Trimma esi

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Ali
Användare
Användare
Namn: Ali T

28 oktober 2008, 20:19

BOOST IT! :thumbup:
MR dee
Användare
Användare

29 oktober 2008, 16:44

BjörnEsi skrev:Då var man igång med planerandet.

Setup'en nuvarande är samma som innan , dvs b16a2 spjäll ,skunk 2 insug
,extraktor , öppet-avskärmat filter , men nu en en " lättad" katt :D

Tanken var ju bara på att trycka dit en annan katt + mapp.
Då esi'n är min dailydriver så är det svårt att riva alltför mycket.

Men så nu har rosten börjat krypa fram på lite alltför många ställen + lite annat som behövs fixas.
Så nu planerar jag att ställa och köpa vinterbil.
Om jag ändå ska ställa av under vintern och ha tid/möjlighet , så funderar jag
på om jag ändå inte ska gå hela vägen. Så vad kostar det om jag skulle köra på andra
kolvar + kanske stakar ? Och hur många ponnysar kan tänkas hitta sin väg till min vevaxel ?

Är det p29 högkompskolvar du menar? i så fall behöver du inte byta stakar, för du kommer inte kunna ta dig över 200whp med en d16z6 NA

Annars så är det Eagle stakar och lågkompskolvar som gäller. :thumbup:

Själv fick jag mina Eagle stakar och vitara kolvar för ca 3500kr, men då var dollarn billig.

Helt rätt Ali! "Boost it or fuck it" säger jag :D
Dennis ljungblad

"D-series Dennis"

I am so D as it can B! oh k!?

Accord CL9 -03
Civic EJ9 D14A4 (såld)
Civic ma8 D16z6 vtec-T ( i garaget)
Civic hb -88 ed7 (skrotad)
Honda Crx ED9 (krockad, skrot, såld)
Jay-c
Användare
Användare
Bil: Civic EJ9 -96
Namn: Johannes Carlsson

29 oktober 2008, 17:52

klart det går att ta ut över 200hk i en d16z6 NA men det kostar, bra mycke billigare att turboladda då.

frågan är ju egentligen bara vilket mål man har. enda sättet är att sätta upp ett effektmål, sedan kolla vad som krävs och se hur mycket det kommer kosta, pallar inte budgeten får man sänka målet
kör:
SL1000 Falco, KTM 525, 91 Corvette & en grön 96 Civic 1,4is Sedan

Allt är till salu, det är bara en fråga om rätt pris..

201m: 10.08 116.5 km/h CRX VT
MR dee
Användare
Användare

29 oktober 2008, 20:17

Jay%c skrev:klart det går att ta ut över 200hk i en d16z6 NA men det kostar, bra mycke billigare att turboladda då.

frågan är ju egentligen bara vilket mål man har. enda sättet är att sätta upp ett effektmål, sedan kolla vad som krävs och se hur mycket det kommer kosta, pallar inte budgeten får man sänka målet

Finns det nån som har nåt 200whp på en NA d16z6? 160-175whp är de högsta jag har sett.
Men helt klart lär det kosta i så fall. Turbo eller kompressor är helt klart billigare.
Dennis ljungblad

"D-series Dennis"

I am so D as it can B! oh k!?

Accord CL9 -03
Civic EJ9 D14A4 (såld)
Civic ma8 D16z6 vtec-T ( i garaget)
Civic hb -88 ed7 (skrotad)
Honda Crx ED9 (krockad, skrot, såld)
Ali
Användare
Användare
Namn: Ali T

29 oktober 2008, 20:47

annars har jag en zex 59300 kam, zex ventilfjädrar och ett ställbart edelbrock kamdrev till salu ifall du är intresserad.
BjörnEsi
Användare
Användare

1 november 2008, 18:57

Ali skrev:BOOST IT! :thumbup:
Jajo , i framtiden funderar jag på överladd , men då kommer
effektmålet vara en bra bit över 200hp sträcket. Just nu vill
jag ha lite mer fart.

Du har pm btw
Björn Wesslin
adio
Lärd
Lärd
Bil: Del Sol
Namn: Erik Rådström

2 november 2008, 17:12

Nu skriver ni om olika saker, den ena skriver whp och den andra hp.
Det ena är effekten på hjulen och det andra i motorn.
Erik Rådström

SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
BjörnEsi
Användare
Användare

3 november 2008, 13:30

adio skrev:Nu skriver ni om olika saker, den ena skriver whp och den andra hp.
Det ena är effekten på hjulen och det andra i motorn.

Jo , en viss skillnad. Själv skulle jag vilja nå en 160hp iaf efter
kam/fjädrar + mapp. Är det ett realistiskt ??

Men du kör alltså andra kolvar med orginal stakar ? Hur mycket
extra hästar kan man få ut med högre komp ? och vad kostar dessa
kolvar?
Björn Wesslin
BjörnEsi
Användare
Användare

10 oktober 2009, 19:34

Nu är bilen klar och provkörd . Dock så har jag ett litet dilemma
ang kolvar som jag undra innan. Vad jag förstått är det kolvar ifrån d16a6 som är poppis
och det kanske jag ska smälla in sånna innan jag mappar.

Dock så har jag ingen vettig plats att meka på i nuläget, så isåfall blir det till att byta kolvar
medans motorn är i. Är det möljigt på d16 ? och kommer det bli ett jäkla bök ?

Är rätt säker på att jag bara kommer behöva honna , cylindrarna såg riktigt fräscha ut
med tydliga spår kvar av borrningen.

Men så har jag tänkt att överladda den ( kompressor) i framtiden ,och det känns lite som
att jag kommer tröttna ganska fort på de mods jag gjort nu. Så då kanske det är lika bra
och skita i kolvarna o mappa nu. Sen när jag lessnat skaffa en kompressor o lågt laddtryck
och då lägga mig runt 200hk på svänghjulet. För att senare ( när jag har ett riktigt garage)
byta stakar och kolvar mm och då ladda lite mer :)

Så vad säger ni ? Själv lutar det nu åt kompressorhållet.
Björn Wesslin
Användarvisningsbild
Malkolm
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Has thanked: 19 times
Been thanked: 2 times

10 oktober 2009, 20:15

kompressor på en d16? då får du ladda som fan om det är en jacksonracing kompressor du tänker på, 200hk i motorn lär du få med högt laddtryck, men knappt mer än så då en Eaton M45 inte orkar något mer.
Malkolm Roth, Västerås #600, 070-770 49 66 www.JDMracing.se
BjörnEsi
Användare
Användare

11 oktober 2009, 15:55

malkolm666 skrev:kompressor på en d16? då får du ladda som fan om det är en jacksonracing kompressor du tänker på, 200hk i motorn lär du få med högt laddtryck, men knappt mer än så då en Eaton M45 inte orkar något mer.

Vadå , flödar d16z6 verkligen så dåligt ? Om jag får säg en 20hk + med nuvarande setup
som sugis, så ska det ju rent teoretiskt sett inte ens behöva ladda 0,5 bar för att nå 200hk.

Har ju som sista steg tänkt lägga mig på runt 300 hp , det är alltså bara och glömma ?

Vadför sorts kompressor har jag inte bestämt mig för. Anledningen till att jag tänkt och
köra med kompressor är för att bilen är en bruksbil , och det känns rätt mycket smidigare
och installera och framför allt enklare att göra iordning till besiktningen. Gämnfört med turbo då.
Björn Wesslin
Användarvisningsbild
Malkolm
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem

12 oktober 2009, 14:09

Då får du bygga ett eget kompressorkit vilket är jobbigt och kommer strula mycket innan det är helt färdigt, men första problemet är att hitta en kompressor som snurrar åt fel håll, eller att känna någon som är grym på att göra långa axlar. Om du ska ha 300hk i bilen så är det vettigt med antingen b16 kompressor eller d16 turbo.

Det finns en ESi här utanför som fick ut 255hk vid 0,60bar med turbo, och det är en fin garrett snurra, "Disco potato", så jag gisar att närmare 0,9-1,0bar behöver man gå för att nå över 300hk, och då är det andra stakar och kolvar som gäller.
BjörnEsi
Användare
Användare

14 oktober 2009, 16:41

Aj fan , trodde kompressorna var istortsätt bolt on. Får nog bli turbo sen isåfall.
Får stå ut med allt meck till besiktningen . är ju inte hela världen. Redan nu är det ju
både ett å annat som man får täcka upp :D
Björn Wesslin
adio
Lärd
Lärd
Bil: Del Sol
Namn: Erik Rådström

15 oktober 2009, 11:22

Jag kan inte så mycket om turbo eller kompressor, men d16 i övrigt har jag ganska bra koll på.
Vilket av alternativen du än väljer turbo eller kompressor så kan du inte använda d16a6 (p29) kolvar.
Du får för högt komp med dem och det vill du inte ha när du kör turbo/kompressor.

Vill du komma upp i drivsäkra hk så är det bara att byta motor. På de tal du pratar om ligger du så nära gränsen att du kommer få meka mer än köra tror jag.

Lycka till!
Erik Rådström

SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
BjörnEsi
Användare
Användare

16 oktober 2009, 16:31

adio skrev:Jag kan inte så mycket om turbo eller kompressor, men d16 i övrigt har jag ganska bra koll på.
Vilket av alternativen du än väljer turbo eller kompressor så kan du inte använda d16a6 (p29) kolvar.
Du får för högt komp med dem och det vill du inte ha när du kör turbo/kompressor.

Vill du komma upp i drivsäkra hk så är det bara att byta motor. På de tal du pratar om ligger du så nära gränsen att du kommer få meka mer än köra tror jag.

Lycka till!

Att högt komp inte är att föredra vid överladdning vet jag. Frågan var väl mest om jag borde
satsta på p29 kolvarna nu innan mapp , när jag ska köra na trimmat. Eller kanske köra
med tunnare toppackning packning ?.

Nu har jag spjällhus från b16 , skunk2 insug. Compcams kam o ventilfjädrar, dc sports
extractor, rensad katt , samt öppet / avskärmat filter. Tror du högrekomps kolvar skulle
göra mycket på denna setup ?

Kollat endel på amerikanska sidorna , men blir nästan mer förvirrad ju mer jag kollar.
Lite halv jobbigt innan man satt in sig vilka som är de "kunniga" . Vissa får riktigt fina siffror
i bänken , med en setp som min ungefär. Medans andra som gått längre o portat etc får inte alls
lika bra. Men så har man ju hört talas om Amerikahästarna och deras benagenhet att föröka sig :D

Men som sagt , jag måste byta kolvarna med motorn i, går det ? . Sen kanske jag om ett halvår ellerså
drar i gång med turbo konverteringen och då är ju som sagt inte högkomps kolvarna till nytta.
Därför så känns det kanske lite onödigt och lägga ut mer pengar o jobb på kolvar.
Björn Wesslin
Användarvisningsbild
Malkolm
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem

16 oktober 2009, 16:57

klart att det går att byta kolvar med motorn i bilen, men fyfan vilket jobb, det hade jag aldrig gjort. Varför måste du göra det?

Att gå upp 1steg i komp brukar ge 6% effektökning. Vad blir det för skillnad i komp med P29-kolvarna?

EDIT: kollade och hittade lite snabbt att det skiljer ca 2.5 i komp på de olika kolvarna, om vi som räknaexempel utgår ifrån att du får 150hk utan P29-kolvarna så lite snabbräknat teoretiskt så blir det ca 178hk. Men det kasnke i blir så i verkligheten, med så högt komp som 12 så kan det finnas risk för sikningar och då kan man inte köra lika hög tändning som med lågt komp. Jag gissar på ca 20hk mer i hela registret med P29-kolvarna.
Senast redigerad av 1 Malkolm, redigerad totalt 16 gånger.
BjörnEsi
Användare
Användare

17 oktober 2009, 10:41

malkolm666 skrev:klart att det går att byta kolvar med motorn i bilen, men fyfan vilket jobb, det hade jag aldrig gjort. Varför måste du göra det?

Att gå upp 1steg i komp brukar ge 6% effektökning. Vad blir det för skillnad i komp med P29-kolvarna?

EDIT: kollade och hittade lite snabbt att det skiljer ca 2.5 i komp på de olika kolvarna, om vi som räknaexempel utgår ifrån att du får 150hk utan P29-kolvarna så lite snabbräknat teoretiskt så blir det ca 178hk. Men det kasnke i blir så i verkligheten, med så högt komp som 12 så kan det finnas risk för sikningar och då kan man inte köra lika hög tändning som med lågt komp. Jag gissar på ca 20hk mer i hela registret med P29-kolvarna.

Att bara lyfta ur motorn ur bilen kan jag få till. Problemet är att jag bara har en ruta
i ett flerbils garage att hålla till på. Detta kanske jag kan lösa iofs , då det finns ett hobbyrum
i anslutning till garaget. Dock vet jag inte vad gubbarna i föreningen säger om jag lägger min motor där :D
Var lite grinande över min framvagn's hjul upphängningn låg där.

Om det är i 15 - 20 hk 's regionen med andra kolvar så får jag nog fundera ett tag till. Vore kul att ha
den såpass vass som sugis.

Förutom att det är jäkligt obekvämt att ligga på golvet ,vad exakt blir blir jobbigt om jag ger mig på
att byta med motorn i ?? .
Känns nämligen som att jag börjar bli rätt van vid att meka på dem besvärligaste sätten nu.
Björn Wesslin
Walkire
Användare
Användare

27 oktober 2009, 21:09

Kul att se att fler bygger på sina D-motorer..bygger också på min d16z6..har borrat upp 0,50, motorn ska balanseras..har ett renoverat topp med crower fjädrar+skunk2 ställbar drev, ska beställas hem ett zex kam och senare också lättare svänghjul med passande koppling...bränsletryckregulator aem. Och p29 kolvar köpta av adio..insug och spjäll uppsvarvad "welen"style. Måste självklart mappas senare av kraft i mån av tid..dock vet jag ej om jag kan köra bilen "tillfälligt" med den här setup. Tips någon?Förresten, någon som vågar ge ungefärlig effekt när detta e klart?
Tacksam för svar!!
Björn,hoppas du ej har något emot att jag låna tråden lite. Lycka till med bygget!!
Alexis Ulloa
Honda Civic HB-93
Så SLÖ!!!
Skriv svar