Agip 10-60w

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Elvis_EG2
Påläst
Påläst
Inlägg: 679
Blev medlem: 21 juli 2005, 02:14
Namn: Elvis

29 februari 2008, 17:32

tjena,

tänke beställa agip racing olja till bilen 10-60 men va tror ni om de, det är väl inte för tjockt?


<a href="http://ralphsdack.jetshop.se/ShowProduc ... 16&cat=137" target="_blank">http://ralphsdack.jetshop.se/ShowProduc ... cat=137</a>
Elvis

Honda Civic 1.4lsi -Såld-
Honda Delsol VTi B18 -Såld-
Honda Civic Type R Fn2 K20 - Såld -
Honda S2000 F20C - Såld -
Honda Civic 1.5 VTEC -Såld-
Honda Accord 2,4 CL9 -Såld-

Driving :Honda civic type R CW FN2
Forenademotor.se
Användare
Användare
Inlägg: 200
Blev medlem: 26 april 2006, 12:07
Ort: Klågerup (Skåne )
Kontakt:

29 februari 2008, 18:37

Honda skrev:tjena,

tänke beställa agip racing olja till bilen 10-60 men va tror ni om de, det är väl inte för tjockt?


<a href="http://ralphsdack.jetshop.se/ShowProduc ... 16&cat=137" target="_blank">http://ralphsdack.jetshop.se/ShowProduc ... cat=137</a>
Nej det är den ej har kört Castrol TWS 10-60 Racing Olja hela förra säsongen inga problem bara att handla
<!--sizeo:4--><span style="font-size:14pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->Peter Israelsson<!--sizec--></span><!--/sizec-->
Klågerup ( skåne)
<!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Södervidinge.se<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--sizec--></span><!--/sizec-->
ERC <a href="http://www.sodervidinge.se/" target="_blank">Visit My Website</a>
SS 1,24,69
Elvis_EG2
Påläst
Påläst
Inlägg: 679
Blev medlem: 21 juli 2005, 02:14
Namn: Elvis

29 februari 2008, 18:42

okaj tack så mckt, hoppas den är bra :)
Elvis

Honda Civic 1.4lsi -Såld-
Honda Delsol VTi B18 -Såld-
Honda Civic Type R Fn2 K20 - Såld -
Honda S2000 F20C - Såld -
Honda Civic 1.5 VTEC -Såld-
Honda Accord 2,4 CL9 -Såld-

Driving :Honda civic type R CW FN2
Forenademotor.se
Användare
Användare
Inlägg: 200
Blev medlem: 26 april 2006, 12:07
Ort: Klågerup (Skåne )
Kontakt:

29 februari 2008, 18:53

Klart den är är ju italiensk Som gammal Alfist så var det det bästa man kund köpa till Alforna i alla fall
Skämt & sidor det är inget direkt okänt märke den används av många inom racing
<!--sizeo:4--><span style="font-size:14pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->Peter Israelsson<!--sizec--></span><!--/sizec-->
Klågerup ( skåne)
<!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Södervidinge.se<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--sizec--></span><!--/sizec-->
ERC <a href="http://www.sodervidinge.se/" target="_blank">Visit My Website</a>
SS 1,24,69
Användarvisningsbild
Malkolm
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Inlägg: 5136
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 19 times
Been thanked: 2 times

29 februari 2008, 19:26

Jag hade aldrig kört med sån tjockolja i en hondamotor.
Malkolm Roth, Västerås #600, 070-770 49 66 www.JDMracing.se
Elvis_EG2
Påläst
Påläst
Inlägg: 679
Blev medlem: 21 juli 2005, 02:14
Namn: Elvis

29 februari 2008, 19:42

varför inte malkolm, ja har pratat me scotte ,erik och nu fått svar av peter. Oljan ska väl inte vara för tjock för att Vtec inte ska aktiveras?
Elvis

Honda Civic 1.4lsi -Såld-
Honda Delsol VTi B18 -Såld-
Honda Civic Type R Fn2 K20 - Såld -
Honda S2000 F20C - Såld -
Honda Civic 1.5 VTEC -Såld-
Honda Accord 2,4 CL9 -Såld-

Driving :Honda civic type R CW FN2
Användarvisningsbild
Chrille79
Master
Master
Inlägg: 1733
Blev medlem: 15 april 2004, 17:40
Bil: CH1
Namn: Christian Roskjaer
Ort: Helsingborg

29 februari 2008, 19:59

Jag tänkte hälla denna i min å hoppas på det bästa :)
Texaco helsyntet 10w-40

Bild
Senast redigerad av 1 Chrille79, redigerad totalt 29 gånger.
www.bilvardsmannen.se
dropoff.se
15% rabatt till Hpc medlemmar.
Användarvisningsbild
Malkolm
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Inlägg: 5136
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 19 times
Been thanked: 2 times

29 februari 2008, 20:45

en fråga bara: -Vaför köra med den oljan?

Honda rekommenderar 30 eller 40olja i b-serie, och i högpresterande K-serie rekommender 20 och 30-olja.
Så varför köra på tjockolja? Har du 1000hk eller?
Malkolm Roth, Västerås #600, 070-770 49 66 www.JDMracing.se
Användarvisningsbild
Jalle
Påläst
Påläst
Inlägg: 622
Blev medlem: 21 september 2005, 09:33
Bil: Acura TL 2004
Namn: Jari Saren
Ort: Paradis, Eksjö

1 mars 2008, 17:07

<!--quoteo--><div class='quotetop'>CITERA</div><div class='quotemain'><!--quotec-->n fråga bara: -Vaför köra med den oljan?

Honda rekommenderar 30 eller 40olja i b-serie, och i högpresterande K-serie rekommender 20 och 30-olja.
Så varför köra på tjockolja? Har du 1000hk eller?<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Den oljan Honda rekomederar är ju tänkt för otrimmade motorer och för vanlig gatkörning. Har man trimmad motor, uppflyttat varvstopp, tänkt ligga o brassa på bana, så är det väl inte så konstigt att man vill ha en olja som tål lite högre temperaturer mm. Jag skall då inte nöja mej med vad Honda rekomenderar till sina original bilar utan också köra på en raceolja typ Motul 300 competition 15w-50 (eller vad den nu heter). Jag kör inte på vinter så så borde den bli kanon! Man är ju rädd om grejorna :thumbup:
______
Banbil: Del sol -92 H22
Vardagsbil: Acura TL 2004
Användarvisningsbild
oskar
Styrelsen
Styrelsen
Inlägg: 2616
Blev medlem: 28 april 2004, 01:22
Bil: Accord type R/S
Namn: Oskar Johansson
Ort: Romelanda (Kungälv)
Has thanked: 10 times
Been thanked: 4 times

1 mars 2008, 18:38

Motul oljan är ungefär hälften så billig.

2L kostar 340:-, man kan ju behöva en xtra om den drar lite så då får man köpa olja för 1020:-
Motul är ju en ester olja så man kan inte fylla på med vanlig olja om jag fattade rätt.

Jag körde på Motul Le mans 20-60 olja i förra bilen men då kan man inte starta om det är under 5 grader varmt.
Oskar Johansson
Sponsoransvarig HPC
*0733-124451*

Honda Accord Type S Wagon 2007
Honda Accord Type R 2002
HPC Kungälv medlem #936
0733-124451
Kinnekulle 1:02:73
Gelleråsen 1:21:38
Anderstorp 2:01:xx snigelfart jag vet....
Användarvisningsbild
Malkolm
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Inlägg: 5136
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 19 times
Been thanked: 2 times

1 mars 2008, 20:51

Jalle skrev:Den oljan Honda rekomederar är ju tänkt för otrimmade motorer och för vanlig gatkörning. Har man trimmad motor, uppflyttat varvstopp, tänkt ligga o brassa på bana, så är det väl inte så konstigt att man vill ha en olja som tål lite högre temperaturer mm. Jag skall då inte nöja mej med vad Honda rekomenderar till sina original bilar utan också köra på en raceolja typ Motul 300 competition 15w-50 (eller vad den nu heter). Jag kör inte på vinter så så borde den bli kanon! Man är ju rädd om grejorna :thumbup:

Det är just att du är rädd om grejerna som gör att du inte bör köra på någon olja som inte Hondarekommenderar. Många av Hondas bilar är byggda för att bokstavligen köras skiten ur!
Man kan ta många modeller direkt ut på bana utan några som helst problem. Honda har redan tänkt på det för oss.

Varför rekommenderar Honda att man i Californien där det är så varmt att köra på en 5w-20 olja när de sen i sverige rekommenderar en 5-30W olja tror ni?

Sluta upp med denna tjockoljehysteri och kör på finolja istället.
Malkolm Roth, Västerås #600, 070-770 49 66 www.JDMracing.se
Flygare
Användare
Användare
Inlägg: 287
Blev medlem: 27 juli 2006, 23:31
Ort: Malmö
Kontakt:

2 mars 2008, 09:22

"tjockoljehysteri"

:boxing:
<a href="http://www.garaget.org/?car=30319" target="_blank">CRX VT-<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--> <!--coloro:#708090--><span style="color:#708090"><!--/coloro-->2022cc<!--colorc--></span><!--/colorc--></a>

<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro--><!--fonto:Impact--><span style="font-family:Impact"><!--/fonto--><!--fonto:Arial Black--><span style="font-family:Arial Black"><!--/fonto--><!--coloro:#708090--><span style="color:#708090"><!--/coloro-->B20 N/A IS THE SHIT! SÅÅÅÅLD<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--fontc--></span><!--/fontc--><!--fontc--></span><!--/fontc--><!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->"Friends don't let friends roll on rotas"<!--colorc--></span><!--/colorc-->

<!--fonto:Impact--><span style="font-family:Impact"><!--/fonto--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro--><!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->D<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->T<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->M<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--colorc--></span><!--/colorc--> S<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->q<!--colorc--></span><!--/colorc-->u<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->a<!--colorc--></span><!--/colorc-->d<!--sizec--></span><!--/sizec--><!--colorc--></span><!--/colorc--><!--fontc--></span><!--/fontc-->
Istvan
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 414
Blev medlem: 14 juni 2005, 01:28
Namn: István Csiszár
Ort: Borås
Kontakt:

2 mars 2008, 10:29

Byggda för att köras skiten är väl att ta i, det är inga banbilar om ni tror de från början, de är gjorda för att 99,9% av tiden gå på gata.
Sen att de tåls att varvas mkt osv, det är en annan sak, men jag skulle aldrig i hela mitt liv hälla i nån tunn pissolja som 20-30 olja, vad de än rekomenderar.

Jag hade kört på minst 40 olja, på min, körde i sommras med min bil en Castrol RS 10w-60 olja, funka hur fint som helst!
Det man kanske ska tänka på när man kör bana, att när man har en oljetemp på 140 grader, vilket t.ex. F20 och även K20 uppnår med lite uppflyttat varvstopp,
om man kör hårt utan någon oljekylning, i den temperaturen så blir oljan mkt tunnare, samt att vanliga oljor har dåliga smörjegenskaper där,
då skulle jag absolut inte vilja ligga ute i 20 minuter till med en 20/30 olja..
http://www.fotoi.se
Användarvisningsbild
Malkolm
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Inlägg: 5136
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 19 times
Been thanked: 2 times

2 mars 2008, 13:33

Uppnår man 140grader så är felet inte oljans, då ligger problemet någon annanstans.
Malkolm Roth, Västerås #600, 070-770 49 66 www.JDMracing.se
Tricid
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 24
Blev medlem: 12 oktober 2005, 22:00
Ort: In the great city of borås

2 mars 2008, 16:21

man vill ju åt smörjeffekten....oavsett om man har oljekyl eller inte. Som Istvan säger vid pressande på banan är det av yttersta vikt att oljan då har de egenskaperna för att sköta om motorn. Man kommer upp i bra temperatur i oljan om man har oljekyl så ska man pressa på bana känns det inte som ett alternativ att ligga på en 20-30 olja! Hellre väntar jag lite på att få vtec:a än att få hålla på att sluta för att oljan har mist sina smörjegenskaper.
Emanuel Larsson
Istvan
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 414
Blev medlem: 14 juni 2005, 01:28
Namn: István Csiszár
Ort: Borås
Kontakt:

2 mars 2008, 18:19

malkolm666 skrev:Uppnår man 140grader så är felet inte oljans, då ligger problemet någon annanstans.
Har jag absolut inte sagt, säger att man uppnår 140 grader på vilken olja som helst om man pressar 30-40 min i sträck på en bana med F20, även K20
som har uppflyttat varvstopp når man 130-140 grader på en bandag.

Så just därför, så bör man ha en bra olja om man är uppe & leker på dem temperaturerna!
Eller ett fint oljekyl, då behöver man inte va riktigt lika kräsen med oljor...

Men sen visst, pressar man inte bilen max på en bana, bara kör lite lugnt, eller bara kör "aktivt" på gata & busar lite, så når man inte mer än kanske 110grader.

MVH
István
Senast redigerad av 1 Istvan, redigerad totalt 2 gånger.
http://www.fotoi.se
Elvis_EG2
Påläst
Påläst
Inlägg: 679
Blev medlem: 21 juli 2005, 02:14
Namn: Elvis

2 mars 2008, 18:27

hmm och slutsatsen är? ska jag köra med den, kommer köra me den på gata samt bana...
Elvis

Honda Civic 1.4lsi -Såld-
Honda Delsol VTi B18 -Såld-
Honda Civic Type R Fn2 K20 - Såld -
Honda S2000 F20C - Såld -
Honda Civic 1.5 VTEC -Såld-
Honda Accord 2,4 CL9 -Såld-

Driving :Honda civic type R CW FN2
SAUD
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 304
Blev medlem: 13 augusti 2004, 19:45
Bil: CTR-2016
Namn: Saud Omerovic
Ort: Halmstad

2 mars 2008, 21:39

Honda skrev:hmm och slutsatsen är? ska jag köra med den, kommer köra me den på gata samt bana...
Hej Elvis!
Jag har kört Honda i 8 år snart(och andra märken i 9år) och jag har aldrig kört högre än 40w på mina bilar,det har funkat utmärkt alla ggr! Jag byter olja var 500-600mil eftersom man oftast kör Hondan rätt så inspirerat.
Vore jag på din plats då hade jag satsat på 5-40w och då hade jag bytt oljan var 500mil.


MVH Saud
Saud Omerovic
___________________
Civic Type R - 2016
Civic 1.6 - 2014
Elvis_EG2
Påläst
Påläst
Inlägg: 679
Blev medlem: 21 juli 2005, 02:14
Namn: Elvis

2 mars 2008, 22:16

där har vi svaret, svårare än så va de ej, tack saud!
Elvis

Honda Civic 1.4lsi -Såld-
Honda Delsol VTi B18 -Såld-
Honda Civic Type R Fn2 K20 - Såld -
Honda S2000 F20C - Såld -
Honda Civic 1.5 VTEC -Såld-
Honda Accord 2,4 CL9 -Såld-

Driving :Honda civic type R CW FN2
JG
Användare
Användare
Inlägg: 194
Blev medlem: 25 juli 2004, 03:45
Ort: Helsingborg
Kontakt:

2 mars 2008, 22:26

10w60 är tjock, ni tappar massvis med effekt på sån olja, touring carbilarna går på 0w30

jag "uppgraderade" själv oxo till 0w30 i min bil och ökade fenomenala 5km/h i slutfart på enbart oljebytet.

jag hade kört en olja till bana och en till gata i ditt fall.

0w30 kräver ju lite vassare oljekylsystem och smörsystem i form av torrsump eller nått för att lira fint i svängarna under långlopp mm.
Johan Grönberg

Överladdning är bara en kompensation för flödesmisstag
Welen
Proffs
Proffs
Inlägg: 2779
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:15
Bil: Civic double nature
Namn: Fredrik Welen
Ort: Borlänge

2 mars 2008, 22:40

malkolm666 skrev:Uppnår man 140grader så är felet inte oljans, då ligger problemet någon annanstans.
Jag tyckte du sa att honda hade redan tänkt på det?

Jag kan inte tänka mig att honda rekomenderar en typ 5-20 olja.. En tjock olja skyddar bättre och klarar högre belastning.. Generellt.. men att gå upp till 60 kanske är lite och ta i.. I en ctr med castrols edge 60 olja vart det lite konstiga fenomen vid vtec aktiveringen.. Har för mig det va på Anders Vänns ctr..
Jag hade kört med en 20-50 olja eller en rak 50 eller 40

När jag satte mig in det här med olja till min motor så fick jag lära mig att min raka 50 olja som är rena sirapen skulle ta max 5 hk på en 600 spis i friktion mot en "normal" olja. Men man öka oljans bärighet något enormt ovh det behövs om man har höga tryck på kammarna med kraftigare fjädrar etc.. Om veven snurrar i oljebad kan jag tänka mig att man kan förlora mer effekt med en tjock olja men 5km/h på 401m med bara ett oljebyte låter otroligt.. Hur mycket toppeffekt motsvarar det? typ 20hk..
Senast redigerad av 1 Welen, redigerad totalt 2 gånger.
Kolla vad jag har kvar till salu: HÄR Skicka ett PM för pris!
070 41 55 55 3
Jocke_A
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 0
Blev medlem: 25 juli 2004, 00:41
Ort: Ystad

2 mars 2008, 22:58

elvis jag blev rekomenderad av en kille på knutstorp sist jag körde där att köra med typ 20-40/50 olja istället för 10-40 som jag körde då.. iom du inte kör med den på vintern så behöver du inga kallegenskaper direkt..


mvh
[b]Joakim Andersson
Ystad/Skåne

S2000 -07 <!--coloro:#FFFACD--><span style="color:#FFFACD"><!--/coloro-->Platinum Pearl White<!--colorc--></span><!--/colorc-->

070-6286701[/b]
Istvan
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 414
Blev medlem: 14 juni 2005, 01:28
Namn: István Csiszár
Ort: Borås
Kontakt:

2 mars 2008, 23:12

JG, massvis med effekt på en 200hk bil? Knappast, sen dessutom om nu oljan blir 130-140 grader på en bankörning så är ju den inte särskilt tjock..

Och som Welen sa, så motsvarar ju 5km/h på 402m en "jävla" massa effekt, lär ju knappast berot på oljan!

MVH
http://www.fotoi.se
Junior
Användare
Användare
Inlägg: 268
Blev medlem: 25 juli 2004, 02:34
Ort: Borås

2 mars 2008, 23:41

Istvan, jag har sett några bänkningar b20 maskiner där man vinner 5-8 whp på att byta till denna. Men sen att jg fick 5 km/h berode nog på mer än oljan.

Jag skulle inte vilja ha 10-60oljan i bilen när honda kör 5-30, det är av en anledning dem gör de.

De tar fram en typ av olja för att passa "alla" typer av förare.

De bästa vore kör tunn olja med oljekyl.
NU: CTR Turbo

Bmw m3 3,2
Lancer Evo 2
Impreza sti 2003
Dc2 K20/k24
Crx Vt b18c Mfl..


Mvh Junior Shahin
JG
Användare
Användare
Inlägg: 194
Blev medlem: 25 juli 2004, 03:45
Ort: Helsingborg
Kontakt:

2 mars 2008, 23:44

Istvan skrev:JG, massvis med effekt på en 200hk bil? Knappast, sen dessutom om nu oljan blir 130-140 grader på en bankörning så är ju den inte särskilt tjock..

Och som Welen sa, så motsvarar ju 5km/h på 402m en "jävla" massa effekt, lär ju knappast berot på oljan!

MVH
har du 130-140grader så bör du uppgradera kylningen. som jag skrev så kräver det lite mer av smörj och kyl egenskaper, det jag ville få fram är att 10w60 oljan är väldigt effektkrävande, ni kan väll inte ställa om era oljetryck på hondamotoerna med våtsump?
jag har tyvärr inga före och efter bänkningar mellan oljebytena, men runt 5km slutfart öka jag enbart på oljebytet ja, det ska tilläggas att det aldrig kördes 402 körningar på samma bana med olika oljor, men efter oljebyte så gav den stabila mycket högre slutfarter mot tidigare med tjock olja.
20hk toppeffekt gav det verkligen inte men definitivt nästan 10hk ökning på toppeffekt skulle jag tippa på, bilen väger inte så mycket.
med våtsump så går det dessutom ännu trögare eftersom vevpartiet måste snurra i massa olja.

ni som kört bilar i bromsbänk har väll märkt hur jäkla stor skillnad det gör när du får upp hög temp på oljan, det är verkligen sjukt mycket tycker jag. vi har bänkpapper på b18c6 i originalutförande med arbetstemp kontra race temp nånstans, det skiljer ungefär 5hk i bänk, detta var med vanlig 10w40 mineral

för mig är dessa siffor enorma på en sugmotor
Johan Grönberg

Överladdning är bara en kompensation för flödesmisstag
Istvan
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 414
Blev medlem: 14 juni 2005, 01:28
Namn: István Csiszár
Ort: Borås
Kontakt:

3 mars 2008, 00:54

Deras rekomendationer är ju för gatbruk, där en olja vid aktiv körning kanske når max 110grader, knappt det, och då i korta perioder.
Inte för att köras på bana med oljetemper på 140grader . Nu snackar jag då om kanske lite småtrimmade motorer, utan någon eftermarknads oljekyl.

Tänk på att 99,9& av folket som köper en honda aldrig i sitt liv kommer upp i de temperaturerna på oljan, därefter är också rekomendationerna.
En olja uppe i de tempen är väldigt tunn, och att då ha i en 30 olja? Nätack, kör hellre med min 60 olja. Förlorar hellre 5hk toppeffekt,
än att motorn får sämmre smörjning när jag drar ett 30min pass med så hög oljetemp.

Om BMW:s M-bilar med oljekyl original rekomenderas att köra me de oljorna, så kan den nog inte va så dålig för min lilla honda heller :)

Men visst, har man ett fint oljekyl osv, eller inte kör bana länge, så behöver man absolut inte åka en 60 olja, då funkar en tunnare olja säkert jätte bra!
Nuså får jag superbra pris på den Castrol oljan ja kör med också, annars hade jag nog kört Motul 300V 15W-50 Competition.

MVH
http://www.fotoi.se
Användarvisningsbild
Malkolm
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Inlägg: 5136
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 19 times
Been thanked: 2 times

3 mars 2008, 02:34

I samma ögonblick man blir banräv och monterar R-däck och värre bromsbelägg så har man modifierat bilen för att klara långa pass på bankörningarna och givetvis behöver man oljekyl då.

Att Bmw´s M-bilar kör med sån olja orginal är för att motorerna är byggda för att köras på den oljan, om du kör riktigt årt med en sån bil på en "låghastighetsbana" tex Sturup mwd R-däck och bättre bromsar så lär oljetemperaturen bli så hög att du måste slå i ännu tjockare olja i M-bilarna.

Jämför gärna tex lagerspel i en Hondamotor och i en Bmwmotor så ser ni skillnaden.
Malkolm Roth, Västerås #600, 070-770 49 66 www.JDMracing.se
Aerodynamic
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 1277
Blev medlem: 27 juli 2004, 23:00
Bil: Civic
Namn: Per Axblom
Ort: Alingsås
Been thanked: 1 time

3 mars 2008, 11:42

Biltema har ju denna fenomenala 15w-40 MC olja, vad mer kan man begära? :-)

Mvh, Per
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
M Scotte
Jag är en Honda :D
Jag är en Honda :D
Inlägg: 7941
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Been thanked: 6 times
Kontakt:

3 mars 2008, 12:36

10w-60 är en utmärkt olja till bankörningshonda. Rekommendationerna ni hittar i era serviceböcker är för medelsvensson, vi rekommenderar alltid Castrol TWS till de kunder som kör väldigt hårt med bilen.
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
civicrille
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 316
Blev medlem: 7 september 2006, 19:33

3 mars 2008, 13:18

lånar tråden lite..

fick tips om en omega 631 10w-40 olja som sägs ska vara den bästa man kunde köra på tydligen... någon som prövat den? någon som vet om de funkar klockrent med vtec övergången osv?
priset på oljan är runt 200kr/litern.

mvh
Rikard Bergenström
Skriv svar