Plana toppen på B16

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Användarvisningsbild
*PAPPOUS*
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 330
Blev medlem: 26 april 2004, 09:44
Bil: Civic EK20
Namn: Christian Kutsudakis
Ort: Stockholm och Grekland så klart=)

15 maj 2006, 17:18

Tjena gubbar

Som några av er vet så håller Jonas Å på och byter kammar osv på min EK.
Tänkte eventuellt plana toppen oxå när vi ändå håller på.

Frågan är hur mycket ska man plana.Motorn är en B16a2 med ITR kammar.
Honda Civic EK4 -00


N/A is the shit!
All motor K20

"knock ::knock: whos there? your rods muthafuckaaa"
adio
Lärd
Lärd
Inlägg: 1103
Blev medlem: 17 augusti 2005, 21:16
Bil: Del Sol
Namn: Erik Rådström
Ort: Örebro

15 maj 2006, 17:30

Du ska plana så lite som möjligt! Bara så den blir plan sen ska du inte ta något mer, du vet aldrig om du behöver göra det igen och om du har tagit för mycke första gången får du köpa en ny topp.

Planade min och vi tog fem hundra delar så var den plan, den kanske inte behövs något alls om den är plan
Erik Rådström

SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
Junior
Användare
Användare
Inlägg: 268
Blev medlem: 25 juli 2004, 02:34
Ort: Borås

15 maj 2006, 17:32

Du kan plana upp till 1 mm

Du kan plana 0.5 och vara safe, lite upp till dig.

Personligen gillar jag inte att plana, bättre at byta kolvar, sen kan man plana på de om man inte är nöjd med kompet då.
NU: CTR Turbo

Bmw m3 3,2
Lancer Evo 2
Impreza sti 2003
Dc2 K20/k24
Crx Vt b18c Mfl..


Mvh Junior Shahin
M Scotte
Jag är en Honda :D
Jag är en Honda :D
Inlägg: 7966
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times
Kontakt:

15 maj 2006, 19:07

Planar du bara servicelimit, behövs inga justerbara kamdrev, men allt över 0.3mm= justerbara kamdrev.
Martin Scotte
Subaru Forester -20
S2000 -01
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Aerodynamic
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 1307
Blev medlem: 27 juli 2004, 23:00
Bil: Civic
Namn: Per Axblom
Ort: Alingsås
Been thanked: 1 time

16 maj 2006, 08:54

Jag har hört att man kan plana upp till 1.5mm

,Per
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
Clabbe
Kunnig
Kunnig
Inlägg: 808
Blev medlem: 25 juli 2004, 12:56
Bil: EU8
Namn: Клабе Бюрстром
Ort: България

16 maj 2006, 10:06

0.7 är det som brukar rekommenderas som den "säkra" gränsen på motorerna..
1.2 har Fixxe planat sin, och det funkar tydligen fortfarande...
Men 1.5 är tveksamt
Благодаря мутра!
M Scotte
Jag är en Honda :D
Jag är en Honda :D
Inlägg: 7966
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times
Kontakt:

16 maj 2006, 10:44

Helt meningslöst att plana för mycket. Då får man bara mer bry med kamdreven och remmen.
Martin Scotte
Subaru Forester -20
S2000 -01
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
adio
Lärd
Lärd
Inlägg: 1103
Blev medlem: 17 augusti 2005, 21:16
Bil: Del Sol
Namn: Erik Rådström
Ort: Örebro

16 maj 2006, 12:29

Förstår inte varför man ska plana mer än vad som är nödvändigt, det ger nästan ingen extra effekt och du riskerar att behöva justera kamdrev och rem. Vet du om förra ägaren har planat något?

Sen Junior man planar inte i service syfte för att höja kompet utan för att få det tät, och tät får du inte med nya kolvar om toppen är skev.
Erik Rådström

SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
Patrik_S
Användare
Användare
Inlägg: 241
Blev medlem: 25 juli 2004, 17:01

16 maj 2006, 12:34

så mycket planade man väl bara under moppe-tiden? <!--emo&:D-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/biggrin.gif[/img]<!--endemo-->
Prelude Si 2.0 -89
<!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->
medlem nr 1132<!--colorc--></span><!--/colorc-->
M Scotte
Jag är en Honda :D
Jag är en Honda :D
Inlägg: 7966
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times
Kontakt:

16 maj 2006, 12:36

<!--QuoteBegin-adio+16 May 2006, 12:29:54--><div class='quotetop'>QUOTE(adio @ 16 May 2006, 12:29:54)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Förstår inte varför man ska plana mer än vad som är nödvändigt, det ger nästan ingen extra effekt och du riskerar att behöva justera kamdrev och rem. Vet du om förra ägaren har planat något?

Sen Junior man planar inte i service syfte för att höja kompet utan för att få det tät, och tät får du inte med nya kolvar om toppen är skev.
[right][snapback]284387[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Högre komp ger effekt över hela registert så visst ger planing mycket.
Martin Scotte
Subaru Forester -20
S2000 -01
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
adio
Lärd
Lärd
Inlägg: 1103
Blev medlem: 17 augusti 2005, 21:16
Bil: Del Sol
Namn: Erik Rådström
Ort: Örebro

16 maj 2006, 12:39

Planar du 1mm så kanske det ger ca:5hk extra om kolvarna och allt är fräscha!
Erik Rådström

SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
M Scotte
Jag är en Honda :D
Jag är en Honda :D
Inlägg: 7966
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times
Kontakt:

16 maj 2006, 12:41

Jaså, det var en ny uträkning? Hur räknade du ut detta?
Martin Scotte
Subaru Forester -20
S2000 -01
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
adio
Lärd
Lärd
Inlägg: 1103
Blev medlem: 17 augusti 2005, 21:16
Bil: Del Sol
Namn: Erik Rådström
Ort: Örebro

16 maj 2006, 13:07

Det är ingen uträckning, ren erfarenhet..... Vad ger det med uträckningar då?
Erik Rådström

SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
M Scotte
Jag är en Honda :D
Jag är en Honda :D
Inlägg: 7966
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times
Kontakt:

16 maj 2006, 13:10

11.6 i komp, vilket ger cirka 10hk över hela registert. Skulle man inte tjöna ngt på mer komp hade jag inte behövt köra 12.8 i komp.
Martin Scotte
Subaru Forester -20
S2000 -01
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
adio
Lärd
Lärd
Inlägg: 1103
Blev medlem: 17 augusti 2005, 21:16
Bil: Del Sol
Namn: Erik Rådström
Ort: Örebro

16 maj 2006, 21:03

på hjulen?
Erik Rådström

SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
M Scotte
Jag är en Honda :D
Jag är en Honda :D
Inlägg: 7966
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times
Kontakt:

16 maj 2006, 21:07

Ja säkerligen. Men det får ju mätas fram, dessutom får du en bättre andning på höga varv.
Martin Scotte
Subaru Forester -20
S2000 -01
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
adio
Lärd
Lärd
Inlägg: 1103
Blev medlem: 17 augusti 2005, 21:16
Bil: Del Sol
Namn: Erik Rådström
Ort: Örebro

16 maj 2006, 22:41

Mäter du hur mycket det blir ut på hjulen ska du se att det landar på 5-7hk och det är inte mer än så, visst är det ett billigt sätt att trimma! Hur mycket sa du att det går att ta på Honda utan att ställa dreven?
Erik Rådström

SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
M Scotte
Jag är en Honda :D
Jag är en Honda :D
Inlägg: 7966
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times
Kontakt:

16 maj 2006, 22:45

Då kan vi numera lägga ned högre komp i våra trimmade motorer, då det knappt ger något, man tänker väl längre än bara för stunden. Högre komp tillsammans med kammar med mer lyft och duration ger betydligt mer. Varför tror du många av oss kör med uppåt 13 i komp?
Martin Scotte
Subaru Forester -20
S2000 -01
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
adio
Lärd
Lärd
Inlägg: 1103
Blev medlem: 17 augusti 2005, 21:16
Bil: Del Sol
Namn: Erik Rådström
Ort: Örebro

16 maj 2006, 22:49

Jag har inte sagt att det är dåligt i en trimmad motor, som disskutionen började var det inte talan på några andra kamar eller något utan rent jävla moppe trim! Jag håller absolut med dig om att det är värt att göra om man byter kamar, fjädrar etc.! Hur mycket kan man plana en esi topp utan att behöva ställa dreven? Du verkar ha bra koll på sånt?!
Erik Rådström

SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
M Scotte
Jag är en Honda :D
Jag är en Honda :D
Inlägg: 7966
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times
Kontakt:

16 maj 2006, 23:10

Så fort man går över service limit kommer kamdrevet ändra sig, eller rättare sagt så fort man planar ändrar man avståndet mellan vev och kam. Säkrast är att alltid ta minimalt om det är en bruksmotor.
Martin Scotte
Subaru Forester -20
S2000 -01
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
Jonas Åhgren
Påläst
Påläst
Inlägg: 555
Blev medlem: 27 juli 2004, 11:07
Namn: Jonas Åhgren
Ort: Stockholm
Kontakt:

17 maj 2006, 12:56

<!--QuoteBegin-adio+16 May 2006, 21:49:31--><div class='quotetop'>QUOTE(adio @ 16 May 2006, 21:49:31)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Jag har inte sagt att det är dåligt i en trimmad motor, som disskutionen började var det inte talan på några andra kamar eller något utan rent jävla moppe trim! Jag håller absolut med dig om att det är värt att göra om man byter kamar, fjädrar etc.! Hur mycket kan man plana en esi topp utan att behöva ställa dreven? Du verkar ha bra koll på sånt?!
[right][snapback]284798[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Nu får du kamma dig lite. 5-10hp av en planing som kostar runt 500kr är ju extremt mycket mer effekt/krona. Dessutom så får man ett längre register på toppen. Speciellt med vassare kammar.

Vad tror du ett kat-back system ger tex? Ingenting i jämförelse. NA trim så är många bäckar små som gäller.

Hur mycket effekt tror du man får av ITR kammar jämfört med orginal B16 utan att i övrigt ändra något alls? Inte speciellt mycket där heller.

Vad tror ni era 800kr F1 luftfilter ger? Jag gissar faktiskt minus 2hp pga turbulens

Denna planing om den skall ske är i rent trimmnings syfte. Justerbara kamdrev finnes. Jag helt ointressarde av fler okunniga utalanden. Jag vill veta hur mycket man vågar ta för att inte riskera ett kolv ventilmöte.

Vilket komp det blir kan jag räkna ut själv.
Senast redigerad av 1 Jonas Åhgren, redigerad totalt 17 gånger.
/Jonas Åhgren
En stjärna *
del sol VTi turbo (1.1bar).
(föregående nick: Jonas CRX VTi 94)
Användarvisningsbild
Jonas Åhgren
Påläst
Påläst
Inlägg: 555
Blev medlem: 27 juli 2004, 11:07
Namn: Jonas Åhgren
Ort: Stockholm
Kontakt:

17 maj 2006, 12:59

Christian.
Har du tjockleken på din nya packning i bakfickan? Tänkte kolla lite vad det blir för kompskillnader.
/Jonas Åhgren
En stjärna *
del sol VTi turbo (1.1bar).
(föregående nick: Jonas CRX VTi 94)
M Scotte
Jag är en Honda :D
Jag är en Honda :D
Inlägg: 7966
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times
Kontakt:

17 maj 2006, 13:13

Har ni justerbara kamdrev Jonas så kan vi räkna på min motor som hade 2mm mellan kolv>>ventil med ITR-kammar monterade. Där är avståndet mellan block och topp avtaget med 0.7mm sammanlagt. Detta gav att mina kammar retaderade runt 5 grader.

Kanske inte hjälper jättemycket. Jag tror du med lätthet kan ta av 0.5mm på toppen.
Martin Scotte
Subaru Forester -20
S2000 -01
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
Fixxe
Tackade nej till jobb på Spoon
Tackade nej till jobb på Spoon
Inlägg: 5226
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:17
Bil: Civic/Jazz/Subaru
Namn: Fredrik Heijel
Ort: Halmstad
Has thanked: 13 times
Been thanked: 11 times

17 maj 2006, 20:25

<!--QuoteBegin-Clabbe+16 May 2006, 10:06:26--><div class='quotetop'>QUOTE(Clabbe @ 16 May 2006, 10:06:26)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->1.2 har Fixxe planat sin, och det funkar tydligen fortfarande...
[right][snapback]284320[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

1,4 tog jag men det va inte på någon b16 utan en hederlig z5a.
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB

Civic -00 #racekor
Jazz -13 #röktafittan
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming

www.streetperformance.se
Tobbera
Användare
Användare
Inlägg: 253
Blev medlem: 25 mars 2005, 13:11
Ort: Helsingborg

17 maj 2006, 20:52

<!--QuoteBegin-Fixxe+17 May 2006, 20:25:02--><div class='quotetop'>QUOTE(Fixxe @ 17 May 2006, 20:25:02)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->1,4 tog jag men det va inte på någon b16 utan en hederlig z5a.
[right][snapback]285163[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Hur mycket skillnad blev det i komp? Kör du med justerbara kamdrev eller annan mod som medger denna planing? Går själv i dessa tankar nämligen.
Honda XL350 -84
Mercedes SLK 200 -06
Toyota MR2 2.0i -93
M Scotte
Jag är en Honda :D
Jag är en Honda :D
Inlägg: 7966
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times
Kontakt:

17 maj 2006, 20:53

Justerbara kamdrev är ett måste med den typ av planing om man vill få allt rätt.
Martin Scotte
Subaru Forester -20
S2000 -01
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
Fixxe
Tackade nej till jobb på Spoon
Tackade nej till jobb på Spoon
Inlägg: 5226
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:17
Bil: Civic/Jazz/Subaru
Namn: Fredrik Heijel
Ort: Halmstad
Has thanked: 13 times
Been thanked: 11 times

17 maj 2006, 20:55

<!--QuoteBegin-Tobbera+17 May 2006, 20:52:15--><div class='quotetop'>QUOTE(Tobbera @ 17 May 2006, 20:52:15)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-Fixxe+17 May 2006, 20:25:02--><div class='quotetop'>QUOTE(Fixxe @ 17 May 2006, 20:25:02)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->1,4 tog jag men det va inte på någon b16 utan en hederlig z5a.
[right][snapback]285163[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Hur mycket skillnad blev det i komp? Kör du med justerbara kamdrev eller annan mod som medger denna planing? Går själv i dessa tankar nämligen.
[right][snapback]285181[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

rättning: körde. inte kör. <!--emo&;)-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/wink.gif[/img]<!--endemo-->
kompet räknade jag till 11,1:1
nej inget gjort åt kamdreven på den motorn.
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB

Civic -00 #racekor
Jazz -13 #röktafittan
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming

www.streetperformance.se
Tobbera
Användare
Användare
Inlägg: 253
Blev medlem: 25 mars 2005, 13:11
Ort: Helsingborg

17 maj 2006, 21:01

<!--QuoteBegin-Fixxe+17 May 2006, 20:55:47--><div class='quotetop'>QUOTE(Fixxe @ 17 May 2006, 20:55:47)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-Tobbera+17 May 2006, 20:52:15--><div class='quotetop'>QUOTE(Tobbera @ 17 May 2006, 20:52:15)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-Fixxe+17 May 2006, 20:25:02--><div class='quotetop'>QUOTE(Fixxe @ 17 May 2006, 20:25:02)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->1,4 tog jag men det va inte på någon b16 utan en hederlig z5a.
[right][snapback]285163[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Hur mycket skillnad blev det i komp? Kör du med justerbara kamdrev eller annan mod som medger denna planing? Går själv i dessa tankar nämligen.
[right][snapback]285181[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

rättning: körde. inte kör. <!--emo&;)-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/wink.gif[/img]<!--endemo-->
kompet räknade jag till 11,1:1
nej inget gjort åt kamdreven på den motorn.
[right][snapback]285183[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Då måste jag slutligen få undra om anledningen till att du körDE den bilen var pga komphöjningen?
Honda XL350 -84
Mercedes SLK 200 -06
Toyota MR2 2.0i -93
Tobbera
Användare
Användare
Inlägg: 253
Blev medlem: 25 mars 2005, 13:11
Ort: Helsingborg

17 maj 2006, 21:02

<!--QuoteBegin-M Scotte+17 May 2006, 20:53:46--><div class='quotetop'>QUOTE(M Scotte @ 17 May 2006, 20:53:46)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Justerbara kamdrev är ett måste med den typ av planing om man vill få allt rätt.
[right][snapback]285182[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Hur ställer man de justerbara kamdreven för att få det rätt? Alltså hur vet man hur mycket man ska vrida?
Honda XL350 -84
Mercedes SLK 200 -06
Toyota MR2 2.0i -93
Clabbe
Kunnig
Kunnig
Inlägg: 808
Blev medlem: 25 juli 2004, 12:56
Bil: EU8
Namn: Клабе Бюрстром
Ort: България

17 maj 2006, 21:05

Med hjälp av en bänkning
Благодаря мутра!
Skriv svar