Sida 3 av 4

Re: Honda Oljerekommendationslista 2012

Postat: 8 januari 2014, 14:50
av klasson845
Jag tycker det är märkligt överlag till att fler och fler biltillverkare går över till tunnare varmviskositet. Varför skall man äventyra motorns skydd med en 0W-20 eller 5w-20 olja för att få ner bränsleförbrukningen? Tex om man drar ett tungt släp i en uppförsbacke en varm sommardag så är detta välldigt påfrestande för motorn. Då måste det väl vara bättre med en 0w-40, 5w-40 eller 10w-40 olja?

Re: Honda Oljerekommendationslista 2012

Postat: 8 januari 2014, 15:28
av M Scotte
Kallstartsegenskaperna är viktigare än varmegenskaperna som ändå är stabila med en org-olja till över 140 grader.
Taballen vänder sig till den normala användaren som brukar sin bil på gata. Kör man extremt hårt(bankörning) så är inte denna tabell lag, utan endast en rekommendationstabell att utgå från.
På de nyaste hybriderna eller 1.6 diesel kör Honda på 0W-10 alt 0W-15-olja.

Angående viskositet så bestämmer det nedre värdet tillsammans med det övre hur trög/lättflytande oljan är. En 0W-10 är alltid mycket tunnare än en 0W-30 tex oavsett temperatur.

Denna lista kommer uppdateras i Februari månad men kommer då bara innehålla fem olika viskositeter total för alla modeller.

Re: Honda Oljerekommendationslista 2012

Postat: 8 januari 2014, 17:51
av pasen
Om tillverkaren konstruerar motorn för en tunn olja så är det väl inga problem. Blir nog lite svårare att köra 0w10 i en gammal häck från 80-talet. Precis som att en 5w-40 kanske är för tjock för att få rätt flöde genom oljekanalerna på en motor byggd för 0w10.

Scotte: hur ska man ta ställning till oljan om man kör bana? Är det nåt generellt att tänka på som "trackday"-hobbyförare? Alltså, är det någon mening med att gå upp i viskositet? Även om man åker t.ex långlopp med oljekyl. Om oljan ska ha samma egenskaper vid hög temperatur så borde väl samma viskositet gälla. Eller varför skulle man vilja gå upp i viskositet?

Re: Honda Oljerekommendationslista 2012

Postat: 8 januari 2014, 18:27
av M Scotte
Om vi tar S2000 som exempel så ska man inte gå över rekommenderade tjocklekar i olja, dvs 10W-40. På en S2000 hade jag kört en riktigt bra 5W-40, tex Castrol professional eller likn kvalitet. Har man värmeproblem så är det bättre att öka kylningen än att gå upp i tjocklek på oljan.

Re: Honda Oljerekommendationslista 2012

Postat: 8 januari 2014, 18:29
av M Scotte
Anledning att gå upp i viskositet är om motorn klarar det, alternativt att man byggt en motor för tjockare olja.

Re: Honda Oljerekommendationslista 2012

Postat: 15 mars 2014, 15:44
av Axzza
Tänkte höra om någon rekommenderar någon speciell olja till en oljeslukande d16z6?
Min förhoppning är att iallafall prova bilen några varv på mantorp innan jag byter motor (turbo) så någon renovering blir det inte innan dess iallafall.

Re: Honda Oljerekommendationslista 2012

Postat: 14 april 2014, 13:52
av klasson845
Du kan nog prova allt upp till 15w-40 utan problem. Det kör jag i min d15b2. Prova hälla i CRC oil drip stop. Det kan minska problemet tillfälligt om du inte vill renovera motorn.

Re: Honda Oljerekommendationslista 2012

Postat: 30 april 2014, 10:09
av maxx
Jag har en Castrol Edge Formula RS 0W-40 på hyllan

är den att rekommendera i min b18c6 med buddyclub spec 4 kammar och varvstopp på 9000 som endast körs sommartid?

blocket har bara gått ca 2500 mil

Re: Honda Oljerekommendationslista 2012

Postat: 30 april 2014, 11:23
av M Scotte
Det funkar, men är inte rekommenderat.

Re: Honda Oljerekommendationslista 2012

Postat: 30 april 2014, 12:34
av Welen
Jag har inte varit innne och läst speciellt mycket här men vid många tillfällen kommer de här frågorna upp så jag kan väll skriva lite mer igen för att försöka klargöra lite..

Man vill ju ha en olja med en stark oljefilm i kraftigt trimmade motorer. Där är det prio.
Varför jo för att ökat varvtal ökar påfrestningen på motorns lager. Att bara öka 1000-2000 rpm dubblar nästan belastningen på oljefilmen så det är främst varvtalet som tar kol på oljan och därmed motorn. Det gäller om temperaturerna hålls i chack. Styvare ventilfjädrar och lokalt varma zoner i motorn är också sånt som belastar oljan och det är värre ju mer man trimmar naturligtvis.
Varför går man oftast upp i viskositet då. Jo för att generellt sett så är konsentrationen av oljemolekylsträngar högre i tjockare olja vilket då också gör oljefilmen starkare. De är oljemoekylkjedjorna som håller ihop oljefilmen och separerar kontakt mellan metall mot metall.

En 0-40 olja har massa tillsatser i sig för att ha ett sånt temeratur spann och klara kallstarter i -30 grader typ. En 20-40 olja har generellt sett mindre tillsatser och man har då tätare mellan oljemolekylerna och den är därför starkare än 0-40 oljan men ska nog helst inte användaskallare än -5 kanske. (gissningsvis)

När man bygger en motor som ska vara hårt trimmad och vet med sig att man ska köra tjockare olja för att man vill varva duktigt så kan man då gå upp i lagerspel lite. Då får man ett högre flöde av olja i lagret vilket kyler och de finns mer plats för saker att röra sig av värme och vibrationer mm.

I en produktionsmotor nuförtiden är tillräckligt stark oljefilm och så låga friktioner och oljepupsförluster samt klara kallstarter prio. Då försöker man hålla ner viskositeten, lagerstorlek och max rpm.
Låg friktion och låga pumpförluster spar på bränsleförbrukningen.

I en b serie med lite höjt varvstopp orginal botten med orginal lagerspel och tuffare ventilfjädrar som bara går på sommaren och inte kallstarts i minusgrader hade jag kanske valt en 10-40 till 20-50 olja med bra kvallite och en termostatstyrd oljekylare.

Re: Honda Oljerekommendationslista 2012

Postat: 30 april 2014, 14:14
av maxx
Tack för ett seriöst svar :)

Blocket är köpt av tidigare ägare som byggt motorn (tror det var japatakk ? ) komplett från honda så jag antar att botten är orörd.

funderar på motul 6100 10w40

Re: Honda Oljerekommendationslista 2012

Postat: 30 april 2014, 14:24
av fonzeka
Skulle nog valt en helsyntetisk olja istället för den där 6100.

Re: Honda Oljerekommendationslista 2012

Postat: 30 april 2014, 15:22
av maxx

Re: Honda Oljerekommendationslista 2012

Postat: 5 augusti 2014, 14:18
av Japanskabilar
Hur stor påverkan på bilen har fel oljeval???
Jag har själv använt New Honda Green Oil i min Honda Civic R-Type. Såg att de skulle vara en helt annan typ av olja för den... Har jag slitit på motorn i onödan nu då?

Re: Honda Oljerekommendationslista 2012

Postat: 5 augusti 2014, 14:27
av M Scotte
Det fungerar men är inte optimalt. Det enda som sker är en eventuell ökad oljeförbrukning och om du stressar bilen onormalt hårt så kan bilen blåryka. Byt till rätt viskositet, vilket är 5W-30 eller 5W-40 helsyntet.
Honda Green oil har en viskositet på 0W-10.

Re: Honda Oljerekommendationslista 2012

Postat: 7 oktober 2014, 11:23
av Herman
Har kört på Mobil 1 3000 5W40 rätt länge nu. Nån anledning att byta?

Tänkte även prova nån injectioncleaner eller motsvarande nu innan oljebytet. Det skall väl inte vara skadligt? Sen om det gör nån skillnad - det är väl en annan fråga :P

Re: Honda Oljerekommendationslista 2012

Postat: 7 oktober 2014, 11:57
av M Scotte
Det fungerar utmärkt.

Re: Honda Oljerekommendationslista 2012

Postat: 7 oktober 2014, 12:01
av turbobulten
Herman skrev:Har kört på Mobil 1 3000 5W40 rätt länge nu. Nån anledning att byta?

Tänkte även prova nån injectioncleaner eller motsvarande nu innan oljebytet. Det skall väl inte vara skadligt? Sen om det gör nån skillnad - det är väl en annan fråga :P
Någon berättade för mig att injector cleaner tar loss ev. rester från spridarna, som sedan landar i motorn som sedan havererar.
:D

Re: Honda Oljerekommendationslista 2012

Postat: 30 oktober 2014, 10:42
av Herman
turbobulten skrev:
Herman skrev:Har kört på Mobil 1 3000 5W40 rätt länge nu. Nån anledning att byta?

Tänkte även prova nån injectioncleaner eller motsvarande nu innan oljebytet. Det skall väl inte vara skadligt? Sen om det gör nån skillnad - det är väl en annan fråga :P
Någon berättade för mig att injector cleaner tar loss ev. rester från spridarna, som sedan landar i motorn som sedan havererar.
:D
Hehe. har kört en tank med total system cleaner (om jag minns rätt vad den hette). Nu är bilen inte lika hackig på ettan och tvåan:P

Re: Honda Oljerekommendationslista 2015

Postat: 28 april 2015, 15:24
av M Scotte
Listan uppdaterad till 2015

Re: Honda Oljerekommendationslista 2015

Postat: 28 april 2015, 15:49
av GSXswe
Fick nyss rekommenderat av Honda verkstaden här i stan att köra 10W-40 olja i min FN2 vid nästa byte om 2 veckor. Ville helst köra 5W-40 för att ha lite mer spel när det börjar bli minusgrader igen. Tror ni jag klara mig på 10W-40 en bit in på vintern då det är dags igen för oljebyte?

Re: Honda Oljerekommendationslista 2015

Postat: 28 april 2015, 15:54
av lowpass
0-20 på nya Type R ser jag. Vad innebär detta? Hur blir detta när det är riktigt varmt?
Ifrågasätter inte, mest nyfiken hur man lyckas dra ner så mycket.

Re: Honda Oljerekommendationslista 2015

Postat: 28 april 2015, 16:08
av pasen
Mm och det står med stor röd text att det är den som gäller, inget annat. Intressant med sån blaskig olja.

Re: Honda Oljerekommendationslista 2015

Postat: 28 april 2015, 16:28
av Eisenhut
GSXswe skrev:Fick nyss rekommenderat av Honda verkstaden här i stan att köra 10W-40 olja i min FN2 vid nästa byte om 2 veckor. Ville helst köra 5W-40 för att ha lite mer spel när det börjar bli minusgrader igen. Tror ni jag klara mig på 10W-40 en bit in på vintern då det är dags igen för oljebyte?
Nej du ska inte köra 10w40. Kör 5w40 som högst.

Re: Honda Oljerekommendationslista 2015

Postat: 28 april 2015, 16:29
av Eisenhut
lowpass skrev:0-20 på nya Type R ser jag. Vad innebär detta? Hur blir detta när det är riktigt varmt?
Ifrågasätter inte, mest nyfiken hur man lyckas dra ner så mycket.
Mer exakt byggd, mindre spel överallt.

Re: Honda Oljerekommendationslista 2015

Postat: 13 september 2015, 13:26
av wahlsten
Vad är det för skillnad på Hondas gamla 0w-20 och den nya?

Med tanke på att det står att endast den nya 0w-20 ska användas i CTR 2015

Vilka krav ska oljan klara för att kunna användas i nya CTR?

Re: Honda Oljerekommendationslista 2015

Postat: 14 september 2015, 16:43
av fonzeka
Hittade detta på ett annat forum.
Honda UK skrev: The oil for Civic Type-R 2015 model uses a new specification which conforms to a technical specification of API SN, ILSAC GF-5 , 0W 20
The recommended oil to use is Honda 0W 20 Type 2.0 Engine Oil or Castrol EDGE Professional H 0W 20.
The new Honda Genuine Oil product will be available by the end of August.
Whilst waiting for the Honda Genuine Oil to be available, and if there is a need, you can order on your Castrol account using the following part number 'Castrol Sap No 152F05', this a pack of 12 x 1 Litre Castrol Edge Professional H 0W 20.
If your supplier is non Castrol you should order product meeting the technical specification. API SN, ILSAC GF-5 , 0W 20

Re: Honda Oljerekommendationslista 2015

Postat: 14 september 2015, 19:55
av wahlsten
Svårt att hitta alla dessa spec nuffror hos tillverkarna... Men denna borde gå att använda?

https://www.motul.com/ca/en-US/products ... pm-0w20--2

Re: Honda Oljerekommendationslista 2015

Postat: 14 september 2015, 20:36
av fonzeka
Jag hade nog kört med ovan nämnda kastrullolja, den verkar kunna vara rätt bra och går att hitta rätt billigt från Tysklandet.

Re: Honda Oljerekommendationslista 2015

Postat: 14 september 2015, 22:21
av M Scotte
Det enda som rekommenderas av oss(honda) är vår nyutvecklade 0w-20 eller vår gemensamma produkt från Castrol/honda.
Varför chansa?