CRX DOHC öka bränsletryck?

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Marven
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 juni 2006, 21:05
Bil: EH9
Namn: Sinan Mustafa
Ort: Åstorp

21 april 2009, 20:47

Har nu kommit fram till att min bil får för lite soppa och vill höja bränsletrycket en aning, vet att man får använda en extern bränsletrycksregulator till de men undrar nu var man ska koppa regulatorn? ska man koppla den till slangen som kommer från bränslefiltret till motorn ? sen undrar jag även vilken som är den originala regulatorn? är det den runda grejen som är i skruvad i ena änden av spridarbryggan eller den som där går en vakuumslang in i. finns bara dessa två komponenter på spridarbryggan. isåfall så måste man väl eliminera originalet, så den ena inte stryper den andra?
Kör:

Honda Civic EH9 K20Z4
Volvo V70 2.4D Business Momentum D5244T14 -2010
Mercedes 300 CE M104 Turbo
Tobbera
Användare
Användare
Inlägg: 253
Blev medlem: 25 mars 2005, 13:11
Ort: Helsingborg

21 april 2009, 20:52

Orginalet sitter på spridarbryggan. Koppla den nya i serie med den gammlas retur till tanken. Sätt också ett T-kors på vakkumslangen som går till den gammla regulatorn och koppla in den nya där.
Honda XL350 -84
Mercedes SLK 200 -06
Toyota MR2 2.0i -93
Marven
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 juni 2006, 21:05
Bil: EH9
Namn: Sinan Mustafa
Ort: Åstorp

22 april 2009, 14:35

Tobbera skrev:Orginalet sitter på spridarbryggan. Koppla den nya i serie med den gammlas retur till tanken. Sätt också ett T-kors på vakkumslangen som går till den gammla regulatorn och koppla in den nya där.
tack för svaret då vet jag! behöver jag göra något med spridarna när jag höjer bränsletrycket?
Kör:

Honda Civic EH9 K20Z4
Volvo V70 2.4D Business Momentum D5244T14 -2010
Mercedes 300 CE M104 Turbo
Användarvisningsbild
benci
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 1231
Blev medlem: 28 juli 2004, 22:12
Ort: Stockholm

22 april 2009, 15:18

Marven skrev:den gammla regulatorn och koppla in den nya där.
Det vore bättre att kolla upp varför den får för lite soppa!!
Innan du börjar laborera med en extra BTR.

Är det soppafiltret som kanske är igensatt? I så fall byt det först!

Är det bränslepumpen som krånglar så blir det bara värre av att höjja trycket. Byt det i andra hand!

Har du igensatt bränsleledning någonstans? Blås rent eller byt!
Mvh Benci_Hovanyi
Marven
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 juni 2006, 21:05
Bil: EH9
Namn: Sinan Mustafa
Ort: Åstorp

22 april 2009, 16:04

benci skrev:<!--quoteo(post=542519:date=22 Apr 2009, 14:35:37:name=Marven)--><div class='quotetop'>QUOTE(Marven 4 22 Apr 2009, 14:35:37) <a href="index.php?act=findpost&pid=542519"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->den gammla regulatorn och koppla in den nya där.
Det vore bättre att kolla upp varför den får för lite soppa!!
Innan du börjar laborera med en extra BTR.

Är det soppafiltret som kanske är igensatt? I så fall byt det först!

Är det bränslepumpen som krånglar så blir det bara värre av att höjja trycket. Byt det i andra hand!

Har du igensatt bränsleledning någonstans? Blås rent eller byt!
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

nej det är inget sådant fel. jag har matchportat insuget med toppen, hondata, 3" insugsrör, extraktor, sportsystem.. får för höga lambda värden(1.20 med helt ny lambda) och att bilen tvekar o inte vill accelerera ibland o känns allmänt orkeslös. det var inga problem innan jag trimmade.
där sitter nytt bränslefilter
nya tändkablar
rotor
lock
testat med annan fördelare också
testat 99 oktan
prövat o slå i k-sprit ifall där va kondens i tanken.
börjar få ont om ideér nu.
folk jag har frågat säger att för hög lambda betyder att den får för lite soppa. tänkte prova o se om det blir nån skillnad, för det är rätt så jobbigt o ligga o köra i stan när bilen inte vill hela tiden. om inte bilen går bättre efter att ha höjt soppa trycket så kopplar jag in en bekants bredbandslamba o kollar värdena i dator.
Senast redigerad av 1 Marven, redigerad totalt 22 gånger.
Kör:

Honda Civic EH9 K20Z4
Volvo V70 2.4D Business Momentum D5244T14 -2010
Mercedes 300 CE M104 Turbo
Tahiti
Användare
Användare
Inlägg: 219
Blev medlem: 14 augusti 2008, 17:41

23 april 2009, 08:55

Förmodligen kommer bilen gå bättre om du höjer soppatrycket en aning, men egentligen är det inte den bästa lösningen kanske. Jag undrar om dina avgasvärden klarar en bonna-trims soppatryckshöjning? Är det inte läge att löda och mappa bilen med allt som är gjort?

Någon som kan hjälpa Marven med mappning som finns i Skåne?
Några Hondatastyle insugspackningar kvar. B18, K20, D16. Volvo B23. Nissan SR20DET
Tobbera
Användare
Användare
Inlägg: 253
Blev medlem: 25 mars 2005, 13:11
Ort: Helsingborg

23 april 2009, 14:46

Lambdasonden frisk och motorlampan inte tänds vid dellast så skall den klara SBP lambdamätningar. Om det var det du tänkte på Tahiti.
Honda XL350 -84
Mercedes SLK 200 -06
Toyota MR2 2.0i -93
Tahiti
Användare
Användare
Inlägg: 219
Blev medlem: 14 augusti 2008, 17:41

23 april 2009, 15:31

Bilprovningen har ju blivit lite grinigare vg mätvärden. Hur är det med co2 på 2500rpm om man fiddlar med bränsletryck? Det kanske inte är något problem?

Fast nu läser jag igen, Marven jag har för mig att du portade och planade toppen? Om du inte portat och planat bör du inte behöva mer soppa och kanske inte heller mappa. Men att mäta bränsletrycket är ju alltid en god idé så det inte ligger för lågt?
Några Hondatastyle insugspackningar kvar. B18, K20, D16. Volvo B23. Nissan SR20DET
Welen
Proffs
Proffs
Inlägg: 2779
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:15
Bil: Civic double nature
Namn: Fredrik Welen
Ort: Borlänge

23 april 2009, 17:48

Med de moddarna du listat borde det inte bero på för lite soppa om bilen hackar och går dåligt..

Du skriver att du har hondata?? Prova med en orginal databox.. Hondata används för att programera om databoxen för att ge mer soppa så vill du ha ut det sista ur din bil med hondatat så mappa den på rullande landsväg.

Att höjja soppatrycket är ingen lösning i det här fallet men jag har en ombyggnads sats för att göra orginal regulatorn justerbar i lager..
Kolla vad jag har kvar till salu: HÄR Skicka ett PM för pris!
070 41 55 55 3
Marven
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 juni 2006, 21:05
Bil: EH9
Namn: Sinan Mustafa
Ort: Åstorp

23 april 2009, 20:12

Tahiti skrev:Bilprovningen har ju blivit lite grinigare vg mätvärden. Hur är det med co2 på 2500rpm om man fiddlar med bränsletryck? Det kanske inte är något problem?

Fast nu läser jag igen, Marven jag har för mig att du portade och planade toppen? Om du inte portat och planat bör du inte behöva mer soppa och kanske inte heller mappa. Men att mäta bränsletrycket är ju alltid en god idé så det inte ligger för lågt?
Bilen går som sagt bara dåligt mellan 1500-3000 varv. tomgången känns trött ibland den bluddrar o varvmätaren går under 750, sen håller den på så i 5-10s sen varvar den upp till 1100varv själv, o sjunker till normal igen. när man kommer över 3500-4000 varv så går den skitbra ändå upp till varvstoppet utan problem i 2an och 3an.
Jag riktplanade bara toppen 0.15mm för att jag plockade av den. Portning jag har gjort e bara så toppen och insuget kommer längs med packningen.
Kör:

Honda Civic EH9 K20Z4
Volvo V70 2.4D Business Momentum D5244T14 -2010
Mercedes 300 CE M104 Turbo
Marven
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 juni 2006, 21:05
Bil: EH9
Namn: Sinan Mustafa
Ort: Åstorp

23 april 2009, 20:18

Welen XLR8 Performance skrev:Med de moddarna du listat borde det inte bero på för lite soppa om bilen hackar och går dåligt..

Du skriver att du har hondata?? Prova med en orginal databox.. Hondata används för att programera om databoxen för att ge mer soppa så vill du ha ut det sista ur din bil med hondatat så mappa den på rullande landsväg.

Att höjja soppatrycket är ingen lösning i det här fallet men jag har en ombyggnads sats för att göra orginal regulatorn justerbar i lager..
Hmm ok. Jag trodde hondata var packningen man hade mellan insuget o toppen, värmeisolerande eller vad det heter, missuppfattat de sorry. Har inte gjort något med boxen. Så där sitter original box i. Då är det något annat som strular.
Det kan inte ha med Tomgångsregulatorn som sitter bakom insuget o göra? Det konstiga med det hela e att jag inte får nån som helst felkod eller att motorlampan tänds, den e bara allmänt seg o trött ibland. Blir värre vid kökörning.
Kör:

Honda Civic EH9 K20Z4
Volvo V70 2.4D Business Momentum D5244T14 -2010
Mercedes 300 CE M104 Turbo
Marven
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 juni 2006, 21:05
Bil: EH9
Namn: Sinan Mustafa
Ort: Åstorp

23 april 2009, 20:20

Marven skrev:<!--quoteo(post=542792:date=23 Apr 2009, 17:48:40:name=Welen XLR8 Performance)--><div class='quotetop'>QUOTE(Welen XLR8 Performance 4 23 Apr 2009, 17:48:40) <a href="index.php?act=findpost&pid=542792"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Med de moddarna du listat borde det inte bero på för lite soppa om bilen hackar och går dåligt..

Du skriver att du har hondata?? Prova med en orginal databox.. Hondata används för att programera om databoxen för att ge mer soppa så vill du ha ut det sista ur din bil med hondatat så mappa den på rullande landsväg.

Att höjja soppatrycket är ingen lösning i det här fallet men jag har en ombyggnads sats för att göra orginal regulatorn justerbar i lager..
Hmm ok. Jag trodde hondata var packningen man hade mellan insuget o toppen, värmeisolerande eller vad det heter, missuppfattat de sorry. Har inte gjort något med boxen. Så där sitter original box i. Då är det något annat som strular.
Det kan inte ha med Tomgångsregulatorn som sitter bakom insuget o göra? Det konstiga med det hela e att jag inte får nån som helst felkod eller att motorlampan tänds, den e bara allmänt seg o trött ibland. Blir värre vid kökörning.
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
/edit glömde att jag även har kopplat bort varmvatten från spjällhuset så den går direkt till regulatorn bakom insuget.
Senast redigerad av 1 Marven, redigerad totalt 23 gånger.
Kör:

Honda Civic EH9 K20Z4
Volvo V70 2.4D Business Momentum D5244T14 -2010
Mercedes 300 CE M104 Turbo
Användarvisningsbild
David Lundin
Master
Master
Inlägg: 1676
Blev medlem: 21 juli 2008, 21:24
Namn: David Lundin
Ort: Värnamo

27 april 2009, 20:03

Marven skrev:Hmm ok. Jag trodde hondata var packningen man hade mellan insuget o toppen, värmeisolerande eller vad det heter, missuppfattat de sorry.
Hondata har insugspackningar, men det de pysslar med primärt är diverse styrsystem för Hondas olika motorer och ECUer, det var det senare Welen (och jag när jag läste) förutsatte att du menade.
Senast redigerad av 1 David Lundin, redigerad totalt 27 gånger.
Användarvisningsbild
Hammerin
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 2398
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:09
Bil: Integra Type-r -98
Namn: Richard Hammerin
Ort: Stockholm
Been thanked: 2 times

28 april 2009, 01:17

Kolla att inte kallstarts ventilen ligger löst o skramlar.
*Regionsansvarig Stockholm*
Richard Hammerin
0708-711 779

Integra Type R -98

Rip
CRX Turbo 240hk
Kinnekulle 1.02,4
G-Ring 1.36,3
Mantorp 1.34,1
Gelleråsen 1.18,0
Skriv svar