Går orent

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Vortech
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 0
Blev medlem: 19 november 2004, 10:56
Ort: Hillared

27 mars 2008, 12:57

Du testade ju Semirs box när vi var förbi häromdan.
Då va det ju ingen skillnad sa du ju. Är det 2 boxar som
e dåliga?
<!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->Micke & Ulle Svensson
<!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Amuse S2000 GT1 White Diamond Pearl<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--sizec--></span><!--/sizec--><!--sizec--></span><!--/sizec-->






<!--coloro:#0000FF--><span style="color:#0000FF"><!--/coloro-->MY CAR:<!--colorc--></span><!--/colorc--> <a href="http://www.garaget.org/mickes2k" target="_blank">http://www.garaget.org/mickes2k</a>
Junior
Användare
Användare
Inlägg: 268
Blev medlem: 25 juli 2004, 02:34
Ort: Borås

27 mars 2008, 13:10

Vortech skrev:Du testade ju Semirs box när vi var förbi häromdan.
Då va det ju ingen skillnad sa du ju. Är det 2 boxar som
e dåliga?

Vet fan, var ute och körde med bilen igår 2 mil körde jag inga prob.

Jävla el man blir inte rikigt klok på skiten
NU: CTR Turbo

Bmw m3 3,2
Lancer Evo 2
Impreza sti 2003
Dc2 K20/k24
Crx Vt b18c Mfl..


Mvh Junior Shahin
Junior
Användare
Användare
Inlägg: 268
Blev medlem: 25 juli 2004, 02:34
Ort: Borås

28 mars 2008, 13:29

Testade boxen i Nickes DC5, den gick på 3 där mä.
NU: CTR Turbo

Bmw m3 3,2
Lancer Evo 2
Impreza sti 2003
Dc2 K20/k24
Crx Vt b18c Mfl..


Mvh Junior Shahin
Junior
Användare
Användare
Inlägg: 268
Blev medlem: 25 juli 2004, 02:34
Ort: Borås

26 april 2008, 09:51

Liten update.

Databoxarna fixade.

Jag skicka upp både Ctr-org härva till malkom och hybrid-racing härvan till honom, han har kollat igenom allt.

Inget är fel kopplat. Man vågar inte sätta ditt en ny Ecu då den kan brinna igen.

Ska man sprätta upp orginal härvan och kolla igenom den så att inte nån sladd är skadad??

Jobbigt fel att felsöka på, då bilen kommer att funka i några mil sen kommer den att gå orent och förstöra en ny Ecu

Nån som har nån ide??
NU: CTR Turbo

Bmw m3 3,2
Lancer Evo 2
Impreza sti 2003
Dc2 K20/k24
Crx Vt b18c Mfl..


Mvh Junior Shahin
YASH
Påläst
Påläst
Inlägg: 623
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:01
Ort: Borås
Kontakt:

26 april 2008, 12:13

Vad i ECU'n hade bränts enligt CPL Racing?
Only M Matters
Junior
Användare
Användare
Inlägg: 268
Blev medlem: 25 juli 2004, 02:34
Ort: Borås

26 april 2008, 12:51

De kollar bara om kPron, sen monterar de krop in en fungerade ECU.

Men det som bränner är 1 pinout.

I dessa fall var det

A-1
A-4

som har bränt.
NU: CTR Turbo

Bmw m3 3,2
Lancer Evo 2
Impreza sti 2003
Dc2 K20/k24
Crx Vt b18c Mfl..


Mvh Junior Shahin
Welen
Proffs
Proffs
Inlägg: 2779
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:15
Bil: Civic double nature
Namn: Fredrik Welen
Ort: Borlänge

26 april 2008, 17:26

Vad går de till då?
Kolla vad jag har kvar till salu: HÄR Skicka ett PM för pris!
070 41 55 55 3
Användarvisningsbild
NilsG
Kunnig
Kunnig
Inlägg: 926
Blev medlem: 16 april 2004, 01:46
Bil: Saab
Namn: Nils-Gunnar Johansson
Ort: Göteborg

26 april 2008, 19:48

spridarna antagligen

jädra jobbigt fel, hoppas du kan lösa det snart
Nils-Gunnar Johansson
Team Gbg

Saab 96 V4 '77b
Saab 9-3 '99
M Scotte
Jag är en Honda :D
Jag är en Honda :D
Inlägg: 7949
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Been thanked: 7 times
Kontakt:

26 april 2008, 20:00

Hur ser ohmtalet ut på spridarna? Är en spridare kass så ohmtalet är betydligt lägre än godkänd avvikelse så kan du ha otur och kortsluta en krets.
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Junior
Användare
Användare
Inlägg: 268
Blev medlem: 25 juli 2004, 02:34
Ort: Borås

26 april 2008, 23:16

Scotte: Ohmtalet på spridaren var nog 0014 ohm, på alla 4 spridare om jag inte minns fel.

Welen som nisse skrev går sladdar till Ecu.


Det som är knas är att den funkar fint i några mil sen dör den bara, och bränner ut en cylinder.
NU: CTR Turbo

Bmw m3 3,2
Lancer Evo 2
Impreza sti 2003
Dc2 K20/k24
Crx Vt b18c Mfl..


Mvh Junior Shahin
Användarvisningsbild
xzbatt
Påläst
Påläst
Inlägg: 686
Blev medlem: 28 juli 2004, 21:54
Ort: Västerås

27 april 2008, 03:08

ni har inte använt någon start booster eller liknande pga dåligt batteri?

annars så kan ju strömpikar från generatorn bränna boxar.
Kan en bil någonsin bli perfekt?
Junior
Användare
Användare
Inlägg: 268
Blev medlem: 25 juli 2004, 02:34
Ort: Borås

27 april 2008, 10:14

Har inte använt någon starthjälp.

Hade dåligt batteri,gick och köpte ett nytt.

Funderar på att montera säkring på alla 4 kablarna in till ecu, så att man inte bränner ecu utan bara särkringen

Hur många amper ska den vara på isf??

Inte bästa lösningen men, då kan felsöka och starta bilen utan att ha handen på hjärtat.
NU: CTR Turbo

Bmw m3 3,2
Lancer Evo 2
Impreza sti 2003
Dc2 K20/k24
Crx Vt b18c Mfl..


Mvh Junior Shahin
Welen
Proffs
Proffs
Inlägg: 2779
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:15
Bil: Civic double nature
Namn: Fredrik Welen
Ort: Borlänge

27 april 2008, 10:25

Junior skrev:Scotte: Ohmtalet på spridaren var nog 0014 ohm, på alla 4 spridare om jag inte minns fel.

Welen som nisse skrev går sladdar till Ecu.


Det som är knas är att den funkar fint i några mil sen dör den bara, och bränner ut en cylinder.
Eller så går de från ecu´n.. Men till vadå? Är det spridarna så byt de.. Är du helt 100 på att kablaget mellan ecu och de aktuella spridaren/na är helt och inte ligger mot gjord på nått sätt så kan det nog bara vara spridaren som har ett internt fel.
Kolla vad jag har kvar till salu: HÄR Skicka ett PM för pris!
070 41 55 55 3
Junior
Användare
Användare
Inlägg: 268
Blev medlem: 25 juli 2004, 02:34
Ort: Borås

27 april 2008, 10:30

Kablarna ifrån ecu går till direkt till spridaren,om du kollar på bilen ovan som malkom visar så får du en bättre överblick.

Ingen av kablarna är sönder till Ecu vi har mätte upp alla.


SKulle en spridare som är sönder skicka tillbaks ström till ecu och bränna den isf??
NU: CTR Turbo

Bmw m3 3,2
Lancer Evo 2
Impreza sti 2003
Dc2 K20/k24
Crx Vt b18c Mfl..


Mvh Junior Shahin
Welen
Proffs
Proffs
Inlägg: 2779
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:15
Bil: Civic double nature
Namn: Fredrik Welen
Ort: Borlänge

27 april 2008, 10:45

Men om bilen funkar i bland kan man inte lita på en uppmätning av kablarna eftersom det är bra ibland. När du mäter kanske de är ok och lite senare kanske det inte är det. Därför måste du sprätta härvan för att se så inga sladdar kan gå i kontakt med nått annat.. Den mest elementära regeln med el är ohms lag som är ett samband mellan ström spänning och motstånd. I ett motorstyrsystem är det för det mesta 5 eller 12v. Problemet är att du får för hög ström genom de ställena på databoxen som du säger.. Det betyder att du får för lågt motstånd någonstans.. typ kortslutning. Du skulle kunna montera en glassäkring på sladdara till spridarna som då ska gå sönder istället för att du bränner spridar steget i ecu´n. Spridarna är en spole som fungerar som en elektromagnet och styr en ventil som släpper fram soppa så länge det ligger ström över spolen. En spole är en massa varv med plastbelagd koppartråd. Har en spridare blivit överbelastad eller ev har ett fabrikationsfel så kan plasten på kopparspolen vara borta och man för då ett överslag i spolen. Strömmen ginar över de varven i spolen. Det gör att du får lägre resistans och en ökad ström genom vilket då kan bräna ecu´n. Samma fenomen om man sätter lågohms spridare direkt på ecu´n som är gjord för högohmiga.
Kolla vad jag har kvar till salu: HÄR Skicka ett PM för pris!
070 41 55 55 3
Junior
Användare
Användare
Inlägg: 268
Blev medlem: 25 juli 2004, 02:34
Ort: Borås

27 april 2008, 11:02

Tack för förklaringen en del saker man inte visste hur de fungerade.

Ska sprätta upp härvan och så att alla kablarna till spridarna ser bra ut, hoppas att nån är skadad:)

Det är som att leta upp en nål i en höstack.
NU: CTR Turbo

Bmw m3 3,2
Lancer Evo 2
Impreza sti 2003
Dc2 K20/k24
Crx Vt b18c Mfl..


Mvh Junior Shahin
Användarvisningsbild
fonzeka
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 3169
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 3 times
Been thanked: 11 times

27 april 2008, 13:16

A1 är förvärmningen till den främre lambdan och A4 är en jordning.
Vet inte riktigt vad det har med spridarna att göra? Men att kolla upp kabelhärvan ordentligt skadar väl inte.
Kristian
Master
Master
Inlägg: 2482
Blev medlem: 2 maj 2004, 19:12
Ort: Stockholm

27 april 2008, 13:17

Ett av dom vanligaste problemen när man har den typen av fel du har är att allt är ok när det är kallt, sen när man kör och allt blir varmt och börjar vibrera så blir det små överslag som gör att du får kortslutning.
jag hade först kollat kabelhärvan, är inget fel där hade jag bytt spridare (alternativt sätta upp dom i en test bänk med ocilioskop för att se om det händer något konstigt med dom när dom får jobba ett tag.)

är det förvärmningen till lambdan som spökar så hade jag helt enkelt kopplat bort den(direkt på ECU´n eftersom du inte vet om det är kablaget som bråkar). Den är bara till för att göra att lambdan ska få upp arbetstemperatur snabbare och därmed en ren miljö pryl, om det funkar då så kan du ju byta lambda för att skona miljön lite ;)
Senast redigerad av 1 Kristian, redigerad totalt 27 gånger.
Kristian, Hondalös.
Junior
Användare
Användare
Inlägg: 268
Blev medlem: 25 juli 2004, 02:34
Ort: Borås

27 april 2008, 15:04

Sorry boys det är jag som är ute och svamlar,

b2 och b5 som har bränt innan, och dessa sladdar går direkt till spridare.

inte a1 och a4 alltså.

Man jag kan låna ett par andra spridare och testa, samt säkra upp med säkringar, på varje ingång till ecu

Alltså B2,B3, B4 och B5. Så slipper man bränna nåt.
NU: CTR Turbo

Bmw m3 3,2
Lancer Evo 2
Impreza sti 2003
Dc2 K20/k24
Crx Vt b18c Mfl..


Mvh Junior Shahin
Junior
Användare
Användare
Inlägg: 268
Blev medlem: 25 juli 2004, 02:34
Ort: Borås

5 maj 2008, 17:36

Körde generatorn i bänk idag upp till 6000 varv, visade hela tiden 14.2 volt.

så den kan man utesluta.
NU: CTR Turbo

Bmw m3 3,2
Lancer Evo 2
Impreza sti 2003
Dc2 K20/k24
Crx Vt b18c Mfl..


Mvh Junior Shahin
Skriv svar