MotorByggnationsTråden

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Användarvisningsbild
Fixxe
Tackade nej till jobb på Spoon
Tackade nej till jobb på Spoon
Inlägg: 5203
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:17
Bil: Civic/Jazz/Subaru
Namn: Fredrik Heijel
Ort: Halmstad
Has thanked: 13 times
Been thanked: 11 times

15 maj 2007, 22:59

Fixxe skrev:de ska väl sitta mot avgassidan..

står på the old ones hemsida...

edit: hittar inte.. har det på datorn hemma, kan kolla senare..
Lagerklackarna ska sitta mot AVGAS!

The old one skrev:Use Honda bearings ONLY!!! The crank-end of the B16 and H22 rods has been sized for a #2 Honda bearing. All other rods are sized for a #3 Honda bearing.
The rod bearing-to-crankshaft clearance should be 0.0015-0.0017".
The piston pin-to-bushing clearance should be 0.0004-0.0006".
^^detta ger dig iofs bara en hint om vilket första lager du beställer för att mäta in på alla ställen och sedan beställa resterande. (spelar kvitta om du kör eftermarknadlager.)
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB

Civic -00 #racekor
Jazz -13 #röktafittan
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming

www.streetperformance.se
Aerodynamic
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 1296
Blev medlem: 27 juli 2004, 23:00
Bil: Civic
Namn: Per Axblom
Ort: Alingsås
Been thanked: 1 time

17 maj 2007, 09:39

Jag har ett problem nu när jag ska bestämma vilken storlek jag ska ha på mina vev lager.

När jag går efter WSM med bokstav för borret på blocket för veven å en siffra för storleken på veven
å kollar upp detta i WSM så får jag typ RÖD, ROSA, RÖD RÖD RÖD

men när jag räknar på det enligt den tabellern som fixxe har i NA tråden så får jag alla 5 RÖDa.

hur ska jag göra?
Motorn är en B16a2
/per
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
Aerodynamic
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 1296
Blev medlem: 27 juli 2004, 23:00
Bil: Civic
Namn: Per Axblom
Ort: Alingsås
Been thanked: 1 time

17 maj 2007, 09:59

Behöver man använda sig av Fast Idle Thermo Valve? Bilen körs endast sommartid.
Vad gör den för nytta.
Och är det någon som vet vart retur slangen från den ventilen går in igen?

Motor: B16a2
Mvh, Per
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
Användarvisningsbild
Fixxe
Tackade nej till jobb på Spoon
Tackade nej till jobb på Spoon
Inlägg: 5203
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:17
Bil: Civic/Jazz/Subaru
Namn: Fredrik Heijel
Ort: Halmstad
Has thanked: 13 times
Been thanked: 11 times

17 maj 2007, 17:36

angående lager så hade jag isåfall beställt hem ett rött lager och mätt in det på alla platser för att sedan beställa resterande lager.
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB

Civic -00 #racekor
Jazz -13 #röktafittan
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming

www.streetperformance.se
Aerodynamic
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 1296
Blev medlem: 27 juli 2004, 23:00
Bil: Civic
Namn: Per Axblom
Ort: Alingsås
Been thanked: 1 time

2 juni 2007, 12:20

Så ska montera in CP kolvar i bilen och undrar vilka håll jag ska ha kolvringarna.
Om ni kollar bilen så står den engin front å så har jag skrivit vart motorns fram är.
Men spelar det någon roll vilket håll jag vänder kolvringarna på? Eller kan man vrida dom 180 grader? :wallbash:

Mvh, Per
Senast redigerad av 1 Aerodynamic, redigerad totalt 2 gånger.
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
M Scotte
Jag är en Honda :D
Jag är en Honda :D
Inlägg: 7951
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Been thanked: 7 times
Kontakt:

2 juni 2007, 13:08

Frågan är om jag ens hade monterat dem så. Verkar helt fel enligt mig, man vill aldrig ha en ring på trycksidan av kolven.
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Aerodynamic
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 1296
Blev medlem: 27 juli 2004, 23:00
Bil: Civic
Namn: Per Axblom
Ort: Alingsås
Been thanked: 1 time

2 juni 2007, 14:10

Men Scotte du har monterat en del CP kolvar, har du gått efter WSM då eller efter denna beskrivning som följer med och finns på CPs hemsida.

Någon mer som monteras liknande kolvar?

Mvh, Per
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
M Scotte
Jag är en Honda :D
Jag är en Honda :D
Inlägg: 7951
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Been thanked: 7 times
Kontakt:

2 juni 2007, 16:03

Endyns rekommendationer eller WSM.
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Aerodynamic
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 1296
Blev medlem: 27 juli 2004, 23:00
Bil: Civic
Namn: Per Axblom
Ort: Alingsås
Been thanked: 1 time

2 juni 2007, 20:28

Någon som har en länk till endyn där det står hur dom sätter kolvringarna?

Welen vad säger du om detta, du som monterat en del CP kolvar?
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
Aerodynamic
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 1296
Blev medlem: 27 juli 2004, 23:00
Bil: Civic
Namn: Per Axblom
Ort: Alingsås
Been thanked: 1 time

9 juni 2007, 10:48

Någon som vet hur endyn brukar sätta kolvringarna?

Eller om någon kan skriva hur ni brukar sätta kolvringarna på era CP kolvar eller andra smidda kolvar?

Scotte tänkte på vad anledningen kan vara att dom sätter kolvringsöppningen på trycksidan, det kan inte ha något att göra med att kolven är lite oval innan den blivit varm och av den anleningen vill man inte ha kolvringsöppningen nära där kolven är som smalast (där man sticker in/tar ut kolvbulten)??

Mvh, Per
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
Aerodynamic
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 1296
Blev medlem: 27 juli 2004, 23:00
Bil: Civic
Namn: Per Axblom
Ort: Alingsås
Been thanked: 1 time

14 juni 2007, 19:12

Nästa fråga, tänkte checka över vikten på kolvar och stakar, kolvarna är CP och det är Eagle stakar
hur pass bra viktade är dessa saker från fabrik? Om någon har kollat vikten å så på detta innan?
Har frått tag i en våg som har 0,1 grams noggranhet, det borde räcka fint.

Mvh, Per
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
Användarvisningsbild
Fixxe
Tackade nej till jobb på Spoon
Tackade nej till jobb på Spoon
Inlägg: 5203
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:17
Bil: Civic/Jazz/Subaru
Namn: Fredrik Heijel
Ort: Halmstad
Has thanked: 13 times
Been thanked: 11 times

14 juni 2007, 20:16

kolv, stake och kolvbult ihop så bör de 4 liggar innom 1 grams område.
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB

Civic -00 #racekor
Jazz -13 #röktafittan
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming

www.streetperformance.se
Aerodynamic
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 1296
Blev medlem: 27 juli 2004, 23:00
Bil: Civic
Namn: Per Axblom
Ort: Alingsås
Been thanked: 1 time

14 juni 2007, 21:01

Men Fredrik, när du viktade in dina saker fick du slipa på dom mycket för att det skulle bli bra eller
var det bra direkt?

Mvh, Per
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
Aerodynamic
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 1296
Blev medlem: 27 juli 2004, 23:00
Bil: Civic
Namn: Per Axblom
Ort: Alingsås
Been thanked: 1 time

21 juni 2007, 14:06

Har kollat vikten på mina saker nu. när allt (kolv,vevstake,kolvbult, kolbultslåsringar och kolvringar) är ihop monterat
så skiljde det mellan alla 4a som mest 0.2 gram. Detta var orört föutom kolvringarn. Detta mätt med en myck exakt våg som kalibreras ofta.

Mvh, Per
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
Aerodynamic
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 1296
Blev medlem: 27 juli 2004, 23:00
Bil: Civic
Namn: Per Axblom
Ort: Alingsås
Been thanked: 1 time

4 juli 2007, 21:04

Nu har jag en fråga till. Bultarna till lageröverfallen till veven, behöver dom bytas?
Förstår att självklart är det bäst med nya bultar men är det ett måste?

Är det någon som vet vad dom kostar OEM?
Eller om någon har sådana eftermarknas bultar hemma till en B16a2?

Mvh, Per
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
adio
Lärd
Lärd
Inlägg: 1103
Blev medlem: 17 augusti 2005, 21:16
Bil: Del Sol
Namn: Erik Rådström
Ort: Örebro

5 juli 2007, 14:41

Ladda ner WSM och läs, allt står där.

De behöver inte bytas iaf.
Senast redigerad av 1 adio, redigerad totalt 5 gånger.
Erik Rådström

SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
Aerodynamic
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 1296
Blev medlem: 27 juli 2004, 23:00
Bil: Civic
Namn: Per Axblom
Ort: Alingsås
Been thanked: 1 time

6 juli 2007, 20:37

Nästa problem, ska skruva i sär eagle stakarna för att lossa lageröverfallet, men det sitter sm berget och jag är rädd för att ta i å förstöra något.
Är det någon som har något tips hur jag ska göra?

Mvh, Per
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
M Scotte
Jag är en Honda :D
Jag är en Honda :D
Inlägg: 7951
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Been thanked: 7 times
Kontakt:

6 juli 2007, 23:37

Knacka på dem lite med en plasthammare.
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Aerodynamic
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 1296
Blev medlem: 27 juli 2004, 23:00
Bil: Civic
Namn: Per Axblom
Ort: Alingsås
Been thanked: 1 time

7 juli 2007, 15:19

Yes, löste det i går kväll, var lite trött å hängig men tack ändå Martin.

Jag lossade skruvarna typ 0.5mm höll i lageröverfalls delen å knackade med en plast hammare på skruvarna å så lossnade dom.

Mvh, Per
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
Aerodynamic
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 1296
Blev medlem: 27 juli 2004, 23:00
Bil: Civic
Namn: Per Axblom
Ort: Alingsås
Been thanked: 1 time

6 november 2007, 14:12

Nästa fråga, har läst att en del använder något spray lim till topppackningen.
Vad är det för lim?
Används det på båda sidorna?

Mvh, Per
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
Pabbe
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 47
Blev medlem: 1 november 2004, 10:33
Ort: Västerås

9 november 2007, 16:40

Du menar Loctite packningsspray. Är inte riktigt säker på namnet. Den används för att antingen täta bättre mellan topp och block eller om du vill återanvända din toppackning. Kostar 200-300 spänn.
Finns i välsorterade butiker som säljer verkstadstillbehör.

Kommer inte ihåg vilka siffror som ska vara efter namnet, men pm:a Freddy så kanske han kan svara på din fråga för jag köpte en sån till honom i somras.
<!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->Pablo Munoz<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#4169E1--><span style="color:#4169E1"><!--/coloro-->EG6<!--colorc--></span><!--/colorc--> Turbo *såld*
civicrille
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 316
Blev medlem: 7 september 2006, 19:33

9 november 2007, 22:21

är det någon som testat en sån där spray tillsammans med en mls packning? funkar bra?

om man vill återanvända packningen sägs linolja vara det bästa
Rikard Bergenström
Aerodynamic
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 1296
Blev medlem: 27 juli 2004, 23:00
Bil: Civic
Namn: Per Axblom
Ort: Alingsås
Been thanked: 1 time

23 februari 2008, 22:31

När man ska slipa in kolvringarna för rätt kolvrings gap, vad använder ni för verktyg då?
Dremmel med kapskiva? Fil eller något annat bra verktyg?

Mvh, Per
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
iderth
Användare
Användare
Inlägg: 105
Blev medlem: 26 mars 2006, 11:14
Bil: Honda FR-V 07
Namn: Magnus Jönsson
Ort: Sjöbo

23 februari 2008, 23:28

Vill också veta i ovanstående fråga...
civicrille
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 316
Blev medlem: 7 september 2006, 19:33

24 februari 2008, 01:07

Aerodynamic skrev:Nästa fråga, har läst att en del använder något spray lim till topppackningen.
Vad är det för lim?
Används det på båda sidorna?

Mvh, Per
väldigt många rekomenderar att man använder spraylim om man kör med mls packning, loctite 3020 heter det.
Rikard Bergenström
iderth
Användare
Användare
Inlägg: 105
Blev medlem: 26 mars 2006, 11:14
Bil: Honda FR-V 07
Namn: Magnus Jönsson
Ort: Sjöbo

29 februari 2008, 08:57

Aerodynamic skrev:När man ska slipa in kolvringarna för rätt kolvrings gap, vad använder ni för verktyg då?
Dremmel med kapskiva? Fil eller något annat bra verktyg?

Mvh, Per
Jag använde en liten fin fil, funkade alldeles utmärkt.
oscii
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 397
Blev medlem: 25 juli 2004, 10:31

29 februari 2008, 09:27

Sätter man sedan filen i ett skruvstäd också.
Lätt som en plätt B)

MvH
<!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><a href="http://crxcommunity.com/" target="_blank">http://crxcommunity.com/</a><!--sizec--></span><!--/sizec-->
Aerodynamic
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 1296
Blev medlem: 27 juli 2004, 23:00
Bil: Civic
Namn: Per Axblom
Ort: Alingsås
Been thanked: 1 time

15 mars 2008, 15:47

Nu 1 år senare när inte kartongerna finns kvar undrar jag.

Om man kör Eagle stakar med arp bultar vad för moment kör ni på dom?
Och om man har ARP bultar i toppen på denna B16 motor, hur hårt ska de dras?

Mvh, Per
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
Aerodynamic
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 1296
Blev medlem: 27 juli 2004, 23:00
Bil: Civic
Namn: Per Axblom
Ort: Alingsås
Been thanked: 1 time

6 april 2008, 13:28

Undrar om någon vet vilket moment man ska dra fast skruven som håller orginal oljekyare på en B16a2.

Mvh, Per
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
Användarvisningsbild
Asse
Master
Master
Inlägg: 2165
Blev medlem: 25 juli 2004, 18:48
Bil: Civic VTI EK4
Namn: Erik Lindgren
Ort: Karlstad
Been thanked: 1 time

6 april 2008, 13:36

73Nm för B18C5/6.
"Isn't it nice when things just work?"

Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Skriv svar