Sida 1 av 1

Postat: 8 september 2008, 09:44
av kenny
det började med besiktningens utslag:

färdbroms höger bak 1,6
handbroms höger bak 0,0

bromsen är lite anliggande..


jag börjar med att smörja upp oket med rubbergrease.
jag pumpa ut kolven några ggr och skruvade in den igen - den gick smidigt..

däremot hade fjädern (som fjädrar tillbaka handbromswiren) fastnat i åtdraget läge.

jag gjorde därför rent runt och i fjädern, smörjde upp med 5-56 och motionerade igång fjädern så att den fjädrar tillbaka handbromsen...

resultatet är att bromsen fortfarande är lite anliggande och handbromsen tar lite lite men inte till belåtenhet.

vet inte riktigt vad jag ska göra härnäst, någon som har något värdefullt tips?
mvh kenny

Postat: 8 september 2008, 10:15
av Asse
Plocka bort oket och montera isär det gör rent ordentligt, byt alla packningar och tätningar, finns renoveringskit att köpa.
Inget kul jobb, men det blir bra!

Postat: 8 september 2008, 10:33
av kenny
ok, det är så illa kanske.

jag tror jag köper ett nytt istället, jag är bara orolig för att byta ut det och stå kvar med samma problem..

men du har nog rätt.

Postat: 8 september 2008, 10:34
av Asse
Glöm inte att smörja upp och fixa glidpinnarna i ok-hållaren med, det får du inte med nytt om du köper nytt ok ändå.
Sen tror jag inte att ett nytt ok på Rosenholtz kostar så mycket, var tvungen att köpa ett nytt till min Accord då det inte gick att renovera.

Postat: 8 september 2008, 11:41
av kenny
ja jag får kolla vad det kostar.

jag förstår inte riktigt hur den mekaniska bromsen fungerar men det måste vara så att mekanismen mellan den fjädrade armen och kolven har kärvat fast..

jääla sjhiit bråmsar..

mvh kenny

Postat: 9 september 2008, 12:44
av integramagnus
Har du kollat så att klossarna kan röra sig i okhållarna??
Så att dom inte rostat fast??

mvh

Postat: 9 september 2008, 13:17
av kenny
integramagnus skrev:Har du kollat så att klossarna kan röra sig i okhållarna??
Så att dom inte rostat fast??

mvh
japp det har jag, jag har gjort rent allting och bytt ut klossarna.

men jag ska faktiskt plocka av allting igen och dubbelkolla om jag har missat något, jag har jobbat upp lite mekar-anda igen :)

tack för tipset, och jag rapporterar givetvis om jag hittar felet :)

Postat: 9 september 2008, 13:24
av integramagnus
Ok, gott.
Jag hade samma prob. på min, men jag fick verkligen skrapa bort rost med både skruvmejsel och fil innan det blev bra...
Och även över arbeta kolven...
Nu funkar det klockrent...

mvh

Postat: 9 september 2008, 13:58
av kenny
aha det låter ju lovande att du fick ordning på det :) jag får gå på det med hela verktygslådan ikväll :)

jag vet att jag har fått slipabort överflödig färg på beläggen när jag bytt på crx:en förut så att det kanske behövs denna gång också :)

Postat: 9 september 2008, 21:38
av Sarén
Mekanismen ser ut som bilden nedan, fast kolven kommer ut före bulten mm.

Det funkar så här, när du drar i parkeringsbromsen så spänns vajern, som drar i en hävarm som trycker på bulten inne i ok:et och sedan trycker bulten ut kolven. Sitter någon slags gänga inne i kolven. Har inte haft isär ett ok själv, så vet inte exakt hur det ser ut. Men ser ut ungefär såhär vad jag har lärt mig.

Mvh Robin

Postat: 9 september 2008, 21:39
av Sarén
Mekanismen ser ut som bilden nedan, fast kolven kommer ut före bulten mm.

Det funkar så här, när du drar i parkeringsbromsen så spänns vajern, som drar i en hävarm som trycker på bulten inne i ok:et och sedan trycker bulten ut kolven. Sitter någon slags gänga inne i kolven. Har inte haft isär ett ok själv, så vet inte exakt hur det ser ut. Men ser ut ungefär såhär vad jag har lärt mig.

Mvh Robin (dubbel post?, fick inte med bild:S)

Postat: 10 september 2008, 08:54
av kenny
ok, tusen tack för din hjälp+bilden

då är det ju en justerskruv från baksidan av kolven som går att prova med. hoppas att det går att justera från baksidan så att jag slipper ta ut hela kolven.

mvh kenny