Motorbyte...

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Pettersson
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 0
Blev medlem: 19 april 2006, 10:36
Ort: Norrköping

2 februari 2008, 00:04

Har en 1.4l IS i min kära honda civic som är en årsmodell 97 och har en modellkod mb2 :) Kan dock inte modellkoden av motorn :/

Men iaf... Jag undrar om;
-Det är värt att byta till en 1.8 l vtec motor ?
-Pris på ett ungefär?
-Är det likadana motorfästen och sånt eller måste man byta ut mycket ?
-Och sista.. är det mycket som krävs att göra för att det ska bli godkänt hos SBP ?


Mvh
Senast redigerad av 1 Pettersson, redigerad totalt 2 gånger.
Erik Pettersson
Norrköping
Honda Civic 5d -97
Användarvisningsbild
Chrille79
Master
Master
Inlägg: 1734
Blev medlem: 15 april 2004, 17:40
Bil: CH1
Namn: Christian Roskjaer
Ort: Helsingborg

2 februari 2008, 09:45

Pettersson skrev:Har en 1.4l IS i min kära honda civic som är en årsmodell 97 och har en modellkod mb2 :) Kan dock inte modellkoden av motorn :/

Men iaf... Jag undrar om;
-Det är värt att byta till en 1.8 l vtec motor ?
-Pris på ett ungefär?
-Är det likadana motorfästen och sånt eller måste man byta ut mycket ?
-Och sista.. är det mycket som krävs att göra för att det ska bli godkänt hos SBP ?


Mvh
Blir billigare att köpa en VTi från början
Troligtvis så passar den inte rakt i. Drivaxlar å en massa.
Du får tyvärr det inte godkänt hos SBP.
www.bilvardsmannen.se
dropoff.se
15% rabatt till Hpc medlemmar.
Kristian
Master
Master
Inlägg: 2482
Blev medlem: 2 maj 2004, 19:12
Ort: Stockholm

2 februari 2008, 11:05

Du måste byta hela motorkabelhärvan och allt i motorummet i princip, sen är det inte helt enkelt att hitta en motor och växellåda från en 1.8VTi dels för att dom är ganska ovanliga och dels för att dom är attraktiva så skrotarna dammsugs från dom kontinuerligt.

precis som chrille sa så är det nog till att sälja bilen och köpa en ny för att få det att bli ekonomiskt försvarbart eftersom det skiljer så pass mycke mellan 1.4 och 1.8VTEC modellerna.

så för att svara lite kortare på dina frågor.
Nej
minst 30k skulle jag tippa på om du enns hittar ett komplett swap
du måste byta allt ink motorfästen, eventuellt även svetsa om fästen i bakkant på motorutrymmet
du kan få igenom den hos SBP men då måste du gå genom SFRO.
Kristian, Hondalös.
pr0ny
Påläst
Påläst
Inlägg: 593
Blev medlem: 25 juli 2004, 00:49
Namn: Ronny P
Ort: Luleå

2 februari 2008, 13:40

Tänk på att ska du gå via sfro så måste du eventuellt ändra en hel del på bilen om de gamla reglerna fortfarande är aktuella, det kanske kristian kan svara på.
Speed is an addiction, that makes me a junkie

0707396659
Civicenough
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 24
Blev medlem: 19 mars 2006, 15:34
Ort: Karlskrona
Kontakt:

4 februari 2008, 13:07

Jag hoppar in o kapar...

Har fått tag på en 89:ans Civic, men den har ju bara 90 hästar.
Passar 125hästarn från min -87 crx i den bilen?
Livet skulle bli mycket enklare med en lite modernare bil.
Finns ju dåligt med grejer till CRX-gen1 :(:(
[i]Roger Gustafsson, Karlskrona, Escort mk2, Cx 1,5 -85 SÅLD, Octavia -07, Crx -87 ClubRacer[/i]
Skriv svar