ett par frågor om prelude 2.0 -92 (köpråd)

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
tucanen
Inlägg: 12
Blev medlem: 28 juli 2004, 20:39

Hej,

Jag är sugen på en prelude, -92:a eller -93:a. Har hittat en -92:a 2.0i som är till salu.
Ni som har en sån, känns dom 133 pållarna pigga?

Hur ser trimmöjligheterna ut med 2-litersmotorn?
Är t ex. turbokonvertering genomförbart? nån som gjort det kanske?
Är 44.000:- ett OK pris för en -92:a om den är i schysst skick, eller är det überpris?

Finns det några vanliga fel som man bör kika efter innan köp?

Tacksam för svar.

Edit:

Vad är beteckningen för 2.0i motorn?

/ tucanen
Senast redigerad av tucanen den 28 juli 2004, 20:51, redigerad totalt 1 gånger.
Jonas Almfeldt
prelude 2.3 -93
Användarvisningsbild
Kraft
Inlägg: 814
Blev medlem: 24 juli 2004, 23:15
Bil: S2000
Namn: John Kraft
Ort: Stockholm

Preluden med 2.0i motorn är pigg, men det är ju helt beroende på vad man gemför med.
Att köpa en 2.0i och sedan trimma den är helt förkastligt.
Jag har både sugtrimmat och turbokonverterat på en sådan motor.
Jag råder dig att köpa en större motor om du är säker på att du vill ha mer effekt än 133hk.

Köp en 2.2i med 185hk istället, om du ska trimma får du ändå räkna med 1000kr/hk.
Jag talar av egen erfarenhet, du kan aldrig komma billigare undan än med att köpa en "snikmotor" och sedan trimma.

Kolla efter rost i bakre skärmkanterna, och se till att bilen är välvårdad i övrigt.

Motor betekningen för 2.0i är F20a4
S2000
NSX
Accord

www.tojabygg.se
M Säverot
Inlägg: 74
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:16

jag tycker det känns onödigt att köpa en 2.0 med tanke på att det är i stort sett samma pengar för en 2.3 jag tycker 2.3 är mycket piggare familjen har haft accorden med 2.0 liters motorn och den är helt ok till vardags den motorn men inget att trimma på... jag har både haft prelude med 2.3 och 2.2 och det steget är lite större i pengar men det är värt det vtec motorn är mycket roligare och så finns det mycke motorgodis till den...

för 44k borde du kunna hitta en fräsch 2.3 men som kraft sa var noga med att kolla bakskärmarna och även bakluckan har jag sett några som är rost angripna...
Martin Säverot
------------------
civic aerodeck
civic vt -91
subaru -03 wrx
prelude -97 2.2
prelude -93 2.3
+lite andra skitbilar
tucanen
Inlägg: 12
Blev medlem: 28 juli 2004, 20:39

Tack för svaren!

Okaj, jag har också svängt över på 2.3-spåret sedan min förra post..
2.2 VTEC verkar vara lite för mkt pengar för min plånbok just nu. Verkar inte finnas så väldans många och dom jag sett hittills verkar ganska skruvade, även om dom verkar trevliga.

En annan fråga som jag kommit på.. På en -92:a.. finns 4WS eller AWS, eller vad det heter, enbart på 2.3 eller finns det i kombination med 2.0-modellen?
Jonas Almfeldt
prelude 2.3 -93
Endoor

Det är värt att köpa över budget och leva som en råtta en månad och köra 2.2:an resten av året än att fisa runt i en 2.0:a och ångra sig varenda gång man får spö vid rödljusen.

Sedan har det vart lite problem med 2.3:orna. Skurna vevlager på ett antal motorer bara i klubben. 2.2:an är skottsäker däremot. Sedan är ALLT bättre på 2.2VTi-modellen.. 2.0 har pyttesmå bromsar och så vidare.
Necro_Nero
Inlägg: 6
Blev medlem: 28 juli 2004, 09:48
Ort: Nybro

Hmm....

Jag hade hört att 2.2 motorerna var lite opålitliga men här påstod ju NeMoo att det är 2.3orna..

Någon som kan bekräfta vilket?
Stefan Adolfsson - Nybro
Koffe
Inlägg: 305
Blev medlem: 26 april 2004, 19:21
Ort: Löddeköpinge TEAM Södervidinge

det är 2,3 motorerna som skurit
Necro_Nero
Inlägg: 6
Blev medlem: 28 juli 2004, 09:48
Ort: Nybro

Tjenix

Någon som vet orsaken till att 2.3:orna skurit då? Finns ju definitivt fler av dom att köpa har jag märkt.
Stefan Adolfsson - Nybro
tucanen
Inlägg: 12
Blev medlem: 28 juli 2004, 20:39

Har bestämt mej till slut. Blev en 2.3:a. Körde hem den igårkväll =)

/ tucanen
Jonas Almfeldt
prelude 2.3 -93
Necro_Nero
Inlägg: 6
Blev medlem: 28 juli 2004, 09:48
Ort: Nybro

Grattis

Vad blev det för årsmodell då å vad fick du ge?
Stefan Adolfsson - Nybro
andno
Inlägg: 1098
Blev medlem: 20 maj 2004, 13:27
Ort: Lund

Välkommen i Prelude-klubben! [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... elcome.gif[/img]
ANDERS NORDSTRÖM, LUND #653
HONDA GOLD WING GL 1500 SE 1998

Såld:
HONDA PRELUDE 2.3 4WS 1992 (snyft)
tucanen
Inlägg: 12
Blev medlem: 28 juli 2004, 20:39

[img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... /wohow.gif[/img] tackar! ska kolla runt lite hur man går med i härligheten..

det blev en -94.

jag blev så grymt sugen på en prelude när jag satt och kollade lite i förra numret av bilsport på jobbet i början av förra veckan.. [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... stling.gif[/img] har funderat på prelude tidigare också, men alltid glömt bort det efter ett tag. så nu har jag parkerat sierran ett tag [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... rybaby.gif[/img]

/ tucanen
Jonas Almfeldt
prelude 2.3 -93
Skriv svar