Justera/få igång handbroms

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
kenny
Användare
Användare
Inlägg: 93
Blev medlem: 25 juli 2004, 20:38
Namn: Kenny
Ort: Hedemora

8 september 2008, 09:44

det började med besiktningens utslag:

färdbroms höger bak 1,6
handbroms höger bak 0,0

bromsen är lite anliggande..


jag börjar med att smörja upp oket med rubbergrease.
jag pumpa ut kolven några ggr och skruvade in den igen - den gick smidigt..

däremot hade fjädern (som fjädrar tillbaka handbromswiren) fastnat i åtdraget läge.

jag gjorde därför rent runt och i fjädern, smörjde upp med 5-56 och motionerade igång fjädern så att den fjädrar tillbaka handbromsen...

resultatet är att bromsen fortfarande är lite anliggande och handbromsen tar lite lite men inte till belåtenhet.

vet inte riktigt vad jag ska göra härnäst, någon som har något värdefullt tips?
mvh kenny
Senast redigerad av 1 kenny, redigerad totalt 8 gånger.
Kenny Elg

Honda civic EK3 1,5 vtec-e
Nissan Qashqai 1,5 cdi
Användarvisningsbild
Asse
Master
Master
Inlägg: 2165
Blev medlem: 25 juli 2004, 18:48
Bil: Civic VTI EK4
Namn: Erik Lindgren
Ort: Karlstad
Been thanked: 1 time

8 september 2008, 10:15

Plocka bort oket och montera isär det gör rent ordentligt, byt alla packningar och tätningar, finns renoveringskit att köpa.
Inget kul jobb, men det blir bra!
"Isn't it nice when things just work?"

Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
kenny
Användare
Användare
Inlägg: 93
Blev medlem: 25 juli 2004, 20:38
Namn: Kenny
Ort: Hedemora

8 september 2008, 10:33

ok, det är så illa kanske.

jag tror jag köper ett nytt istället, jag är bara orolig för att byta ut det och stå kvar med samma problem..

men du har nog rätt.
Kenny Elg

Honda civic EK3 1,5 vtec-e
Nissan Qashqai 1,5 cdi
Användarvisningsbild
Asse
Master
Master
Inlägg: 2165
Blev medlem: 25 juli 2004, 18:48
Bil: Civic VTI EK4
Namn: Erik Lindgren
Ort: Karlstad
Been thanked: 1 time

8 september 2008, 10:34

Glöm inte att smörja upp och fixa glidpinnarna i ok-hållaren med, det får du inte med nytt om du köper nytt ok ändå.
Sen tror jag inte att ett nytt ok på Rosenholtz kostar så mycket, var tvungen att köpa ett nytt till min Accord då det inte gick att renovera.
"Isn't it nice when things just work?"

Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
kenny
Användare
Användare
Inlägg: 93
Blev medlem: 25 juli 2004, 20:38
Namn: Kenny
Ort: Hedemora

8 september 2008, 11:41

ja jag får kolla vad det kostar.

jag förstår inte riktigt hur den mekaniska bromsen fungerar men det måste vara så att mekanismen mellan den fjädrade armen och kolven har kärvat fast..

jääla sjhiit bråmsar..

mvh kenny
Kenny Elg

Honda civic EK3 1,5 vtec-e
Nissan Qashqai 1,5 cdi
integramagnus
Användare
Användare
Inlägg: 70
Blev medlem: 23 september 2004, 17:18
Bil: Integra -91
Namn: Magnus Larsson
Ort: Uddevalla

9 september 2008, 12:44

Har du kollat så att klossarna kan röra sig i okhållarna??
Så att dom inte rostat fast??

mvh
Magnus Larsson #1233
Honda Integra LS -91 DB1
Nissan Sunny -88 N13
Renault Scenic -02
Honda Civic -89 ED3
VW Passat CL 2.0 -91
kenny
Användare
Användare
Inlägg: 93
Blev medlem: 25 juli 2004, 20:38
Namn: Kenny
Ort: Hedemora

9 september 2008, 13:17

integramagnus skrev:Har du kollat så att klossarna kan röra sig i okhållarna??
Så att dom inte rostat fast??

mvh
japp det har jag, jag har gjort rent allting och bytt ut klossarna.

men jag ska faktiskt plocka av allting igen och dubbelkolla om jag har missat något, jag har jobbat upp lite mekar-anda igen :)

tack för tipset, och jag rapporterar givetvis om jag hittar felet :)
Kenny Elg

Honda civic EK3 1,5 vtec-e
Nissan Qashqai 1,5 cdi
integramagnus
Användare
Användare
Inlägg: 70
Blev medlem: 23 september 2004, 17:18
Bil: Integra -91
Namn: Magnus Larsson
Ort: Uddevalla

9 september 2008, 13:24

Ok, gott.
Jag hade samma prob. på min, men jag fick verkligen skrapa bort rost med både skruvmejsel och fil innan det blev bra...
Och även över arbeta kolven...
Nu funkar det klockrent...

mvh
Senast redigerad av 1 integramagnus, redigerad totalt 9 gånger.
Magnus Larsson #1233
Honda Integra LS -91 DB1
Nissan Sunny -88 N13
Renault Scenic -02
Honda Civic -89 ED3
VW Passat CL 2.0 -91
kenny
Användare
Användare
Inlägg: 93
Blev medlem: 25 juli 2004, 20:38
Namn: Kenny
Ort: Hedemora

9 september 2008, 13:58

aha det låter ju lovande att du fick ordning på det :) jag får gå på det med hela verktygslådan ikväll :)

jag vet att jag har fått slipabort överflödig färg på beläggen när jag bytt på crx:en förut så att det kanske behövs denna gång också :)
Kenny Elg

Honda civic EK3 1,5 vtec-e
Nissan Qashqai 1,5 cdi
Sarén
Användare
Användare
Inlägg: 170
Blev medlem: 22 juni 2008, 20:19
Namn: Robin Sarén
Ort: Jönköping

9 september 2008, 21:38

Mekanismen ser ut som bilden nedan, fast kolven kommer ut före bulten mm.

Det funkar så här, när du drar i parkeringsbromsen så spänns vajern, som drar i en hävarm som trycker på bulten inne i ok:et och sedan trycker bulten ut kolven. Sitter någon slags gänga inne i kolven. Har inte haft isär ett ok själv, så vet inte exakt hur det ser ut. Men ser ut ungefär såhär vad jag har lärt mig.

Mvh Robin
Robin Sarén

Honda S2000
Sarén
Användare
Användare
Inlägg: 170
Blev medlem: 22 juni 2008, 20:19
Namn: Robin Sarén
Ort: Jönköping

9 september 2008, 21:39

Mekanismen ser ut som bilden nedan, fast kolven kommer ut före bulten mm.

Det funkar så här, när du drar i parkeringsbromsen så spänns vajern, som drar i en hävarm som trycker på bulten inne i ok:et och sedan trycker bulten ut kolven. Sitter någon slags gänga inne i kolven. Har inte haft isär ett ok själv, så vet inte exakt hur det ser ut. Men ser ut ungefär såhär vad jag har lärt mig.

Mvh Robin (dubbel post?, fick inte med bild:S)
Robin Sarén

Honda S2000
kenny
Användare
Användare
Inlägg: 93
Blev medlem: 25 juli 2004, 20:38
Namn: Kenny
Ort: Hedemora

10 september 2008, 08:54

ok, tusen tack för din hjälp+bilden

då är det ju en justerskruv från baksidan av kolven som går att prova med. hoppas att det går att justera från baksidan så att jag slipper ta ut hela kolven.

mvh kenny
Kenny Elg

Honda civic EK3 1,5 vtec-e
Nissan Qashqai 1,5 cdi
Skriv svar