Sida 1 av 1

Postat: 20 oktober 2008, 22:56
av Lars P

Postat: 20 oktober 2008, 23:02
av David Lundin
Nej men jag har skrattat åt andra liknande produkter :)

Finns massor av grymt på eBay!

Postat: 20 oktober 2008, 23:38
av Kristian
och det har diskuterats tidigare i en lång tråd.. sök och du skall finna.... (eller med den sökfunktionen som finns nu så är det väll snarare bläddra och du skall finna)

Postat: 21 oktober 2008, 00:15
av Lars P
Jag hitta inget när jag sökte

Du får gärna länka till den tråden, tack

Postat: 21 oktober 2008, 07:57
av Welen
Energin att driva den den där kommer från generatorn.. Energin till generatorn kommer från motorn.. Verkningsgraden från motorn till den där grejjen kanske är 50% i bästa fall.

Hänger du med i ovan resonemang så betyder det att du kommer förlora effekt..

Kopplar du ur generatorn eller driver den där direkt med ett eget batteri så kommer det funka tills batteriet tar slut.. Har du sett klippen hur mycket effekt en lövblåsare gav så kan man förstå vilket jökla drag i flöckten det måste vara för att ge effekt..

Producten är rent bull shiit alltså..

Postat: 21 oktober 2008, 17:03
av Xchai
Hahah vilka skojare alltså,att man ens försöker sälja sånt.

Postat: 21 oktober 2008, 17:09
av David Lundin
Tänk såhär, det måste vara ganska många människor som går på all spam som skickas ut på mail, annars hade spammen sett annorlunda ut efter så här lång tid.

Slutsats: Det finns gott om idioter som gärna blir av med sina pengar.

Postat: 21 oktober 2008, 17:16
av Elvis_EG2
så om du är en idiot så köp den o släng den på din EJ9 o se om de funkar haha :D hade faktist varit kul o se :D

Postat: 21 oktober 2008, 17:41
av Lars P
Hade jag haft mer pengar hade jag lätt kunnat köpa en och testa :)

Postat: 24 oktober 2008, 10:55
av Peter_Karlsson
Finns ju dem man sätter i insuget som bara är en turbin som ska drivas av insugsluften.
Det känns inte som nån riktigt bra idé heller. Den blockerar ju bara.

Den här tror jag kan funka om man har en liten motor med dålig litereffekt.
Tex en 1,2 liters motor som suger i sig lite dåligt med luft.
Men mer än ett par hästar lär den inte ge.

Däremot har den inget att göra på en D16 eller B16/18 eller mer.

Så nån som har en gammal golf 1 eller polo eller liknande kanske kan prova.
Är ju om inte annat skoj på besiktningen. -Jo det är min turbo, deluxe!!!

Postat: 26 oktober 2008, 10:24
av blown
låter ju logiskt det welen skriver, men är det inte så att generatorn ändå tar energin från motorn och kommer inte belasta mer för att man kränger på en sån här manick?

Postat: 26 oktober 2008, 11:02
av Welen
Jag kom på en sak.. Den här grejjen kan nog funka om det är ett jäkla klös i elmotorn.. Visst den tar energi från generatorn som belastar motorn. Men om den pressar i mer luft i motorn så kan man spruta i mer bränsle som i sin tur ger mer energi än vad generatorn belastar motorn med.

Jag tror ändå att det inte kommer funka så bra för det kräver ett sånt jäkla flås i den elmotorn för att det ska bygga ett övertryck i insuget vid full gas. En sån lövblåsare som man blåser löv med verkar knappt orka och då tror jag det blir svårt att klara det med en liten elmotor på 12v. Dessutom måste man mappa efter om den nu ger ett övertryck för att motorn ska få mer soppa för den ökade luften den får.. Och sedan kan man diskutera hur konstant en sådan elmotor håller sig.. Blir de veka med tiden kommer mappen bli mer och mer fel osv..

Lägg pengarna på nått bättre..

Postat: 26 oktober 2008, 16:52
av Jay-c
men varför skulle en elmotor bli vek med tiden? iofs så slits ju lagrena..
tänker man rent ideellt kring en sån här har man möjlighet att ha reglerbart laddtryck över hela kurvan, man kan ha samma laddtryck från 0rpm som vid 8000rpm. om man vill ha en snål bil kan man köra utan och så när man behöver effekt så drar man igång elturbon.. lite i stil med prestandahybridfunktionen typ som de sitter på civic hybrid?

Postat: 26 oktober 2008, 17:13
av David Lundin
Har en känsla av att en motor med kraft som en lövblås skulle vara omöjlig eller åtminstone extremt opraktiskt att ha i motorrummet, samt skulle dra alldeles för mycket ström...

Den skulle bromsa luftflödet rejält om den inte var igång också.

Postat: 26 oktober 2008, 17:58
av Dennies
ifall man inte kör den med en extern elkälla som tex solceller eller något annat.

Postat: 26 oktober 2008, 18:01
av David Lundin
Skulle vilja se det batteriet med solceller som kan driva en sådan motor :)

Postat: 26 oktober 2008, 21:14
av forget_it
Lars P skrev:<a href="http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Turbo-Bo ... QQtcZphoto" target="_blank">http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Turbo-Bo ... cZphoto</a>

Någon som testat en sån här?

Va inne på en sån när jag hade 1,4 motorn.... men lockande o bara köpa o testa..... va låg den på.. typ 600 spänn.... kanske man gör iaf.....
går alltid o sälja sen till Nån 740snubbe..... hehe

Postat: 26 oktober 2008, 21:33
av Kristian
Om vi räknar på fläkten som behövs...

vi räknar på 6000rpm, 1,6Lmotor.
6000*2= 12000 insugstakter/minut * 0.4Lper insugstakt = 4800L/minut. om man räknar om det till L/sekund så får vi 80L/sek och om vi har en fyllnadsgrad på 90% så blir det 72L/s. Detta är altså vad en motor drar själv. ska man då börja bygga ett övertryck såmåste vi ha en fläkt som klarar det dubbla för att ha en möjlighet att bygga ett tryck som ger någon effekt.
Denna fläkt kommer att bli alldeles för stor för att få in i ett normalt motorrum och uppskattningsvis dra runt 30-40A.

Postat: 27 oktober 2008, 11:58
av Jay-c
en turbo gör ju samma sak med skillnaden att den drivs av avgaserna istället för en elmotor, så plats för fläkten borde inte va så svårt egentligen, men hur mycket effekt det går åt för att trycka ihop luften, det vet vi inte, är bara att sätta igång och räkna på om man vill får ut en verkningsgrad.
jag tror att det går att tjäna effekt på detta sätt men avgasturbinen hos ett modernt turboaggregat är lite högre än verkningsgraden gos en generator+elmotor

Postat: 27 oktober 2008, 12:22
av Welen
Det är ju så enkelt som att titta i en kompressormapp för en turbo hur mycket luft de behöver pumpa.. De är helt sjuka volymer.. En turbo roterar ju med 150 000 rpm med.. Det finns inte en chans att det kommer bli bra med en billig elmotor..

Edit:

HA HA Såg nu att den elmotorn drar mindre än 3 ampere det ger en effekt på 36 W HA HA.. Det är mindre än en elhiss tup.. Den kommer alltså inte göra nått märkbart då den fläkten är på tok för slö

Postat: 27 oktober 2008, 12:30
av Kristian
eftersom man inte har en elmotor som snurrar 150000 rpm så får man kompensera med ett större fläkthjul, därav att det skulle bli problem att få plats i motorrummet

Postat: 27 oktober 2008, 13:06
av Jalle
Jag har luffarturbo på min delsol, jag märker skillnad och har till o med mätt upp laddtrycket till nästan 0,02 bar men då i hastigheter kring 200km/h. Måste upp till ca 150 innan det är mätbart överhuvudtaget. Om vi räknar på luftmängden i dom hastigheter, om vi har en dm2 öppning får vi ca 500liter/sekund vid 180km/h. Att en elfläkt skulle lyckas leverera liknande är bara o glömma. Även om en mindre motor vid lägre rpm inte kräver dessa mängder så är det på tok för mycket för en elfläkt på 36W.

Förövrigt så kapar jag tiden 150-200km/h med en sekund med luffarturbon :prop:

Postat: 27 oktober 2008, 15:45
av Jay-c
att luffarturbon kapar tid är ju för att bilen suger sig framåt likt ett flygplan ;)

Postat: 28 oktober 2008, 15:51
av Peter_Karlsson
Jag tycker iaf att nån borde testa som har en slö mindre motor.
Eftersom den går på fullvarv hela tiden så borde man få lite bättre bottendrag.
På toppen kommer den inte göra nånting men upp till 2000 varv kanske den hjälper till lite på en motor som är nerstrypt.
En 60-hästars 1.3l kan nog få lite extra vid start.

Men att räkna på en B16 är ju ingen mening. Men en liten motor med 60% fyllnad kanske.
Släng in det i beräkningen så får man 13 liter/sekund vid 2000 varv och det har den kanske lite chans att matcha
Matar den på 15 liter från 0 så har man ju tjänat lite upp till 2000 varv.

Postat: 28 oktober 2008, 16:23
av David Lundin
Problemet är väl isåfall att den sitter i vägen och sabbar prestanda över 2000 varv när den bara bromsar luften...

Postat: 28 oktober 2008, 16:52
av Jay-c
då går det ganska enkelt att koppla bort den när den inte längre räcker till