Sida 1 av 2

Postat: 25 oktober 2006, 22:14
av Eisenhut
Går det?

Oavsett slaglängd mm... Finns det någon chans i världen på en N/A motor?

Postat: 25 oktober 2006, 22:36
av Jay-c
inga som helst problem om man får köra på valfritt bränsle

Postat: 25 oktober 2006, 22:49
av JG
min motor lämnade ungefär 280nm på 2,1 liter n/a

edit: 86mm slag, 88mm borr
lämnar 196nm original på 1998cc

Postat: 25 oktober 2006, 22:52
av Eisenhut
Har jag bara fått för mig att det inte går att göra så mycket åt vridet?

Typ max 10% diff från 100nm/L

Postat: 25 oktober 2006, 22:55
av JG
nu var min ju mappad för GT plus 109oktan för att vi inte hade hunnit knacksensor.
men engelsmännen plockar ca:280nm på 102oktan med samma specs

Postat: 25 oktober 2006, 23:00
av Eisenhut
Ponera...

98 oktanig soppa.

Motorn ifråga är en E46 M3 motor... Skulle finnas ett trimföretag som drog upp den till 410 nm bara genom ny mapp

Postat: 25 oktober 2006, 23:05
av JG
vad lämnar den original?
bmw 6:orna har bra vrid, spec m-serier.

edit: antalet cylindrar är så klart mkt avgörande, en 8 eller 12cyl har ännu större fördelar för att bygga mkt vrid

Postat: 25 oktober 2006, 23:11
av JG
365nm lämnar den original, så ja, med en mappning och kanske ett cai så är det möjligt på den maskinen.
avgassystemet är extremt bra på m3 redan original även grenröret är helt grymt!

m3 har itb original

Postat: 25 oktober 2006, 23:13
av Junior
363 nm orginal. Jag har svårt att tro att det går att plocka 410 nm med bara bolt on prylar

Postat: 25 oktober 2006, 23:20
av YASH
<!--QuoteBegin-JG+25 Oct 2006, 21:49:02--><div class='quotetop'>QUOTE(JG 4 25 Oct 2006, 21:49:02)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->min motor lämnade ungefär 280nm på 2,1 liter n/a

edit: 86mm slag, 88mm borr
lämnar 196nm original på 1998cc
[right][snapback]342490[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

i bänk eller i din dröm <!--emo&:yawn:-->Bild<!--endemo-->

Postat: 25 oktober 2006, 23:27
av JG
<!--QuoteBegin-YASH+25 Oct 2006, 23:20:14--><div class='quotetop'>QUOTE(YASH 4 25 Oct 2006, 23:20:14)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-JG+25 Oct 2006, 21:49:02--><div class='quotetop'>QUOTE(JG 4 25 Oct 2006, 21:49:02)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->min motor lämnade ungefär 280nm på 2,1 liter n/a

edit: 86mm slag, 88mm borr
lämnar 196nm original på 1998cc
[right][snapback]342490[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

i bänk eller i din dröm <!--emo&:yawn:-->Bild<!--endemo-->
[right][snapback]342507[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
SBD Motorsport och polacken med astran har bänkat sina.
SBD fick 299hk och 203lbft vid 8500rpm på 2,1 liter.
swindon plockade ännu mer effekt men bara på 2 liter, kommer inte ihåg vridet men 335bhp på 2 liter.

jag hann inte bänka...mittsmörjsystem var inte tillräckligt så 3ans lager nöp.
så det är ju lite drömm för mig fortfarande <!--emo&;)-->Bild<!--endemo-->

Postat: 25 oktober 2006, 23:48
av YASH
<!--QuoteBegin-JG+25 Oct 2006, 22:27:24--><div class='quotetop'>QUOTE(JG 4 25 Oct 2006, 22:27:24)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->SBD Motorsport och polacken med astran har bänkat sina.
SBD fick 299hk och 203lbft vid 8500rpm på 2,1 liter.
swindon plockade ännu mer effekt men bara på 2 liter, kommer inte ihåg vridet men 335bhp på 2 liter.

jag hann inte bänka...mittsmörjsystem var inte tillräckligt så 3ans lager nöp.
så det är ju lite drömm för mig fortfarande  <!--emo&;)-->Bild<!--endemo-->
[right][snapback]342513[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Fanns en Integra i USA som bänka sin motor till ett par tusen HK, men tyvärr hann inte jag bänka min ITR innan den blev såld. Så jag hade nog "ungefär" samma effekt. <!--emo&:whistling:-->Bild<!--endemo-->

Postat: 26 oktober 2006, 00:59
av JG
<!--QuoteBegin-YASH+25 Oct 2006, 23:48:54--><div class='quotetop'>QUOTE(YASH 4 25 Oct 2006, 23:48:54)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-JG+25 Oct 2006, 22:27:24--><div class='quotetop'>QUOTE(JG 4 25 Oct 2006, 22:27:24)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->SBD Motorsport och polacken med astran har bänkat sina.
SBD fick 299hk och 203lbft vid 8500rpm på 2,1 liter.
swindon plockade ännu mer effekt men bara på 2 liter, kommer inte ihåg vridet men 335bhp på 2 liter.

jag hann inte bänka...mittsmörjsystem var inte tillräckligt så 3ans lager nöp.
så det är ju lite drömm för mig fortfarande  <!--emo&;)-->Bild<!--endemo-->
[right][snapback]342513[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Fanns en Integra i USA som bänka sin motor till ett par tusen HK, men tyvärr hann inte jag bänka min ITR innan den blev såld. Så jag hade nog "ungefär" samma effekt. <!--emo&:whistling:-->Bild<!--endemo-->
[right][snapback]342522[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

jasså, vilket sammanträffande... hade du exakt samma motorsetup som den itr:en? synd att du inte hann bänka. <!--emo&:)-->Bild<!--endemo-->

Postat: 26 oktober 2006, 06:38
av oscii
<!--QuoteBegin-Eisenhut+25 Oct 2006, 21:52:28--><div class='quotetop'>QUOTE(Eisenhut @ 25 Oct 2006, 21:52:28)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Har jag bara fått för mig att det inte går att göra så mycket åt vridet?

Typ max 10% diff från 100nm/L
[right][snapback]342493[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

De gäller å få ned de i backen osså, hjulspinn e ball men inte
särkilt effektivt
har för mig att gränsen går vid 150Nm ungefär på liten honda
rätta mig om ja har fel.
MvH .)

Postat: 26 oktober 2006, 09:22
av Aerodynamic
Tycker oxå att de mesta jag sett är ca 100nm per liter, stämmer nästan jämnt på en NA motor +/- lite granna men det är kanske lite annorlunda
med annat bränsle.

, Per

Postat: 26 oktober 2006, 09:41
av Eisenhut
<!--QuoteBegin-oscii+26 Oct 2006, 06:38:59--><div class='quotetop'>QUOTE(oscii @ 26 Oct 2006, 06:38:59)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-Eisenhut+25 Oct 2006, 21:52:28--><div class='quotetop'>QUOTE(Eisenhut @ 25 Oct 2006, 21:52:28)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Har jag bara fått för mig att det inte går att göra så mycket åt vridet?

Typ max 10% diff från 100nm/L
[right][snapback]342493[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

De gäller å få ned de i backen osså, hjulspinn e ball men inte
särkilt effektivt
har för mig att gränsen går vid 150Nm ungefär på liten honda
rätta mig om ja har fel.
MvH .)
[right][snapback]342548[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Där hängde jag inte med dig alls tyvärr.

Det jag menade är att när man trimmar en N/A motor så flyttar man upp befintliga vridet med hjälp av vassare kammar, samt bytar kolvar, stakar mm så man kan varva mer. På så sätt får du ut mer effekt på det befintliga vridet.

Det du tänker på 150Nm, det är vad en org B16 har, som är på 1.6l

Postat: 26 oktober 2006, 10:33
av benci
<!--QuoteBegin-Eisenhut+26 Oct 2006, 09:41:21--><div class='quotetop'>QUOTE(Eisenhut 4 26 Oct 2006, 09:41:21)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Det jag menade är att när man trimmar en N/A motor så flyttar man upp befintliga vridet med hjälp av vassare kammar, samt bytar kolvar, stakar mm så man kan varva mer. På så sätt får du ut mer effekt på det befintliga vridet.

Det du tänker på 150Nm, det är vad en org B16 har, som är på 1.6l
[right][snapback]342584[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Lite saker att fundera kring:

- Man ökar vridet med hjälp av att öka cylindervolymen.
- Man får mer vrid av högre komp
- Överladdning ger ökat vrid
- Det är lättare att få högre komp med en långslagig motor.
- Långslagig motor går inte att varva lika mycket.

- Nästan alla hondabilar har kortslagiga, men högvarvande motorer. <!--emo&:)-->Bild<!--endemo-->

Postat: 26 oktober 2006, 10:53
av Eisenhut
Tack Benci, då var det som jag sade.

Eftersom överladd och ökning av cylindervolymen inte är tillåtet så är det inte så mycket man kan göra åt saken, om man vill bibehålla toppeffekten.

Postat: 26 oktober 2006, 11:34
av benci
<!--QuoteBegin-Eisenhut+26 Oct 2006, 10:53:13--><div class='quotetop'>QUOTE(Eisenhut @ 26 Oct 2006, 10:53:13)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Tack Benci, då var det som jag sade.

Eftersom överladd och ökning av cylindervolymen inte är tillåtet så är det inte  så mycket man kan göra åt saken, om man vill bibehålla toppeffekten.
[right][snapback]342596[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Det är alldrig fel att höja kompet, men det ger kanske inte tillräckligt för att nå dina drömsiffror.

Postat: 26 oktober 2006, 12:08
av Jalle
Original Alpina b8 HAR 470Nm ur 4,0 liter. Är i alla fall 117,5Nm/liter.

Postat: 26 oktober 2006, 20:43
av Aerodynamic
Är den Alpina B8 icke överladdad?

Postat: 26 oktober 2006, 21:03
av JG
<!--QuoteBegin-Aerodynamic+26 Oct 2006, 20:43:51--><div class='quotetop'>QUOTE(Aerodynamic @ 26 Oct 2006, 20:43:51)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Är den Alpina B8 icke överladdad?
[right][snapback]342831[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

nej, den har sugmotor v8.

alpina har bara överladd på några få modeller, b7 turbo, b10 biturbo d10 biturbo ex.

Postat: 26 oktober 2006, 21:10
av fonzeka
Alpina B8 är inte överladdad, men motorn är väl på 4.6liter vilket "bara" ger strax över 100Nm/liter.

Nya Porsche GT3 har dock en ganska imponerande spis med 405Nm ur 3.6liter (112.5Nm/liter).
Variabla ventiltider och lyft, likt Hondas i-VTEC.

Postat: 26 oktober 2006, 21:14
av Tommie Blomqvist
Ska man nu gissa och spekulera, så skulle jag vilja kolla vrid på en STCC motor, en F1 motor och sen en DTM, fixar inte dom 100NM/L säg + 30% så gör nog ingen det. Men som sagt kan man labba med olika fyllndsgrader och andra bränslen så kommer det siffror ur maskinerna, men det är ingen vi leker med.
När man hade kvalmotorer i STCC ( körde med 1-2år gamla BTCC-motorer) hitta man ca 330-360hk ur 2.0L och maxvarv 8500. Men då jobbades med med extrema fyllnadsgrader och kombinationer som gjorde väldigt tajta små register.
Men vridet tror jag fortfarande inte var några 350NM ur en 2.0L motor.
Man kan labba och trixa med mycket, men vridet är det klart svårare med.


Ska lägga ut en liten fråga till en herre jag känner om vrid och toppnoteringar i STCC under glansåren, men jag betvivlar att jag kommer få se papper på dem sifforna.

Postat: 26 oktober 2006, 21:28
av fonzeka
360hk vid 8500varv ger lite drygt 300Nm, så kanske inte helt omöjligt med 350Nm vid lite lägre varv.
Lite otroligt låter det dock.

Postat: 26 oktober 2006, 21:42
av Tommie Blomqvist
<!--QuoteBegin-fonzeka+26 Oct 2006, 21:28:18--><div class='quotetop'>QUOTE(fonzeka 4 26 Oct 2006, 21:28:18)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->360hk vid 8500varv ger lite drygt 300Nm, så kanske inte helt omöjligt med 350Nm vid lite lägre varv.
Lite otroligt låter det dock.
[right][snapback]342856[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->


BTCC´s motorbudgetar låg på flera miljoner, GBP!! ( vi kan ju räkna lågt, 13kr på ett Pund )
Det säger en del om hur mycket man hade att testa och leka för.
Idag byter stallen i STCC motorer flera gånger per säsong, men det är helt andra specar idag. Vet att BMW´s motor inte byts utan genomgår inspektioner och behöver sällan byta komponenter under en säsong.
Det vanliga är 2motorer per säsong.
Detta är inget som gäller alla stallen och jag kan bara säga att jag har koll på 2st av dem. Men budgetarna är kraftigt åtstramade numera för att det ska kunna vara möjligt att ställa upp med en bil i STCC. Hur BTCC ligger till prestanda mot en STCC i dagens läge vet jag faktiskt inte, tror vi har WTCC som tagit över hela showen runt om numera, och deras specar har jag inte en blekaste aning om.

Men en lite kul sak, när Audi kom med sina 20Vmotorer ( jo vi känner till den allihop 1.8:an som fanns me turbo och utan från 125hk till 225hk med turbo) så höll den inte måttet för BTCC/STCC pga driftsäkerhet. <!--emo&:)-->Bild<!--endemo-->
Så mera är inte alltid bättre <!--emo&:hmm:-->Bild<!--endemo-->
Kan ju gälla storleken också <!--emo&:)-->Bild<!--endemo-->

Postat: 26 oktober 2006, 21:42
av Jonas Åhgren
Text nedan är felaktig, ursäkta

<span style='color:red'>Ni kan inte jämföra 4cylindriga motorer rakt av mot 6:or 8:or etc.
en fyrtaktare med 4 cylindrar har bara en "aktiv cylinder" kontinuerligt. Eftersom dom andra tre är i någon av de tre restarande takterna. Altså. Insug, kompression, explotion (den som ger effekt), avgas -takten.

En 8cylindrig motor har två aktiva cylindrar hela tiden. Altså kan du få 200nm/l istället för 100nm/l på en 4:a. En 6:a har 1,5 aktiva cylindrar.

4cyl
=====
Altså 4cyl/4takter * 100nm/l => 100nm/l

6cyl
=====
Altså 6cyl/4takter * 100nm/l => 150nm/l

8cyl
=====
Altså 8cyl/4takter * 100nm/l => 200nm/l

<!--emo&:thumbup:-->Bild<!--endemo--></span>

Postat: 26 oktober 2006, 21:46
av Tommie Blomqvist
Då borde vi kunna få en teoretisk NM siffra från en V10 3.0L på 800HK som varvar 16 000varv/min.

Postat: 26 oktober 2006, 21:47
av Jonas Åhgren
Svar på första frågan. En BMW motor på 3.2liter 6cylindrar ska inte vara omöjlig att trimma till 3,2 * 6/4 * 100 = 480nm

410nm som du skriver motsvarar altså 85nm/liter på en 4cyl. Det låter inte svårt alls.

Postat: 26 oktober 2006, 21:54
av Jonas Åhgren
<!--QuoteBegin--><div class='quotetop'>QUOTE</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Då borde vi kunna få en teoretisk NM siffra från en V10 3.0L på 800HK som varvar 16 000varv/min<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Gissar att det är en NA F1 motor du syftar på. För turbo så måste man räkna till laddtrycket till volymen.

Teoretiskt NA se nedan
10cyl 3liter
===
3l * 10cyl/4takter * 100nm/l = 750nm

Det skulle ge en teoretisk max effekt på ca 1600hp vid 16.000rpm.

Men det går åt mycket energi att rotera kolvar mm vid det varvtalet.
Så på dessa motorer har nog maxvridet varit på väg nedåt ett tag.

Det är också så att dessa motorer har lite marginaler då dom ska hålla en väldans massa mer varv och misshandel än en Civic.