Sida 1 av 1

Postat: 12 mars 2007, 20:08
av hondapower
sitter och funderar på vilken av dessa motorer som är att föredra om man skall överladda.
med stakar,kolvar och kompsänk m,m.

"typ" samma motorer med skillnaden på volymen,och den andra är cirkus: 15k dyrare i inköp.
är dessa tusen lappar värda vad gäller det (ev) extra man får från B18?

eller är det kanske tom lönsammare att köpa ett "färdigt" block (1,8-2l) från staterna och sen flytta över en A1/A2 topp på det? (även sätt ur den drift säkra synvinkeln).

är väl inget projekt som skall börja imorrn,utan mer en fundering ifall!
ponerar vi och säger att ladd ligger på 1,5bar..(vi bara säger så nu).

absollut,det är mycket mer än bara ett block och topp som skall funka om man skall överladda en motor..men vi har dessa uppgifter ovan att tolka ut ifrån.


mvh

Postat: 12 mars 2007, 20:13
av Berra
Turbo B16 blir alltid dyrare än B18. Köp B18C5-C6 och plåga bilen varje dag utan att behöva tänka på oljetemp/vattentemp/lambda värden ( i stora drag ) etc.

Postat: 12 mars 2007, 20:17
av Larsen
Förmodar du menar vilken av dessa motorer som e bäst att sätta turbo på??

Postat: 12 mars 2007, 20:29
av hondapower
Larsen:jupp det är så ja menar!


Okej,så B18 är allså att föredra...men hur reagerar den motorn egentligen på effekt uttag över 400hk -->?
inte risk att kanske knäcka fodren eller annat i den?..iom att det då skulle va ett "stock" block?

Postat: 12 mars 2007, 21:22
av Berra
Då missförstod jag dig till fullo, konvertera b16 inte b18 det gör så många hondatokar ledsna i ögat!

Postat: 12 mars 2007, 21:28
av hondapower
jo ja kan förstå det,men nu är vi egoister och bara leker med tanken! :D

så frågan kvarstår dock,OM man skall överladda och inte skall hålla sig runt 1bar (typ),utan ännu högre upp..för att kanske önska sig en julklapp om 500hk eller nått sånt.
är det då ens lönsamt att köpa en B18c6a/C för att bygga på den..eller är det bättre att ta hem ett sånt där block från staterna och sen börja bygga utifrån det med topp och annat.

eller skulle man klara sig med B18/B16..vilken är isf att föredra vad gäller hållbarhet?(som är A-O vad gäller hela byggnationen på själva motorn).

*återigen,vi bara fantiserar oss att det skall byggas nått exakt sånt här*

Postat: 12 mars 2007, 21:35
av maniac
billigast är väl att ta en b16 och trycka i stålfoder.

Postat: 12 mars 2007, 21:44
av Jay-c
omfodrad b18a/b med vtec topp?

Postat: 12 mars 2007, 22:53
av Welen
Jag har ett omfodrat b18a/b block med vev hemma för 15k Då är det över 2 liter och fodrat för att palla uppåt 1000 hk.. Inget inbytes block behövs..


Är det värt det? Ja om man ska ha 1,5 bar driftsäkert så är det värt det.


Ju mer volym ju bättre användbart register får man med samma varvstopp . Ända sättet att kompensera en mindre motor mot en större generellt är att varva mer..

Postat: 12 mars 2007, 23:13
av hondapower
är det block med olje sprejade kolvar?
a/b blocken har väl inte samma kpacitet vad gäller varv som dom andra B18-modellerna?,C5/C6/C..

är blocket omfräst eller så så att tex en A1 topp passar bolt-on?(inte jänkarnas bolt on nu!).

Postat: 13 mars 2007, 09:12
av Jay-c
fixxe borde ha koll på hur mycke de går att varva..

Postat: 13 mars 2007, 11:45
av Fixxe
en B18a omfodrad håller tokbra!! enligt alla jänkare :P

blocket welen har saknar säkerligen oljesprutarna under kolvarna.

Hur stort borr är det på det blocket? 84, 84,5 eller 85??
89mm eller 87mm vev? (borde va 89vev om det är över 2 liter.)
Det är ju inte blocket som är problem vid varvning med stålfoder, det är slaget.

Volym vill man ha!! Är väldigt sugen på ett turbo bygge sen, och då kommer det nog bli på ett omfodrat b18a/b block så det är på 2 liter.
en 2 litare stålis med 89 vev och turbo borde hålla för 9000rpm i alla fall.

Postat: 14 mars 2007, 21:46
av hondapower
okej,det låter ju tryggt.
men hur ligger det egentligen till med dessa block,dom är ju typ omfodrade orginal block vad ja förståt..vad är det mer med dessa iom att dom inte är så jäkla dyra trots allt?

hur ligger det sen till med topp på dessa,en vanlig B-serie topp är väl knappast att rekomendera.
snarare en race portad sådan med iaf ITR kammar i..eller?

hur är övrig passform på kring delarna till blocket?..om man utgår från om org delar passar eller inte!

B18a/b är OBD1 väl?!

Postat: 14 mars 2007, 21:53
av xzbatt
vad är en race portad topp?

det finns ju turbo kammar man kan köpa,

Postat: 14 mars 2007, 22:47
av Jay-c
allt beror ju på hur mycket effekt man behöver.. en lätt putsad topp och orginalkammar borde räcka till 400hk iaf

Postat: 14 mars 2007, 23:01
av hondapower
hur mycket man skulle vilja ha?!...hur mycket kan ja få om ja ber snällt!


har läst "over there" att många kör med ITR kammarna och funderar då på hurvidare många jänkare inte kan ha fel.
vet att det finns speciella turbo kammar m,m..men varför om man inte måste!

men ang frågorna gällande passformer osv!...några aningar?

Postat: 15 mars 2007, 00:24
av YASH
Som föregående talare en LS/VTEC setup, B18A/B fodrat block till 84mm blir ca 2L med B16topp. Nej du har inga oljejetts, men du klara dig ändå.
Portad topp och steg 2 kamaxlar, 1.5 Bar och du har +450hk.

Vilken OBD har inget med motorn och göra.

Postat: 15 mars 2007, 17:50
av Fixxe
hondapower skrev:men hur ligger det egentligen till med dessa block,dom är ju typ omfodrade orginal block vad ja förståt..vad är det mer med dessa iom att dom inte är så jäkla dyra trots allt?

hur är övrig passform på kring delarna till blocket?..om man utgår från om org delar passar eller inte!
precis som Yashar sa, ett block har ju ingen OBD stämplig..
Är ju elsystemet som är obd0 eller 1 beroende på vilka el delar du sätter dit.


en LS/VT snurra på 2 liter så bör du fräsa upp förbränningsrummen till samma diameter som borret, annars inge bra för spikriskningen ökar nog en hel del.

dyrt o dyrt... priset welen har på det blocket med vev, e helt klart prisvärt i mina ögon! Hade jag inte varit student hade det blocket nog bott i mitt garage nu...
hur menar du med passform?
Stakar kör man ju några eftermarknads som ska hålla lite ladd, lika så kolvar, några smidda i lämplig borr... resten kan du ju köra honda orginal..

Postat: 17 mars 2007, 16:04
av hondapower
Nej,blocket har ju inte det..men ja tänkte mer på att iom att detta bara är ett block som sen skall kompleteras med en topp.
och den toppen sen behöver ha en fördelare som kommer va styrd av en viss obd iom att motorn sen skall placeras i en kaross.(tror ja har förstått det hela med obd rätt iaf,rätta mig annars om ja har fel).
sen så behöver även den motorn ett motor rum som i mina ögon har så likvärdiga motor fästen som möjligt för att man skall behöva slippa bygga egna alt köpa hassport.lite sparande av pengar typ.
just själva toppen skulle man isf (iaf jag) lämna till en känd portare som även bygger grenrör och insug custom så det lirar helt 100 med motorn och toppen.och då även käna lite ponys.

nej nej,ja menade inte på att det var dyrt för blcoket och veven..snarare tvärt om!,fattar egentligen inte varför nån kör med detta iom att allt fler i klubben verkar köra på överladdning.

okej,så man är inte i behov av jets för att kyla kolvarna i en sån motorn allså..varför inte?,är det redan så bra kylning eller utvecklas det inte så pass hög värme så det är behövligt? (även om mycket beror på mappen vad gäller blandningen).

blcoken är allså i grund och botten ett B18 block som man bör (?) kunna montera tex orginal olje pump och annat på om man vill och det skall då passa som vanligt?


*EDIT*
Welen:
vad skilljer egentligen detta blcok du har hemma/kunde få hem mot tex ett dart block?

Postat: 17 mars 2007, 17:40
av Jay-c
oljesprutet är inte till för att kyla kolvarna utan för att få bättre smörjning mot cylinderväggen sen att det kyler kolvarna lite är bara en bonus.

sen fixar man oljesprut samtidigt som torrsumpsystemet :P

Postat: 18 mars 2007, 11:07
av Fixxe
hondapower skrev:Nej,blocket har ju inte det..men ja tänkte mer på att iom att detta bara är ett block som sen skall kompleteras med en topp.
och den toppen sen behöver ha en fördelare som kommer va styrd av en viss obd iom att motorn sen skall placeras i en kaross.(tror ja har förstått det hela med obd rätt iaf,rätta mig annars om ja har fel).
asså vilka el delar, ECU, fördelare m.m är det som bestämmer, jag kör med ett b18a block, och en ITR JDM fördelare som är OBD2 och jag kör OBD1 P28 ECU..
Jag kör alltså OBD1 i en OBD0 bil, på samma sätt kan du säkert om du orkar köra OBD0 i en OBD1 bil.. bara att byta lite el...
hondapower skrev:sen så behöver även den motorn ett motor rum som i mina ögon har så likvärdiga motor fästen som möjligt för att man skall behöva slippa bygga egna alt köpa hassport.lite sparande av pengar typ.
B18a har samma motor fästen som alla B-serie motorer :thumbup:
ett kit går ju inte på typ 3500:-... småpotatis i sådana här byggen...
hondapower skrev:blcoken är allså i grund och botten ett B18 block som man bör (?) kunna montera tex orginal olje pump och annat på om man vill och det skall då passa som vanligt?


*EDIT*
Welen:
vad skilljer egentligen detta blcok du har hemma/kunde få hem mot tex ett dart block?
B18a blocket är samma som alla b18 block.. mer eller mindre.
Motor fästen som sagt är samma. det saknar oljespruten, veven som sitter i har 89mm slag, 87 på itr..
B16 blocket har lägst deck höjd.
sedan kommer b18a
och högst är b18c.
detta medför alltså rätt lågiskt att b18a har kortast stakar. lite synd.

självklar passar vatten pump, oljepump o alla andra runtikring grejjer rakt på! Det är ju för fan honda! :snurrig: ;)

Postat: 18 mars 2007, 19:14
av Welen
b18a/b och b18c ska ha samma deckhöjd vad jag vet

Postat: 18 mars 2007, 23:03
av hondapower
tack för svaret ang hurvidare övriga org delar passade dessa blcok eller inte.
visste inte hundra om hurvidare nått annat va ändrat på blcoket mer än själva volymen.

varför är det inte bra att det sitter kortare stakar i B18a?!,man får väl kortare väg och mindre rörlig massa iom det samtidigt.
och även en stake som är "mindre och kompaktare" som då även orkar med längre.
eller?


*edit*
trött i huvet nu,blev knasigt fel med quotningen..nån moderator som orkar fixa eller så låter ni det va.

Sorry!

Postat: 19 mars 2007, 00:38
av M Scotte
welen skrev:b18a/b och b18c ska ha samma deckhöjd vad jag vet
Nej det skiljer faktiskt. B18C har 212.39mm i blockhöjd och B18A/B och CRV har 211.84mm

Postat: 19 mars 2007, 08:44
av Jay-c
om man har en kortare stake så får man mindre rörlig massa vilket är positivt, det negativa överväger dock: man får en större vinkel på vevstaken i förhållande till kolven vilket medför högre friktion och lagerslitage.
det finns alltså ett "optimalt" förhållande på vevstakens längd där man har så låg vikt som möjligt och så lång stake som möjligt, vart denna linje går är dock mycke svårt att veta..

Postat: 19 mars 2007, 12:14
av Welen
Det är det som man kallar rod stroke ratio.. Endyn menar att det optimala ligger på 1,75. Vad som man tycker är optimalt beror på vilken karraktär man vill ha på motorn.. Högre rod stroke ratio mer varv villig och sämre vrid medans lägre rod stoke ratio ger mer vridmoment och sämre varvmöjligheter.

Postat: 20 mars 2007, 21:42
av hondapower
går inte det att påverka med kolvens utformning?
att kolven har en ganska låg topp.(kommer inte ihåg vad det heter mellan kolvbulten och kolvtoppen).
typ ju lägre kolv desto längre stake.

Postat: 20 mars 2007, 22:04
av Jay-c
om du kollar på en del eftermarknads högkompkolvar så kan man se att kolvbulten sitter "högre upp" för att tillåta längre stakar

Postat: 20 mars 2007, 22:43
av hondapower
va just det ja tänkte på och hade i tanke..borde det då inte gå att hitta en fin kombination av dessa 2 världar för att kunna hitta balance punkten mellan varv och vrid!