Sida 1 av 2

Postat: 17 juni 2006, 21:41
av david-o
Var och körde på knutstorp idag men hade lite problem med att bilen blev väldigt varm hela tiden. Kunde bara köra fullt i 5-6 varv för sen var nålen nästan uppe på rödmarkeringen på tempmätaren.
När jag kollade kylarvätskenivån så låg den en bit över max (ca 2-3cm över i kärlet) och det hade läckt ut kylarvatten förmodligen från påfyllningshålet av kärlet.
Kan det vara på gund av att jag hade för mycket kylarvatten som bilen blev varm eller är det allvarligare problem bakom det? Termostaten och såna grejer kanske?
Har kört på bana förr fast då har tempmätaren hållt sig runt hälften hela tiden så jag blev väldigt förvånad när den skenade iväg idag <!--emo&:annoyed:-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/annoyed.gif[/img]<!--endemo-->

Edit: Nya frågor om biltema termostat, se sista inlägget!

Postat: 17 juni 2006, 23:30
av Dani
Går bilen bra för övrigt? Ingen olja i glykolen? Pendlar tempen när du kör normalt på vanlig väg?

Postat: 18 juni 2006, 00:19
av pr0ny
jag antar att ditt kyl har fräscha fläns? termostaten kanske inte uppnar helt bla

Postat: 18 juni 2006, 11:03
av david-o
Bilen går precis som den ska, tror inte där är någon olja i glykolen för den ser normalgrön ut eller vad man ska kalla det <!--emo&:)-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/smile.gif[/img]<!--endemo-->
Tempen sjönk till normal nivå efter ett väldigt lungt varv och pendlar inte när man kör till vardags. Ligger precis under halv som den alltid gjort.

Vet inte hur fräscha mina fläns är (vet knappt vad det är heller <!--emo&:)-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/smile.gif[/img]<!--endemo--> )
Men om du menar cellerna på kylaren så har jag inte kollat dem. Men allting funkade bra i höstas då jag körde bana sist så isf har den gått isönder under vintern.

Edit: En annan konstig sak var att den knappt drack någon olja under bankörningen, i vanliga fall brukar jag få fylla på en del. Men sen å andra sidan så kunde jag inte dra motorn lika hårt som vanligt iom värmeproblemet.

Postat: 18 juni 2006, 16:03
av david-o
Var ute nu och skulle ta ut det som var för mycket men då var nivån nästan nere på max igen (bara någon millimiter över).
Är det normalt att nivån stiger så mycket vid bankörning?

Kan det finnas luft i systemet som gör att kylvattnet inte cirkulerar runt som det ska och hur gör man isf för att lufta det?

Postat: 19 juni 2006, 11:11
av EcciBaka
vatten expanderar vid värme så det tycker jag kan vara rimligt att den stiger så mycket.

Postat: 19 juni 2006, 12:21
av david-o
<!--QuoteBegin-EcciBaka+19 Jun 2006, 11:11:11--><div class='quotetop'>QUOTE(EcciBaka @ 19 Jun 2006, 11:11:11)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->vatten expanderar vid värme så det tycker jag kan vara rimligt att den stiger så mycket.
[right][snapback]299216[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Jo att det expanderar det vet jag men tyckte det var lite väl mycket.
Det verkar nästan som att inte vattnet cirkulerar runder utan bara ligger kvar och blir jättevarmt och expanderar så mycket isf för att det blir mycket varmare än vad det brukar bli vid bankörning.
För problemet kvarstår att motorn blev väldigt varm och det hade varit bra om man kunde lista ut varför.
Kan det bli så av luft i systemet och är det svårt att lufta? (Läste i verkstadsmanualen men tyckte det var väldigt kortfattat och lite knepigt att förstå vad dem menade)

Postat: 19 juni 2006, 12:29
av eko
du kan ha luft i kylarstystemet. men det har varit riktigt varmt senaste tiden så inte så ovanligt den går upp vid bankörningar.

kolla hur den beteer sig i stadskörning, funkar fläkten?

Postat: 19 juni 2006, 14:35
av Malkolm
Blir det bättre om du kör full fläkt och full värme?

Postat: 19 juni 2006, 16:49
av insigma
<!--QuoteBegin-david%o+19 Jun 2006, 12:21:23--><div class='quotetop'>QUOTE(david%o 4 19 Jun 2006, 12:21:23)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-EcciBaka+19 Jun 2006, 11:11:11--><div class='quotetop'>QUOTE(EcciBaka 4 19 Jun 2006, 11:11:11)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->vatten expanderar vid värme så det tycker jag kan vara rimligt att den stiger så mycket.
[right][snapback]299216[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Jo att det expanderar det vet jag men tyckte det var lite väl mycket.
Det verkar nästan som att inte vattnet cirkulerar runder utan bara ligger kvar och blir jättevarmt och expanderar så mycket isf för att det blir mycket varmare än vad det brukar bli vid bankörning.
För problemet kvarstår att motorn blev väldigt varm och det hade varit bra om man kunde lista ut varför.
Kan det bli så av luft i systemet och är det svårt att lufta? (Läste i verkstadsmanualen men tyckte det var väldigt kortfattat och lite knepigt att förstå vad dem menade)
[right][snapback]299234[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

finns en liten bleedingnippel på termostat huset som du kan öppna för att lufta.
jag har precis beställt ny termostat.. hoppas att det är den.. för hela systemet har avstannat. <!--emo&:blink2:-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/blink2.gif[/img]<!--endemo-->

Postat: 19 juni 2006, 22:29
av david-o
Eko: Det var lika varmt förra året vid bankörningarna så det ska inte ha någon betydelse, och jag tror fläkten funkar, men den är väl bara igång när bilen står på tomgång? Annars beter den sig som vanligt vid stadskörning, tempen ligger stabilt lite under hälften som den alltid gjort.

malkom666: Tänkte tyvärr inte på att prova det med fläkten <!--emo&:(-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/sad.gif[/img]<!--endemo-->

insigma: Ska motorn vara igång när man öppnar bleedingnippeln? är det bara att öppna den så sköter sig resten själv eller ska man göra något liknande som när man luftar bromsar?

Postat: 22 juni 2006, 14:34
av david-o
ingen som har några bra tips?
Hur ligger temperaturen för er andra som kör på bana?

Postat: 22 juni 2006, 14:44
av insigma
testa byt termostat. det skadar juh inte

Postat: 6 juli 2006, 09:31
av david-o
Kan man köpa en termostat på biltema för att se om det är det som är felet?
t.ex. denna: <a href='http://www.biltema.se/carparts/carpart_ ... emId=60763' target='_blank'>http://www.biltema.se/carparts/carpart_ ... d=60763</a>

eller är det jätteviktigt att det är honda orginal och kostar isf en sån mycket mer?

Tror ni man får med någon av ringarna eller packningarna som man bör byta enligt servicemanualen?

Räcker det att man skruvar loss hela "termostat cover" direkt med dem 2 bultarna för att komma åt termostaten eller måste man plocka isär termoswitch och såna grejer först?

Kommer det spruta ut vatten om jag tar loss termostat cover och måste man isf tömma kylsystemet först?

Postat: 6 juli 2006, 09:49
av Ken
Skruva av locket på kylaren å kolla så det är vätska ända upp där också. Ibland räcker det inte med att bara fylla på i exp kärlet.

Postat: 6 juli 2006, 11:10
av M Scotte
Töm kylsystemet innan du byter termostat. Köp en org termostat, glöm inte packningen.

Postat: 7 juli 2006, 13:08
av insigma
packning ingår om du köper oem

Postat: 7 juli 2006, 13:10
av insigma
<!--QuoteBegin-david-o+6 Jul 2006, 09:31:28--><div class='quotetop'>QUOTE(david-o @ 6 Jul 2006, 09:31:28)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Kan man köpa en termostat på biltema för att se om det är det som är felet?
t.ex. denna: <a href='http://www.biltema.se/carparts/carpart_ ... emId=60763' target='_blank'>http://www.biltema.se/carparts/carpart_ ... d=60763</a>

eller är det jätteviktigt att det är honda orginal och kostar isf en sån mycket mer?

Tror ni man får med någon av ringarna eller packningarna som man bör byta enligt servicemanualen?

Räcker det att man skruvar loss hela "termostat cover" direkt med dem 2 bultarna för att komma åt termostaten eller måste man plocka isär termoswitch och såna grejer först?

Kommer det spruta ut vatten om jag tar loss termostat cover och måste man isf tömma kylsystemet först?
[right][snapback]305098[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

jag betalade 277 med frakt från rosenholtz så det var juh billigt. då ingick packning.

det räcker med termostatcover, själv satt jag på ventilkåpan då jag bytte.. det kommer spruta ut kylarvätska så håll slangen neråt backen nr du lossat termostat cover.

Postat: 7 juli 2006, 16:12
av david-o
Tack för tipsen, får nog bli att tömma kylsystemet samtidigt så vet man att det är luftfritt sen iaf, samtidigt som man slipper att det sprutar en massa vatten.
Får hoppas att det är termostaten bara för annars måste det vara kylaren och då antar jag att det blir dyrt <!--emo&:(-->Bild<!--endemo-->
Menmen, får göra en liten operation om några veckor så får vi se hur et blir, lär ju inte märka om det blivit någon skillnad förän jag kör ss i augusti ändå då problemet bara uppstår vid långvarig hårdkörning.

Postat: 17 augusti 2006, 22:21
av Nedin
Jag undrar om du har löst problemet? jag hade samma problem som du har/hade när jag körde på gelleråsen.
funderar på att byta kylare, vet inte riktigt om man ska orginal eller eftermarknads?

Postat: 17 augusti 2006, 22:33
av sir_Daniel
skaffa då även en bättre fläkt som orkar suga lite mer luft!
gör då även en fuling och koppla in en brytare till fläkten som du kan köra igång när du vet att du ska köra hårdare redan innan du börjar så att den får jobbigare att komma upp i hög temp.

Postat: 17 augusti 2006, 22:38
av Henka
Hej alla.

Exakt samma problem som nämts här hade jag efter 3 hårda varv på Mantorp.
Vet att det talades om att min motor gick för snålt vid det tillfället och det resulterade i att den gick varm.
Hade då precis mappat med UNICHIP så det borde inte vara orsaken till problemet.
Antar att ni som har haft värmeproblem kör med halvkylare?
Kan det vara så att kylaren till ESIn är i klenaste laget när man börjar modifiera andra prestandahöjande saker på bilen?
Har läst nåt om att ESIn har mindre anslutningar till kylaren än VTI?
Kan tilläggas att jag kunde köra 6 hårda varv om jag hade värmen och fläkten på max i kupen, men fan så varmt det var:-)

Postat: 18 augusti 2006, 07:35
av Kristian
skaffa en större kylare så löser sej problemet... finns ju eftermarknadskylare som är full size och passar rakt i fästena... alternativet är ju att göra som jag och några andra. skaffa en CR-V eller Prelude kylare det är rätt storlek på anslutningarna (för VTi) och den är i full size.. enda är att man får ta fram svetsen å modda fästena men de e de garanterat värt...
innan jag skaffade stor kylare hadde jag i princip samma problem som ni men nu kan jag köra mer änn 10 varv på gelleråsen jallafall (mina däck blir som såpa sen så jag vet inte hur länge jag kan köra)

Postat: 18 augusti 2006, 12:38
av Malkolm
Det finns ju lite småtrix man kan ta till annars, tex har RedlineOil en tillsats man häller i kylvattnet som håller tempen lite lägre, eller rättare sagt gör att vattnet kyls bättre i kylarn. Har för mig att en sån flaska kostar runt 160:-.

Det hade jag testat först om kylarn ser okej ut och att fläkten startar när den ska osv, innan jag köper nån ny kylare.


Länk: <a href='http://www.redlineoil.com/products_coolant.asp' target='_blank'>http://www.redlineoil.com/products_coolant.asp</a>

Bild

Postat: 18 augusti 2006, 14:18
av david-o
Jag vet inte om jag löst mitt problem än, får se om jag märker av att den blir onormalt varm imorgon när jag kör SS.
Jag har iaf bytat termostaten nu så det återstår att se som sagt.

Men jag tror inte kylaren i ESI:n är för klen (iaf inte så länge motorn är hyfsat orginal) för jag har ju inte haft dehär problemen innan med tempen.
Förra våren tog jag tävlingslicens och då körde jag en hel dag på banan i pass upp mot en halvtimme åt gången utan att motorn blev något nämnvärt varmare.
Däremot kan det vara kylaren som börjar bli lite risig nu för den ser lite halvtaskig ut i cellerna.
Men bytar man kan man iofs byta till något större.

Den enda förklaringen till om det skulle vara kylaren som är för klen är att man lärt sig köra bättre nu och att det gör att bilen påfrestas under lite längre stunder men jag tror inte riktigt på det för den blev varm väldigt fort när man körde på bana. Höll inte temperaturen mer än 2-3 varv sen började nålen sticka iväg fort uppåt och efter 5 varv så vågade jag nästan inte köra mer för då var nålen riktigt nära rödmarkeringen.

Postat: 18 augusti 2006, 14:42
av Malkolm
Kör du med värme och fläkt på inne i kupen då?

Postat: 18 augusti 2006, 15:49
av Koffe
jag har samma problem, kunde köra två varv på ss sen var det dags att kyla, vi luftade o luftade, men nu ska jag byta termostat, vattenpump, kylare, ska inte behöva avstå att köra nästa år pga värme

Postat: 18 augusti 2006, 15:50
av david-o
<!--QuoteBegin-malkolm666+18 Aug 2006, 14:42:24--><div class='quotetop'>QUOTE(malkolm666 4 18 Aug 2006, 14:42:24)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Kör du med värme och fläkt på inne i kupen då?
[right][snapback]319016[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
nej det har jag inte gjort, blir ju olidligt varmt då <!--emo&:)-->Bild<!--endemo-->
Sen visste jag inte om det lilla tricket sist jag var på knutstorp och bilen blev varm men händer det igen så tänker jag prova och se om det hjälper.

Postat: 18 augusti 2006, 17:09
av Jonas Åhgren
<!--QuoteBegin-Koffe+18 Aug 2006, 14:49:08--><div class='quotetop'>QUOTE(Koffe @ 18 Aug 2006, 14:49:08)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->jag har samma problem, kunde köra två varv på ss sen var det dags att kyla, vi luftade o luftade, men nu ska jag byta termostat, vattenpump, kylare, ska inte behöva avstå att köra nästa år pga värme
[right][snapback]319044[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Jag har samma problem på min civic D16. Tror dock inte problemet ligger i vattenkylaren (kör med 8000mil VTi kylare), utan i avsaknaden av oljekylare. Det visar sig nämligen att min vattentemp inte börjar röra sig, förrens oljetempen passerar 140grader (ej bra). Vid en sån oljetemp är det inte konstigt om vattenkylaren inte orkar hålla ner vattentempen.

VTi erna har en woffla vid filtret där oljan kyls och värms av kylvattnet. Det är lite hjälp, men inte tillräckligt för bana. Jag tror att bästa (om man inte kör vinter) är att koppla bort den och köra med extern luft till oljekylare, så vattenwofflan inte tillför värme.

Alla som kör bana borde ha oljetemp. Väldigt lätt att montera i oljepluggen.

Postat: 18 augusti 2006, 17:12
av sir_Daniel
<!--QuoteBegin--><div class='quotetop'>QUOTE</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Alla som kör bana borde ha oljetemp. Väldigt lätt att montera i oljepluggen.
[right][snapback]319078[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

har du en enkel beskrivning, har någon oljekylare liggandes hemma.
har du lust att ta lite bilder på hur du har löst det?