Vinterdäck. Dubbat vs. Odubbat.

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
ToLo
Användare
Användare
Kontakt:

17 oktober 2007, 19:37

Var underkylt regn häromdan (blank-is på asfalt med andra ord) och då var jag jäkligt glad att jag hade dubbade däck. När vintern slagit till rejält och det ligger snö på vägarna så funkar nog odubbat lika bra. Hursomhelst så ångrar jag inte att jag skaffade hakka5 så man slipper oroa sig för isfläckarna.
<!--coloro:blue--><span style="color:blue"><!--/coloro-->R32<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro--> - tills vidare<!--colorc--></span><!--/colorc-->
www.toloweb.se
Aerodynamic
HPC Medlem
HPC Medlem
Bil: Civic
Namn: Per Axblom
Been thanked: 1 time

17 oktober 2007, 21:29

Aerodynamic skrev:Har undrat det där med smala däck? Är det verkligen bättre och är det för det är bättre rallybilarna kör med det?
Eller är det för dom har ett reglemente att följa?

Man skulle lika gärna kunna göra ett bredare däck med grövre mönster= lika mycket gummi/dubb mot marken som det smalare däcken och vinna på ett bredare stabilare däck?
På ett gatbilsdäck kanske man inte vill ha för grovt mönster?!
Men ett rallydäck?
Vet att man får mer tryck med ett smalare däck, men om man istället gör ett grövre mönster så man får lika mycket gummi mot marken som det smalare däcket
men kan utnyttja fördelarna av ett stabilare bredare däck?
Tänker nu på ett optimalt rejs däck utan kompromiser inte ett gatdäck.
Menar i F1 kör dom lika breda däck även på deras Extreme wet däck
fast mycket mycket grövre mönster som leder bort vattnet.

Mvh, Per
Senast redigerad av 1 Aerodynamic, redigerad totalt 17 gånger.
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
zozo
Wannabe
Wannabe

17 oktober 2007, 22:12

själv letar jag nu efter 18 tum odubbade vinterdäck och skulle ALDRIG att köpa dubbade däck då jag HATAR det jävla ljudet från dubbarna. och enligt mig så är odubbade bättre som allaround däck på vintern.

ps: är det nån som vet bra ställen där man kan köpa bra vinterdäck till ett bra pris?
däckonline och gummihuset känner jag till.
geosif kaumi

tidigare bilar
nissan bloubird
ford sierra
pontiac trans am
Krister
Användare
Användare

17 oktober 2007, 22:27

Aerodynamic: Vet inte var du lärt dig fysik, men i min lära så är snö något segare i konsistens än vatten... F1 extreme wet har ett mönster som leder vattnet ut och bort från däcket, snö har en tendens att packas under vikten och skapa en isbana istället.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Kristian
Master
Master

17 oktober 2007, 22:38

Per det har inte med hur mycket gummi som ligger mot marken utan hur stor yta vikten är fördelad på, även om 2 däck har samma mängd gummi mot ytan så kommer ett smalare däck greppa bättre i snö eftersom kraften inte blir fördelad över lika stor yta.

sen är det ju så om man kör i snö och slask så kommer ju "greppytan" även att vara inne i mönstret eftersom underlaget är så formbart.

som en fotnot kan jag tillägga att under snöstormen i stockholm i november förra året så åkte jag på sommardäck utan någrasomhelst problem, såg folk med dubbdäck som stog och spann på ställen jag tog mej förbi utan problem, det jag vill ha sagt är att i extrem halka så har uppemot 80% av "framkomligheten" att göra vem som sitter bakom ratten (och nej jag sitter inte och är självgod men jag tror mej vara bättre änn medelstockholmaren på att köra i halka)
Kristian, Hondalös.
Användarvisningsbild
Dani
HPC Medlem
HPC Medlem
Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
Namn: Daniel Gabriel
Has thanked: 3 times
Been thanked: 4 times
Kontakt:

17 oktober 2007, 22:45

Per: Som de skriver så tänker du lite fel, dessutom...om det hade varit bättre så hade väl Rally teamen åkt med såna däck du pratar om eller hur? Smala vinterdäck är att föredra, så enkelt är det.
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
Aerodynamic
HPC Medlem
HPC Medlem
Bil: Civic
Namn: Per Axblom
Been thanked: 1 time

18 oktober 2007, 22:56

Jag kan köpa det Kristian skrev att även mellan dubbarna inne i däcket blir en del av ytan å därför blir det sämre med breda däck.

Anledningen till bredden på däcken i rally behöver inte vara för det är optimalt
utan för i motorsport har man massor med regler att följa.

Mvh, Per
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
blown
Användare
Användare
Bil: EP3
Namn: Viktor Andersson

18 oktober 2007, 23:54

jag ar kört dubbat sen jag tog körkort så jag ska inte uttala mig om dubbfria däck men däremot göra lite reklam för Nokians dubbade. Körde på Michelin tidigare och efter en vinter har man tappat nära alla dubbar vid lagom grabbig körning, däremot lyckades mina nya nokian behålla varenda dubb förra vintern, trots samma behandling! Mycket positivt överraskad och glad över att man kan ha sjyssta vintersulor mer än en säsong i taget.
Viktor Andersson när han är som bäst
Lynxen
Användare
Användare

19 oktober 2007, 00:41

Aerodynamic skrev:Jag kan köpa det Kristian skrev att även mellan dubbarna inne i däcket blir en del av ytan å därför blir det sämre med breda däck.

Anledningen till bredden på däcken i rally behöver inte vara för det är optimalt
utan för i motorsport har man massor med regler att följa.

Mvh, Per
Fysiken kring bildäck är väldigt vansklig ska försöka mig på en förklaring (mycket egen spekulation rätta mig gärna om jag har fel)
Först av allt så om man tittar på vad Fysikens lagar säger så säger en lag att Ffriktion = μF där μ är friktionskoeffcienten och F är trycket mot backen (Igentligen ska man räkna med normalkraften, dvs hur mycket marken trycker upp på däcket). Och F är ju Bilenstyngd genom kontaktytan. Dvs så är Ffriktion större ju mindre kontaktytan är. Vilket funkar mot två glatta ytor etc.

Ett bildäck är mer avancerat med deformationer, vidhäftningsförmåga etc som resulterar i att friktionskoeffcienten ökar snabbare med kontaktytan än vad trycket avtar. Det här funkar på torr asfalt etc. När det kommer till Is är ytan såpass glatt att det inte riktigt funkar på samma sätt.
Anledningen förutom detta att man vill ha smala vinterdäck är att det blir lättare att skära igenom snön ner till ett greppigare underlag samt att med dubbar blir det högre tryck 'från' dubbarna mot marken och det blir lättare för dem att gräva sig ner i Isen och greppa.
Per Björe-Dahl, Göteborg

"The concept of shoehorning a massive V8 into an extremely heavy bodyshell with the structural rigidity of a potato is to act as a catalyst for global warming."
MikaelR.
Användare
Användare
Bil: CR-V 2013
Namn: Mikael Rautio
Kontakt:

19 oktober 2007, 12:23

Dani skrev:Om dubbat nu är bäst på Is och asfalt så ser jag det såhär: Det är oftare man kör på snö och slask än på Is vilket gör att jag då hellre köper odubbat och sparar de pengarna. Med LSi.n kör jag sällan över 100km/h och då är det inte heller motiverat att köra dubbat, sen kör man inte på asfalt med vinterdäck direkt jättemkt så det får som sagt bli dubbade däck för min del, ska nog beställa dessa däck: <a href="http://ssl.delti.com/cgi-bin/reifenbest ... 83&dsco=21" target="_blank">http://ssl.delti.com/cgi-bin/reifenbest ... dsco=21</a>

Enligt: <a href="http://www.dacktest.com/pkw_winterreifen/index.html" target="_blank">http://www.dacktest.com/pkw_winterreifen/index.html</a> så hamnar de på tredjeplats vilket duger mer än väl för mig. Tack för hjälpen boys, vi får se om jag är nöjd eller svär om ett par månaders tid ;)

Tänka på att de däck du länkar till är däck för tyska förhållanden, Blizzak Nordic heter däcken som passar bättre här.

Mvh Micke
Mikael Rautio

*SÅLD*Civic Type R -07
BMW 525 -89
*SÅLD*CRX VTi -92
Fiat 124SC -72
Mercedes 280S -68
*SÅLD*Civic 1.5 GL -89
*SÅLD*BMW M5 -90
*SÅLD*Kawasaki ZX6-R -99
*SÅLD*Alfa Romeo 164 QV-92
*SÅLD*BMW 323i -82