamfronten att ta sig "över" doomen. Detta åtgärdas med mer förtändning än vad som verkar rimligt. Kolla runt lite på gamla opel gsi trimmare.
/Jonas Åhgren
En stjärna *
del sol VTi turbo (1.1bar).
(föregående nick: Jonas CRX VTi 94)
Användarvisningsbild
Fixxe
Moderator Gold
Inlägg: 5576
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:17
Bil: Civic/Subaru
Namn: Fredrik Heijel
Ort: Halmstad
Has thanked: 60 times
Been thanked: 84 times

Rocket (rocket motorsport) har vad jag förstått haft lite tankar om detta oxå...

en planare kolv ger högre flöde in o ut genom rummet, han rekomenderade att ha kolvar med lägre dome, dock inte för låg, (minns inte varför nu)
ska se om jag hittar den tråden där han disskuterade detta.
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB

Civic FK8 -19 #tjänstebilen
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
Kristian
Inlägg: 2482
Blev medlem: 2 maj 2004, 19:12
Ort: Stockholm

satt å letade efter tråden Fixxe tänker på... verkar ha försvunnit i om organisationen av de forumet, men kontentan va väll att man får göra en av vägning på hur mycket effekt de extra kompet ger i förhållande till hur mycke den stora domen bromsar förbränningen i förbrännings rummet....

sen e de ju betydligt känsligare på en motor med korta stakar änn en med långa stakar eftersom när motorn med lång stake väl har börjat röra på sej så accelererar den så fort att domens höjd blir försummbar när förbränningsrummet blir så stort som det har blivit
Kristian, Hondalös.
Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

vilka teorier har ni om oljesprutning på kolvarna?
Förklara gärna varför man använder det i vissa motorer, och om det behövs när man kör med smidda kolvar... [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /blink.gif[/img]
Användarvisningsbild
Fixxe
Moderator Gold
Inlägg: 5576
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:17
Bil: Civic/Subaru
Namn: Fredrik Heijel
Ort: Halmstad
Has thanked: 60 times
Been thanked: 84 times

kylning...

helt klart överskattat [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... iggrin.gif[/img] (bara för jag saknar det...)

hjälper ju till att hålla nere tempen på kolvarna. Sjävklart bra att ha!
Hur smidda kolvar tål temp i förhållande till oem kolvar kan jag dock inte svara på då jag inte brytt mig om det [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... tongue.gif[/img]
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB

Civic FK8 -19 #tjänstebilen
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
Kristian
Inlägg: 2482
Blev medlem: 2 maj 2004, 19:12
Ort: Stockholm

kolv kylningen beror ju på fler sakar änn bara oljesprutet. bla kolvringarnas placering och bredd...

kör man en N/A motor så är det inte lika viktigt med oljesprutet som på en turbo bil där jag absolut inte skulle vilja vara utan de, men för att vara på den säkra sidan kan man ju alltid köra etanol som har kräver fetare blandnig och har lägre förbränningstemperatur
Kristian, Hondalös.
Kristian
Inlägg: 2482
Blev medlem: 2 maj 2004, 19:12
Ort: Stockholm

dom flesta i usa kör enbart dragracing och då behöver man inte oljekylning av kolvarna eftersom man inte kör längre änn 10-15 sek

andra faktorer är att det faktiskt lägger på okontrollerbar mängd vikt på den roterande massan vilket ger lite obalans, sen om de spelar någon roll är en helt annan fråga men vissa amerikaner e ju jätte noga med vissa saker å skiter helt i andra saker som vi tycker är vesäntliga
Senast redigerad av Kristian den 7 mars 2006, 15:41, redigerad totalt 1 gånger.
Kristian, Hondalös.
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Okej, vart ska vi lägga gränsen för rimligt komp på en gatmotor på 98 oktan? B18 båda. 12-12.5? Eller lägre?
Någon som kan sträckgräns på ITR-stakar?
Senast redigerad av M Scotte den 8 mars 2006, 23:55, redigerad totalt 1 gånger.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
Jonas Åhgren
Inlägg: 555
Blev medlem: 27 juli 2004, 11:07
Namn: Jonas Åhgren
Ort: Stockholm
Kontakt:

<!--QuoteBegin-M Scotte+8 Mar 2006, 23:53:05--><div class='quotetop'>QUOTE(M Scotte @ 8 Mar 2006, 23:53:05)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Okej, vart ska vi lägga gränsen för rimligt komp på en gatmotor på 98 oktan? B18 båda. 12-12.5? Eller lägre?
Någon som kan sträckgräns på ITR-stakar?
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=254020"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Detta beror helt på hur vassa kammar du har. B18 orginal.... Hur högt komp går det att få? Känns som gemoetrin är största problemet. Sen får V-power göra resten. Går ju alltid lyfta toppen med en packning om det spikar.
/Jonas Åhgren
En stjärna *
del sol VTi turbo (1.1bar).
(föregående nick: Jonas CRX VTi 94)
Skriv svar