Sida 1 av 1

Postat: 5 april 2009, 18:31
av rallarn
hallå.



har haft lite problem med att jag tyckt väghållningen varit lite sådär på ctren sen jag bytte däck... har testat lite allt mellan 2.2 bar till 2.6-2.7 utan att tycka att det blivit någon större skillnad.
av en händelse så såg jag nu att jag tydligen fått fel däck o kört runt på dessa ett tag, beställde 215/40 17" och hade fått 215/45 17.

Kan detta påverka så jäkla mycket? känns som bilen blivit ett höghus ungefär... nu har jag kört på däcken ett tag och lär knappast kunna byta dem utan att behöva köpa nya.

några förslag på vad jag kan göra för att "stiffa" upp bilen utan att byta däck?
funderade på att slänga i 2.9-3.0 i däcken för att få dem lite hårdare, hjälper det tro?

har även varit o kollat spindelleder osv men inget verkra glappa där.

tips?

Postat: 5 april 2009, 18:38
av Johan Östensson
Ändrade du även märke och modell? CTR:en brukar ju sägas vara rätt kinkig på däcksvalet. Tycker inte skillnaden i profil borde påverkar så enormt mycket.

Postat: 5 april 2009, 19:01
av rallarn
skulle haft 15/40 17 som sagt men fick 215/45 17, då bridgestone pots r050a?
helt enkelt efterföljarn till org däcken....

hur mycket påverkar ringtryck? ska jag trycka i bra mkt mer?


ska även tilläggas att jag gjort en hjulinställning nyligen men problemet fanns både innan och efter.

Postat: 5 april 2009, 19:48
av Jay-c
kan de va så att dessa nyare däcken har mjukare kanter, samt kanske lite halare gummiblandning, vilka däck körde du innan respektive nu?

Postat: 5 april 2009, 20:28
av rallarn
Jay%c skrev:kan de va så att dessa nyare däcken har mjukare kanter, samt kanske lite halare gummiblandning, vilka däck körde du innan respektive nu?

körde standardäcken, dvs bridgestone potensa re040 har jag för mig dom hette som sitter på standard, och nu kör jag efterföljaren potensa re050a?



skulle 2.8 -2.9 bar i däcken gör någon större skillnad?


innan byte av däcken var bilen riktigt direktstyrd och reagerade snabbt men ändå färdriktningsstabil, idag är den en aning mer svampig och riktigt orolig när det spårar.

Postat: 5 april 2009, 20:57
av christer_carlsson
En ctr är känslig för däck med mjuka stommar, men RE050 ska vara helt ok. Ska tilläggas att RE040 är hårda som puckar när de är gamla.

Det enda jag kan se är att du gått till bredare däck som kan göra att det spårar mer? Jättesvårt att ge tips...är den allmänt orolig alltså och den var bra innan byte av däcken? Har du vibrationer någonstans, eller klonkar det när du kör över gupp osv?

215/45/17 ska inte vara några problem med RE050.
Hjulinställning och glapp är väl tipsen, både fram och bak...och de har du ju redan kollat :-) Var det en fyrhjulsinställning förresten?

Edit: Kolla även riktningen på däcken, speciellt om du har den assymetriska varianten

Postat: 5 april 2009, 21:44
av David Lundin
Jag har bara kört 215/45 på min vad gäller gatdäck och har inte upplevt något av det du säger, detta med två helt olika uppsättningar däck av olika märke (inget av dem Bridgestone, så inte originaldäcken heller).

Har även kört en CTR med original RE040 däck som en polare har och det är absolut inga sådana skillnader mellan våra bilar pga olika däck (nu har min bil iofs lite andra grejor gjorda men så stora skillnader hade märkts ändå).

Postat: 5 april 2009, 22:24
av rallarn
christer_carlsson skrev:En ctr är känslig för däck med mjuka stommar, men RE050 ska vara helt ok. Ska tilläggas att RE040 är hårda som puckar när de är gamla.

Det enda jag kan se är att du gått till bredare däck som kan göra att det spårar mer? Jättesvårt att ge tips...är den allmänt orolig alltså och den var bra innan byte av däcken? Har du vibrationer någonstans, eller klonkar det när du kör över gupp osv?

215/45/17 ska inte vara några problem med RE050.
Hjulinställning och glapp är väl tipsen, både fram och bak...och de har du ju redan kollat :-) Var det en fyrhjulsinställning förresten?

Edit: Kolla även riktningen på däcken, speciellt om du har den assymetriska varianten


absolut största skillnaden nu mot då är helt klart svampigheten...
Inga vibrationer någonstans, varken vid hård inbromsning eller vid höga hastigheter.

Det jag märker är iof att den går mycket stadigare i höga hastigheter, 120 och uppåt, och känns lite slö o glapp i styrningen upp till 100...

gjorde fyrhjulsinställning i höstas.

ang. klonkaden i gupp osv så händer det vissa dagar om jag tex backar ner för min lilla trottoarkant här hemma att den kan klonka när den fjädrar ner.
så har den låtit sen jag plockade ut den ny, hondaverkstaden plockade ner framvagnen ordentligt och kollade men hittade absolut inga fel.

en aning förbryllande :P

Postat: 5 april 2009, 22:38
av Yobaman
Hoppas jag kan låna tråden en snabbis?

Vad är skillnad mellan assymetriska och symmetriska modellen?
Angående riktning på däcken, det finns ingen markering för rotationsriktning på mina RE050A och de ska på nu i veckan. Kommer inte ihåg hur de ska sitta så kan någon vänlig kanske reda ut vilket håll de ska snurra åt?

Stor bild: <a href="http://www.tirerack.com/tires/BigPic.js ... enza+RE050" target="_blank">http://www.tirerack.com/tires/BigPic.js ... a+RE050</a>

Postat: 6 april 2009, 00:05
av christer_carlsson
I bilden kan du se en "halv" pil som visar riktning. Syns ca 1dm till vänster om ventilen. Tror till och med att det står "rotation" framför ;-)

Assymetriska däcket har ett annat mönster på insidan jämfört med yttern. Borde synas på någon bild om du googlar.

Postat: 6 april 2009, 07:51
av Nollåttan
När jag köpte min ctr så hadde den 225/45/17 den va inte direkt svampig men jag bytte till 215/40/17 och vist var det skillnader bilen känns och är stummare. Du har kört med slitna 205/45 säkert ett tag så hoppa över till 215/45 (om du är känslig) kan upplevas konstig. Jag skulle ha ca: 2,7 i tryck mera så får du onormal slitage.

Postat: 6 april 2009, 09:06
av Steffo
215/45 17 funkar klockrent på CTR. Potenza 050 funkar också klockrent eftersom de har hårda stommar. Men att gå från utslitna 205/40 17 till nya 215/45 17 blir ju en viss höjdskillnad som man absolut märker av. Dock så blir inte väghållningen dålig. Om du skulle klocka dig själv runt en bana så skulle det gå fortare med dina nya däck än dina gamla utslitna Potenza 040. Greppet är så mycket bättre i 050.

Jag kör med däck med mjukare stommar nu. Det är sjukt behagligt eftersom ljudnivån i kupén är tystare och man inte känner varenda gruskorn på vägen. Men kurvtagningsförmågan blir ju lidande.

Postat: 6 april 2009, 09:08
av StockholmsJOCKE
Vet inte vad som kan vara fel för dig rallarn, men jag körde hela förra året på 215/45/17 Bridgestone Potenza 050a på orginalfälg och har inte haft några som helst problem.

Jag kan inte mer än gratulera dig till ett bra köp enl mig !

Men jag känner igen lite av det du beskriver dock inte svampigheten, men att man får vara med lite hör till för den kan ju dra iväg och spåra rätt så kraftigt.

Om det beror på bilen eller Stockholms dåliga vägar låter jag vara osagt.

/Jocke

Postat: 6 april 2009, 09:47
av Yobaman
christer_carlsson skrev:I bilden kan du se en "halv" pil som visar riktning. Syns ca 1dm till vänster om ventilen. Tror till och med att det står "rotation" framför ;-)

Assymetriska däcket har ett annat mönster på insidan jämfört med yttern. Borde synas på någon bild om du googlar.

Jag kom ihåg att när jag hade tagit av dem och upptäckte mitt misstag att inte märka dem så kollade jag febrilt efter någon markering. Får kolla igen helt enkelt, hoppas det finns där ;)

Postat: 7 april 2009, 19:57
av Yobaman
Jag hittar ingen rotationsmarkering på mina däck. Där det är rotationspil på bilden i länken står det på min "outside".

Kanske bilder kan hjälpa? Dessa är kanske assymetriska? Vilket håll tror ni denna ska snurra åt? Mot eller från kameran? Högra sidan är utsidan.

[attachment=34205:DäckNära.JPG]
[attachment=34206:Däckuppifrån.JPG]



EDIT: Har hittat en annan kille med samma problem. Verkar som att de kan rulla åt båda hållen så länge outside är utåt och vice versa eftersom de är assymetriska.

Däck FAQ:

"My asymmetrical tires were mounted incorrectly. What should I do?
Asymmetrical tires are designed to improve handling and reduce noise. These tires can rotate in either direction with the correct side facing out as indicated on the sidewall. If installed with the wrong side facing out, the tire will not provide optimum performance. However, no damage or premature wear to the tire will result. Simply have it dismounted and reinstalled correctly."

Postat: 8 april 2009, 13:09
av Bonny
Yobaman: Jag monterade igår nya fälgar och RE050a däck. Noterade också att det inte finns någon rotationsmarkering angiven på däcken. Jag valde helt enkelt den rotationsriktning jag ansåg vara naturlig (dvs. för att pressa undan regn). Av dina bilder att döma tror jag att jag slutligen valde att montera däcken så att de roterar från kameran.

Postat: 8 april 2009, 19:39
av Yobaman
Okej, men... På bilden är fälgen åt höger och mönstret är som det är, alla däck är likadana. Monterar du det på höger sida av bilen så blir mönstret i riktning bort från kameran, monterar du det på vänster sida så blir mönstret tvärtom. Det går alltså inte att få alla däck att sitta likadant med mönstret eftersom de har en "outside" "inside" markering så det är bara att sätta dit dem och glömma det med att följa mönstret.

Nu sitter mina på iallfall :) Blir en ny profilbild snart med finfälgarna.

Postat: 8 april 2009, 22:38
av Bonny
Ja, visst ät det så. Monterade först fälgarna på högersidan (sett bakifrån) och tyckte att däckmönstret fick en naturlig passning. På vänstersidan så satte jag bara dit resterande två fälgar utan närmare eftertanke (tänkte att det är omöjligt att göra fel när bara två fälgar återstår) ;) Men visst, vid närmare eftertanke spelar det ingen roll hur fälgarna monteras, däckmönstret får samma riktning oavsett fälgmontering.

Till mitt försvar kan tilläggas att mitt fälgbyte skedde igår natt under ett ganska stressat skede till följd av punktering (ibland är det tursamt att ha en extra uppsättning fälgar med däck liggandes).

Postat: 8 april 2009, 23:36
av Yobaman
Oj då, låter jobbigt.

Ja det blir ju "åt ena hållet" med mönstret på ena sidan och på den andra sidan blir det åt andra hållet med mönstret.

Märkte lite vibration när jag kom upp i ca 170 km/h, kan det vara för att däcken inte sitter som de gjorde innan? Satte nämligen den mest slitna (förmodligen föredetta höger fram) i bak och satte de finaste fram. Dock är 3 av däcken i så gott som nyskick.