Går orent

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Junior
Användare
Användare
Inlägg: 268
Blev medlem: 25 juli 2004, 02:34
Ort: Borås

21 mars 2008, 14:22

16-17af vid fullgas.

14-15 vid vanlig körning.
NU: CTR Turbo

Bmw m3 3,2
Lancer Evo 2
Impreza sti 2003
Dc2 K20/k24
Crx Vt b18c Mfl..


Mvh Junior Shahin
Welen
Proffs
Proffs
Inlägg: 2779
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:15
Bil: Civic double nature
Namn: Fredrik Welen
Ort: Borlänge

21 mars 2008, 14:28

Det verkar som om den går fel på 1a stiftet och sista.. Du har inte förväxlat dom cylindrarna någonstans typ spolarna eller spridarsladdar.. Den kanske tänder på sista stiftet men i fel läge. Är första stiftet blött då? Om det är det så borde det vara ett tänd fel.. Eftersom den går på den cylindern som har det sista stiftet så verkar det som om det kommer soppa i ala fall.. Därför undrar jag inte om det är nått med tändningen. Hade motorn haft fördelare hade jag gissat att du satt tändkablarna fel.
Kolla vad jag har kvar till salu: HÄR Skicka ett PM för pris!
070 41 55 55 3
Användarvisningsbild
xzbatt
Påläst
Påläst
Inlägg: 686
Blev medlem: 28 juli 2004, 21:54
Ort: Västerås

21 mars 2008, 14:39

Oj, ja då går han ju rätt snålt.

Som Fredrik skriver så ser det ju ut att vara som om tändspolar är förväxlat men iom att du körde med bilen och sen helt plötsligt börjar det strula så kan det ju inte vara det då man sällan har en tomte som flyttar om ens tändspolar när man kör. Ta och gör ett komp prov för att utesluta mekaniska problem.
Kan en bil någonsin bli perfekt?
Junior
Användare
Användare
Inlägg: 268
Blev medlem: 25 juli 2004, 02:34
Ort: Borås

21 mars 2008, 14:42

Jag har inte satt dem fel, körde 110 mil då gick den hur bra som helst.
Ska byta boxen så får vi se om det blir nån skillnad.
NU: CTR Turbo

Bmw m3 3,2
Lancer Evo 2
Impreza sti 2003
Dc2 K20/k24
Crx Vt b18c Mfl..


Mvh Junior Shahin
Användarvisningsbild
Malkolm
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Inlägg: 5143
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 19 times
Been thanked: 2 times

21 mars 2008, 16:22

Precis som junior säger så är ju inget han flyttat eller ändrat på, när bilen var uppe hos mig så gick den hur fint somhelst. Med tanke på hur stiften ser ut så fungerar både Bredbandslambdan och soppatrycket korrekt. Felet ligger nånannanstans.
Malkolm Roth, Västerås #600, 070-770 49 66 www.JDMracing.se
Användarvisningsbild
Malkolm
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Inlägg: 5143
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 19 times
Been thanked: 2 times

21 mars 2008, 16:24

Kolla om du får gnista på stift nr1, dock vet jag inte hur man kollar det då det är separata tändspolar, men det är väl bara att göra som vanligt!?!?
Malkolm Roth, Västerås #600, 070-770 49 66 www.JDMracing.se
Användarvisningsbild
LinusE
Master
Master
Inlägg: 1947
Blev medlem: 27 april 2004, 17:53
Bil: CRV 08
Namn: Linus Eriksson
Ort: I Skåne
Kontakt:

21 mars 2008, 16:37

det betyder då att du har soppa till alla och där är tänings fel'
därför min fråga om lukt på stift 4....

hur är dessa tändspolar kopplade ? alla i serie mot samma
jord punkt eller en från var ? inte så enkelt som någon säkring ?

då det hänt så plötsligt känns det som att där är något som "falit bort" likt jord punkt
eller någon form av kabbelbrott...

går det att kolla om stiften tänder ?
så man verklgien ser gnisstan.
Linus Eriksson
#828 Skåne/Harlösa
---------------------------------

Snart provat alla Honda modeler....
Men NSX är en stadig dröm ...
Användarvisningsbild
Malkolm
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Inlägg: 5143
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 19 times
Been thanked: 2 times

21 mars 2008, 16:52

Jag tror lite på att det kan vara dålig kontakt nånstans i en kabel eller kontakt.
När en kabelbrott är "nytt" så kan det leda ström men efter det börjar oxidera så leder de sämre och sämre, bilen funkade bra de första 110milen men då med all fukt, allt vibrerande och såvidare så har den dåliga kontakten blivit sämre och sämre.

Men innan man kan börja kolla kabelbroot och sånt så måste man först och främst veta vad som är felet. Annars är det som att leta efter en spermie i en elefantpung.
Senast redigerad av 1 Malkolm, redigerad totalt 21 gånger.
Malkolm Roth, Västerås #600, 070-770 49 66 www.JDMracing.se
jeremia
Användare
Användare
Inlägg: 175
Blev medlem: 28 november 2004, 15:07
Ort: Kalmar

21 mars 2008, 17:54

Annars är det som att leta efter en spermie i en elefantpung


hehe verkar lurigt
Jeremia Gadd
Användarvisningsbild
Malkolm
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Inlägg: 5143
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 19 times
Been thanked: 2 times

21 mars 2008, 19:28

Malkolm Roth, Västerås #600, 070-770 49 66 www.JDMracing.se
Användarvisningsbild
Malkolm
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Inlägg: 5143
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 19 times
Been thanked: 2 times

21 mars 2008, 19:37

Bild
Malkolm Roth, Västerås #600, 070-770 49 66 www.JDMracing.se
Junior
Användare
Användare
Inlägg: 268
Blev medlem: 25 juli 2004, 02:34
Ort: Borås

21 mars 2008, 19:50

Testade en ny databox forfarande samma pluder.

1 och 4 cylinder får ingen sås, kablaget verkar vara boven, dax att mäta lite grann. 1 skickar på lite sås,medans 4 är helt jävla död.

Malkom tack för att du la upp kartan.
NU: CTR Turbo

Bmw m3 3,2
Lancer Evo 2
Impreza sti 2003
Dc2 K20/k24
Crx Vt b18c Mfl..


Mvh Junior Shahin
Junior
Användare
Användare
Inlägg: 268
Blev medlem: 25 juli 2004, 02:34
Ort: Borås

26 mars 2008, 09:07

Vi var och pillade igår kväll.

Jag hade ingen kabelbrått 4 cylinder. Alla cylindrar var lika mycket jordade.

Jag hade 14 volt på 4 cyl
1,3 volt på 3 cyl
1.3 volt på 2cyl
12 volt på 1cyl
Detta test gjorde vi när bilen var igång, allt var på tomgång.

En sammanfattning.
Ingen kabelbrått
Alla hade lika mycket jord.
lite volt skillnader på de olika kontakerna.

Vi flytta kontakten ifrån 2cyl till 4 cyl och då funkade 4 cyl.
Rikigt knasigt fel asså.

Kan någon över huvdtaget ha nån vettig ide :)
NU: CTR Turbo

Bmw m3 3,2
Lancer Evo 2
Impreza sti 2003
Dc2 K20/k24
Crx Vt b18c Mfl..


Mvh Junior Shahin
M Scotte
Jag är en Honda :D
Jag är en Honda :D
Inlägg: 7949
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Been thanked: 7 times
Kontakt:

26 mars 2008, 09:26

Mättes detta upp vid spridarna eller vid utgång på boxen?

Låter som ett jordproblem. Följ kopplingsschemat från givare som styr impulserna för spridarna, troligtvis ligger problemet i input inte output.
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Junior
Användare
Användare
Inlägg: 268
Blev medlem: 25 juli 2004, 02:34
Ort: Borås

26 mars 2008, 09:58

Vi mätte kabelbrått utgång av boxen, enligt ovanstående schema.

Men volt är ju lättast att mäta direkt på spridarn kontakten och se om den får ström.
NU: CTR Turbo

Bmw m3 3,2
Lancer Evo 2
Impreza sti 2003
Dc2 K20/k24
Crx Vt b18c Mfl..


Mvh Junior Shahin
Användarvisningsbild
Malkolm
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Inlägg: 5143
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 19 times
Been thanked: 2 times

26 mars 2008, 10:06

M Scotte skrev:Mättes detta upp vid spridarna eller vid utgång på boxen?

Låter som ett jordproblem. Följ kopplingsschemat från givare som styr impulserna för spridarna, troligtvis ligger problemet i input inte output.

Vilka givare menar du?
Malkolm Roth, Västerås #600, 070-770 49 66 www.JDMracing.se
Användarvisningsbild
xzbatt
Påläst
Påläst
Inlägg: 686
Blev medlem: 28 juli 2004, 21:54
Ort: Västerås

26 mars 2008, 10:30

spridarna styrs väl via någon kamaxel eller vevaxel givare så dom skottar på i rätt tillfälle,
Kan en bil någonsin bli perfekt?
Mooseman
Kunnig
Kunnig
Inlägg: 812
Blev medlem: 9 mars 2006, 19:13
Bil: Civic K20
Namn: Erik Petersson
Ort: Kalmar

26 mars 2008, 10:31

Junior skrev:Vi mätte kabelbrått utgång av boxen, enligt ovanstående schema.

Men volt är ju lättast att mäta direkt på spridarn kontakten och se om den får ström.
1. Har du dragit en extra, grov, jordkabel från toppen till chassi?
2. Jordat spridarna ordentligt i toppen?
Första punkten är mkt viktig.
Team Kalmar
Junior
Användare
Användare
Inlägg: 268
Blev medlem: 25 juli 2004, 02:34
Ort: Borås

26 mars 2008, 10:45

Jag hade 3 jordpunkter igår, jag la till 1 extra igår till toppen. Så nu har jag 4 jord punkter

Vi mätte upp och alla kontakter jorda lika mycket.

Hur många jorpunkter kör du med mosseman??
NU: CTR Turbo

Bmw m3 3,2
Lancer Evo 2
Impreza sti 2003
Dc2 K20/k24
Crx Vt b18c Mfl..


Mvh Junior Shahin
Användarvisningsbild
xzbatt
Påläst
Påläst
Inlägg: 686
Blev medlem: 28 juli 2004, 21:54
Ort: Västerås

26 mars 2008, 11:07

jag har för mej att jag har 3 jordpunkter, en på ventilkåpan, en på växellådan och en vid startmotorn nånstans. Det är inte så att något av stifen i kontakterna till spridarna glidit in i höljet, vi har haft några såna problem på jobbet nämligen, så även om kontakten sitter på så sitter inte stifte ihop. Men när ni mätte spänningen mätte ni då på spridar kontakterna?

Det verkar ju jävligt skumt ditt problem. Det måste ju vara någon typ av kabelproblem nästan. Om det skulle vara givar knas så borde den gå illa på samtliga burkar istället för att klippa en helt tycker jag.
Kan en bil någonsin bli perfekt?
Welen
Proffs
Proffs
Inlägg: 2779
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:15
Bil: Civic double nature
Namn: Fredrik Welen
Ort: Borlänge

26 mars 2008, 11:10

Nu var det jäkligt rörigt.. Ström mäts i ampere. Spänning mäts i volt. Beroende mellan vilka punkter du mäter spänningen så mäter du matarspänningen eller spänningsfall.

Är du säker på att du mätt spänningen och inte spänningsfallet över jord? Om du har 1,3v spänningsfall så har du dålig kontakt någonstans. Blir det då belastning kommer spänningsfallet öka.

De 14v du mätte upp.. om det är spänningsfall så har du ett avbrott.

Även om du har 0v spänningsfall kan du ha ett kabelbrott eller dålig kontakt som först visr sig när ledaren belastas. De kan man prova genom att belasta ledaren med tex en lampa eller om ditt mätinstrument kan belastningstesta. Har man ett fel där får man ett spänningsfall vid belastning. Ett sånt fel blir precis som om du hade en för tunn sladd till startmotorn tex..

Som jag fatta det var det spridarnas kontaktstycken du mätte på vid tomgång? Alltså mellan jord och signal på varje spridare.

På det sättet får du inte fram så mycket.. Eftersom spridarna får pullser så kommer instrumentet som är inställt för likström visa nått konstigt.. Någon form av medelvärde som då kommer öka med spridarens öppningtid. Gasar du då kommer instrumentes visade spänning öka.. Det skulle kunna var 1,3v vid tomgång. Spridarna styrs normalt med 12v har jag för mig och alla andra sensorer har 5v. Kan va så att spridarna går på 5 v kommer inte riktigt ihåg.

Visar en 14v där så är säkerligen den spridaren paj om den har stått på för länge. Då brinner spolen i spridaren upp och man får ett avbrott vilket borde generera felkod. Kolla spridarna genom att ohm mäta de. Då ser du om spolen är av i någon. Avbrott ger inget utslag och visar instumentet någonstans 2-20 ohm så är den elektriskt hel i alla fall.

Det du ska mäta är kontakten mellan den plattsen spridaren ska ha i kontaktstycket vid ecu:n och stiftet i rätt spridarkontakt. Koppla från batteriet och mät när motorn är avstängd. Då ser du så det inte är helt avbrott i alla fall och att det är rätt spridar kontakt på rätt plats om du gämför med scheman i WSM. Glöm inte bort att det skiljer på tändföljd och cylindernummer. När du mäter det här så mäter man antingen genom att ohm mäta eller att använda summer funktionen i instrumentet.

När man ändå är där och mäter kan man kolla hela vägen ch mäta resistansen mellan spridar stiftet i ecu kontakten och jord. Då måste spridarkontakten sitta på spridaren såklart. Mät även mellan alla andra stift i ecu kontakterna och spridarkontakten så kanske du ser om du råkat koppla fel. Den ska inte ha kontakt med något annat. Använd summern i mätinstrumentet.

En grej jag kom på är ju att stiften kan vara sura och pajja. Ta ur stiften och ryck spridarkontaktena och kör runt på starten kanske 5 sek. Sätt i nya stift och dra på spridarkontakterna igen och se om den går.
Senast redigerad av 1 Welen, redigerad totalt 26 gånger.
Kolla vad jag har kvar till salu: HÄR Skicka ett PM för pris!
070 41 55 55 3
Junior
Användare
Användare
Inlägg: 268
Blev medlem: 25 juli 2004, 02:34
Ort: Borås

26 mars 2008, 11:37

Så här mätte vi igår.

Vi mätte på Spridarkontakten, och 1 och 4 cylinder fick ett avvikande nummer, vi mätte inte dirket på spridaren.

Jag mätte alltså på spridarens kontaktstycken. 14 volt ska den ju inte visa på tomgång, men vi testade även andra Ctr spridare igår och då visade det ingen skilland.

Vi mätte upp varje enskild spridare igår vi fick 14 ohm på varje.

Stiften är inte paj, jag flyttade nämligen 2 spridar kontakt till 4 spridare plats, då gick den cylinder 4 perfekt.


sorry om det rörigt...
NU: CTR Turbo

Bmw m3 3,2
Lancer Evo 2
Impreza sti 2003
Dc2 K20/k24
Crx Vt b18c Mfl..


Mvh Junior Shahin
Junior
Användare
Användare
Inlägg: 268
Blev medlem: 25 juli 2004, 02:34
Ort: Borås

27 mars 2008, 01:06

Säger bara en sak...jävla kpro.

Bytte box till en fungerande, nu går bilen. Men detta är tillfällig box.

Hur fan kan boxen paja efter 110 mil??

Skönt att man hittat felet,tråkigt att det var ett stort fel.
NU: CTR Turbo

Bmw m3 3,2
Lancer Evo 2
Impreza sti 2003
Dc2 K20/k24
Crx Vt b18c Mfl..


Mvh Junior Shahin
Användarvisningsbild
Asse
Master
Master
Inlägg: 2165
Blev medlem: 25 juli 2004, 18:48
Bil: Civic VTI EK4
Namn: Erik Lindgren
Ort: Karlstad
Been thanked: 1 time

27 mars 2008, 08:23

Det låter ju jävligt märkligt om ECUn skulle ha pajjat bara sådär.
Låter mer som glappkontakt i kontaktstyckena på ECUn.
"Isn't it nice when things just work?"

Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Junior
Användare
Användare
Inlägg: 268
Blev medlem: 25 juli 2004, 02:34
Ort: Borås

27 mars 2008, 08:28

kan mycket möjligt vara klappkontakt,men man vågar ju inte öppna och pilla direkt.
NU: CTR Turbo

Bmw m3 3,2
Lancer Evo 2
Impreza sti 2003
Dc2 K20/k24
Crx Vt b18c Mfl..


Mvh Junior Shahin
Användarvisningsbild
xzbatt
Påläst
Påläst
Inlägg: 686
Blev medlem: 28 juli 2004, 21:54
Ort: Västerås

27 mars 2008, 08:50

be någon verkstad för fin elektronik kolla på den så ser dom säkert om någon krets brunnit eller om det är någon lödning som har någon sprickning
Kan en bil någonsin bli perfekt?
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 2151
Blev medlem: 16 februari 2005, 10:03
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Ort: Stockholm
Has thanked: 3 times
Been thanked: 2 times

27 mars 2008, 08:54

Jag föreslår att du klagar där du köpte K-pron först! Inga garantier gäller ju efter att man öppnat och pillat själv. Om den bara gått 110 mil så måste det ju gå att reklamera den.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Junior
Användare
Användare
Inlägg: 268
Blev medlem: 25 juli 2004, 02:34
Ort: Borås

27 mars 2008, 09:16

Min tanke är kommer den att förstöras igen??

kan nån störning i bilen ha gjort att boxen pajat??

Sen kommer det att ta lite tid att skicka till usa fram och tillbaka,det är de som svider.
NU: CTR Turbo

Bmw m3 3,2
Lancer Evo 2
Impreza sti 2003
Dc2 K20/k24
Crx Vt b18c Mfl..


Mvh Junior Shahin
Användarvisningsbild
xzbatt
Påläst
Påläst
Inlägg: 686
Blev medlem: 28 juli 2004, 21:54
Ort: Västerås

27 mars 2008, 10:28

testa din box i en annan bil junior för att konstatera att den verkligen är gången och att det inte bara var något glapp i kontaktstycke eller liknande. Boxar brukar sällan brinna om du inte får ordentliga strömpeakar av någon anledning. Sånt har ofta hänt om man använt en startbooster tex. Svetsning med batteriet inkopplat kan också ta död på styrboxar.
Kan en bil någonsin bli perfekt?
Junior
Användare
Användare
Inlägg: 268
Blev medlem: 25 juli 2004, 02:34
Ort: Borås

27 mars 2008, 11:49

Nåt glapp är det säkert, ska testa i semir bil.

Ska ändå montera PRb till honom asap.

Så får vi se om de gör nån skillnad.
NU: CTR Turbo

Bmw m3 3,2
Lancer Evo 2
Impreza sti 2003
Dc2 K20/k24
Crx Vt b18c Mfl..


Mvh Junior Shahin
Skriv svar