FAQ om NA-bygge

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Användarvisningsbild
smacke
Master
Master
Inlägg: 1593
Blev medlem: 26 april 2004, 10:44
Bil: NSX
Namn: MarcusMaehlum
Ort: Mammas mage
Kontakt:

29 december 2004, 16:40

SMacke #364
Användarvisningsbild
Jonas Åhgren
Påläst
Påläst
Inlägg: 555
Blev medlem: 27 juli 2004, 11:07
Namn: Jonas Åhgren
Ort: Stockholm
Kontakt:

29 december 2004, 16:53

Jag har riktigt dålig erfarenhet av blockguards. Jag har tagit bort två stycken. Strunta i det är mitt tipps. Nya foder är dock väldigt trevligt.
/Jonas Åhgren
En stjärna *
del sol VTi turbo (1.1bar).
(föregående nick: Jonas CRX VTi 94)
Användarvisningsbild
LinusE
Master
Master
Inlägg: 1947
Blev medlem: 27 april 2004, 17:53
Bil: CRV 08
Namn: Linus Eriksson
Ort: I Skåne
Kontakt:

29 december 2004, 16:59

är inte detta blockguard lite "over kill" i en N/A motor ??
även om nu trycket är "utåt"
Senast redigerad av 1 LinusE, redigerad totalt 29 gånger.
Linus Eriksson
#828 Skåne/Harlösa
---------------------------------

Snart provat alla Honda modeler....
Men NSX är en stadig dröm ...
M.Håsteen
Användare
Användare
Inlägg: 74
Blev medlem: 27 juli 2004, 17:34

29 december 2004, 17:01

En liten fråga om extraktorgrenrör. Tidigare i tråden var det någon som tog upp storlekarna för extraktorgrenröret. Jag gissar att det är lite olika tumregler beroende på antal cylindrar. Tex så borde det vara lite mindre rör på en 6-cylindrig jämfört med en 4-cylindrig även om det är lika stora motorer.
Jag har beställt ett extraktor till min 3-liters V6 och det är 2,1"(53,3mm) grova rör.
Låter det lämpligt?

Sen undrar jag vad PS är?
Markus Håsteen

Accord Coupé 3.0 V6 -00
Kristian
Master
Master
Inlägg: 2482
Blev medlem: 2 maj 2004, 19:12
Ort: Stockholm

29 december 2004, 17:07

PS i amerekansk forum i sammanhang med grenrör är Power Steering
Kristian, Hondalös.
Patrik_S
Användare
Användare
Inlägg: 241
Blev medlem: 25 juli 2004, 17:01

29 december 2004, 17:19

tror han menade PS i krafts inlägg ovan... PS=hk auf deutsch [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
Senast redigerad av 1 Patrik_S, redigerad totalt 29 gånger.
Prelude Si 2.0 -89
<!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->
medlem nr 1132<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Användarvisningsbild
smacke
Master
Master
Inlägg: 1593
Blev medlem: 26 april 2004, 10:44
Bil: NSX
Namn: MarcusMaehlum
Ort: Mammas mage
Kontakt:

29 december 2004, 18:12

eller "= Fiat Uno vrid i botten och kanske + 5 PS vid 5700 rpm så menas nog PSI.. [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
SMacke #364
Användarvisningsbild
LinusE
Master
Master
Inlägg: 1947
Blev medlem: 27 april 2004, 17:53
Bil: CRV 08
Namn: Linus Eriksson
Ort: I Skåne
Kontakt:

6 januari 2005, 19:11

Tänkte uppa lite med LS/VTEC länkar
många som bygger detta ingen i sve som byggt än ??

<a href="http://www.angelfire.com/dc/lsvtec/2019.html" target="_blank">http://www.angelfire.com/dc/lsvtec/2019.html</a>

<a href="http://www.c-speedracing.com/howto/b20vtec/b20vtec.php" target="_blank">http://www.c-speedracing.com/howto/b20v ... tec.php</a>
Linus Eriksson
#828 Skåne/Harlösa
---------------------------------

Snart provat alla Honda modeler....
Men NSX är en stadig dröm ...
Kristian
Master
Master
Inlägg: 2482
Blev medlem: 2 maj 2004, 19:12
Ort: Stockholm

6 januari 2005, 19:51

känner en kille som har en LS motor i sitt garage... å samma kille råkar åxå ha en B16A2 topp liggandes [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... stling.gif[/img]
Kristian, Hondalös.
YASH
Påläst
Påläst
Inlägg: 623
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:01
Ort: Borås
Kontakt:

6 januari 2005, 20:05

Hur mycket mer effekt tror ni det går plocka med en LS block och A2 topp mot en orginal A2 motor? Om vi pratar om orginal saker.
Hur mycket vågar man varva med en orginal LS botten?
Only M Matters
Kristian
Master
Master
Inlägg: 2482
Blev medlem: 2 maj 2004, 19:12
Ort: Stockholm

6 januari 2005, 20:32

jag skulle nog inte varva en orginal B18A/B till mer änn 7500... jallfall inte som bruksbil....

de som sticker först på LS bottendelen e ju vevstaks bultarna som tydligen ska vara riktigt dåliga. å byta dom e ju inte en jätte grej... sen kan man nog köra dryga 8 (B16 orginal) typ

skulle tippa att du hamnar runt 180hk med en mappning... (å lite boltons typ grenrör,avgas å luftfilter)
Senast redigerad av 1 Kristian, redigerad totalt 6 gånger.
Kristian, Hondalös.
Användarvisningsbild
LinusE
Master
Master
Inlägg: 1947
Blev medlem: 27 april 2004, 17:53
Bil: CRV 08
Namn: Linus Eriksson
Ort: I Skåne
Kontakt:

6 januari 2005, 20:45

med andra stackar kolvar o allt som behövs bytas i LS bottnen hur mycket bör man kunna varva då ? då borde det vara a2 toppen som är hindret väll??
Linus Eriksson
#828 Skåne/Harlösa
---------------------------------

Snart provat alla Honda modeler....
Men NSX är en stadig dröm ...
YASH
Påläst
Påläst
Inlägg: 623
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:01
Ort: Borås
Kontakt:

6 januari 2005, 20:47

Kristian: Det var dit jag ville komma.....
Är det värt allt det jobbet då?
En A1/ A2 med filter/avgas grenrör har 150-155 Whp ~170Bhp om inte mer...

De som använder LS block och LS/VTEC bygge är de som har en LS motor och vill ha mera krut och vtec. Eller bygger en komplett motor för turbo eller sug och vill ha mera volym.

/Thank god for b16/18C [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
Senast redigerad av 1 YASH, redigerad totalt 6 gånger.
Only M Matters
Kristian
Master
Master
Inlägg: 2482
Blev medlem: 2 maj 2004, 19:12
Ort: Stockholm

6 januari 2005, 20:52

jag kan inte göra annat änn å hålla me.... att köpa en CR-V eller LS botten del för att "bara" smälla på en B16 topp får nog inte så mycke för pengarna...

men om man bygger lite (kolvar å stakar som snowguy säger) så börjar de bli lite ekonomi.. å framförallt vrid (som e trevligt att ha när man åker bana)
Kristian, Hondalös.
Patrik_S
Användare
Användare
Inlägg: 241
Blev medlem: 25 juli 2004, 17:01

6 januari 2005, 22:55

tips om nån skulle vilja bygga en tuff N/A B20A;
utgå från en b20a5 med "dåliga" r/s ~1.50
köp ett B20A3-block (förgasarvarianten) som är identiskt med A5, förutom att b18 veven passar i detta block. Denna vev har kortare slag än de 95mm standard.
Skaffa längre vevstakar och ev andra kolvar.
de riktigt våghalsiga sätter även på en b16a topp! (kräver lite modifiering)

dock ska man nog inte varva för mycket [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
Senast redigerad av 1 Patrik_S, redigerad totalt 6 gånger.
Prelude Si 2.0 -89
<!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->
medlem nr 1132<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Kristian
Master
Master
Inlägg: 2482
Blev medlem: 2 maj 2004, 19:12
Ort: Stockholm

9 januari 2005, 21:08

de gäller ju å få tag i B18 veven åxå... B18 växer ju inte direkt på träd.. alternativet e ju å köpa en ny vev.. å dom kostar ju ca 9000 om man ska ha en orginal vev.. så jag måste säga att ditt tips inte ee så bra [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
Kristian, Hondalös.
Patrik_S
Användare
Användare
Inlägg: 241
Blev medlem: 25 juli 2004, 17:01

9 januari 2005, 21:22

<!--QuoteBegin-Kristian+9 Jan 2005, 21:08:07--><div class='quotetop'>QUOTE(Kristian 4 9 Jan 2005, 21:08:07)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->de gäller ju å få tag i B18 veven åxå... B18 växer ju inte direkt på träd.. alternativet e ju å köpa en ny vev.. å dom kostar ju ca 9000 om man ska ha en orginal vev.. så jag måste säga att ditt tips inte ee så bra [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=82610"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
b18a1 veven borde gå att hitta mkt billigare än så.
för vevaxlarna är ju inte direkt begränsningen hos våra motorer [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
jag tror på detta
Senast redigerad av 1 Patrik_S, redigerad totalt 9 gånger.
Prelude Si 2.0 -89
<!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->
medlem nr 1132<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Användarvisningsbild
Jonas Åhgren
Påläst
Påläst
Inlägg: 555
Blev medlem: 27 juli 2004, 11:07
Namn: Jonas Åhgren
Ort: Stockholm
Kontakt:

28 januari 2005, 16:26

Avgasrör
För optimal effekt ska man ha så lite motstånd som möjligt på en 4taktare. Några kanske blandar ihop det med 2taktare? där man har expantionskammare mm i grenröret?

Extraktorgrenrör är dock bra eftersom det mha de andra cylindrarnas avgaser hjälper till att "dra/tömma" motorn ännu effektivare, på vissa varvtal.

För optimal effekt rekomenderas ett extraktorgrenrör med en kollektor med samma area som alla avgasportar tillsammans runt 3.5"-4" därifrån rakt ut.

Allt annat än det minskar effekten OCH ljudet, vilket är bra om man faktiskt ska åka i bilen. Så gör den så "högljud" som du orkar med och lev med effekten du fick. Glöm inte att mappa bilen så den inte går snålt! Väldigt viktigt!!!!!

Bild

Bild
Senast redigerad av 1 Jonas Åhgren, redigerad totalt 23 gånger.
/Jonas Åhgren
En stjärna *
del sol VTi turbo (1.1bar).
(föregående nick: Jonas CRX VTi 94)
Kristian
Master
Master
Inlägg: 2482
Blev medlem: 2 maj 2004, 19:12
Ort: Stockholm

28 januari 2005, 17:20

<!--QuoteBegin-Nibbler+9 Jan 2005, 22:22:53--><div class='quotetop'>QUOTE(Nibbler 4 9 Jan 2005, 22:22:53)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-Kristian+9 Jan 2005, 21:08:07--><div class='quotetop'>QUOTE(Kristian 4 9 Jan 2005, 21:08:07)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->de gäller ju å få tag i B18 veven åxå... B18 växer ju inte direkt på träd.. alternativet e ju å köpa en ny vev.. å dom kostar ju ca 9000 om man ska ha en orginal vev.. så jag måste säga att ditt tips inte ee så bra [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=82610"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
b18a1 veven borde gå att hitta mkt billigare än så.
för vevaxlarna är ju inte direkt begränsningen hos våra motorer [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
jag tror på detta
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=82621"><{POST_SNAPBACK}></a></div>
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

visst vevar går inte sönder... men B18A såldes ju lixom aldrig i sverige... där av problemet
Kristian, Hondalös.
Patrik_S
Användare
Användare
Inlägg: 241
Blev medlem: 25 juli 2004, 17:01

28 januari 2005, 17:39

<!--QuoteBegin-Kristian+28 Jan 2005, 17:20:55--><div class='quotetop'>QUOTE(Kristian 4 28 Jan 2005, 17:20:55)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-Nibbler+9 Jan 2005, 22:22:53--><div class='quotetop'>QUOTE(Nibbler 4 9 Jan 2005, 22:22:53)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-Kristian+9 Jan 2005, 21:08:07--><div class='quotetop'>QUOTE(Kristian 4 9 Jan 2005, 21:08:07)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->de gäller ju å få tag i B18 veven åxå... B18 växer ju inte direkt på träd.. alternativet e ju å köpa en ny vev.. å dom kostar ju ca 9000 om man ska ha en orginal vev.. så jag måste säga att ditt tips inte ee så bra [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=82610"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
b18a1 veven borde gå att hitta mkt billigare än så.
för vevaxlarna är ju inte direkt begränsningen hos våra motorer [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
jag tror på detta
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=82621"><{POST_SNAPBACK}></a></div>
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

visst vevar går inte sönder... men B18A såldes ju lixom aldrig i sverige... där av problemet
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=91228"><{POST_SNAPBACK}></a></div>
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
får sluta läsa amerikanska forum [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
iaf b20z veven går väl, vet inte hur tillgången är på den.

när det gäller prelude-motorn så finns det ju inte alltför många vägar att gå, den är tyvärr lite av det svarta fåret bland honda's motorer. antingen labbar man med slag och höjer komp, portar toppen osv, eller så överladdar man.

menmen, körde man f3000 med denna motorn så ska det väl gå att bygga en hygglig gatmotor också.

back to topic
Senast redigerad av 1 Patrik_S, redigerad totalt 28 gånger.
Prelude Si 2.0 -89
<!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->
medlem nr 1132<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Sebastian
Användare
Användare
Inlägg: 90
Blev medlem: 26 juli 2004, 22:31
Ort: Lidköping

24 februari 2005, 16:23

Någon som har en bra formel för att räkna ut längden på insugsrören?
Alltså från ventilen till gasspjället.
Lidköping
Civic EK4 -99
Användarvisningsbild
Jonas Åhgren
Påläst
Påläst
Inlägg: 555
Blev medlem: 27 juli 2004, 11:07
Namn: Jonas Åhgren
Ort: Stockholm
Kontakt:

5 april 2005, 23:05

Här är exempel på motorsimulering av en B16 med olika setup som jag gjort.
Det är rätt intressant att se hur mycket extraktor / avgasrör påverkar effekten.
Vassa kammar med mycket overlapp är extra känsliga för mottryck på avgasidan.
Med ljudämpare i vägen så är det väldigt svårt att komma över 200hp.
Bild
Senast redigerad av 1 Jonas Åhgren, redigerad totalt 7 gånger.
/Jonas Åhgren
En stjärna *
del sol VTi turbo (1.1bar).
(föregående nick: Jonas CRX VTi 94)
Sebastian
Användare
Användare
Inlägg: 90
Blev medlem: 26 juli 2004, 22:31
Ort: Lidköping

16 april 2005, 00:12

Vad använder du för program för att göra en simulering?
Lidköping
Civic EK4 -99
tonyt1g3r73
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 40
Blev medlem: 29 juli 2004, 11:54
Ort: Göteborg

17 april 2005, 22:49

Är det någon som kan förklara hur momentet i motorn hänger ihop med varvtalet? Gärna med tjusiga formler och figurer.
Tony Heimdahl, Göteborg-Stenungsund-Tjörn

Honda Accord Coupé -95

Skillnaden mellan teori och praktik är att i teorin är det ingen skillnad men i praktiken så är det.
Kristian
Master
Master
Inlägg: 2482
Blev medlem: 2 maj 2004, 19:12
Ort: Stockholm

17 april 2005, 22:59

vrid momentet har inget med varvet att göra däremot har effekten med varvet att göra... de finns formler på detta i någon av dom klistrade trådarna här under teknink
Kristian, Hondalös.
Användarvisningsbild
Jonas Åhgren
Påläst
Påläst
Inlägg: 555
Blev medlem: 27 juli 2004, 11:07
Namn: Jonas Åhgren
Ort: Stockholm
Kontakt:

18 april 2005, 11:56

Som Newton sa. Effekt = kraft gånger väg.
Väg / sträcka / varvtal
Kraft / vrid

Altså du ska ha jämn kraft över hela ditt register. På Vridlkurvan ser du exakt hur mycket det kommer accelerera på olika varvtal.

om du kan hålla en kraft på 200nm över 4000rpm register och maxfarten är 100km/h. så är det samma sak som 400nm över 2000rpm register med maxfart 100km/h.

Eftersom om du har ett långt register så kan du dreva ner lådan och det blir starkare.

Effekt och kraft är således igentligen samma sak. Bara två sätt att pressentera data på. Effekt säger mer eftersom det också innefattar motorns register.

Men nu till blundrarna. en bil med en rak och fin vridkurva så säger effekten allt.

Om vridkurvan ser ut som en puckelpist så säger blir effektkurvan svårtolkad som gämförelse material mellan motorer. Men å andra sidan så är det fel byggt om man har en sån kurva.

Så till formeln
Effekt(HP) = (rpm / 7120) X vrid(nm)

7120 är en konstant som kommer eftersom man blandar storheter samt gör om varv till en sträcka.

tex för amerikanska mått vrid i lbs
Effekt(HP) = (rpm / 5252) X vrid(lbs)

eller

Effekt(kw) = (rpm / 5251) X vrid(nm)

De två sista är roliga för dom ser nästan identiska ut.
Detta eftersom 1kw = 1.3561hp
och 1lbs = 1.3558nm

Så dom två konverteringarna tar istort ut varandra.

Sen är det skillnad mellan hästkrafter i HP och HK. tror det skiljer med 8%.
Är dock inte hundra säker på hur mycket det var.
Senast redigerad av 1 Jonas Åhgren, redigerad totalt 18 gånger.
/Jonas Åhgren
En stjärna *
del sol VTi turbo (1.1bar).
(föregående nick: Jonas CRX VTi 94)
Beck
Användare
Användare
Inlägg: 63
Blev medlem: 1 augusti 2004, 14:32

4 maj 2005, 21:45

<!--QuoteBegin-Jonas Åhgren+5 Apr 2005, 22:05:13--><div class='quotetop'>QUOTE(Jonas Åhgren 4 5 Apr 2005, 22:05:13)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Här är exempel på motorsimulering av en B16 med olika setup som jag gjort.
Det är rätt intressant att se hur mycket extraktor / avgasrör påverkar effekten.
Vassa kammar med mycket overlapp är extra känsliga för mottryck på avgasidan.
Med ljudämpare i vägen så är det väldigt svårt att komma över 200hp.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=122863"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->


Med all respekt för att du är mycket kunnigare än mig.

Jag har svårt att tro att effektvinsten är såpass stor som 35hk vid relevanta 8000rpm på att köra en open header. Låter väldigt mycket.

Räcker det verkligen att bara veta duration och lyft för att kunna simulera kammen jämte komp/volym/Rod-Stroke?

Måste du inte veta derivatan på lyftet undre hela durationen? Flödet i toppen?

Slutsatsen som jag drar av din beräkning är att skunk2 stage2 är alldeles för vass för en b16. Efftektoppen ligger aldeles för högt upp.
Senast redigerad av 1 Beck, redigerad totalt 4 gånger.
Christopher Sjöstedt
[b]<span style='color:red'>Ingen Honda för stunden</span>[/b]
Användarvisningsbild
Jonas Åhgren
Påläst
Påläst
Inlägg: 555
Blev medlem: 27 juli 2004, 11:07
Namn: Jonas Åhgren
Ort: Stockholm
Kontakt:

7 maj 2005, 23:13

Det behövs massa siffror och mätvärden för att få en bra simulering. Flöden osv. Jag har hyggligt/tillräckligt exakta värden. Finjustering får man göra i "verkligheten". Men poängen med denna simulering var att påvisa skillnaderna.
35hp? tja, testa så får du se. Köp hörselskydd. Lär brumma lite mer än orginal med öppen raceheader. [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... lleyes.gif[/img]

Skillnaden mellan orginal och skunk2 var ca 10hp med ett för gatan sett "racigt" avgassystem.

"Effekt toppen" ligger runt 9.000rpm med avgassystem. Det är inte för högt upp,
Senast redigerad av 1 Jonas Åhgren, redigerad totalt 7 gånger.
/Jonas Åhgren
En stjärna *
del sol VTi turbo (1.1bar).
(föregående nick: Jonas CRX VTi 94)
beemer
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 0
Blev medlem: 26 juli 2004, 17:04

25 maj 2005, 11:23

jag har en bok om 4 stroke tuning, om någon är intresserad kan den lånas ut eller säljas....jag behöver den inte längre, dels för jag fattar noll (är en korkad ekonom) och dels för att jag är en fattig student som inte trimmar =)
Marcus Hansebo
MoRoN
Användare
Användare
Inlägg: 147
Blev medlem: 2 augusti 2004, 16:38
Bil: Prelude 2.2vti
Namn: Patrik Pawlak
Ort: Stockholm

30 juni 2005, 20:41

Tjena tjena här komer jag in i disskutionen med min prelude 93 vtec [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... #>/sun.gif[/img]
Köpte den för inte så länge sen från Holland(dom gillar prelude där nere).
Den e i varjefall lite trimmad Här e en liten lista på vad som e i just nu.
Flywheelet(svänghjulet på svenska tror jag) är lättare, DcSports grenrör 4-2-1, kat ersättare(tom) [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img] , injen kat back(känner inte till det så bra men grymmt e d), 40% starkare koppling, chippad av Rica i Holland. Bla så gjorde dom att vtecen sätter in runt 4500 rpm. Och just det AEM Pulley kit också...
Jag vill sätta på ett CAI på den också.
Den e bänkad till 205hk [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... humbup.gif[/img]
Några tips om hur jag kan få ett par hk till kanske??
Patrik Pawlak
stockholm
Skriv svar