Trimma en VTI
-
- Gillar Honda!
- Inlägg: 316
- Blev medlem: 7 september 2006, 19:33
Hej!
Jag har precis inhandlat en Vti -92 och är sugen på lite mer effekt.
Vad bör man byta för att komma upp till 200hk utan turbokonvertering?
Har hört att kammar gör en heldel på högre varv?
Och om jag turbo konverterar, måste jag då byta stakar å kolvar? eller gå det bra att ladda 0.5-0-6 utan det? med en Td04-15t eller 16t. (endas dubbla topp-packningar osv.)
Tacksam för svar!
Mvh/Rikard
Jag har precis inhandlat en Vti -92 och är sugen på lite mer effekt.
Vad bör man byta för att komma upp till 200hk utan turbokonvertering?
Har hört att kammar gör en heldel på högre varv?
Och om jag turbo konverterar, måste jag då byta stakar å kolvar? eller gå det bra att ladda 0.5-0-6 utan det? med en Td04-15t eller 16t. (endas dubbla topp-packningar osv.)
Tacksam för svar!
Mvh/Rikard
Rikard Bergenström
- Jonas Åhgren
- Påläst
- Inlägg: 555
- Blev medlem: 27 juli 2004, 11:07
- Namn: Jonas Åhgren
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
köp 4-1 extraktor med 2.5" kollektor. Öka kompet så du rodnar, skaffa skunk2 steg II kammar, kamdrev, ventilfjädrar, putsa insugskanalerna lite på den vassa kanten nära ventilen, montera större spridare och få den mappad. Kanske även köra på E85 (kräver i så fall ännu större spridare)
/Jonas Åhgren
En stjärna *
del sol VTi turbo (1.1bar).
(föregående nick: Jonas CRX VTi 94)
En stjärna *
del sol VTi turbo (1.1bar).
(föregående nick: Jonas CRX VTi 94)
-
- Kunnig
- Inlägg: 866
- Blev medlem: 13 juni 2004, 13:54
- Bil: Bilbytarkungen
- Namn: Mikael Fröjdfeldt
- Ort: Eskilstuna / Västerås / Stockholm
stoppa i en b18 eller k20... <!--emo&:)-->
<!--endemo-->

073-9034221
Medlemnr: 595
The "trixiewatch" - no of hondas owned: 80
The "malcolmbattle" - EF:16 EG:21 Delsol:9 EK:9 EP:7
__________________________________________________
TRIXIE RACING
Medlemnr: 595
The "trixiewatch" - no of hondas owned: 80
The "malcolmbattle" - EF:16 EG:21 Delsol:9 EK:9 EP:7
__________________________________________________
TRIXIE RACING
-
- Användare
- Inlägg: 254
- Blev medlem: 27 april 2004, 23:37
- Namn: Stefan Karlsson
- Ort: Helsingborg
<!--QuoteBegin-eko+11 Sep 2006, 16:12:11--><div class='quotetop'>QUOTE(eko @ 11 Sep 2006, 16:12:11)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->de du behöver göra är att pynta ut +20.000 kr så börjar du komma upp i de siffrorna
[right][snapback]326571[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
20k räcker inte för att komma upp i dom siffrorna. Räkna med 30-40k närmare för att uppnå 200hästar ifrån en vanlig VTi utan turbo.
Swap is the shit om du nu vill ha 200hästar. Antingen en B18 eller en K20.
[right][snapback]326571[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
20k räcker inte för att komma upp i dom siffrorna. Räkna med 30-40k närmare för att uppnå 200hästar ifrån en vanlig VTi utan turbo.
Swap is the shit om du nu vill ha 200hästar. Antingen en B18 eller en K20.
Senast redigerad av 1 stiivN, redigerad totalt 11 gånger.
Stefan Karlsson
Kan väll fortsätta med fler tips...
Köp B20 block ifrån CRV flytta över toppen ifrån B16.
Köp B20 block ifrån CRV flytta över toppen ifrån B16.
Only M Matters
- eko
- Gillar Honda!
- Inlägg: 461
- Blev medlem: 25 juli 2004, 14:05
- Bil: ITR DC2
- Namn: Ekrem Coskun
- Ort: helsingborg
yashar, de är väl rätt mycke jobb o göra med b20 block med b16 topp?
stiivn: va nu inte så petig de står +20.000 och för 20 k går det komma nära de 200hk speciellt om man köper lustgas och en lite bättre koppeloppe, (koppling o tryckplatta) de går även med itr topp och lite annat smått o gott.
hmm varför gör jag inte detta själv
stiivn: va nu inte så petig de står +20.000 och för 20 k går det komma nära de 200hk speciellt om man köper lustgas och en lite bättre koppeloppe, (koppling o tryckplatta) de går även med itr topp och lite annat smått o gott.
hmm varför gör jag inte detta själv
Senast redigerad av 1 eko, redigerad totalt 11 gånger.
TRÖTT PÅ FRAMHJULSDRIFT!!!!!!
B20 är ömtåliga för varvorgier. Ett alternativ är att köpa ett omfodrat B18 (antingen GSR eller ITR) block som är uppborrat till 84-85mm. Då har du nästa 2.0L. Häftigt - Ja. Billigt - nej.
Christopher Sjöstedt
[b]<span style='color:red'>Ingen Honda för stunden</span>[/b]
[b]<span style='color:red'>Ingen Honda för stunden</span>[/b]
eko kittet, 200hk till b16a2 för 20k låter mycket intressant.
vad är inkluderat i det?
ingen överladdning, alltså en stor tub gas vill jag inte ge 20k för.
beroende på ditt svar så är jag nästan sugen på ett par sånna maskiner <!--emo&:prop:-->
<!--endemo-->
vad är inkluderat i det?
ingen överladdning, alltså en stor tub gas vill jag inte ge 20k för.
beroende på ditt svar så är jag nästan sugen på ett par sånna maskiner <!--emo&:prop:-->

Johan Grönberg
Överladdning är bara en kompensation för flödesmisstag
Överladdning är bara en kompensation för flödesmisstag
- eko
- Gillar Honda!
- Inlägg: 461
- Blev medlem: 25 juli 2004, 14:05
- Bil: ITR DC2
- Namn: Ekrem Coskun
- Ort: helsingborg
alsltå hade jag skrivit 30k så hade nån jävel ändå skrivit de går fixa billigare därför skrev jag +20k och trodde ni ändå skulle fatta men tydligen inte era aphjärnor <!--emo&:P-->
<!--endemo-->
jag menade mest att man kommer ändå långt på 20k sen tillkommer ju packningar och smått o gott som behövs men just delar så går de fixa, finns alltid beg saker man kan hitta. sen om man läser riktigt så står det att man börjar komma upp i de siffrorna inte att man är där <!--emo&;)-->
<!--endemo-->
så nu har jag skrivit lång förklaring..
men iallfall.. nos finns till priser runt 13 k sen uppgraderar man koppling så e man ändå runt 20 k när man gjort mindre uppdateringar. 40hk nozzel så har man ju 200 <!--emo&:P-->
<!--endemo-->
itr topp tex.. med lite smått o gått och rätt mapp så börjar man oxå närma sig man landar väl ändå runt 185 hk om allt går bra på en b16a2.
så sluta va så naiva era apor <!--emo&:D-->
<!--endemo-->

jag menade mest att man kommer ändå långt på 20k sen tillkommer ju packningar och smått o gott som behövs men just delar så går de fixa, finns alltid beg saker man kan hitta. sen om man läser riktigt så står det att man börjar komma upp i de siffrorna inte att man är där <!--emo&;)-->

så nu har jag skrivit lång förklaring..
men iallfall.. nos finns till priser runt 13 k sen uppgraderar man koppling så e man ändå runt 20 k när man gjort mindre uppdateringar. 40hk nozzel så har man ju 200 <!--emo&:P-->

itr topp tex.. med lite smått o gått och rätt mapp så börjar man oxå närma sig man landar väl ändå runt 185 hk om allt går bra på en b16a2.
så sluta va så naiva era apor <!--emo&:D-->

TRÖTT PÅ FRAMHJULSDRIFT!!!!!!
eko m3 killer <!--emo&:prop:-->
<!--endemo--> , du får du faktiskt börja trimma själv lite så lär man sig mkt mer.
men sälj din bil och bygg nästa bil med prestanda, det är roligare, jag lovar.
itr toppen är samma som b16 toppen, förutom kammar och att den är handportad från fabrik?
för att klämma 200hk utan överladd, och ja, nos är överladd krävs minst det dubbla på en b16a2, räkna ca: 1000kr per hk.
ska du hålla dig till 1,6 liter, så bör den varva sju in i H-T...och den bör ha ett riktigt högt kopressionsförhållande, och det kräver tovassa kammar.
bara packningar, lager, balancering av motordelar, och själva arbetskostnaderna för att "berarbeta" motorn kostar dessa 20k, kanske mer tom.
toppen kommer kosta ortentligt mycket.
botten behöver kolvar och stakar, samt allt annat som tillkommer.
byt till k20, det är en riktigt bra maskin från början som svarar bra på lite öpnade andningsvägar och är en förhållandevis billig maskin att börja på, du har 200hk från början, visst kostar swappet en del, men det tycker jag det är värt, trötnar du så har du inte så extremt mycket pengar att lägga för att komma upp till iaf 240hk.

men sälj din bil och bygg nästa bil med prestanda, det är roligare, jag lovar.
itr toppen är samma som b16 toppen, förutom kammar och att den är handportad från fabrik?
för att klämma 200hk utan överladd, och ja, nos är överladd krävs minst det dubbla på en b16a2, räkna ca: 1000kr per hk.
ska du hålla dig till 1,6 liter, så bör den varva sju in i H-T...och den bör ha ett riktigt högt kopressionsförhållande, och det kräver tovassa kammar.
bara packningar, lager, balancering av motordelar, och själva arbetskostnaderna för att "berarbeta" motorn kostar dessa 20k, kanske mer tom.
toppen kommer kosta ortentligt mycket.
botten behöver kolvar och stakar, samt allt annat som tillkommer.
byt till k20, det är en riktigt bra maskin från början som svarar bra på lite öpnade andningsvägar och är en förhållandevis billig maskin att börja på, du har 200hk från början, visst kostar swappet en del, men det tycker jag det är värt, trötnar du så har du inte så extremt mycket pengar att lägga för att komma upp till iaf 240hk.
Johan Grönberg
Överladdning är bara en kompensation för flödesmisstag
Överladdning är bara en kompensation för flödesmisstag
- eko
- Gillar Honda!
- Inlägg: 461
- Blev medlem: 25 juli 2004, 14:05
- Bil: ITR DC2
- Namn: Ekrem Coskun
- Ort: helsingborg
amen sluta nu göra höna av en fjäder ni förstorar upp hela inlägget,
du läser ju inte va jag skriver johan jag skrev inte de ger 200 hk jag skrev man ska va glad om de ger 185 hk men de är en bit på vägen..
och sen så säger du att b16 toppen är samam som itr toppen, men om den är handportad är den väl inte samma? dessutom sitter allt klar i itr toppen varför inte bara slänga på den istället för bara byta kammar o fjädrar ?
sluta nu förstora upp mina inlägg..
by the way så körde jag ifrån en till m3 e36 på statena dock upp till ca 120 sen kom han.. men som jag sagt tidigare de går de har me förare o göra..
men oh just de.. ingen kör som johan han e bäst <!--emo&;)-->
<!--endemo-->
du läser ju inte va jag skriver johan jag skrev inte de ger 200 hk jag skrev man ska va glad om de ger 185 hk men de är en bit på vägen..
och sen så säger du att b16 toppen är samam som itr toppen, men om den är handportad är den väl inte samma? dessutom sitter allt klar i itr toppen varför inte bara slänga på den istället för bara byta kammar o fjädrar ?
sluta nu förstora upp mina inlägg..
by the way så körde jag ifrån en till m3 e36 på statena dock upp till ca 120 sen kom han.. men som jag sagt tidigare de går de har me förare o göra..
men oh just de.. ingen kör som johan han e bäst <!--emo&;)-->

Senast redigerad av 1 eko, redigerad totalt 11 gånger.
TRÖTT PÅ FRAMHJULSDRIFT!!!!!!
hahahahhaa <!--emo&:yawn:-->
<!--endemo-->

Johan Grönberg
Överladdning är bara en kompensation för flödesmisstag
Överladdning är bara en kompensation för flödesmisstag
- eko
- Gillar Honda!
- Inlägg: 461
- Blev medlem: 25 juli 2004, 14:05
- Bil: ITR DC2
- Namn: Ekrem Coskun
- Ort: helsingborg
tattar johan vet så mycke men rasar sin egen motor som han lärt sig mcke på.. kostade bara 150.000 ? eller hur va de nu?
jo men jag trimmar o lär mig.. eller så skiter jag i de o säljer o köper en jazz <!--emo&:D-->
<!--endemo-->
jo men jag trimmar o lär mig.. eller så skiter jag i de o säljer o köper en jazz <!--emo&:D-->

TRÖTT PÅ FRAMHJULSDRIFT!!!!!!
<!--QuoteBegin-eko+11 Sep 2006, 23:16:04--><div class='quotetop'>QUOTE(eko @ 11 Sep 2006, 23:16:04)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->tattar johan vet så mycke men rasar sin egen motor som han lärt sig mcke på.. kostade bara 150.000 ? eller hur va de nu?
jo men jag trimmar o lär mig.. eller så skiter jag i de o säljer o köper en jazz <!--emo&:D-->
<!--endemo-->
[right][snapback]326746[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
jo, nu blir det 250k istället. Det känns verkligen smart...eller inte? <!--emo&:D-->
<!--endemo-->
jo, den har jag lärt mig en hel del på, nu senast via raset att man inte ska vara dumsnål...bara mitt egetfel, smörjningen räckte inte till, som alla hade sagt, men jag envisades med att köra blötsump, och fick bita hårt i det sura äpplet.
nu blir det istället, mer pulver på samma snurra (i år låg hon på runt 270hk), tätare låda, och ny bil nästa år.
hoppas att konkurrenterna kommer ut 2007 oxo och krossar corsa rekordet på 12.88sek
jo men jag trimmar o lär mig.. eller så skiter jag i de o säljer o köper en jazz <!--emo&:D-->

[right][snapback]326746[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
jo, nu blir det 250k istället. Det känns verkligen smart...eller inte? <!--emo&:D-->

jo, den har jag lärt mig en hel del på, nu senast via raset att man inte ska vara dumsnål...bara mitt egetfel, smörjningen räckte inte till, som alla hade sagt, men jag envisades med att köra blötsump, och fick bita hårt i det sura äpplet.
nu blir det istället, mer pulver på samma snurra (i år låg hon på runt 270hk), tätare låda, och ny bil nästa år.
hoppas att konkurrenterna kommer ut 2007 oxo och krossar corsa rekordet på 12.88sek
Johan Grönberg
Överladdning är bara en kompensation för flödesmisstag
Överladdning är bara en kompensation för flödesmisstag
-
- Gillar Honda!
- Inlägg: 496
- Blev medlem: 29 juli 2004, 18:01
- Ort: norrköping
20k och köp av begagnade grejer i tex USA mfl och skippande av tull,moms skulle nog gå att klara sig på för att komma upp till 200hk (i motorn).
(kanske kanske tom vid köp av alla delar här hemma i sverige också)
(kanske kanske tom vid köp av alla delar här hemma i sverige också)
[/quote]
hoppas att konkurrenterna kommer ut 2007 oxo och krossar corsa rekordet på 12.88sek
[right][snapback]326749[/snapback][/right]
[/quote]
Om jag inte är felinformerad putsades det till 12.61 i helgen på tullinge ...
hoppas att konkurrenterna kommer ut 2007 oxo och krossar corsa rekordet på 12.88sek
[right][snapback]326749[/snapback][/right]
[/quote]
Om jag inte är felinformerad putsades det till 12.61 i helgen på tullinge ...
0709-138741
Medlem #368
Medlem #368
[quote=hondait,12 Sep 2006, 08:23:31]
[/quote]
hoppas att konkurrenterna kommer ut 2007 oxo och krossar corsa rekordet på 12.88sek
[right][snapback]326749[/snapback][/right]
[/quote]
Om jag inte är felinformerad putsades det till 12.61 i helgen på tullinge ...
[right][snapback]326798[/snapback][/right]
[/quote]
gatlegal med dot däck?
[/quote]
hoppas att konkurrenterna kommer ut 2007 oxo och krossar corsa rekordet på 12.88sek
[right][snapback]326749[/snapback][/right]
[/quote]
Om jag inte är felinformerad putsades det till 12.61 i helgen på tullinge ...
[right][snapback]326798[/snapback][/right]
[/quote]
gatlegal med dot däck?
Johan Grönberg
Överladdning är bara en kompensation för flödesmisstag
Överladdning är bara en kompensation för flödesmisstag
<!--QuoteBegin-JG+11 Sep 2006, 22:08:56--><div class='quotetop'>QUOTE(JG @ 11 Sep 2006, 22:08:56)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->eko m3 killer <!--emo&:prop:-->
<!--endemo--> , du får du faktiskt börja trimma själv lite så lär man sig mkt mer.
men sälj din bil och bygg nästa bil med prestanda, det är roligare, jag lovar.
itr toppen är samma som b16 toppen, förutom kammar och att den är handportad från fabrik?
för att klämma 200hk utan överladd, och ja, nos är överladd krävs minst det dubbla på en b16a2, räkna ca: 1000kr per hk.
ska du hålla dig till 1,6 liter, så bör den varva sju in i H-T...och den bör ha ett riktigt högt kopressionsförhållande, och det kräver tovassa kammar.
bara packningar, lager, balancering av motordelar, och själva arbetskostnaderna för att "berarbeta" motorn kostar dessa 20k, kanske mer tom.
toppen kommer kosta ortentligt mycket.
botten behöver kolvar och stakar, samt allt annat som tillkommer.
byt till k20, det är en riktigt bra maskin från början som svarar bra på lite öpnade andningsvägar och är en förhållandevis billig maskin att börja på, du har 200hk från början, visst kostar swappet en del, men det tycker jag det är värt, trötnar du så har du inte så extremt mycket pengar att lägga för att komma upp till iaf 240hk.
[right][snapback]326726[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Av ren nyfikenhet, vad kostar ett k20 swap om man inte gör något själv. Utan lämnar det till någon som kan. + pris på själva motorn och alla prylar som behövs.

men sälj din bil och bygg nästa bil med prestanda, det är roligare, jag lovar.
itr toppen är samma som b16 toppen, förutom kammar och att den är handportad från fabrik?
för att klämma 200hk utan överladd, och ja, nos är överladd krävs minst det dubbla på en b16a2, räkna ca: 1000kr per hk.
ska du hålla dig till 1,6 liter, så bör den varva sju in i H-T...och den bör ha ett riktigt högt kopressionsförhållande, och det kräver tovassa kammar.
bara packningar, lager, balancering av motordelar, och själva arbetskostnaderna för att "berarbeta" motorn kostar dessa 20k, kanske mer tom.
toppen kommer kosta ortentligt mycket.
botten behöver kolvar och stakar, samt allt annat som tillkommer.
byt till k20, det är en riktigt bra maskin från början som svarar bra på lite öpnade andningsvägar och är en förhållandevis billig maskin att börja på, du har 200hk från början, visst kostar swappet en del, men det tycker jag det är värt, trötnar du så har du inte så extremt mycket pengar att lägga för att komma upp till iaf 240hk.
[right][snapback]326726[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Av ren nyfikenhet, vad kostar ett k20 swap om man inte gör något själv. Utan lämnar det till någon som kan. + pris på själva motorn och alla prylar som behövs.
[b]Medlem #1535[/b]
-
- Jag är en Honda :D
- Inlägg: 7951
- Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
- Namn: Martin Scotte
- Ort: Vellinge
- Been thanked: 7 times
- Kontakt:
Räkna runt 100 000kr, minst.
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
oj, ja, säkert runt 100k som scotte säger, om man är intresserad av sånt så måste man nästan kunna göra allt själv, redan då är det dyrt, men fruktansvärt om man ska lämna iväg.
att "ha tummen mitt i handen" och va motorsport intresserad är ingen bra kombination, ett sådan swap är kanske inte att rekomendera om man vill börja lära sig heller, bättre att börja smått och sen klättra uppåt
att "ha tummen mitt i handen" och va motorsport intresserad är ingen bra kombination, ett sådan swap är kanske inte att rekomendera om man vill börja lära sig heller, bättre att börja smått och sen klättra uppåt
Johan Grönberg
Överladdning är bara en kompensation för flödesmisstag
Överladdning är bara en kompensation för flödesmisstag
- Joakim Olsson
- Användare
- Inlägg: 152
- Blev medlem: 25 juli 2004, 03:13
- Bil: S2000
- Namn: Joakim Olsson
- Ort: Staffanstorp
<!--QuoteBegin-M Scotte+12 Sep 2006, 13:20:14--><div class='quotetop'>QUOTE(M Scotte @ 12 Sep 2006, 13:20:14)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Räkna runt 100 000kr, minst.
[right][snapback]326867[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Nu snackar du Opel igen.
[right][snapback]326867[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Nu snackar du Opel igen.
- Jonas Åhgren
- Påläst
- Inlägg: 555
- Blev medlem: 27 juli 2004, 11:07
- Namn: Jonas Åhgren
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Följ Bencis projettråd så får har du ett bra recept och kommer dessutom se vart det slutar. I princip är de sakerna jag föreslog tidigare i tråden. Men du måste vara medlem för att läsa prokekttrådarna, FAQ sidorna mm.
/Jonas Åhgren
En stjärna *
del sol VTi turbo (1.1bar).
(föregående nick: Jonas CRX VTi 94)
En stjärna *
del sol VTi turbo (1.1bar).
(föregående nick: Jonas CRX VTi 94)
-
- Gillar Honda!
- Inlägg: 316
- Blev medlem: 7 september 2006, 19:33
Okey, men jag har redan en integra topp + insug. med dcsport 4-2-1 extraktor.. bör kammarna bytas om jag turbokonverterar? (med ett ladd på 0.5bar)
Det jag har tänkt på som måste bytas/göras är:
Td04-15t eller 16t
Ic på t.ex 60x30x7.5cm
Spridare ca 370cc (utan etanol)
Dubbla topp packningar
Chippa/mappa
Ställbar BTR
Turbo extraktor grenrör + 2.5" resten?
diff + koppling?
och alla slangar och rör..
Har jag nu glömt massa? och var hamnar priset?
Tacksam för svar.
Det jag har tänkt på som måste bytas/göras är:
Td04-15t eller 16t
Ic på t.ex 60x30x7.5cm
Spridare ca 370cc (utan etanol)
Dubbla topp packningar
Chippa/mappa
Ställbar BTR
Turbo extraktor grenrör + 2.5" resten?
diff + koppling?
och alla slangar och rör..
Har jag nu glömt massa? och var hamnar priset?
Tacksam för svar.
Rikard Bergenström