Mysko fråga ang. japsdämpare

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
BuuMi
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 352
Blev medlem: 4 oktober 2006, 11:37
Namn: David Boman
Ort: Åland

21 november 2006, 16:21

Nu måste jag nojsa lite till <!--emo&:P-->Bild<!--endemo-->

Har sett att de flesta CRX'er med japsdämp har dom snett..

Är det för att det inte går att ha dom "raka" lr är det bara för att det ser bra ut ??

Jag ska själv beställa 2 st inom kort. men jag vill INTE ha dom snett ut för det ser sjukt ut med 2 sneda <!--emo&:P-->Bild<!--endemo-->

Måttet på dem är 460mm

Så hur är det ?
Senast redigerad av 1 BuuMi, redigerad totalt 21 gånger.
David Boman
Åland / Finland
+358407246444

Civic EG K20 -92
Volvo V70R AWD -98 (vinterpulka)
Kawasaki KXF 250 -05
Aidin
Användare
Användare
Inlägg: 117
Blev medlem: 2 juli 2006, 12:52
Namn: Aidin Afroozmehr

21 november 2006, 16:26

Jag personligen vill ha min snett för det ser finare ut men om jag ska ge dig ett riktigt svar är det väl för att vissa tillverkare till catback system har den uppbyggnaden på deras system så det mynnar snett ut!

Sen vill kanske folk sätta dom på snedden så att det ska se ut som ett dyrare system från tex buddyclubb eller skunk!

mvh aidin
BuuMi
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 352
Blev medlem: 4 oktober 2006, 11:37
Namn: David Boman
Ort: Åland

21 november 2006, 16:57

<!--QuoteBegin-Aidin+21 Nov 2006, 18:26:58--><div class='quotetop'>QUOTE(Aidin 4 21 Nov 2006, 18:26:58)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Jag personligen vill ha min snett för det ser finare ut men om jag ska ge dig ett riktigt svar är det väl för att vissa tillverkare till catback system har den uppbyggnaden på deras system så det mynnar snett ut!

Sen vill kanske folk sätta dom på snedden så att det ska se ut som ett dyrare system från tex buddyclubb eller skunk!

mvh aidin
[right][snapback]350506[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
haha <!--emo&:D-->Bild<!--endemo--> d kan va på d viset <!--emo&:P-->Bild<!--endemo-->

det har jag aldrig tänkt på..
aja, där ser man <!--emo&:)-->Bild<!--endemo-->

men det ska få plats att sätta den rak då utan att burken tar i något ?
David Boman
Åland / Finland
+358407246444

Civic EG K20 -92
Volvo V70R AWD -98 (vinterpulka)
Kawasaki KXF 250 -05
Racetec
Användare
Användare
Inlägg: 82
Blev medlem: 30 januari 2006, 17:38
Ort: Karlshamn/Olofström
Kontakt:

21 november 2006, 16:57

anledningen till att dom sitter snett e väl för att avgaserna ska ha en rak väg ut, så tänkte väl japanerna som började trenden om jag fattade ThomasM´s historia lektion <!--emo&:prop:-->Bild<!--endemo-->
Honda Civic Type-<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--> -05 <!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->[Cosmic Grey Pearl]<!--colorc--></span><!--/colorc--> SS:1.34.47
SPEEDFREAK
<!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->INJEN | Invidia | H&R | Endless | Sparco | Motul | Goodridge<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Powered by <a href="http://www.streetpower.se" target="_blank">Streetpower.se</a>
M Scotte
Jag är en Honda :D
Jag är en Honda :D
Inlägg: 7951
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Been thanked: 7 times
Kontakt:

21 november 2006, 17:00

Det går att montera dem raka på en CRX om man vill ha en på varje sida, men jag kan säga att det är inget enkelt jobb att utföra. Har gjort det, dock något snett utåt på båda, men principen är samma. Det går, men tar väldigt lång tid.

460mm, är det från kant till kant på dämparen inkl slutrör och anslutningsrör? Det är riktigt tajt att få in japs på en CRX:s högersida.
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
BuuMi
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 352
Blev medlem: 4 oktober 2006, 11:37
Namn: David Boman
Ort: Åland

21 november 2006, 17:03

<!--QuoteBegin-M Scotte+21 Nov 2006, 19:00:06--><div class='quotetop'>QUOTE(M Scotte 4 21 Nov 2006, 19:00:06)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Det går att montera dem raka på en CRX om man vill ha en på varje sida, men jag kan säga att det är inget enkelt jobb att utföra. Har gjort det, dock något snett utåt på båda, men principen är samma. Det går, men tar väldigt lång tid.

460mm, är det från kant till kant på dämparen inkl slutrör och anslutningsrör? Det är riktigt tajt att få in japs på en CRX:s högersida.
[right][snapback]350517[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
okej <!--emo&:hmm:-->Bild<!--endemo-->
460mm är hela burkens längd..

så det kan bli trångt säger du? hmm
David Boman
Åland / Finland
+358407246444

Civic EG K20 -92
Volvo V70R AWD -98 (vinterpulka)
Kawasaki KXF 250 -05
M Scotte
Jag är en Honda :D
Jag är en Honda :D
Inlägg: 7951
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Been thanked: 7 times
Kontakt:

21 november 2006, 17:12

Mycket trångt om man vill få rätt stuk på dämparna. Värsta som finns är japsdämpare med snett-nedåt-inåt-look, då har man misslyckats med monteringen.

En dämpare är lite knixigt att få till helt rätt, två är är väldigt svårt om de ska ha exakt samma stuk och montering, dvs samma höjd, vinkel, centrering etc etc. Det tar mycket lång tid att mäta och fixa in.
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Spec
Användare
Användare
Inlägg: 61
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:35
Ort: Borlänge

22 november 2006, 14:49

På en crx ska det va snett uppåt! Å inte dubbla <!--emo&:prop:-->Bild<!--endemo-->
<!--coloro:#0000FF--><span style="color:#0000FF"><!--/coloro-->[b]Martin Leander - official Bärjon of HPC
Toyota MR2 -93
Borlänge[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
BuuMi
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 352
Blev medlem: 4 oktober 2006, 11:37
Namn: David Boman
Ort: Åland

22 november 2006, 19:20

<!--QuoteBegin-Spec+22 Nov 2006, 16:49:09--><div class='quotetop'>QUOTE(Spec @ 22 Nov 2006, 16:49:09)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->På en crx ska det va snett uppåt! Å inte dubbla  <!--emo&:prop:-->Bild<!--endemo-->
[right][snapback]350794[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
japp, jag vet att alla tycker det!
just därför ska jag ha dubbla. e så trött på att se det där gamla vanliga stuket på alla CRX'er med sned japs <!--emo&:annoyed:-->Bild<!--endemo-->

NEJ! den här CRX'en ska inte va som alla andra. Det är det jag går efter <!--emo&:thumbup:-->Bild<!--endemo-->
David Boman
Åland / Finland
+358407246444

Civic EG K20 -92
Volvo V70R AWD -98 (vinterpulka)
Kawasaki KXF 250 -05
Användarvisningsbild
Regge
Lärd
Lärd
Inlägg: 1027
Blev medlem: 13 juni 2004, 17:00
Bil: Honda S2000
Namn: Erik Regnell
Ort: Staffanstorp

22 november 2006, 19:51

Lycka till!
KÖR:
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16

KÖRT innan:
BMW M3 E30 -87
Civic VT-R -91
Civic VT-R -91
CRX VT-R -90
Accord 2,2 -94
Eisenhut
Styrelsen Gold
Styrelsen Gold
Inlägg: 1859
Blev medlem: 12 april 2005, 00:52
Bil: Honda Integra
Namn: Marcus Eisenhut
Ort: Malmö

22 november 2006, 20:17

Vissa CRXer har ju på tok för stor sidolutning på dämparen, ser inte klokt ut.

Jag blev skitnöjd med det avgassystemet jag hade på Delsolen som Scotte byggde åt mig, var lagom lutning både i sidled och höjden. Vet inte om jag har nån bild men men...

Där jag fick stuket ifrån var faktiskt på Supramannens Supra. För övrigt första gången jag såg en japs på en bil. På en Supra MkIV ser det ut som att orginalsystemet går i den riktningen för att sedan vikas ner och peka rakt ut. Därför kom det sig nog naturligt att när man satte en japs på att den stack snett uppåt. Det var den stilen jag var sugen på när jag byggde system iaf.
Mvh/Marcus Eisenhut

Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17

Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
BuuMi
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 352
Blev medlem: 4 oktober 2006, 11:37
Namn: David Boman
Ort: Åland

22 november 2006, 20:32

<!--QuoteBegin-Regge+22 Nov 2006, 21:51:17--><div class='quotetop'>QUOTE(Regge @ 22 Nov 2006, 21:51:17)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Lycka till!
[right][snapback]350896[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->


<!--QuoteBegin-Eisenhut+22 Nov 2006, 22:17:52--><div class='quotetop'>QUOTE(Eisenhut @ 22 Nov 2006, 22:17:52)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Vissa CRXer har ju på tok för stor sidolutning på dämparen, ser inte klokt ut.

Jag blev skitnöjd med det avgassystemet jag hade på Delsolen som Scotte byggde åt mig, var lagom lutning både i sidled och höjden. Vet inte om jag har nån bild men men...

Där jag fick stuket ifrån var faktiskt på Supramannens Supra. För övrigt första gången jag såg en japs på en bil. På en Supra MkIV ser det ut som att orginalsystemet går i den riktningen för att sedan vikas ner och peka rakt ut. Därför kom det sig nog naturligt att när man satte en japs på att den stack snett uppåt. Det var den stilen jag var sugen på när jag byggde system iaf.
[right][snapback]350901[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
okej (:

skicka gärna bilder ifall du har några <!--emo&:)-->Bild<!--endemo-->

Japp, jag ska ge mig fan på att fixa det. Å allt går bara man vill!

Orka va som alla andra <!--emo&:whip:-->Bild<!--endemo-->
David Boman
Åland / Finland
+358407246444

Civic EG K20 -92
Volvo V70R AWD -98 (vinterpulka)
Kawasaki KXF 250 -05
stiivN
Användare
Användare
Inlägg: 254
Blev medlem: 27 april 2004, 23:37
Namn: Stefan Karlsson
Ort: Helsingborg

23 november 2006, 04:18

Tycker om du ska köra dubbelt så ska du inte köra Japse, utan något system med mindre tum. Ser dumt ut annars samt kommer låta förmycket med tanke på att det inte rör sig därefter.
Stefan Karlsson
Användarvisningsbild
Jonas Åhgren
Påläst
Påläst
Inlägg: 555
Blev medlem: 27 juli 2004, 11:07
Namn: Jonas Åhgren
Ort: Stockholm
Kontakt:

23 november 2006, 07:32

Anledningen varför jag svetsar jappsdämpare snett är för att avgasröret går över höger bakhjulsupphängning. Men utaget för slutburken i bakre stötfångaren är på vänster sida. Sen är det som sagts tidigare svårt att få plats att montera rakt bakåt. Men det går ju.
/Jonas Åhgren
En stjärna *
del sol VTi turbo (1.1bar).
(föregående nick: Jonas CRX VTi 94)
BuuMi
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 352
Blev medlem: 4 oktober 2006, 11:37
Namn: David Boman
Ort: Åland

23 november 2006, 12:56

jaja, vänta bara..

ni ska nog få se <!--emo&:angry:-->Bild<!--endemo-->
David Boman
Åland / Finland
+358407246444

Civic EG K20 -92
Volvo V70R AWD -98 (vinterpulka)
Kawasaki KXF 250 -05
Skriv svar