Bänkat min CTR idag

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
zozo
Wannabe
Wannabe

16 oktober 2007, 14:39

cooolt steffo :thumbup: jag är impad av alla dessa hästar som man kan ta ut utan att skada motorn :hmm: eller tar motorn skada i längden av allt detta eller blir den rent av bättre och mer driftsäker nu ?
en annan sak jag undrar är om du kunde skriva vad alla dessa saker du har gjort med motorn kostade ?
så att jag vet med hur mycket jag skulle ha råd med om jag skulle göra samma sak med min fn2.
mvh
geosif kaumi

tidigare bilar
nissan bloubird
ford sierra
pontiac trans am
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
HPC Medlem
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Has thanked: 3 times
Been thanked: 2 times

16 oktober 2007, 14:55

Det enda som sliter mer på min motor nu jämfört med original är att jag kan varva den längre. Men eftersom varvstoppet ligger på 8600 rpm, dvs samma som K20A i Japan, så ska ju grejorna vara byggda för det. Dessutom varvar jag den sällan till varvstopp!

Möjligen sliter det en aning mer med agressivare ställd tändning iom att kraften från explosionen hamnar närmare övre dödpunkt, men så länge det inte spikar så ska det inte vara någon fara alls enligt mig och jag har inga spikningstendenser någonstans i registret.

Angående kostnaden så hittar du den längre up i tråden ;)
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
zozo
Wannabe
Wannabe

16 oktober 2007, 20:00

ok tack steffo, när det gäller priset så tyckte jag att det var kanska dyrt, med tanke på att vissa delar var begagnat. åtminstånde för min del var det mycket pengar så jag får kanske hålla till ett sportavgas och cai nästa sommar.
jag undrar kör du med katalysator eller utan ? och om ditt avgassystem går hela vägen ?
om man kör utan katalysator luktar det då mycket avgaser eller ej ?
många frågor men tacksam för svar
:wohow:
geosif kaumi

tidigare bilar
nissan bloubird
ford sierra
pontiac trans am
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
HPC Medlem

16 oktober 2007, 20:18

Luktar det mycket avgaser :)? Inte inne i bilen iallafall :P!
Jo, det är ganska dyrt att trimma, men jag har köpt på mig lite saker vartefter sedan jag köpte bilen ny för snart tre år sedan.

Catbacket går väl på närmare 9 papp nytt så det är ju klart billigare att köpa begagnat.

Jag har både grenrör och avgas och kör utan kat (såkallat race-grenrör). Det luktar klart mindre avgaser efter mappningen så det beror väl på ifall bilen får rätt blandning eller inte. Innan luktade den som morsan och farsans gamla 740 från -88...
Stockholm
wriid
Användare
Användare
Namn: Johnny Åkerlind

17 oktober 2007, 08:43

Ang att köra med race grenrör, jag var för ett tag sen och provade en ctr jag tänkte köpa och den hade dcsports racegrenrör.
När man stod stilla vid röljusen så luktade det som fan i bilen så man fick sätta på den där cirkulationsknappen för att slippa avgaserna.
Och när man stod utanför bilen när den stod på tomgång ska vi inte tala om.
Kändes som att det hade blivit jobbigt att hamna i en poliskontroll med den...

Så luktar alla så eller var det något konstigt med den bilen jag tittade på?
(f.ö så var den i lite taskigt skick och hade inte fått alla servicar och motorrummet var skitigare än på en gammal 240. :) )
[b]Medlem #1535[/b]
M Scotte
Jag är en Honda :D
Jag är en Honda :D
Namn: Martin Scotte
Been thanked: 7 times
Kontakt:

17 oktober 2007, 09:31

Kan ha varit läckage i flexröret.
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
HPC Medlem

17 oktober 2007, 13:26

Jag får revidera min doftanalys... Den luktar fortfarande som morsan och farsans gamla 740 på tomgång. Stinker ganska mycket faktiskt. Men det är 100% doftfritt i kupén när man kör och folk som åkt bakom när jag har kört lite hårdare har sagt att det luktar som en sporthoj ungefär.

Men som sagt tomgångsdoften bakom bilen är inget man vill åt på en picnic i det gröna.

Risken att hamna i en flygande besiktning får väl anses som ganska liten. Jag har aldrig gjort det under mina snart 14 år som bil / MC-förare. De gånger jag blivit stoppad av polisen så handlar det om körkort och nykterhetskontroller och då brukar de inte bry sig om något annat. Möjligen slänger de ett getöga på däckmönstret en snabbis, men jag har aldrig varit med om att de stoppar näsan i avgasröret och ber mig starta motorn ;)
Stockholm
Användarvisningsbild
fonzeka
HPC Medlem
HPC Medlem
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Been thanked: 16 times

17 oktober 2007, 14:59

Är det bara jag som tycker det luktar gott? Det är ju doften av racing :D
Prova lukta på avgasarerna från en Top Fuel bil, där kan man snacka om obehagligt.
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
HPC Medlem

17 oktober 2007, 15:34

Haha!
Ja, sporthojsdoften är mysig, men inte den lite halvsjuka doft som sprider sig på tomgång ;).

Ett litet inlägg till er som ställer av era bilar nu... Ni missar verkligen något!
När yttertemperaturen ligger några grader över nollan och luften är lite lagom morgonfuktig (utan att det regnar givetvis) så går bilen som besatt. Jag vet det sedan tidigare, men blir mer förvånad när jag får uppleva det än jag blir när den första snön faller varje år (pik till mig själv som är en rutten Stockholmsförare som blir fullständigt vilsekommen när det kan anas ett vitt puder på marken).

Optimala luftförhållanden gör verkligen underverk för motorn. Det skulle vara kul att se en bänkning i +4 grader småfuktig luft som jämförelse, men Fonzeka eller någon annan länkdruid kan säkert hitta en fin omvandlingstabell som visar hur många procent man tjänar i effekt vid minskad luft-temp om man följer med och ökar soppamängden(temp compensation i K-manager).
Senast redigerad av 1 Steffo, redigerad totalt 17 gånger.
Stockholm
Bonny
Användare
Användare
Bil: JRSC CTR 2005
Namn: Johan Blomqvist

17 oktober 2007, 16:40

Klart man inte ställer av bilen under vintern! Tycker CTR:en funkar alldeles utmärkt som vinterbil bara man är lite försiktig med gasen. Den svänger in så fint i kurvor med lite överstyrning. Fast man kanske borde börja fakturera kommunen för den vägplogning man gör under dom värsta snödagarna :D
Johan Blomqvist
CTR 05
Anar
Wannabe
Wannabe

17 oktober 2007, 16:43

Rolig läsning i denna tråd, tack för all nyttig information Steffo! :)

Man blir ju onekligen sugen på att fixa med FN2'an men med tanke på episoden med oljefiltret så ska jag nog hålla mig borta från det. Iaf till sommaren ^^

Det jag undrar lite över, allt du gjort med din bil, är det något man fixar genom att läsa på lite eller krävs det någon särskild mekarvana för att trixa med det? Ok att man inte kan bänka och mappa perfekt själv men att montera grejjerna?
Niklas Sandler
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
HPC Medlem

17 oktober 2007, 16:55

Jag har gjort allt själv förutom monterat mina energy suspension motorkuddar och det hade nog gått med lite vilja.
Jag brukar skriva ut någon bra beskrivning och sedan dra till OK och mecka. Men när jag bytte grenrör och RBC-insug så har jag sett till att få hysa in mig i någon annans garage (tack Malkolm för rattandet av vinkelslipen i mitt mottorrum förresten) där det finns lite bättre verktyg och framförallt tid. Man ska inte mecka under tidspressen som det blir en kväll på OK när de snart ska stänga. Inte om man ska göra lite större operationer iallafall.

Men som svar på din fråga. man kan absolut göra det själv om man tar det varligt, fixar bra beskrivningar och har tid på sig. Jag har iofs en del mekarvana, men ligger inte i nivå med våre riktiga eldsjälar här i klubben. Det jag kan rekommendera är väl att du tar hjälp av någon vänlig mekarvan bekant när du ska pyssla med bilen. Då lär du dig ju lite hur det fungerar samtidigt som du sparar pengar och ändå kan känna dig stolt över att ha fixat en del själv. Att meka är kul, och ändå roligare när man är klar!
Stockholm
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
HPC Medlem

25 oktober 2007, 14:15

Krister skrev:Vad tyckte porsche/Ådi tokarna på jobbet då? :)
Vi tog en repa i min bil i fredags. Intrycket var väl inte så överväldigande när de testade. Båda hade problem att få till bra växlingar och vågade inte varva mer än till rödmarkeringen (dvs ca 7700 varv i verkligheten).

Intrycken var att motorn kändes tröttare än de hade förväntat sig, men att den var väldigt bra med från botten, samt att chassit kändes väldigt fint och förhållandevis behagligt trots att det är så hårt. Väghållningen var båda imponerade över.

Jag försvarade motorsvagheten med att vi faktiskt satt tre pers i bilen varav 2 av oss ligger runnt 100 kg.
Vi dumpade av Ådikillen och så tog jag ut chefen på en kurvig väg (Porscheägaren) och varvade till varvstoppet samt bromsade sent etc.

Nu var intrycket att motorn kändes klart vassare när jag körde, att en Ådifantast mindre i bilen gjorde underverk, samt att det är förbannat otäckt att sitta bredvid när det börjar gå fort om man är van att köra själv ;).

I tisdags drog vi ute ett gäng och testade på vår flygande raka. Jag körde mot chefens Porsche 996 och hade förstås ingen chans och sedan mot en kollegas gamla sura S A A B 900 2.0T med 3000:- chip. Till min stora besvikelse så fick jag stryk av Snaaben första repan där han stämplade någon halvsekund innan mig. Vi testade en gång till och med en helt perfekt körning så lyckades jag nu hålla jämna steg med det gamla skeppet.... Lite snopet eftersom han trodde att hans kärra skulle ge ca 230 hk. Jag hade förväntat mig att vinna åtminstonde i starten (rullande på 2:an i 60), men icke! Jag lovar er att det inte hade med dålig förare att göra, för jag fick till perfekta, toksnabba växlingar och en helt felfri körning. Det är väl bara att konstatera att man inte ska mopsa upp sig mot gamla turbobilar på raksträckor :(.
Stockholm
Krister
Användare
Användare

25 oktober 2007, 14:27

Eller Bämwä 330 diesel då man själv har precis satt på dubbdäck... :)
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
HPC Medlem

25 oktober 2007, 15:41

En 330 diesel ska inte ha en chans original i låga farter med sina ynka 204 hk och 400 Nm i vrid ;). Dock så kan man chippa även dem till grymma siffror.
Min morbror har en sådan och han får väl ut ca 240+ hk och en bra bit över 500 Nm i vrid! Där hänger man inte med längre!
Stockholm
Krister
Användare
Användare

25 oktober 2007, 16:02

Jag hade inte bara hängt med utan även hängt av honom om jag inte stod och spann de första 1,5-2 sekunderna när han bara åkte iväg... blöt asfalt och dubbdäck var ingen bra idé...
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Bonny
Användare
Användare
Bil: JRSC CTR 2005
Namn: Johan Blomqvist

25 oktober 2007, 16:54

2 tunga passagerare i en CTR dödar verkligen den där "rappa" karaktären som motorn annars har. Det är sällan jag tillåter mer än 1 passagerare i min bil :)

Det är roligt att höra att du är så pass nöjd med mappningen och 235 hk är dessutom ett mycket bra resultat. Själv ska jag göra en liknande resa ner till Redrum och få bilen mappad så fort Scotte har tid.
Johan Blomqvist
CTR 05
Skriv svar