Biltemas oljor?

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Tobbera
Användare
Användare

30 november 2007, 00:05

Kör biltemas 5W-50 helsyntet i både CRX och MR2, två bilar som går ganska hårt. Har aldrig haft några problem.

Från Biltema.se
Helsyntetisk motorolja 5W–50
Med stort arbetstemperaturområde. Hög viskositet för bra smörjning vid såväl mycket höga temperaturer som vid kallstart. För 4-takts bensin-/dieselmotorer som körs extra hårt, även äldre slitna motorer som behöver en olja som tätar bättre. Kan blandas med motsvarande motoroljor. Uppfyller normerna ACEA A3/B3, API SL/CF.
Honda XL350 -84
Mercedes SLK 200 -06
Toyota MR2 2.0i -93
jeremia
Användare
Användare

30 november 2007, 02:27

Prövade med biltemas olja 15-50mc oljan! Verkade fungera fint för mig med! Tänker köra vidare med den nästa säsong med!
Jeremia Gadd
Användarvisningsbild
LinusE
Master
Master
Bil: CRV 08
Namn: Linus Eriksson
Kontakt:

1 december 2007, 11:05

kört med MC/racing oljan nu och motorn ska öppnas så man kan ju se om de hänt något otrevligt.

martin ringde även statoil om att få veta lite om deras racing/mc olja och dom
hade inga inväningar mot att man kör den o en bil motor.
Linus Eriksson
#828 Skåne/Harlösa
---------------------------------

Snart provat alla Honda modeler....
Men NSX är en stadig dröm ...
jeremia
Användare
Användare

2 december 2007, 18:31

LinusE skrev:kört med MC/racing oljan nu och motorn ska öppnas så man kan ju se om de hänt något otrevligt.

martin ringde även statoil om att få veta lite om deras racing/mc olja och dom
Låter ju kanon ju :thumbup: Hoppas att allt ser bra ut så man kan köra vidare på den oljan!
Jeremia Gadd
Användarvisningsbild
Fixxe
Tackade nej till jobb på Spoon
Tackade nej till jobb på Spoon
Bil: Civic/Jazz/Subaru
Namn: Fredrik Heijel
Has thanked: 12 times
Been thanked: 8 times

3 december 2007, 10:51

LinusE skrev:martin ringde även statoil om att få veta lite om deras racing/mc olja och dom
vill minnas att jag någon av gångerna när jag beställde Motul 300v av vår leverantör frågade om just tillsatserna för våtkoppling iom att det är en MC olja.
Han såg inga bekymmer med att använda den i en bil som går hårt på tex bana.
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 |

Civic -00 #racekor
Jazz -13 #röktafittan
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming

www.streetperformance.se
Användarvisningsbild
LinusE
Master
Master
Kontakt:

3 december 2007, 17:47

lite info fårn mig...

min motor har sedan jag haft den gått mer eller mindre bara hårt och alltid med biltemas olja.
både i civic och i integran. första två åren gick den på 5/50 helsynten biltema,
och denna sommare enbart på mc/racing oljan.

har nu bara öppnat och delat toppen och allt ser väldigt fint ut.
inga repor på kammar eller överfall. normalt eller mindre än normalt med sot och avlagringar.
absolut inga konstigheter ser till och med bra ut :D

än så länge ser allt väldigt fint ut...

det jag även märkt med mc/racing oljan är att motorn "drack" mindre olja
under hård körnign än den tidigare gjort och mer elle rmindre ingenting på gata...

mer info kommer när jag vet mer :) (Y)
Linus Eriksson
#828 Skåne/Harlösa

sk8micke
HPC Medlem
HPC Medlem
Bil: prelude bb6
Namn: Micke svensson

3 december 2007, 19:35

har alltid vatt skeptiskt till biltemas oljor men nu har ja d i rexen å den går lika bra som innan =9 att den sen kosta 1/3 av priset(av va ja brukade köpa) gör ju inte saken sämre! :thumbup:
Kör: Prelude bb6 stance/track/vip style

www.garaget.org/sk8micke

kört: typ dom flesta hondor 87-02 :lol:
Användarvisningsbild
Xchai
Master
Master
Bil: Crx vt 32psi
Namn: Wanchai Kampha Gustafsson

22 december 2007, 10:02

Ska prova det sen i min bruks b16,,
Tack till
XLR8Performance
Jane @ Queen of tools
PPF

Tunnis aka Glad
Simon,mm
Gladen
Användare
Användare

22 december 2007, 10:50

Det ska jag prova. :)
076 799 25 11
ALIVE.SE
Bahnwaffe
2fast2quick
Wannabe
Wannabe

11 januari 2008, 09:31

Alltså, att köra med 15W-40, 20w-50 oljor är ju rena vansinnet. De oljor som funkar bäst är ju en 0W40, 5W40, 10W40 eller 10W60.
En kallviskositet över "10W" på vintern är rena döden för maskin! (åtminstone om det är någorlunda kallt)

Den sistnämnda för hård körning/bankörning.
Castrol TWS är överlägset bästa racingoljan.
Kika på blocket där finns oljor till bra priser.
Jag kan ordna ett gruppköp om ni är intresserade.

Ni som köper Mobil, Kendall m.m på Lidl och stormarknader köper GAMMAL olja. Titta på API-klassningarna på dessa!
I bästa fall står där "API SG", dagens oljor är inne på "API SM".
"SG" kom 1989, och det har hänt en HEL del med oljorna sen dess.
Daniel Strand

Member: 6 324
M Scotte
Jag är en Honda :D
Jag är en Honda :D
Namn: Martin Scotte
Been thanked: 7 times
Kontakt:

11 januari 2008, 10:26

Vi kör inte med dem rakare oljorna på vintern så inget problem.

TWS är en superfin olja som jag själv gärna använder, men för den som ska betala fullpris kommer man sällan under 600kr för 4 L, och det är rätt maffigt.
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
2fast2quick
Wannabe
Wannabe

11 januari 2008, 10:30

Jag håller med, det är i mastigaste laget!
Daniel Strand

Member: 6 324
prosty
Wannabe
Wannabe
Kontakt:

11 januari 2008, 13:51

Biltema olja fungerar ju helt klart i en Svenssonbil / Bruksbil.
Men en bil som körs hårdare eller har mer effekt som ställer mer krav på oljan så skulle jag personligen inte köra med Biltemas olja.

Man kan se olika sorters mätningar om hur bra en olja är. För mig är det viktigt att se hur viskositeten är. Sen hur viskositeten är när man tömmer ur oljan. Högre klassade oljor, tex motul och red line, har ju i princip alltid samma viskositet när man tömmer ur den, och detta beror på tillsatserna som är i oljan , samt proceduren den framställs på. Dessa fina oljor görs ju inte på samma sätt som statoil/biltema oljan, som är en mer massproducerad olja

Därför kör jag med dyrare / bättre olja än biltema / liknande. Varför ens riskera att ha dålig olja, när det gäller motorer som man lägger 50-200tusen på. För att spara några hundralappar per gång? Tycker det motsäger sig självt.

Sedan så pratar folk om oljetryck, oljetryck är inte det viktiga (ja det är viktigt) men det viktiga är hur bra en olja smörjer. Det har inget med tryck att göra. DU kan ha bättre smörjning med 2 bars tryck med en bra olja, än vad du har med 4 bars tryck och en sämre olja.

Mina tips är: Är du rädd om bilen, och har mycket att köra med, eller om du kör hårt, byt olja OFTARE (300-500 mil) och kör med en "bra" olja. Helst den som din fabrikant rekommenderar, eller som oljesäljare rekommenderar.

Har du en bruksbil som du kör a-b , kör vilken olja du vill, så länge den är klassad enligt din billtillverkares specifikationer.

Mvh Markus
Senast redigerad av 1 prosty, redigerad totalt 11 gånger.
Mvh Markus Larsson
Toyota Supra MKIV 1994 - Eurospec 6-speed
Saab 9-5 Aero SC
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
HPC Medlem
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Has thanked: 3 times
Been thanked: 2 times

11 januari 2008, 14:03

Jag skrev ett långt inlägg för att argumentera emot Prosty, men jag raderade det eftersom det ältats så många gånger förr... Biltemas olja är riktigt bra, men jag tänker inte dra det igen. Alla argument finns väl redan i den här tråden och i andra oljetrådar.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Användarvisningsbild
LinusE
Master
Master
Kontakt:

20 mars 2008, 11:18

vad klassar du som en brsa olja då ?
priset ?

edit: till prosty då (Y)
Senast redigerad av 1 LinusE, redigerad totalt 20 gånger.
Linus Eriksson
#828 Skåne/Harlösa

StefanSOD
Wannabe
Wannabe
Kontakt:

20 mars 2008, 13:39

Man ska välja olja för det ändamål bilen ska brukas i så enkelt är det. Ska det köras bana är det än tjockare olja och som tål höga värmetal som ska i 10w-50 20w-50 i, är det vardagskörning så är det 5w-40 10w-40 som gäller.

Av rent princip skäl skulle jag ALDRIG slå i en B-produkt i en motor som jag kanske lagt ut 20-30000 på, och fram för allt inte om jag ska köra bana. Rent sagt idiotisk att försöka tjäna några hundralappar på en struntsumma i sammanhanget.

En sak jag också suttit och funderat på, vad menar ni när ni säger, nu kör jag biltema olja och det FUNKAR lika bra? Vadå, startar motorn då också eller?
Senast redigerad av 1 StefanSOD, redigerad totalt 20 gånger.
Mvh Stefan Söderberg

Utför lackeringsjobb, plåtjobb m.m.
Har F-skattsedel och redovisar moms

0708163541
info@stefansoderberg.com
<a href="http://www.stefansoderberg.com" target="_blank">http://www.stefansoderberg.com</a>
Användarvisningsbild
Malkolm
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Has thanked: 19 times

20 mars 2008, 13:51

är just detta som är så intressant i diskussionen, endel antar att biltema oljan är en B-produkt, fast den i själva verket är av högsta klass.

Om biltema tar 250kr för något så kostar samma produkt 450kr hos vilken annan bildelsbutik som helst, om sen en bensinmack ska sälja samma produkt kostar den 600kr.

Vad kostar den "Finoljan" ni kör på?

--
Däremot så har jag även testat en massa andra billiga oljor i min brukis, när jag hällt i Lidloljan så började motorn att stalla vid kallstart samt mycket mera missljud, sen var den normal igen när jag hällde i statoils eller biltemas olja. (på jobbet finns det "gratis" statoil-olja, därav brukar den få hitta ner i brukisen ;) )
Malkolm Roth, Västerås #600, 070-770 49 66 www.JDMracing.se
Användarvisningsbild
LinusE
Master
Master
Kontakt:

20 mars 2008, 13:52

kört me biltemas oljor i 4 år o samma motor.
inget onrmalt slitage nu när jag öppade.

men om vi vänder på frågan då.
hur kan du säga att din "bättre" (alltså dyrare) olja klar din inriktining bättre ?
hur vet du att de är bättre ?
Linus Eriksson
#828 Skåne/Harlösa

Tobbera
Användare
Användare

20 mars 2008, 14:01

När jag menar att det "Funkar" är att motorn går fint och inte har skurit ihop på alla tusentals mil mina bilar gått hårt på Biltemaolja.

Det där med värmetal och körstil får du gärna utveckla mer. Är inte 5-50 bra i min bil som går hårt?
Honda XL350 -84
Mercedes SLK 200 -06
Toyota MR2 2.0i -93
Användarvisningsbild
LinusE
Master
Master
Kontakt:

20 mars 2008, 14:12

grund:
första talet är för kall egenskap. ju lägre ju bättre
andra talet är för varm egenskaper . ju högre ju bättre

en 5-50 olja är delar me tillsatser för o få så bra hög och låg egenskap som möjligt.
men blir inte riktigt super på något av dom. destu när mare talen är destu bättre (generelt)
så att ta en 20-50 olja är bättre då där är mindre skit i den för o "dra ut den".
sämre kall egenskaper men bättre hög då den inteär så utdragen.

i en vardags bil är en 10/40 helt okej. inte så utdragen och tåler låg temper
och normal höga temraturer med. köttar ju inte så hårt med en vardags bil.

lite kort. typ :)
Linus Eriksson
#828 Skåne/Harlösa

Aerodynamic
HPC Medlem
HPC Medlem
Bil: Civic
Namn: Per Axblom
Been thanked: 1 time

20 mars 2008, 22:23

StefanSOD skrev:Man ska välja olja för det ändamål bilen ska brukas i så enkelt är det. Ska det köras bana är det än tjockare olja och som tål höga värmetal som ska i 10w-50 20w-50 i, är det vardagskörning så är det 5w-40 10w-40 som gäller.

Av rent princip skäl skulle jag ALDRIG slå i en B-produkt i en motor som jag kanske lagt ut 20-30000 på, och fram för allt inte om jag ska köra bana. Rent sagt idiotisk att försöka tjäna några hundralappar på en struntsumma i sammanhanget.

En sak jag också suttit och funderat på, vad menar ni när ni säger, nu kör jag biltema olja och det FUNKAR lika bra? Vadå, startar motorn då också eller?
Stefan, undrar du som är instatt i racing hur förhåller du dig till Biltemas Mc 15w-40 olja om vi förutsätter att det inte är en B-produkt utan att det är en kvalitets produkt.
Oljan har dels inte så stor skillnad mellan första å andra talet samt så bör den vara gjord för hårdkörning å höga varv.

Mvh, Per
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
Användarvisningsbild
LinusE
Master
Master
Kontakt:

20 mars 2008, 22:59

för att förtydlige heter den "mc/racing" alltså en racing olja me tilsats för mc
Linus Eriksson
#828 Skåne/Harlösa

Tobbera
Användare
Användare

21 mars 2008, 16:31

Bytte precis olja i en Nissan Primera 2.0 -98. Den har inte bytt sedan 1½ år och då var det Biltemas 5-50 som åkte i. det var cirka 2L olja kvar i motorn av de cirka 4L där ska vara. Den som var kvar var SVART. Hällde i 4L ny Biltema 5-50. Låter och går likadant före och efter bytet.

Förövrigt kan jag rekommendera Biltemas NYA "oljeuppsamlare". Den är blå och väldigt platt vilket gör den behändig att jobba med under låga bilar. Kostar ca 100:- och rymmer 8L.
Honda XL350 -84
Mercedes SLK 200 -06
Toyota MR2 2.0i -93
Användarvisningsbild
Malkolm
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem

21 mars 2008, 16:33

Om oljan i en bil inte är svart vid byte under normalt bytesintervall så är något fel.

Oljan ska vara svart för då har den gjort sitt jobb väl.
Aerodynamic
HPC Medlem
HPC Medlem

21 mars 2008, 19:04

malkolm666 skrev:Om oljan i en bil inte är svart vid byte under normalt bytesintervall så är något fel.

Oljan ska vara svart för då har den gjort sitt jobb väl.

Så om oljan är gyllenbrun så är det fel?
Så när vi bytte olja på våran förra civic så var den gammla oljan gyllenbrun.
För övrigt, så gick bilen bra, den drog lite bensin, inga missljud eller något som skulle likna något motor problem
snarare tvärtom bland den bästa motorn jag varit med om (Gick skit bra och drog lite bensin?.
Och nej jag hade inte dubbla oljetråg eller något annat fiffens, jag är helt säker på att denna olja cirkulerade runt i motorn.

Mvh, Per
Senast redigerad av 1 Aerodynamic, redigerad totalt 21 gånger.
Användarvisningsbild
Malkolm
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem

21 mars 2008, 19:07

I en motor som är avänd är det normalt med sot, avlagringar.
En bra olja tar med sig alla sånna partiklar så att de inte stannar kvar i motorn.
Istvan
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Namn: István Csiszár
Kontakt:

21 mars 2008, 21:40

Det är klart att det är nomalt med sot & avlagringar, och om oljan är mörkbrun/svart.
Men om oljan fortfarande har en fin brun färg så är inte det dåligt på något sätt, snarare bra, man byter oljan i god tid, man har oftast kört oljan till
rätt arbetstemp, inte utsatt den för onormalt höga temperaturer. Och sannerligt så har bilen gått på helsyntet större delen av sitt liv.
För det är just helsyntetolja som har den renande effekten.. Faktiskt rätt coolt, är man riktigt smutsig om händerna, kan man tvätta sig lite lätt med en
helsyntet olja, tar bort smuts ruskigt bra :)

När jag brukar byta efter 500mil är oljan knappast svart, visst inte riktigt lika ljusbrun/guldig som ny, men en fin brunaktig färg.
På farsans Golf V hade bilen gått 1600mil sen det byttes olja på den, det är longlife på dessa bilar med service var 3000:e mil, oljan såg som ny ut tyckte jag.

Men som sagt, beror mkt på körstil samt motor och vilka oljor man kört på innan, har man en turbo bil som går mkt till och från jobbet som är 5km bort,
där oljan inte ens hinner bli varm, och motorn samt turbon kanske har sett sina bästa dagar, så blir det ju mer sot osv i oljan..

MVH
Senast redigerad av 1 Istvan, redigerad totalt 21 gånger.
http://www.fotoi.se
Aerodynamic
HPC Medlem
HPC Medlem

22 mars 2008, 07:25

Jo jag förstår med att det inte är något fel på våran motor
men jag reflekterade mest över att det stod att oljan SKA vara svart, tolkar jag som är den inte det är det fel.

Å sen att byta oljan när halva mängden är kvar låter inte som hälsosamt för en motor.

Vad jag ville få fram är mest till sånna som inte hållt på så mycket medbilar/motorer är att
dels byta oljan när halva mängden har försvunnit ÄR INTE BRA och oljan MÅSTE INTE VARA SVART
men om den är det behöver det inte vara dåligt. :-)

Ha en trevlig påsk allihopa.
Mvh, Per
4Honda
Användare
Användare
Bil: Honda Civic CRX Del Sol -93
Namn: Tobias Jungbark

25 mars 2008, 00:30

Måste även jag lägga in ett litet kort för biltema oljan i mitt fall den halvsyntetiska. Våra bilar har alltid gått på den, t.ex den gamla CRX:en som slitit i 12000mil med den oljan och den går precis som den ska, har inte engång haft Honda orginal oljefilter (säger nu inte att man inte ska ha de), det har varit långa bytesintervaller på ca 2000mil, men den drar INGEN olja eller mer bensin än vad det står i instruktionsboken (0,52l/mil landsväg). Visst den tickar rätt bra men vad jag minns så har den alltid gjort det!
Men det är klart den har ju också blivit "gubbkörd" av pappa fram och tillbaka till jobbet...
Tobias Jungbark

Honda CRX Del Sol VX D15b7 Mini-Me swap -93
Honda CRX Del Sol ESI -93 (säljes!)
Honda Civic Coupe LSI - 95 (såld)
Honda CRX Del Sol ESI -92 (såld)
Honda Civic 1.6 16V -89 (såld)
Tobbera
Användare
Användare

25 mars 2008, 08:58

Vilket filter har du kört?
Honda XL350 -84