Tomgångsfunderingar d16z6

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
DoWahDiddy
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 17
Blev medlem: 7 oktober 2008, 22:25
Ort: Borås

19 oktober 2008, 22:54

Har nu bytt motor ifrån en rasad till en fungerande, och idag vart jag klar, men jag har en tomgång som ligger runt 1400 rpm.
Är detta ovanligt högt för dessa motorer?
Hur gör man isf för att ställa ner den?

Att notera är att det är en väldigt stabil tomgång, så det känns inte helt åt helvete.

Läste nånstans om en tomgångsventil, vart sitter denna på en d16z6?

Tack på förhand
/Tom
Elvis_EG2
Påläst
Påläst
Inlägg: 679
Blev medlem: 21 juli 2005, 02:14
Namn: Elvis

19 oktober 2008, 22:59

sitter antagligen på spjället.. eller så kan de vara tomgångs skruven som sitter på spjället med
Elvis

Honda Civic 1.4lsi -Såld-
Honda Delsol VTi B18 -Såld-
Honda Civic Type R Fn2 K20 - Såld -
Honda S2000 F20C - Såld -
Honda Civic 1.5 VTEC -Såld-
Honda Accord 2,4 CL9 -Såld-

Driving :Honda civic type R CW FN2
DoWahDiddy
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 17
Blev medlem: 7 oktober 2008, 22:25
Ort: Borås

19 oktober 2008, 23:08

Elvis_EG2 skrev:sitter antagligen på spjället.. eller så kan de vara tomgångs skruven som sitter på spjället med
Hur vet jag vilken som är tomgångsskruven?
Skall den skruvas inåt eller utåt för en lägre tomgång?
Elvis_EG2
Påläst
Påläst
Inlägg: 679
Blev medlem: 21 juli 2005, 02:14
Namn: Elvis

19 oktober 2008, 23:17

skruven är lite guldaktig och sitter typ på den sidan man sätter på insugsröret fast över de om du förstår vad jag menar... de finns bara en guldig skruv , du ska skruva innåt för att sänka tomgången, ska va ca: 1 varv från botten.
Elvis

Honda Civic 1.4lsi -Såld-
Honda Delsol VTi B18 -Såld-
Honda Civic Type R Fn2 K20 - Såld -
Honda S2000 F20C - Såld -
Honda Civic 1.5 VTEC -Såld-
Honda Accord 2,4 CL9 -Såld-

Driving :Honda civic type R CW FN2
Användarvisningsbild
Micke 16v
Kunnig
Kunnig
Inlägg: 991
Blev medlem: 25 juli 2004, 00:43
Bil: Honda Civic
Namn: Mikael Haraldsson
Ort: Enköping

19 oktober 2008, 23:17

Den sitter brevid slangarna på övre delen av spjället. Skruvas in för lägre tomgång. Använd en stor mejsel så blir det enklast för den kan sitta rätt hårt.

Kan även vara så att din gasvajer är för spänd efter motorbytet?
0736316013
Kristian
Master
Master
Inlägg: 2482
Blev medlem: 2 maj 2004, 19:12
Ort: Stockholm

20 oktober 2008, 07:14

Kolla allt annat innan du börjar skruva på tomgångsskruven, felet sitter nämligen väldigt sällan där.
Kristian, Hondalös.
Användarvisningsbild
Malkolm
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Inlägg: 5125
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 19 times
Been thanked: 2 times

20 oktober 2008, 08:42

Ja, precis som Kristian säger, kolla allt annat innan du börjar skruva på den skruven, finns massor med andra felkällor.

-gaswire, sitter fel eller behöver justeras
-gasspjället stänger inte 100%, kärvande spjäll, gaswire eller stoppskruv.
-luft i kallstarts- och eller tomgångsmotorn, dvs i vattenledningarna
-felkopplade vattenledningar
-vacumläckage
-felkolpplade vacumslangar
-tomgångsmotor trasig
-kallstartventil trasig

När man har felsökt och testat alla ovanstående grejer så kan det vara värt att enligt WSM justera in luftskruven på spjällhuset. Är ett rätt krångligt schema som man måste gå igenom för att få till skruven rätt enligt WSM. Som sagt så brukar den aldrig stå fel.
Malkolm Roth, Västerås #600, 070-770 49 66 www.JDMracing.se
Jay-c
Användare
Användare
Inlägg: 263
Blev medlem: 8 september 2004, 13:10
Bil: Civic EJ9 -96
Namn: Johannes Carlsson
Ort: Göteborg

20 oktober 2008, 11:21

eller om du inte vill felsöka kan du ju enkelt ta insuget med tillhörande delar från din föregående motor..
kör:
SL1000 Falco, KTM 525, 91 Corvette & en grön 96 Civic 1,4is Sedan

Allt är till salu, det är bara en fråga om rätt pris..

201m: 10.08 116.5 km/h CRX VT
DoWahDiddy
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 17
Blev medlem: 7 oktober 2008, 22:25
Ort: Borås

20 oktober 2008, 19:15

Efter att ha avvaktat lite har jag sett att den går ner till ca 800 när den är varm och glad :)
forget_it
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 21
Blev medlem: 22 maj 2008, 19:01

27 oktober 2008, 21:50

DoWahDiddy skrev:Efter att ha avvaktat lite har jag sett att den går ner till ca 800 när den är varm och glad :)
Heh.. de så typiskt för civicar..... min ligger så också... och den förra me.....
Användarvisningsbild
Micke 16v
Kunnig
Kunnig
Inlägg: 991
Blev medlem: 25 juli 2004, 00:43
Bil: Honda Civic
Namn: Mikael Haraldsson
Ort: Enköping

28 oktober 2008, 01:34

JA!! det skall vara så när den är kall, inget konstigt alls.
0736316013
Jay-c
Användare
Användare
Inlägg: 263
Blev medlem: 8 september 2004, 13:10
Bil: Civic EJ9 -96
Namn: Johannes Carlsson
Ort: Göteborg

28 oktober 2008, 08:18

så är det på istort sett alla bilar när dom är kalla, man höjer tomgången för att snabbare få upp motortemperaturen till sin arbetsnivå
kör:
SL1000 Falco, KTM 525, 91 Corvette & en grön 96 Civic 1,4is Sedan

Allt är till salu, det är bara en fråga om rätt pris..

201m: 10.08 116.5 km/h CRX VT
Skriv svar