FAQ om NA-bygge

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Användarvisningsbild
Fixxe
Tackade nej till jobb på Spoon
Tackade nej till jobb på Spoon
Inlägg: 5198
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:17
Bil: Civic/Jazz/Subaru
Namn: Fredrik Heijel
Ort: Halmstad
Has thanked: 13 times
Been thanked: 11 times

10 november 2006, 16:51

kolla welens byggtråd.. han visar hur det funkar..

annars ligger där en DIY på H-Ts Allmotor del...
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB

Civic -00 #racekor
Jazz -13 #röktafittan
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming

www.streetperformance.se
Flygare
Användare
Användare
Inlägg: 287
Blev medlem: 27 juli 2006, 23:31
Ort: Malmö
Kontakt:

13 januari 2007, 00:52

Fråga om fuelrailen.

Såg lite snack om spridarna . Klarar man sig med standard fuelrail på en småtrimmad b18c ?

eller måste man byta ut den. '?

Då menar jag typ kammar ,insug, spridare etc .
<a href="http://www.garaget.org/?car=30319" target="_blank">CRX VT-<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--> <!--coloro:#708090--><span style="color:#708090"><!--/coloro-->2022cc<!--colorc--></span><!--/colorc--></a>

<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro--><!--fonto:Impact--><span style="font-family:Impact"><!--/fonto--><!--fonto:Arial Black--><span style="font-family:Arial Black"><!--/fonto--><!--coloro:#708090--><span style="color:#708090"><!--/coloro-->B20 N/A IS THE SHIT! SÅÅÅÅLD<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--fontc--></span><!--/fontc--><!--fontc--></span><!--/fontc--><!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->"Friends don't let friends roll on rotas"<!--colorc--></span><!--/colorc-->

<!--fonto:Impact--><span style="font-family:Impact"><!--/fonto--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro--><!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->D<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->T<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->M<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--colorc--></span><!--/colorc--> S<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->q<!--colorc--></span><!--/colorc-->u<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->a<!--colorc--></span><!--/colorc-->d<!--sizec--></span><!--/sizec--><!--colorc--></span><!--/colorc--><!--fontc--></span><!--/fontc-->
M Scotte
Jag är en Honda :D
Jag är en Honda :D
Inlägg: 7951
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Been thanked: 7 times
Kontakt:

13 januari 2007, 09:03

Fuelrailen behöver du eventellt byta när du närmar dig 500hk, och har flödesproblem genom den till spridarna som kräver massivt med bränsle. I alla andra fall, totalt onödigt.
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Flygare
Användare
Användare
Inlägg: 287
Blev medlem: 27 juli 2006, 23:31
Ort: Malmö
Kontakt:

13 januari 2007, 11:09

<!--QuoteBegin-M Scotte+13 Jan 2007, 10:03:00--><div class='quotetop'>QUOTE(M Scotte @ 13 Jan 2007, 10:03:00)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Fuelrailen behöver du eventellt byta när du närmar dig 500hk, och har flödesproblem genom den till spridarna som kräver massivt med bränsle. I alla andra fall, totalt onödigt.
[right][snapback]364891[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Ok.

Inget jag behöver byta då med andra ord.
<a href="http://www.garaget.org/?car=30319" target="_blank">CRX VT-<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--> <!--coloro:#708090--><span style="color:#708090"><!--/coloro-->2022cc<!--colorc--></span><!--/colorc--></a>

<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro--><!--fonto:Impact--><span style="font-family:Impact"><!--/fonto--><!--fonto:Arial Black--><span style="font-family:Arial Black"><!--/fonto--><!--coloro:#708090--><span style="color:#708090"><!--/coloro-->B20 N/A IS THE SHIT! SÅÅÅÅLD<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--fontc--></span><!--/fontc--><!--fontc--></span><!--/fontc--><!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->"Friends don't let friends roll on rotas"<!--colorc--></span><!--/colorc-->

<!--fonto:Impact--><span style="font-family:Impact"><!--/fonto--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro--><!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->D<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->T<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->M<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--colorc--></span><!--/colorc--> S<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->q<!--colorc--></span><!--/colorc-->u<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->a<!--colorc--></span><!--/colorc-->d<!--sizec--></span><!--/sizec--><!--colorc--></span><!--/colorc--><!--fontc--></span><!--/fontc-->
M Scotte
Jag är en Honda :D
Jag är en Honda :D
Inlägg: 7951
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Been thanked: 7 times
Kontakt:

22 januari 2007, 10:48

Någon som vet hur mycket man bör separera loberna när man ställer kamdreven? Att tuna kamdrev på bänk är en erfarenhet jag inte har, men kommer snart börja lära mig. Står ju alltid i kampapperna att man inte får separera loberna mer än vad grundinställning är. Vad är anledningen till detta?

Som jag ser det är det en förutsättning för att pricka in rätt register med kammarna.
P.s. Vi förutsätter att vi har gott mått mellan ventil/kolv vid +-5 graders justering.
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
AndersL
Användare
Användare
Inlägg: 82
Blev medlem: 22 april 2005, 09:54
Ort: Löddeköpinge

22 januari 2007, 15:17

Skulle jag också vilja veta

Jag vill få det att en ökad lobeseparation ger minskad overlap och därmed bättre marginaler till ventilsallad.

Så varför tjatar alla tillverkare om att inte öka separationen.
Visst kan det bli för lite overlap men det kan ju bli för mkt också (hör sällan tjat om att man inte ska sänka separationen).

Optimal lobeseparation (overlap) är ju ett resultat av en rad faktorer: insugslängd, diameter, ventildiameter, porting, maxvarv etc. Hur kan kamaxeltillverkaren veta vad som är max eller min lobeseparation?
Senast redigerad av 1 AndersL, redigerad totalt 22 gånger.
<a href="http://www.welavracing.com" target="_blank">[Wëlav] R a c i n g</a>
Flygare
Användare
Användare
Inlägg: 287
Blev medlem: 27 juli 2006, 23:31
Ort: Malmö
Kontakt:

4 februari 2007, 23:05

Vad är max komp på b18c ?

Kan man köra pct kolvar i b18c motorn med oem packning. (p72 topp)

Får det till 12.7:1 i komp.

Har hört att man ska hålla sig till 12,5-13 max.

Nu är det 81 mm std inte över dim.
<a href="http://www.garaget.org/?car=30319" target="_blank">CRX VT-<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--> <!--coloro:#708090--><span style="color:#708090"><!--/coloro-->2022cc<!--colorc--></span><!--/colorc--></a>

<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro--><!--fonto:Impact--><span style="font-family:Impact"><!--/fonto--><!--fonto:Arial Black--><span style="font-family:Arial Black"><!--/fonto--><!--coloro:#708090--><span style="color:#708090"><!--/coloro-->B20 N/A IS THE SHIT! SÅÅÅÅLD<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--fontc--></span><!--/fontc--><!--fontc--></span><!--/fontc--><!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->"Friends don't let friends roll on rotas"<!--colorc--></span><!--/colorc-->

<!--fonto:Impact--><span style="font-family:Impact"><!--/fonto--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro--><!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->D<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->T<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->M<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--colorc--></span><!--/colorc--> S<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->q<!--colorc--></span><!--/colorc-->u<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->a<!--colorc--></span><!--/colorc-->d<!--sizec--></span><!--/sizec--><!--colorc--></span><!--/colorc--><!--fontc--></span><!--/fontc-->
M Scotte
Jag är en Honda :D
Jag är en Honda :D
Inlägg: 7951
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Been thanked: 7 times
Kontakt:

4 februari 2007, 23:10

Då har du nog räknat fel på domen, den är 8.64cc när man tagit bort klacken mitt på. Med denna uträkning får du 13.10 i komp, vilket är lite väl på en gatmotor på bensin.
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Flygare
Användare
Användare
Inlägg: 287
Blev medlem: 27 juli 2006, 23:31
Ort: Malmö
Kontakt:

4 februari 2007, 23:16

Ja ok hittade felet..

Fyllt i fel på en sak.

13:1.1 fick jag ..

Hur tjock packning ska man ha ..

Vilket är lämpligt komp för gatmotor. ?
Senast redigerad av 1 Flygare, redigerad totalt 4 gånger.
<a href="http://www.garaget.org/?car=30319" target="_blank">CRX VT-<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--> <!--coloro:#708090--><span style="color:#708090"><!--/coloro-->2022cc<!--colorc--></span><!--/colorc--></a>

<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro--><!--fonto:Impact--><span style="font-family:Impact"><!--/fonto--><!--fonto:Arial Black--><span style="font-family:Arial Black"><!--/fonto--><!--coloro:#708090--><span style="color:#708090"><!--/coloro-->B20 N/A IS THE SHIT! SÅÅÅÅLD<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--fontc--></span><!--/fontc--><!--fontc--></span><!--/fontc--><!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->"Friends don't let friends roll on rotas"<!--colorc--></span><!--/colorc-->

<!--fonto:Impact--><span style="font-family:Impact"><!--/fonto--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro--><!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->D<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->T<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->M<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--colorc--></span><!--/colorc--> S<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->q<!--colorc--></span><!--/colorc-->u<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->a<!--colorc--></span><!--/colorc-->d<!--sizec--></span><!--/sizec--><!--colorc--></span><!--/colorc--><!--fontc--></span><!--/fontc-->
M Scotte
Jag är en Honda :D
Jag är en Honda :D
Inlägg: 7951
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Been thanked: 7 times
Kontakt:

4 februari 2007, 23:20

12:1 är lagom.
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Flygare
Användare
Användare
Inlägg: 287
Blev medlem: 27 juli 2006, 23:31
Ort: Malmö
Kontakt:

5 februari 2007, 00:40

Hur mycket behöver man plana för att få 12:5.1 med p73-00 ?

Man bör kunna köra med endast 2 lager packning för att komma lite högre eller är det bättre plana toppen eller blocket ?
<a href="http://www.garaget.org/?car=30319" target="_blank">CRX VT-<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--> <!--coloro:#708090--><span style="color:#708090"><!--/coloro-->2022cc<!--colorc--></span><!--/colorc--></a>

<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro--><!--fonto:Impact--><span style="font-family:Impact"><!--/fonto--><!--fonto:Arial Black--><span style="font-family:Arial Black"><!--/fonto--><!--coloro:#708090--><span style="color:#708090"><!--/coloro-->B20 N/A IS THE SHIT! SÅÅÅÅLD<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--fontc--></span><!--/fontc--><!--fontc--></span><!--/fontc--><!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->"Friends don't let friends roll on rotas"<!--colorc--></span><!--/colorc-->

<!--fonto:Impact--><span style="font-family:Impact"><!--/fonto--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro--><!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->D<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->T<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->M<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--colorc--></span><!--/colorc--> S<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->q<!--colorc--></span><!--/colorc-->u<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->a<!--colorc--></span><!--/colorc-->d<!--sizec--></span><!--/sizec--><!--colorc--></span><!--/colorc--><!--fontc--></span><!--/fontc-->
M Scotte
Jag är en Honda :D
Jag är en Honda :D
Inlägg: 7951
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Been thanked: 7 times
Kontakt:

5 februari 2007, 09:41

Jag personligen gillar inte att plocka av lager på packningen, hellre plana toppen.
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Flygare
Användare
Användare
Inlägg: 287
Blev medlem: 27 juli 2006, 23:31
Ort: Malmö
Kontakt:

5 februari 2007, 14:18

Om man ska mappa om ecu vilken ska man ha i så fall.

Kommer att köra 0bd0 --> obd1 convention cable.

Går det att mappa om min styrbox o så fall ?

(p72)
<a href="http://www.garaget.org/?car=30319" target="_blank">CRX VT-<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--> <!--coloro:#708090--><span style="color:#708090"><!--/coloro-->2022cc<!--colorc--></span><!--/colorc--></a>

<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro--><!--fonto:Impact--><span style="font-family:Impact"><!--/fonto--><!--fonto:Arial Black--><span style="font-family:Arial Black"><!--/fonto--><!--coloro:#708090--><span style="color:#708090"><!--/coloro-->B20 N/A IS THE SHIT! SÅÅÅÅLD<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--fontc--></span><!--/fontc--><!--fontc--></span><!--/fontc--><!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->"Friends don't let friends roll on rotas"<!--colorc--></span><!--/colorc-->

<!--fonto:Impact--><span style="font-family:Impact"><!--/fonto--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro--><!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->D<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->T<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->M<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--colorc--></span><!--/colorc--> S<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->q<!--colorc--></span><!--/colorc-->u<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->a<!--colorc--></span><!--/colorc-->d<!--sizec--></span><!--/sizec--><!--colorc--></span><!--/colorc--><!--fontc--></span><!--/fontc-->
Användarvisningsbild
Asse
Master
Master
Inlägg: 2165
Blev medlem: 25 juli 2004, 18:48
Bil: Civic VTI EK4
Namn: Erik Lindgren
Ort: Karlstad
Been thanked: 1 time

5 februari 2007, 14:49

Byter du till obd1 kabel måste ju ha en obd1 ecu.
P28 och P30 är obd 1 och är mappningsbara med Crome-chip.
"Isn't it nice when things just work?"

Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Kristian
Master
Master
Inlägg: 2482
Blev medlem: 2 maj 2004, 19:12
Ort: Stockholm

5 februari 2007, 18:46

P72 ECU är väll GSR ECUn om jag inte minns helt fel, förutsatt att P72an är en OBD1 ECU så är det bara att mappa hejvilt <!--emo&:)-->Bild<!--endemo-->
Kristian, Hondalös.
M Scotte
Jag är en Honda :D
Jag är en Honda :D
Inlägg: 7951
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Been thanked: 7 times
Kontakt:

6 februari 2007, 00:27

Varför ska du byta styrsystem till obd1?
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Flygare
Användare
Användare
Inlägg: 287
Blev medlem: 27 juli 2006, 23:31
Ort: Malmö
Kontakt:

6 februari 2007, 23:05

För att slippa dubbla lambdor.

Sen är de väl bättre i alla avseenden eller ?
<a href="http://www.garaget.org/?car=30319" target="_blank">CRX VT-<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--> <!--coloro:#708090--><span style="color:#708090"><!--/coloro-->2022cc<!--colorc--></span><!--/colorc--></a>

<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro--><!--fonto:Impact--><span style="font-family:Impact"><!--/fonto--><!--fonto:Arial Black--><span style="font-family:Arial Black"><!--/fonto--><!--coloro:#708090--><span style="color:#708090"><!--/coloro-->B20 N/A IS THE SHIT! SÅÅÅÅLD<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--fontc--></span><!--/fontc--><!--fontc--></span><!--/fontc--><!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->"Friends don't let friends roll on rotas"<!--colorc--></span><!--/colorc-->

<!--fonto:Impact--><span style="font-family:Impact"><!--/fonto--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro--><!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->D<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->T<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->M<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--colorc--></span><!--/colorc--> S<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->q<!--colorc--></span><!--/colorc-->u<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->a<!--colorc--></span><!--/colorc-->d<!--sizec--></span><!--/sizec--><!--colorc--></span><!--/colorc--><!--fontc--></span><!--/fontc-->
Flygare
Användare
Användare
Inlägg: 287
Blev medlem: 27 juli 2006, 23:31
Ort: Malmö
Kontakt:

6 februari 2007, 23:06

<!--QuoteBegin-Kristian+5 Feb 2007, 19:46:29--><div class='quotetop'>QUOTE(Kristian @ 5 Feb 2007, 19:46:29)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->P72 ECU är väll GSR ECUn om jag inte minns helt fel,  förutsatt att P72an är en OBD1 ECU så är det bara att mappa hejvilt <!--emo&:)-->Bild<!--endemo-->
[right][snapback]372374[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

p72 den är obd1 ja.

Ok då kör vi på det.
<a href="http://www.garaget.org/?car=30319" target="_blank">CRX VT-<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--> <!--coloro:#708090--><span style="color:#708090"><!--/coloro-->2022cc<!--colorc--></span><!--/colorc--></a>

<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro--><!--fonto:Impact--><span style="font-family:Impact"><!--/fonto--><!--fonto:Arial Black--><span style="font-family:Arial Black"><!--/fonto--><!--coloro:#708090--><span style="color:#708090"><!--/coloro-->B20 N/A IS THE SHIT! SÅÅÅÅLD<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--fontc--></span><!--/fontc--><!--fontc--></span><!--/fontc--><!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->"Friends don't let friends roll on rotas"<!--colorc--></span><!--/colorc-->

<!--fonto:Impact--><span style="font-family:Impact"><!--/fonto--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro--><!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->D<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->T<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->M<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--colorc--></span><!--/colorc--> S<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->q<!--colorc--></span><!--/colorc-->u<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->a<!--colorc--></span><!--/colorc-->d<!--sizec--></span><!--/sizec--><!--colorc--></span><!--/colorc--><!--fontc--></span><!--/fontc-->
Honda4ever
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 28
Blev medlem: 6 februari 2006, 22:42

12 februari 2007, 01:53

<!--QuoteBegin-Jonas Åhgren+16 Sep 2004, 10:24:48--><div class='quotetop'>QUOTE(Jonas Åhgren @ 16 Sep 2004, 10:24:48)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Ha ha Världen är min jag har en 4liters snurra med 281hp. Faaaaaan vad lätttrimmat. Jag lättar veven stoppar i fetare stakar lättare kolvar. Vassare kammar hårdare fjädrar annan extraktor insug. Lägger vridet mellan 6.000-10.000rpm så där ja

resultat
400nm mellan 6.000 - 10.000rpm
400nm * 10.000rpm / 7120 = 562hp (en dubbling)

Synd bara att växellådan nu automatiskt blev drevat för en
toppfarten på 500km/h (250 tidigare). Knappast något du kommer
att utnytja. Pga att du lyckades få så brett register vilket man ofta inte
lyckas med så ligger iaf växlarna rätt i förhållande till varandra. Men
Bilen accelerar inte fortare än den gjorde tidigare
.... Men ändrar man
här slutväxeln så händer det grejor.
----------------------------------------------------------------------------------------------
[right][snapback]26645[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Den feta texten var väl ändå inte riktigt sann?

Andra reflektioner:
Det var mycket snack om kolvhastigheter i flera sidor och att man jämför dessa med F1 maskiner bla bla. Jag hävdar att kolvhastigheter är helt ointressant , det intressanta är vilken acceralation kolven har (F=m*a, inte m*v). Ni som är duktiga på att räkna, presentera gärna vad maximal kolvacceralation är på en standard Hondamaskin och en F1:a.....då märker man varför det inte går att hitta en F1-maskin på skroten för 5000:-.

Glöm inte att kolvens rörelse inte är symmetrisk över varvet....den har ex. högre acceralation på övre halvan av vevaxelns rörelse (270-90 grader) än nedre. När kolven är halvvägs i loppet så "pekar veven uppåt".
Senast redigerad av 1 Honda4ever, redigerad totalt 12 gånger.
Jocke Johansson.
Kör hellre än bra...
Fd Civic Esi -92
M Scotte
Jag är en Honda :D
Jag är en Honda :D
Inlägg: 7951
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Been thanked: 7 times
Kontakt:

12 februari 2007, 13:25

Självklart är det mest intressant att veta var kolven utsätts för maximal påverkan av hastigheten, men kolvhastigheten är trots detta högintressant i mått mätt efter hur långt man ska våga varva en motorn, lite som en generalisering av tillförlitlighet.
Att räkna ut macacc för kolven är inget jag klarar, men säkerligen jonas.

Summa: Kolvhastighet är ett mått att gå efter när man bygger en motor, detta i kombination med spel mellan kolv/ventil kan avgöra hur man bygger.
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Honda4ever
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 28
Blev medlem: 6 februari 2006, 22:42

12 februari 2007, 14:12

Jag förstår vad du menar men håller inte med riktigt. Att använda medelkolvhastigheten som en referens är väl OK egentligen. Men varför inte bara använda max motorvarvtal som en gräns istället....det är ju samma sak fast enklare beskrivet. Anledningen till att man inte vill varva mer har ju faktiskt inte med kolvens hastighet att göra, utan dess acceralation, därför känns det fel att fokuera på den.

My 2 cents.
Senast redigerad av 1 Honda4ever, redigerad totalt 12 gånger.
Jocke Johansson.
Kör hellre än bra...
Fd Civic Esi -92
M Scotte
Jag är en Honda :D
Jag är en Honda :D
Inlägg: 7951
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Been thanked: 7 times
Kontakt:

12 februari 2007, 14:16

Det är en förenkling som allt annat, kolvhastighet förstår de flesta vad det innebär och man kan generalisera ganska hårt om hur mycket en motor bör varva genom en titt på kolvhastighet. Gör man en djupdykning i ämnet bör man hellre i så fall titta på slag vs staklängd, vikt på rörlig massa etc. En given acc av kolven sliter olika beroende på ovannämnda saker. Därför tycker jag det är enklast att bara hålla sig till termen kolvhastighet.
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Honda4ever
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 28
Blev medlem: 6 februari 2006, 22:42

12 februari 2007, 14:25

Gör dom? Folk översätter ju ändå kolvhastigheten till varvtal så varför inte bara använda varvtal?
Ungefär som att säga att man har 200Nm vid 7000rpm när man ska berätta vilken effekt man har. <!--emo&;)-->Bild<!--endemo-->

Angående djupdykningen så har du helt rätt.....man ska titta på slaglängd och staklängds- geometrierna men det man alltid vill få fram är ju kraften en detalj utsätts för. För att få den dynamiska kraftpåkänningen måste vi laborera med med massan och acceralationen, F=m*a. Kolvhastigheten kommer inte alls in.... lika lite som vridmomentet påverkar acceralationen.

Undrar hur mycket gastrycket i cylindern påverkar i kraft i jämförelse med kolvacceralationen?
Senast redigerad av 1 Honda4ever, redigerad totalt 12 gånger.
Jocke Johansson.
Kör hellre än bra...
Fd Civic Esi -92
Användarvisningsbild
Fixxe
Tackade nej till jobb på Spoon
Tackade nej till jobb på Spoon
Inlägg: 5198
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:17
Bil: Civic/Jazz/Subaru
Namn: Fredrik Heijel
Ort: Halmstad
Has thanked: 13 times
Been thanked: 11 times

13 februari 2007, 08:04

borde inte va så jobbigt att räkna, ska se om jag hinner någon dag.

jag har oxå funderat på detta, accelerationen torde vara intressantare.
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB

Civic -00 #racekor
Jazz -13 #röktafittan
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming

www.streetperformance.se
Patrik_S
Användare
Användare
Inlägg: 241
Blev medlem: 25 juli 2004, 17:01

13 februari 2007, 09:35

<!--QuoteBegin-Honda4ever+12 Feb 2007, 14:25:00--><div class='quotetop'>QUOTE(Honda4ever @ 12 Feb 2007, 14:25:00)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Gör dom? Folk översätter ju ändå kolvhastigheten till varvtal så varför inte bara använda varvtal?
Ungefär som att säga att man har 200Nm vid 7000rpm när man ska berätta vilken effekt man har. <!--emo&;)-->Bild<!--endemo-->

Angående djupdykningen så har du helt rätt.....man ska titta på slaglängd och staklängds- geometrierna men det man alltid vill få fram är ju kraften en detalj utsätts för. För att få den dynamiska kraftpåkänningen måste vi laborera med med massan och acceralationen, F=m*a. Kolvhastigheten kommer inte alls in.... lika lite som vridmomentet påverkar acceralationen.

Undrar hur mycket gastrycket i cylindern påverkar i kraft i jämförelse med kolvacceralationen?
[right][snapback]374686[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Jag skulle påstå att varvtal och kolvhastigheter är ganska lagom mått att gå efter.
Glöm inte vad vi håller på med, billiga (om vi nu ska jämföra med F1 hela tiden) hondor <!--emo&:D-->Bild<!--endemo-->

För som du själv säger, du vill åt krafterna.
Vad ska du göra med dem då? Då måste du veta de materialparametrar dina delar har.. för i sin tur få reda på materialspänningarna.
Vidare bedömma om det är utmattning som sätter stopp eller inte.

Tror inte man ska krångla i onödan. Det finns det folk som redan gjort (läs ingenjörer <!--emo&:)-->Bild<!--endemo--> )
Prelude Si 2.0 -89
<!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->
medlem nr 1132<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Honda4ever
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 28
Blev medlem: 6 februari 2006, 22:42

13 februari 2007, 11:27

<!--QuoteBegin-Patrik_S+13 Feb 2007, 09:35:52--><div class='quotetop'>QUOTE(Patrik_S @ 13 Feb 2007, 09:35:52)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Jag skulle påstå att varvtal och kolvhastigheter är ganska lagom mått att gå efter.
Glöm inte vad vi håller på med, billiga (om vi nu ska jämföra med F1 hela tiden) hondor <!--emo&:D-->Bild<!--endemo-->

För som du själv säger, du vill åt krafterna.
Vad ska du göra med dem då? Då måste du veta de materialparametrar dina delar har.. för i sin tur få reda på materialspänningarna.
Vidare bedömma om det är utmattning som sätter stopp eller inte.

Tror inte man ska krångla i onödan. Det finns det folk som redan gjort (läs ingenjörer <!--emo&:)-->Bild<!--endemo-->  )
[right][snapback]374963[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Inte riktigt så jag menar att man ska grotta ner sig i materialsammansättning och utformning med FEM-analys direkt.

Det jag fiskar efter är att man räknar ut acceralationen vilket det borde finnas en formel för. Därefter anpassar man varvtalet till en förutbestämd max-acc, precis som man anpassar varvtalet till en förutbestämd max-medelkolvhastighet "idag".
Jocke Johansson.
Kör hellre än bra...
Fd Civic Esi -92
Patrik_S
Användare
Användare
Inlägg: 241
Blev medlem: 25 juli 2004, 17:01

13 februari 2007, 12:54

Fast materialet styr i slutändan den "förutbestämda max-acc" också, eller hur?

Nu ska jag sluta j**las med dej <!--emo&:)-->Bild<!--endemo-->
Prelude Si 2.0 -89
<!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->
medlem nr 1132<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Honda4ever
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 28
Blev medlem: 6 februari 2006, 22:42

13 februari 2007, 16:11

<!--QuoteBegin-Patrik_S+13 Feb 2007, 12:54:57--><div class='quotetop'>QUOTE(Patrik_S @ 13 Feb 2007, 12:54:57)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Fast materialet styr i slutändan den "förutbestämda max-acc" också, eller hur?

Nu ska jag sluta j**las med dej <!--emo&:)-->Bild<!--endemo-->
[right][snapback]375016[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Yes det påverkar, men det finns ju med som en parameter när man bestämmer max acc. Dumt att fatta beslut på felaktiga eller inga grunder.
Du jävlas inte alls....jag gillar när folk ifrågasätter så länge det är sakligt och objektivt! <!--emo&:thumbup:-->Bild<!--endemo-->
Senast redigerad av 1 Honda4ever, redigerad totalt 13 gånger.
Jocke Johansson.
Kör hellre än bra...
Fd Civic Esi -92
Flygare
Användare
Användare
Inlägg: 287
Blev medlem: 27 juli 2006, 23:31
Ort: Malmö
Kontakt:

16 februari 2007, 22:44

Vad rek ni för insug vid N/a för gsr motorn.

Skunk2 pro series ?
Blox ? =
AEBS ? = var ?
Annat ?
<a href="http://www.garaget.org/?car=30319" target="_blank">CRX VT-<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--> <!--coloro:#708090--><span style="color:#708090"><!--/coloro-->2022cc<!--colorc--></span><!--/colorc--></a>

<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro--><!--fonto:Impact--><span style="font-family:Impact"><!--/fonto--><!--fonto:Arial Black--><span style="font-family:Arial Black"><!--/fonto--><!--coloro:#708090--><span style="color:#708090"><!--/coloro-->B20 N/A IS THE SHIT! SÅÅÅÅLD<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--fontc--></span><!--/fontc--><!--fontc--></span><!--/fontc--><!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->"Friends don't let friends roll on rotas"<!--colorc--></span><!--/colorc-->

<!--fonto:Impact--><span style="font-family:Impact"><!--/fonto--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro--><!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->D<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->T<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->M<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--colorc--></span><!--/colorc--> S<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->q<!--colorc--></span><!--/colorc-->u<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->a<!--colorc--></span><!--/colorc-->d<!--sizec--></span><!--/sizec--><!--colorc--></span><!--/colorc--><!--fontc--></span><!--/fontc-->
M-G
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 3
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:34
Ort: Helsingborg

16 februari 2007, 23:15

har du ca 15k så vet jag ett till salu i england

twm 50mm spjäll me kolfibertrattar
komplett insug me hela köret.

riktigt grymme insug!

men ja 15k typ hehehe....

aebs o blox har ju funkat fint för dom flesta så det hade nog jag satsa på just pga tillgängligheten o priset
Michael Grönberg
Helsingborg

R32 Gtr -94 2011 ska det gå fort
skylift r32 gtr -90 10,97 212km/h 2008
Skriv svar