Sida 1 av 1

Postat: 3 april 2009, 14:09
av Bergman
Hej!

Är ny här på forumet och totalt honda okunnig, men går nu i tankar om att köpa mig en Honda crx vtec -90, -91. Kul va? :prop:

Tänkte om någon med kunskap kunde upplysa mig lite kanske. Har läst mig till att motorn heter B16A1 på dessa och lådan heter Z2(?).
Sitter de nån diff på dessa original? Vad finns det för eftermarknads diffar som passar? Andra lådor i hondafamiljen som passar bolt on?

Något annat som kan vara intressant för mig att veta? Blir nog en hel del bankörning för en i min ägo... :D

Mvh Peter

Postat: 3 april 2009, 14:46
av a_glad
välkommen! :)

Originallådan heter Y2 och det sitter ingen diff i den. Finns en som heter s80 (diff) som vissa kör med. har för mig att den sitter i integra om jag inte minns helt fel :P dock så är Y2 lådan vajerstyrd och s80 hydralisk. men det finns konverterings kit tex. Innovative mounts.


/Andreas

Postat: 3 april 2009, 17:10
av Xchai
Finns inga andra som är bolt on,det kräver mod för att passar,

Du kan välja S80 lådan som har Diff orginal finns på Integra.Den lådan är svårt att hitta beg.En ny går loss på ca 15000kr ,då är det mods som gäller,convertera mellan hydro och vajer till koppligen mm.Sen sitter ju diff i S9b lådan också,den är från civic 1.8vti
Även diffen fanns i Japanska crx vt,den Lådan hette nog Y1,men det är bara glömma den,går inte få tag på här omkring.

att byta endast diffen i din nuvarnade låda Y2 finns att välja på bla Quaife,Wavetrac,OBX,M-factory mm.

Behöver du hjälp med att få fram grejerna så kan du höra av dej till nån av våran samarbetspartner tex. XLR8performance

Postat: 3 april 2009, 19:10
av oscii
Massor me racing blod i den bilen
Honda var dominat med sina motorer
runt 90 talet i F1 med Arton Senna bla

Läste en artikel i bilsport för nåra
veckor sedan, att bilen är en blivande classiker

Mej personligen är ja upp över
öronen i denna bil. Då pehövs ingen classiker stämpel
de går bra ändå.


Va ska man skriva mer hmm.....
Bilen väger inte så mycke (Klar fördel)
Har en hjulbas som porsche.............
Hur mycke pulver i maskin !!! finns en del riktigt
giftiga maskiner hår i forumet.

Klart bra val, man har roligt me denna bil.
MvH 8)

Postat: 3 april 2009, 19:32
av Featherweight
Helt sjukt härlig bil, bortsett från rosten:P
Aldrig kört en roligare bil faktiskt..
b16a1:an har nog den kraftigaste vtec-övergången av alla orginalhondor, blir extra häftigt med ett öppet luftfilter:)
har hört att dom är lite sämre än tex civic vt:n på bana då den ju har lite kortare hjulbas.
bromsarna är en svag punkt, iaf på min var dom riktigt slöa.. men det är ganska lätt att uppgradera.
trimvänlig motor, finns massor med tillbehör och massor med kunskap att tillgå på internet.
lycka till!

Postat: 3 april 2009, 19:55
av benci
a_glad skrev:Originallådan heter Y2 och det sitter ingen diff i den. Finns en som heter s80 (diff) som vissa kör med. har för mig att den sitter i integra om jag inte minns helt fel :P dock så är Y2 lådan vajerstyrd och s80 hydralisk. men det finns konverterings kit tex. Innovative mounts.
Självklart så sitter det diff i växellådan. Men det är en sk. öppen diff. Det gör det på alla bilar.
Skulle vara lite svårt att svänga med den annars. ;)

Du tänker på en LSD-diff typ "Quaife ATB Helical LSD differential".
Jag satte in en sån i minY2-växellåda nu i vinter så vi får se hur bra det lirar.

Postat: 3 april 2009, 20:00
av benci
Den största begränsinngfaktorn är den dåliga takhöjden.

Är man över 1,80m så är det väldigt lågt i tak, speciellt med hjälmen på.
Har man även bur, som i min, så blir det trångt även i sidled.

Så är du t.ex. 1,85m lång så glöm CRX.

Postat: 3 april 2009, 20:18
av Xchai
Benci: du kommer inte att bli missnöjd när du väl gasar dej ur kurvan när LSD sitter i nu.

Bergman: ska du köra mkt bana då är Bussnings kitt bra val också.samt andra stötdämpare.Min bil blev som natt och dag när jag bytte ut gammal gummi bussningar med Energisusspension kitt, blev bra mkt styvare och inte lika orolig när det svänger.

Postat: 3 april 2009, 20:34
av Featherweight
benci skrev:Den största begränsinngfaktorn är den dåliga takhöjden.

Är man över 1,80m så är det väldigt lågt i tak, speciellt med hjälmen på.
Har man även bur, som i min, så blir det trångt även i sidled.

Så är du t.ex. 1,85m lång så glöm CRX.
aj då:P jag är ca 185, funkar prima på gata, med hjälm har jag inte testat, men ja, kan nog bli tight..

Postat: 3 april 2009, 21:04
av Jay-c
ja håller med där om att det blir trångt med hjälm, jag är ca 183-184 och med cobra stolar och hjälm tar jag precis i taket, fast de går ju självklart att göra ett lägre underrede till stolen.. å luta sig lite mer bakåt, inget problem som inte går att lösa

Postat: 3 april 2009, 21:15
av benci
Jay%c skrev:ja håller med där om att det blir trångt med hjälm, jag är ca 183-184 och med cobra stolar och hjälm tar jag precis i taket, fast de går ju självklart att göra ett lägre underrede till stolen..
å luta sig lite mer bakåt, inget problem som inte går att lösa
Att luta sig bakåt är inte speciellt användbar på bana, eller hur?

Tro mig, i en skalstol sitter man upprätt och trots att jag har avvecklat takluckan och tagit bort den skjutbara underredet så är det trångt med hjälm på.
En Civic EG6 är mycket rymligare.

Postat: 4 april 2009, 02:49
av David Lundin
Hur lång är du Benci?

Och nej, att luta sig bakåt är inte speciellt givande, dumt ur säkerhetssynpunkt och avståndet till ratten lär bli ett problem när det skall manövreras.

Postat: 4 april 2009, 17:45
av Bergman
Aj faan :( Är de så jävligt? Hade hoppats på att jag skulle kunna klämma in mej i en... Även om man har en racestol så långt ner som möjligt så blir de för trångt med hjälm alltså?
Jag är 190cm, med ganska lång rygg. Borde kika på något annat då kanske....synd det å. Är ju så ball bil tycker jag!

Postat: 4 april 2009, 21:22
av benci
David Lundin skrev:Hur lång är du Benci?
Jag är huvudet längre än Mooseman och två huvud längre än Kraft som i sin tur är längre än Älgen. :D

Bergman: glöm CRX-en med dina 1,90 och lång rygg.

Postat: 4 april 2009, 21:43
av Featherweight
har du dålig hållning så hjälper ju det annars;D

Postat: 4 april 2009, 22:41
av Jay-c
provsitt en så du får känna och avgör sen själv vad du tycker, enda settet som duger

Postat: 4 april 2009, 23:32
av David Lundin
Men öhh, Benci du kör ju CRX??

Postat: 5 april 2009, 03:01
av Thomas
En Civic från samma årstal då typ ee9? Är dem lika låga i takhöjd invändigt?

Postat: 5 april 2009, 09:59
av oscii
Har alltid undrat hur dom får plats i
Lambos å en del ferrraris.
Där kan vi snacka lågt.
"Tänk utanför boxen". Svetsa dit stolen
i golvet vetja, Juh närmare rumpan kommer
vägen desto bättre våghållning.

mvh

PS. Goggle video is your friend
sök på "crx vs lamborghini"

Postat: 5 april 2009, 12:20
av Xchai
Ja man skulle vilja se hur Mooseman kommer in i min crx :D ..jag är 165,67kg,,när jag har hjälm på mej så tar det i taket ibland.

Så Bergman: du kan nog kanske få börja titta på ett annan modell också.