Sida 1 av 3

Postat: 19 mars 2008, 09:35
av Junior
Efter att jag hade varit ute och kört, stannade jag till vid ett rödljus. Jag accade och plötsligt började bilen gå orent vid gaspådrag.
Den går fint så länge du inte trycker på gasen enklent förklarat.

Det som har kollats är

Mappen
Bytt tändstift till NGK-7 (hade liggandes)
testat nya tändspolar.
Bränsletrycket är på 3.5 bar, så soppa får den.

Nån som har nån annan ide??

Postat: 19 mars 2008, 09:54
av M Scotte
När allt annat är kollat, så kör en genomgång av insticken i Ecu:n, kablarna etc, har haft exakt samma problem. Om detta problem endast är ibland och inte när bilen stått ett tag kan det vara det jag tipsar om.

Postat: 19 mars 2008, 10:14
av Junior
Ska kolla igenom kablaget snart, synd att man har biljäveln på gatan bara får ta och köra till garaget.

Jag körde 120 mil innan detta hände, men det är värt att ta en titt på kablarna.

Postat: 19 mars 2008, 11:33
av Mooseman
Kolla mappsensorn också. Min var inte frisk när jag startade upp. Då betedde sig bilen snällt sagt sjukt, trots avsaknad av felkod för mappsensorn.

Postat: 19 mars 2008, 12:27
av LinusE
asså junior. sluta nu. hur kan de klydda så ofta ?
lider verkligen me dig :(

ska jag komma med något så min första
tanke är täningsfel. lös jord tråd eller liknande.
inte till så stor hjälp men men :)

men vill verkligen se dig på mantorp så håller tummarna

Postat: 19 mars 2008, 14:40
av Junior
Ska kolla spridarna, ska även kolla mappsenorn

Joo tack linus här krånglar det som aldrig förr.Men va fan ska man göra..

Postat: 19 mars 2008, 14:57
av Flygare
Du har kanske tur i kärlek :wub:

Postat: 19 mars 2008, 15:12
av fonzeka
Kollat så TPS-givaren svarar som den ska?
Kör en sväng och gör en loggning i kmanager och se om du ser nåt konstigt.
Är du inte hemma på programmet så lägg upp loggfilen här så kan du säkert få mer hjälp.

Postat: 19 mars 2008, 15:25
av Junior
Ska försöka att logga och spara filen..

Postat: 19 mars 2008, 21:51
av Malkolm
JAg pratade precis med junior på telefon, han har testat att kolla vad han har för lambdavärde när motorn går orent, han hade 16-17 i AF-värde vilket säger att bilen går väldigt snålt.
Men han säger sig ha stabilt soppatryck på 3,5Bar.


Ideér på vad det kan bero på?

Detta är mina första tankar:
*Spridare, har några säckat ihop?
*De nya slangarna och kopplingarna, har någon satts igen?
*BTR, har den nya pajat?
*Soppapumpen? (Är en Walbro 255l/h)
*eller har ecun fått fnatt för att någon givare inte stämmer? vilka givare finns det som spelar in här? MAP & TPS & Lambda?

Postat: 19 mars 2008, 21:54
av Asse
Kan ju mäta upp vad soppapumpen flödar.
Skulle kunna va glappt i nån kabel med.

Beklagar Junior, inge skoj sånt här :(

Postat: 19 mars 2008, 22:49
av Junior
Ne man kan göra roligare saker än att felsöka.

Ska byta spridarna imorn..

Postat: 20 mars 2008, 09:44
av xzbatt
malkolm666 skrev:JAg pratade precis med junior på telefon, han har testat att kolla vad han har för lambdavärde när motorn går orent, han hade 16-17 i AF-värde vilket säger att bilen går väldigt snålt.
Men han säger sig ha stabilt soppatryck på 3,5Bar.


Ideér på vad det kan bero på?

Detta är mina första tankar:
*Spridare, har några säckat ihop?
*De nya slangarna och kopplingarna, har någon satts igen?
*BTR, har den nya pajat?
*Soppapumpen? (Är en Walbro 255l/h)
*eller har ecun fått fnatt för att någon givare inte stämmer? vilka givare finns det som spelar in här? MAP & TPS & Lambda?

Hade det varit soppapumpen hade han inte fått soppatryck på fullast, men då kan man fråga sej om soppatrycket är kontrollerat på fullast eller bara på tomgas på friläge?

Om nu en spridare skulle säcka ihop så han inte hinner öppna vid belastning så borde maskinen fortfarande gå hyffsat på 3 burkar??

Slangar och kopplingar ska väl inte sättas igen om det är nytt, det behövs ju en grävling för att stoppa flödet i en slang. Det skulle väl kanske vara om någon slang är böjd så den hämnar flödet.

Jag skulle försöka se soppa tryck på fullast till att börja med, om det är bra så skulle jag chansa på att någon givare spökar. Men vad händer när man fetar på mappen? Ingen skillnad?

Postat: 20 mars 2008, 10:16
av Mooseman
malkolm666 skrev:JAg pratade precis med junior på telefon, han har testat att kolla vad han har för lambdavärde när motorn går orent, han hade 16-17 i AF-värde vilket säger att bilen går väldigt snålt.
Men han säger sig ha stabilt soppatryck på 3,5Bar.


Ideér på vad det kan bero på?

Detta är mina första tankar:
*Spridare, har några säckat ihop?
*De nya slangarna och kopplingarna, har någon satts igen?
*BTR, har den nya pajat?
*Soppapumpen? (Är en Walbro 255l/h)
*eller har ecun fått fnatt för att någon givare inte stämmer? vilka givare finns det som spelar in här? MAP & TPS & Lambda?
*Spridarna kan ju vara boven dramat, absolut.
*Någon banjokoppling kan ju ha satts igen, men annars känns det inte dom det.
*Jag har aldrig hört talas om detta problem, men allt kan hända
*Soppapumpen tror iaf inte jag på. Spelar mindre roll att köra den på fullast, det förändrar inte trycket, bara flödes litegrann. Men det är så lite att det känns otroligt om det skulle vara problemet.
*Angående ECUn så BÖR det inte vara det. Dock tycker jag fortfarande att det låter misstänkt likt ett MAP-sensorproblem. Min gick på tomgång, men åt helvete när man rörde gasen. TPSen kollar man ju lätt i KPron, bara att slå på tändningen och trycka på gaspedalen.

Postat: 20 mars 2008, 10:19
av Mooseman
xzbatt skrev:<!--quoteo(post=471804:date=19 Mar 2008, 21:51:05:name=malkolm666)--><div class='quotetop'>CITERA(malkolm666 @ 19 Mar 2008, 21:51:05) [snapback]471804[/snapback]</div><div class='quotemain'><!--quotec-->JAg pratade precis med junior på telefon, han har testat att kolla vad han har för lambdavärde när motorn går orent, han hade 16-17 i AF-värde vilket säger att bilen går väldigt snålt.
Men han säger sig ha stabilt soppatryck på 3,5Bar.


Ideér på vad det kan bero på?

Detta är mina första tankar:
*Spridare, har några säckat ihop?
*De nya slangarna och kopplingarna, har någon satts igen?
*BTR, har den nya pajat?
*Soppapumpen? (Är en Walbro 255l/h)
*eller har ecun fått fnatt för att någon givare inte stämmer? vilka givare finns det som spelar in här? MAP & TPS & Lambda?

Hade det varit soppapumpen hade han inte fått soppatryck på fullast, men då kan man fråga sej om soppatrycket är kontrollerat på fullast eller bara på tomgas på friläge?

Om nu en spridare skulle säcka ihop så han inte hinner öppna vid belastning så borde maskinen fortfarande gå hyffsat på 3 burkar??

Slangar och kopplingar ska väl inte sättas igen om det är nytt, det behövs ju en grävling för att stoppa flödet i en slang. Det skulle väl kanske vara om någon slang är böjd så den hämnar flödet.

Jag skulle försöka se soppa tryck på fullast till att börja med, om det är bra så skulle jag chansa på att någon givare spökar. Men vad händer när man fetar på mappen? Ingen skillnad?
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Känns inte som att det kan vara soppatrycket. Det är ju konstant oavsett fullast eller inte. Det som skiljer är ju flödet på det givna trycket, och med tanke på hur stort flöde det blir med 3,5 BAR soppatryck så skall det inte vara problemet. Trycket är ju konstant i systemet hela tiden, bara att mer åker tillbaka i returen på tomgång jämfört med fullast.

Postat: 20 mars 2008, 10:51
av Junior
Jag ska byta spridare ikväll.

Angående TPS så hadejag en felkod på min b20 förra året, den låg i fe läge när jag bytte spjäll.

Det låter långtsökt med tps.

Mappsenorn ska jag försöka att byta.

Postat: 20 mars 2008, 13:46
av Tricid
lycka till brosan, du vet att du lovat ett motorvägsrace vill inte höra snackat om hur mycket du ska äta mig hit å dit på den växeln mot den växlen etc etc....UPP TILL BEVIS!!!! ;)

Postat: 20 mars 2008, 13:53
av Malkolm
haha, om man ska rejsa mot junior och köra på samma växel som han så kommer hela världen att få styck! Hans utväxling är ju helt cp!!!

Postat: 20 mars 2008, 18:47
av jeremia
Blir bilen orkeslös eller missar den på någon cylinder?

Postat: 20 mars 2008, 19:32
av Junior
mer åt orklös/ bluddrar hållet.

Postat: 20 mars 2008, 19:45
av LinusE
tycker allt du nämner är tänings fel.

vad kan jag aldrig skruvat k :/

Postat: 20 mars 2008, 20:17
av jeremia
Junior skrev:mer åt orklös/ bluddrar hållet.

Är ju förmodligen fel på något som påverkar alla cyl! Alltså förmodligen inte spriadare eller någon av dina tändspolar. Hur fungerar lambda styrnigen på din du har väl bredbandaren?

Vet inte riktigt hur det fungerar men lambdan kanske stular! Hur ser stiften ut? Ser alla likadana ut? När den bluddrar brukar det ju vara mer att den går fet! Lambdan kanske ljuger?

Om bilen missar eller inte tänder brukar den ju gå fet på grund av att det inte förbränns men den gick väl magert. Alltid skit segt med såna här fel :annoyed: Men brukar alltid vara något skit fel i slut ändan. Hoppas att det löser sig för dig!

Postat: 20 mars 2008, 20:49
av Junior
Jag ska kolla till stiften imorn samt byta spridare. Kan ju hoppas att det är spridarna.

Uppdaterar imorn

Tack för tipsen boys, underlättar när fler tänker ihop.:)

Postat: 21 mars 2008, 11:32
av Junior
Vart ute i kylan och satt ditt nya spridare, absolut ingen skillnad mot förr.

Tog ut tändstiften det är NGK-7 alltså inte orginal CTR tändstift.

Bild

Vi börjar räkna ifrån vänstra sidan och det är 4 cynlindern

Postat: 21 mars 2008, 11:39
av LinusE
lukta de soppa i 4an oxå ?

Postat: 21 mars 2008, 12:46
av xzbatt
den ser ju inte ens ut att gått på 4an ju.

Postat: 21 mars 2008, 13:29
av Junior
Sjukt konsigt gång på denna motor asså. Ska testa byta box och komptesta det är nästa grej.

Postat: 21 mars 2008, 13:38
av xzbatt
Men har du testat byta spridare Junior? det ser ju inte ut som han har gått på 4an så då måste det ju betyda att den saknar soppa eller tändning på den cylindern förutsatt att du har komp men det borde ju inte vara några problem då den funkat bra förut och bara slutade funka så plötsligt.

Postat: 21 mars 2008, 14:13
av Junior
Jag lånade mickes spridare, och dessa fungerar när bilen ställdes av.

Postat: 21 mars 2008, 14:14
av xzbatt
Nu sitter jag här och kollar på stiften igen och funderar men kommer väl inte fram till något vettigt egentligen. Men det ser ju ut som du måste ha något fel med styrning för soppa/tändning eftersom det ser ut att inte gå alls på 4an, 2an och 3an ser ut att gå fett och 1an ser ut att kunna gå lite magert kanske. Ligger AF bra när du är ute och försöker logga?