Sida 1 av 3

Postat: 18 oktober 2004, 19:07
av M Scotte
Hörde av rätt många jag pratat med på sistone att de inte fyller upp sina filter med olja innan de monterar det. Kan även erkänna i mina ungdoms glada dagar när man var rätt grön så gjorde inte heller jag det.

Dock är det rätt smart att göra det, oljelampan bör vara släckt så mycket den bara kan.

Postat: 18 oktober 2004, 19:10
av Dani
Faktiskt inte, jag smörjer bara in packningen och drar dit den, gör så jämt på jobbet.

Postat: 18 oktober 2004, 19:13
av M Scotte
Skit i jobbilarna Dani, de kan du göra det på. Men din ögonsten då? Häller du i smörjmedel innan du sätter på? Eller kör du även torrt där? [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... >/wink.gif[/img]

Postat: 18 oktober 2004, 19:13
av Olof
Jo, det gör jag. Inte för att jag är fantastiskt smart, utan för att det var så jag fick lära mig... [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]

Fyller filtret, smörjer packningen, bytar alltid bricka och plugg...

Fast på CTR'en gör jag ju inget iofs.

Postat: 18 oktober 2004, 19:16
av Dani
<!--QuoteBegin-M Scotte+18 Oct 2004, 19:13:02--><div class='quotetop'>QUOTE(M Scotte 4 18 Oct 2004, 19:13:02)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Skit i jobbilarna Dani, de kan du göra det på. Men din ögonsten då? Häller du i smörjmedel innan du sätter på? Eller kör du även torrt där? [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... >/wink.gif[/img]<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Hahaha...jag har faktiskt aldrig kört en av mina bilar tillräckligt länge för att hinna göra service på dom, men nu är det snart dags att byta olja på Ciccolina så jag lovar dig att fylla upp filtret [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]

Postat: 18 oktober 2004, 19:22
av Krister
Självklart gör jag det.

Dock så orkade jag inte med att göra det på syrran Kia Pride... den kommer ändå rasa snart med kvaliten den är byggd med... säger bara en sak... den har hjulbultar som ett fällkors inte kan ta... man får ta hylsnyckel 14... *suck*

Postat: 18 oktober 2004, 19:27
av kenny
japp, så har jag också lärt mig.
har förstått att man sparar motorn en hel del på det.
Mvh Kenny

Postat: 18 oktober 2004, 19:42
av andno
Jo jag har gjort det efter att du lärde mig. Vet dock inte om det gör någon skillnad? Det tar ju en stund innan oljan hunnit ut överallt vid varje kallstart! Men som sagt efter att du gjort det på min bil så gör jag det ändå. Det känns ju bäst så! [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]

Postat: 18 oktober 2004, 20:16
av Lynxen
Kanske en dum fråga, men hur gör man det utan att all olja rinner ut? Jag antar att oljefiltret sitter på baksidan av motorn även på honda. När jag bytte på min mazda i somras var det ju ett renhelvete att stå under med händerna på varsin sida om avgasröret och tråckla med det. Ska man då också ha olja i filtret? Förstår inte hur man får den att stanna kvar i [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img].

Postat: 18 oktober 2004, 20:35
av kenny
man fyller det till viss del, inte proppfullt
mvh kenny

Postat: 18 oktober 2004, 20:42
av Chrille79
Hade inte en anning om detta.

Har aldrig sätt en meck göra det.

Får väl börja med det [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]

Postat: 18 oktober 2004, 21:02
av eko
men de är ny olja, nytt filter.. och de finns redan olja på motordelarna de handlar om sek innan oljetrycket är normalt, men oljepumpen snurrar ju runt o fyller öven filtret ganska snabbt så är de så dangerous egentligen?

fick bara lära mig att smörja på packningen så därför ja undrar vad för följder de ger. annars förstår ja ju att oljelampan ska lysa så lite som möjligt =)

men ja ska göra de i fortsättningen ville bara ha djupare info

Postat: 18 oktober 2004, 21:07
av Anonymous
klart jag fyller, det fick man ju lära sig i vintras [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... /w00t2.gif[/img]

Postat: 18 oktober 2004, 21:19
av Jontis
Måste ha varit sjuk den dagen de visade det i plugget...

Var länge sedan jag bytte olja på en bil, men då fyllde jag inte
filtret innan montering.

Postat: 18 oktober 2004, 21:22
av fredson
gör aldrig det. helt onödigt

Postat: 18 oktober 2004, 21:52
av M Scotte
<!--QuoteBegin-fredson+18 Oct 2004, 20:22:56--><div class='quotetop'>QUOTE(fredson 4 18 Oct 2004, 20:22:56)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->gör aldrig det. helt onödigt<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Helt onödigt? Förklara gärna ingående på vilket sätt du tycker att oljelampan bör lysa längre än nödvändigt.

Postat: 18 oktober 2004, 21:57
av M Scotte
<!--QuoteBegin-eko+18 Oct 2004, 20:02:02--><div class='quotetop'>QUOTE(eko 4 18 Oct 2004, 20:02:02)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->men de är ny olja, nytt filter.. och de finns redan olja på motordelarna de handlar om sek innan oljetrycket är normalt, men oljepumpen snurrar ju runt o fyller öven filtret ganska snabbt så är de så dangerous egentligen?

fick bara lära mig att smörja på packningen så därför ja undrar vad för följder de ger. annars förstår ja ju att oljelampan ska lysa så lite som möjligt =)

men ja ska göra de i fortsättningen ville bara ha djupare info<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Tyvärr lär de flesta fordonslärare inte ut att fylla filtert. Dock bör man helt klart göra det. Om man sätter på ett "tomt" filter används motorns oljetryck till att fylla filtert istället för att trycka runt oljan i motorn. Detta innebär att motorn går utan oljetryck i den sekunden det tar att fylla filtert. Visst händer det inte så mycket tack vare att det ligger olja kvar på alla motordelarna, men slitage blir givetvis högre än om motorn hade fått fullt oljetryck direkt. Detta räcker som anledning för mig för att fylla filtert. Oljan rinner inte ut då filtret håller kvar oljan även den lilla stund du har det vertikalt.

Postat: 18 oktober 2004, 22:00
av Dani
Hur mkt ska man fylla filtret då?

Postat: 18 oktober 2004, 22:02
av M Scotte
Jag brukar fylla 2-3dl.

Postat: 18 oktober 2004, 22:26
av ThomasHbg
Nopp, räcker fint med att bara smörja packningen.. inte som att det tar mer än nån sekund innan den är full.

Postat: 18 oktober 2004, 22:36
av BOB
hmm har aldrig fyllt oljefiltret med olja innan jag monterat det. det handlar ju om typ 2 sekundre med mindre oljetryck än normalt. kan man jämföra det med kanske 2-3 starter?

Postat: 18 oktober 2004, 22:59
av M Scotte
Ni gör givetvis som ni vill, känns bara korkat av vissa att försvara varför man inte ska fylla det, inte så att det är mer jobb eller på annat sätt gör det jobbigare.

Postat: 19 oktober 2004, 00:04
av Polisen
frågar du mig så verkar det helt onödigt. då sliter det bra mycket mer med en kallstart.

Postat: 19 oktober 2004, 10:08
av stang-69
Har man haft isär maskin och inte kan prima den med olja innan uppstart så kan det vara en bra ide, annars så

Jag har gjort det ibland vid oljebyten, inget som är vanligt förekommande i mitt garage.

Postat: 19 oktober 2004, 13:16
av xzbatt
jag har aldrig gjort det, men oljetryckslampan har aldrig lyst när ja haft motorn igång, men det låter logiskt så det ska jag genast börja med [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... humbup.gif[/img]

Postat: 19 oktober 2004, 13:31
av mackanw
Men är det inte så att när oljan kommer till filtret så har det redan tagit ett varv genom motorn och filtreras, sen vidare ner i tråget, tycker nog att filtret borde sita sist i ordningen, och oftast sitter väl kontakten där med eller..... [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... /blink.gif[/img]

Postat: 19 oktober 2004, 16:27
av stang-69
Nääää, oljan går först genom filtret, sen ut till motorns olika delar, det som kommer ner i tråget är skitigt.

Eftersom oljan rinner ut frå ett antal olika punkter så skulle det vara svårt/dyrt att samla upp all olja för att filtrera den efter att den passerat motorn.

Kontakten sitter olika på olika bilar o modeller, en del har den nära filtret medans andra tillverkare har den så långt bort från filtret som möjligt.

Postat: 19 oktober 2004, 16:45
av Särås
Aldrig gjort aldrig sett nån göra det...
Jobbat med bilar i 10 år och levt i bilfirmor & verkstäder i hela mitt liv...
/Jimmy Särås

Postat: 19 oktober 2004, 16:55
av Nibbe
Sånt där kit för att montera oljefiltret var man vill, är det nått att ha?

Postat: 19 oktober 2004, 17:51
av Fixxe
<!--QuoteBegin-Nibbe+19 Oct 2004, 15:55:26--><div class='quotetop'>QUOTE(Nibbe 4 19 Oct 2004, 15:55:26)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Sånt där kit för att montera oljefiltret var man vill, är det nått att ha?<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
det är nog ifall du kör med oljekyl och vill ta oljan där filtret sitter orginal...

edit: brukar göra det när jag kommer ihåg det... [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... >/oops.gif[/img]