Sida 3 av 3

Postat: 9 juni 2007, 20:20
av M Scotte
Fyller fortfarande, och kommer fortsätta med det.

Postat: 9 juni 2007, 22:17
av Kristian
blir de inte kladdigt eller ställer du bilen på nosen innan du byter olja?

Postat: 9 juni 2007, 22:21
av M Scotte
Jag vet inte hur lång tid ni brukar ta på er för att skruva fast filtert, men jag har aldrig tappat en droppe när jag gjort så här. Så det är nog mer om man har svårt med hålkänslan än filterbytet i sig.

Postat: 9 juni 2007, 22:21
av Fixxe
nosen?

wtf kristian.. när du swappa satte du din motor bak o fram :P
på rumpan blir det ju ;)

Postat: 10 juni 2007, 13:14
av TheSilencer
Fyller alltid filtret. Inte direkt av anledningen att det skulle slita mindre på motorn utan att jag alltid tar en extra titt på filtret innan montering. Är helt nojjig att det ska vara något fel på det. Fyller alltid lite i botten på filtret, snurrar runt det sakta och ser så att det suger åt sig. Så gör jag några ggr tills hela filtermassan har sugit åt sig olja, sen smörjer jag packningen.
Som M Scotte säger, har nog aldrig runnit ur någon olja när jag bytt. Isåfall någon droppe, som fått agera rostskydd.

Postat: 10 juni 2007, 16:30
av Jimmy
har väll inte funnits en honda verkstad som fyllt filtret med olja så varför börja nu?

jag lär då inte göra det

Postat: 10 juni 2007, 19:19
av M Scotte
Denna tråd är lika splittrad som en om hur man ska köra in en ny motor. Det är två olika läger som sällan samsas.
Oavsett så verkar det funka vilket som, och det är huvudsaken.

Postat: 10 juni 2007, 22:33
av LinusE
jo men o fylla fitret innan känns då lika överarbetat som att t.ex torka sig i röven innan man skitet alltså ?
(kankse dåligt exempel dock)

Postat: 10 juni 2007, 22:41
av M Scotte
Inte för mig i alla fall, jag gör det för att jag tror på idéen. Samma sak som att jag inte startar upp en nybyggd motor innan jag har minst 3 bar i oljetryck.

Postat: 28 juni 2007, 00:54
av civicrille
har också hört att man ska fylla, så givetvis häller man i nån dl, - knappast mycket besvär? men det mesta är ju 2-sidigt, säkerligen ingen skillnad om man inte fyller. huvudsaken är väl att man gnuggar startmotor ett bra tag utan gnista på stiften (extra viktigt med turbo)..

Postat: 29 juni 2007, 09:10
av Dawson
vet ni varför man fyller upp ett oljefilter före man monterar de? För att få bort luftfickans om blir kvar inne i filtret..
Men hur ska man kunna fylla filtret när de lutar neråt på min motor en liten aning? ja har alldrig fullt upp filtret, men däretmot när ja startar motorn så är ja jävlit observant att jag har oljetryck o kontrolerar mängen igen efter ja ha låiti motorn gått o oljan gott ut i systemet o filter..

Postat: 29 juni 2007, 20:19
av Kraft
har aldrig gjort och kommer aldrig att göra, finns ingen anledning.

Men jag lever ju i mina ungdoms glada dagar och är rätt grön.

Alla som fyller sina filter men ändå haft lagerras säger tuppen ja!!!.

Postat: 12 december 2007, 15:16
av JG
detta är ett fall för mythbusters =)

jag anser oxo detta vara onödigt. utan belastning i en eller nån ynka sekund kan omöjligtvis göra nån skillnad.
den lilla mängd luft som finns i filtret kommer knappast under den korta tid hinna torka ut lagerbanor och dyligt.
den olje film som redan sitter där är fullt tillräcklig.

men däremot så är det absolut inte skadligt eller så, bara onödigt jobbigt, spec på honda o liknande där filtrets anläggningsytan mot motorn sitter 90 grader ut mot blockets baksida.

i en nybyggd motor så förespråkar jag dock noga inkletning av alla rörliga lagerdelar med mineralolja eftersom syntet oljan gärna vill krypa bort samt att man så klart kör upp ordentligt oljetryck på minst 3bar före uppstart så man verligen har säkrat att alla kanaler i blcok o topp samt rör mm fått olja som dom ska.
jag brukar repetera detta en extra gång för att verkligen se att det är grönt.

det är däremot inte heller fel att koppla av spridarkontakter samt styrström till tändningen för att köra runt några varv på startmotorn och på så sätt fylla olja i filtret oxo.
men att fylla det föremontering anser jag vara onödigt.

Postat: 12 december 2007, 16:32
av Dani
JG skrev:i en nybyggd motor så förespråkar jag dock noga inkletning av alla rörliga lagerdelar med mineralolja eftersom syntet oljan gärna vill krypa bort
Subaru rekomenderar att man kör halvsyntet i deras motorer, helsyntet är inget bra för deras motorer plus att motorn drar mkt olja då.
Jag hann inte få någon förklaring för gubben från Subaru som var hos oss hade bråttom iväg. Bara en notis, sådär...på tal om ingenting liksom.

Postat: 12 december 2007, 19:55
av Brothan
På lite finare bilar gör jag det alltid men på sämre skit brukar jag rycka tändningen och veva på starten tills lampan slocknar.. dock lite svårare på nyare bilar..

Postat: 12 december 2007, 22:19
av JG
Dani skrev:<!--quoteo(post=450925:date=12 Dec 2007, 15:16:23:name=JG)--><div class='quotetop'>QUOTE(JG 4 12 Dec 2007, 15:16:23) [snapback]450925[/snapback]</div><div class='quotemain'><!--quotec-->i en nybyggd motor så förespråkar jag dock noga inkletning av alla rörliga lagerdelar med mineralolja eftersom syntet oljan gärna vill krypa bort
Subaru rekomenderar att man kör halvsyntet i deras motorer, helsyntet är inget bra för deras motorer plus att motorn drar mkt olja då.
Jag hann inte få någon förklaring för gubben från Subaru som var hos oss hade bråttom iväg. Bara en notis, sådär...på tal om ingenting liksom.
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

jag menade enbart vid monteringen av delar som vev, stakar, kammar mm....sen kör man på vad man vill eller vad som rekomenderas av din trimm leverantör mm

Postat: 20 december 2007, 21:57
av Citgho
På lastbilar fyller jag alltid iom att det går så mycket olja i dom och det tar för lång tid att få ut oljan i motorn.

På personbilar fyller jag om filtret hänger rakt ner (typ volvo) men annars skippar jag det.

Postat: 20 december 2007, 23:54
av tuleboy80
Citgho skrev:På lastbilar fyller jag alltid iom att det går så mycket olja i dom och det tar för lång tid att få ut oljan i motorn.

På personbilar fyller jag om filtret hänger rakt ner (typ volvo) men annars skippar jag det.

Bra skrivet!! Håller med föregående!! Kan ju va rätt tråkigt att torka upp oljan man sullar ut innan filtret sitter där de ska!!!

Varför inte dra runt motorn utan tändning ist...lär ju funka lika bra om inte maximalt??? :thumbup:

Postat: 23 december 2007, 12:47
av LinusE
om motorn e igång eller ej kan ju kvitta. har du inget oljetryck så har du inte.
det är torra lager man vill undkomma..

oavset villket så är de lika over kill nu som de varnär tråden startades :D :P

Postat: 23 december 2007, 14:20
av Xchai
Brukar själv fylla lite olja inna jag montera den,vet inte om man verkligen behöver det men jag gör det allfall.

Postat: 24 december 2007, 02:05
av Civicenough
Aldrig hört talas om detta. Låter overkill. Isåfall borde man ju öppna toppen o hälla i olja där med. Och tvångsmata oljepickupen.

Naeh, smörja packningen på filtret o sen skruva dit det, det gör jag, inget annat kladd. :)

Sen har jag säkert andra grejer för mig som ni skulle tycka är knasigt... Olika religioner... ;)

Postat: 1 januari 2008, 17:10
av Lars P
Låter rimligt att man ska göra så.

Jag har inte heller hört talas om det men får göra så sen när motorn ska skruvas ihop.

Postat: 13 maj 2008, 20:10
av cru
alltid hällt i i filtret.. samt ny packning och smörja in gummiringen innan man går på't ;) (ta det hur ni vill):D

Jag fyllde på filtret innan ditsättning p.g.a att det ska få flöde direkt i filtret? är ju inget besvär direkt! =]

Postat: 18 september 2008, 14:52
av sandydoull
Det finns oljebytt instruktioner i manualen till min bil, tror inte att det står där nånting om att man ska fylla oljefiltret.

Det ända jag kan tänker mig det är bra för är att oljenivån kanske stämmer bättre innan du starta motorn.

Däremot ska man vara jävligt noga med oljapluggen, som jag lärde mig med min fd accord, tappade oljepluggen efter motorvägen, dröjde inte många sekunder innan kamaxeln gick av :crash: Lärde mig att inte köra en meter ens) till nästa avfart om oljalampan lyser;)

Postat: 18 september 2008, 17:36
av Tahiti
Oj det var en gammal tråd.
Det är klart att det inte står något om det i manualen, där skriver de ju knappast hur man öppnar huven...

Om filtret monteras "hängande" så fyller jag. Annars skippar jag det för att slippa kladd.

Postat: 31 oktober 2008, 22:40
av Yobaman
Jag har alltid hällt i en skvätt i filtret och rullat runt oljan och sett till att den mättats på olja, sen i med nån deciliter till sen på så slipper man drället, den ska ju inte fyllas till bredden.

Postat: 3 november 2008, 18:05
av Jim_H
Fyller inte mina oljefilter.. Hade dock gjort det om det stod så i WSM men det gör det inte i Hondas, så därav fyller jag det inte.