bättre fart och bättre ljud (avgassystem) CRX VTEC

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
stegen
Wannabe
Wannabe

4 augusti 2008, 23:45

Var inte många som hörde av sig då jag provade att sälja min bil... och det var nog lika bra... kan ändå aldrig vara utan en CRX:-)
Önskar att få en piggare bil på högre varv och som bonus kanske lite trevligt ljud också (vet att det inte händer så speciellt mkt med effekten av detta men ändå lite roligt:-)
Min förra CRX VTEC blev trevligare då man tog bort katalysatorn (kör så enormt lite så jag har inte så dåligt samvete för miljön).
min förra bil= en ljuddämpare längst bak + katatrapp + öppet KN-filter
min nuvarande= originalsystem + KN-filter i originalboxen
Önskar ändra så lite som möjligt av originaldelarna då bilen är rätt fin (som jag tjatat om tidigare:-)
Funderar på om det skulle räcka med att ta bort katalysatorn... och hitta något som både ser bra ut och passar bra (finns där några "kännare" som gör att motorn reagerar underligt om man tar väck katalysatorn?). Minns att jag nollställde ECU:n varje gång jag skiftade detta och det kanske var viktigt?
KANSKE så ser jag också till att ställa fram tändningen och kör på 98 oktan om det ger någon effekt?

Kort sagt: vad göra för att det skall synas så lite som möjligt, höras så vackert som möjligt och ändå kännas så mkt som möjligt förrutom i plånboken då :)

/Sture
Sture Teglund
Användarvisningsbild
Malkolm
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Has thanked: 20 times
Been thanked: 4 times

5 augusti 2008, 00:02

Byt grenrör, ta bort cat.en och byt avgas. :)

Om du vill ha orginalutseende i motorummet så kan du skaffa JDM B18c6 grenrör och således ha kvar värmeskyddet.
Malkolm Roth, Västerås #600, 070-770 49 66 www.JDMracing.se
TriXiE77
Kunnig
Kunnig
Bil: Bilbytarkungen
Namn: Mikael Fröjdfeldt

5 augusti 2008, 12:53

Flytta fram tändning och köra på 98oktan ger lika mycket som att ta ur reservhjulet ur bagageluckan.
Tanka shells 99oktaniga V-power och låt tändningen stå.
073-9034221
Medlemnr: 595
The "trixiewatch" - no of hondas owned: 80
The "malcolmbattle" - EF:16 EG:21 Delsol:9 EK:9 EP:7
Wannabe

6 augusti 2008, 18:00

Tack för svaren!
JDM vad står det för? är det original Hondadelar eller?
Varför utrustades inte bilen med dettta bättre grenrör redan från början då?
Dessa grenrör som ger mer effekt vad är nackdelarna då?
Passar dessa utan att behöva modifiera något på bilen?
Hur hittar man kompletta system och ungefär vad kostar de?

Gissar att detta blir rätt dyrt... Gillar inte dessa "stuprör" som sticker fram bakpå bilen och ej heller dessa som hänger snett neråt...
Är det ett alternati attköpa mera universalprodukter och kapa till så att det passar ihop? på min förrra tror jag inte attt jag hade någon mellanburk? blir ju lite mindre prylar att passa in då...

Trixie: gillade din förklaring av effekthöjningen med att flytta fram tändning och köra på 98 oktan... onödigt att göra något sådant om det som du säger stämmer... vad gissar du på att det ger att köra med V-power då? känner man någon skillnad tror du? Är ju lätt att testa vid nästa tankning iofs... är det inget som tar skada av högre oktan då?

Hoppas ni orkar svara :)

ps Besiktigade igår... ingen anmärkning... de undrade om det var någon form av utställningbil och det var ju kul :) MEN däremot så tyckte han att värdet mellan bak och frambromsarna var litet mkt: 2,2 fram och 0,8 bak... tyckte att jag skulle byta bromsvätskan... kanske motionerat (bak-)bromsarna för lite?
Sture Teglund
Användarvisningsbild
David Lundin
Master
Master
Namn: David Lundin

7 augusti 2008, 00:11

Ah, en fråga som till och med JAG kan svara på :D

JDM = Japanese Domestic Market.

Ofta när det gäller Hondas Type-R eller i allmänhet sportigare modeller så är de klassen värre i Japan än i resten av världen. Därför är det inte helt ovanligt att man skaffar JDM delar när man pillar på sin europeiska modell. Man kan alltså ofta få mer prestanda ur sina prylar men ända hålla sig till Hondas originaldelar.

De europeiska kallas ibland EDM. JDM > EDM i såvitt alla fall jag kan komma på.

Ang. avgassystem och sånt, har sneglat lite på kompletta system och det verkar ligga runt 10-13000kr eller nånstans i närheten om jag inte missminner mig. Dyrare går förstås lätt att fixa, men inte mycket billigare än 10000kr om man köper nytt tror jag, inte för vettiga prylar iaf.

Har ett Invidia utblås på min bil, som ser ganska diskret ut, exakt modell är jag dock osäker på då jag inte köpt det själv. Håller med om att stuprör (Japs-blås tror jag de kallas?) inte är så snyggt.

Frågor om tändning och bromsvätska lämnar jag åt experterna så jag inte orsakar någon människa eller motors död :D
Kristian
Master
Master

7 augusti 2008, 00:41

CRX är lätta i bak och har kort hjulbas, så den ska ha mindre bromsverkan bak. ignorera besiktningsmannen i det avseendet, han vet inte vad han snackar om.
Bromsvätska är däremot aldrig fel att byta, skaffa en vätska som inte är silicon baserad och byt.
Kristian, Hondalös.
stegen
Wannabe
Wannabe

10 augusti 2008, 14:56

Tack för svaren igen....
Tyvärr så tycker jag att det låter alldeles för dyrt med dessa kompletta system...
Funderar på att endast byta ut katalysatorn (och kanske även ta bort den efterföljande mellandämpare). Ger detta någon effekt alls tro?
sitter det någon avgaskännare på katalysatorn (eller efter denna)?
Minns att där fanns (gamla bilen) fjäderbelastad fastsättning runt katalysatorn... fungerar det med dessa flexibla rör eller är de för klena (kanske brandfarligt också???).
Sture Teglund
Användarvisningsbild
Micke 16v
Kunnig
Kunnig
Bil: Honda Civic
Namn: Mikael Haraldsson

10 augusti 2008, 16:33

<a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index ... opic=48572" target="_blank">http://www.hondaklubben.com/forum/index ... c=48572</a>

Där har du ett bra o snyggt avgas till din pärla. Bort med orginal katten, köp ett erättningsrör på mekonomen avsett för crx/civic 88-89.
Billga hästar ;)
0736316013
Skriv svar