en fundering kring strypnigpå en turbo

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
crx bumbi
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 27
Blev medlem: 13 juli 2005, 16:01
Ort: järvsö

14 december 2008, 12:33

va å köpte en 18t i går å sitter i soffan å kelar lite med den då slog de mig det är rätt litet inlopp i en sån å tillgåga på allt så har dom satt en propeller i hålet så då fundera jag om det ite är en strypning när man drar från ja typ noll å tills man börjar få laddtryck.
och skulle man i så fall kanske vinna nå på att byga en bypass ventil man kanske skulle kunan bygga enlite större återcirkulerande dump å leda förbi lite luft för bi fläkten eller hjälper luftströmmen ginom turbon till att få snurr på grejerna lite nyvakna funderingar bara
Senast redigerad av 1 crx bumbi, redigerad totalt 14 gånger.
Henrik lageson JÄRVSÖ
Welen
Proffs
Proffs
Inlägg: 2779
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:15
Bil: Civic double nature
Namn: Fredrik Welen
Ort: Borlänge

14 december 2008, 15:44

Det är inte så att du menar att själva turbinen är "propellern" lol.. Du lär nog upp med en bild för att få nått svar..
Kolla vad jag har kvar till salu: HÄR Skicka ett PM för pris!
070 41 55 55 3
crx bumbi
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 27
Blev medlem: 13 juli 2005, 16:01
Ort: järvsö

14 december 2008, 16:00

jo naturligtvis jag är inte helt pantad jag vet hur de hänger ihop har några turbo byggen bakom mig men jag utrycker mig som en efterbliven bara men nån som han nån tanke om mina yrvakna funderingar
Henrik lageson JÄRVSÖ
Tahiti
Användare
Användare
Inlägg: 219
Blev medlem: 14 augusti 2008, 17:41

14 december 2008, 16:06

Förmodligen skulle det fungera i teorin. Däremot att lösa det praktiskt... Strypningen är ju den som orsakar "turbo lag". Redan efter någon sekund så levererar ju "propellern" lika mycket som sugmotorn hade gjort, även på låga varv innan du har övertryck eftersom sugmotorn alltid har ett undertryck.

Det finns ju ett antal kompressor/turbo kombos och det är väl för att lösa problemet. Att kombinera sug och turbo är det väl däremot ingen som gjort.
Några Hondatastyle insugspackningar kvar. B18, K20, D16. Volvo B23. Nissan SR20DET
Jay-c
Användare
Användare
Inlägg: 263
Blev medlem: 8 september 2004, 13:10
Bil: Civic EJ9 -96
Namn: Johannes Carlsson
Ort: Göteborg

14 december 2008, 23:46

asså va snackar ni om egentligen? SM i att uttrycka sig flumflum?

propeller i hålet, de måste ju vara turbinbladen du menar, eller sitter det mer n 2st på agget?
kör:
SL1000 Falco, KTM 525, 91 Corvette & en grön 96 Civic 1,4is Sedan

Allt är till salu, det är bara en fråga om rätt pris..

201m: 10.08 116.5 km/h CRX VT
Peter_Karlsson
Användare
Användare
Inlägg: 194
Blev medlem: 22 maj 2004, 17:09
Bil: MB6
Namn: Peter Karlsson
Ort: Tosåsen, Oviken

15 december 2008, 18:14

Jag vill också veta. Det här låter som persilja just nu.
Bild?
<a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=45586&st=0&p=463241&#entry463241" target="_blank"><!--coloro:#48D1CC--><span style="color:#48D1CC"><!--/coloro-->Civic Vei/Vti <!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Raceprojekt<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--colorc--></span><!--/colorc--> -95</a>
YASH
Påläst
Påläst
Inlägg: 623
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:01
Ort: Borås
Kontakt:

15 december 2008, 18:53

crx bumbi skrev:va å köpte en 18t i går å sitter i soffan å kelar lite med den då slog de mig det är rätt litet inlopp i en sån å tillgåga på allt så har dom satt en propeller i hålet så då fundera jag om det ite är en strypning när man drar från ja typ noll å tills man börjar få laddtryck.
och skulle man i så fall kanske vinna nå på att byga en bypass ventil man kanske skulle kunan bygga enlite större återcirkulerande dump å leda förbi lite luft för bi fläkten eller hjälper luftströmmen ginom turbon till att få snurr på grejerna lite nyvakna funderingar bara

Fan killen du borde jobba på Nasa :worthy:
Only M Matters
crx bumbi
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 27
Blev medlem: 13 juli 2005, 16:01
Ort: järvsö

15 december 2008, 19:24

jajaja jäg är även dålig på å rita men
Henrik lageson JÄRVSÖ
Kristian
Master
Master
Inlägg: 2482
Blev medlem: 2 maj 2004, 19:12
Ort: Stockholm

15 december 2008, 19:41

och hur hade du tänkt att du någonsin skulle få laddtryck med ventilen öppen? du kommer ju bara blåsa runt luften...
ge det några 1/10 delar med ett konventionellt system så får du ju laddtryck istället...
Senast redigerad av 1 Kristian, redigerad totalt 15 gånger.
Kristian, Hondalös.
crx bumbi
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 27
Blev medlem: 13 juli 2005, 16:01
Ort: järvsö

15 december 2008, 19:54

Kristian skrev:och hur hade du tänkt att du någonsin skulle få laddtryck med ventilen öppen? du kommer ju bara blåsa runt luften...
ge det några 1/10 delar med ett konventionellt system så får du ju laddtryck istället...
jo naturligtvis då de där va bara en snabb skiss för att slippa ursäkta min dysslexi de ska väll till nå slags backventil eller nå har nån annan ide på g men det tar jag på ett annat forum tror jag
ventilen är inte min fråga utan om turbon i sig är en strypnig innan man får laddtryck ventilutformnings dagen kommer
senare
Henrik lageson JÄRVSÖ
Welen
Proffs
Proffs
Inlägg: 2779
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:15
Bil: Civic double nature
Namn: Fredrik Welen
Ort: Borlänge

15 december 2008, 21:06

Du har ritat en dumpventil..

Turbon och ic system på motorns insugssida är inte en strypning direkt på låga varv eftersom motorn ändå klarar av att varva ur med laddtryck till och med på höga varv .. Kvalliten på flödet blir ju inget optimalt men inget du kan förbättra genom backventiler och rördragning på nått vettigt försvarbart sett.. Effekt vinningen på låga varv av att köra utan turbon på insugssidan blir kanske med lite tur runt 1-2hk.. På avgassidan har du mer att vinna på att få bort turbinen.. Man utnyttjar pulserna för att få effekt och turbon pajjar pullserna.
Kolla vad jag har kvar till salu: HÄR Skicka ett PM för pris!
070 41 55 55 3
crx bumbi
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 27
Blev medlem: 13 juli 2005, 16:01
Ort: järvsö

16 december 2008, 07:18

Welen XLR8 Performance skrev:Du har ritat en dumpventil..

ja vet de skrev jag ju i första posten
Henrik lageson JÄRVSÖ
Welen
Proffs
Proffs
Inlägg: 2779
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:15
Bil: Civic double nature
Namn: Fredrik Welen
Ort: Borlänge

16 december 2008, 07:51

ja men den är kopplad på ritningen precis som en dump också..
Kolla vad jag har kvar till salu: HÄR Skicka ett PM för pris!
070 41 55 55 3
Skriv svar