Mildtrimma S2ooo

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
s2oooJens
Wannabe
Wannabe

5 juni 2009, 14:47

Hej!

Har tittat runt lite på forumen men inte riktigt hittat någon nybörjarguide till S2000-trimning. Jag har nyligen blivit ägare till en helt original S2000-00 :) men tycker den låter lite kvävd. Skulle inte ha något emot lite mer knuff heller men vill inte lägga ned massa pengar och vill heller inte försämra tillförlitligheten nämnvärt eller hamna i en sits där man måste börja riva motorn varje säsong.

Så min fråga är helt enkelt (?) var börjar man om man vill ha lite mer knuff till billigast möjliga peng? Är avgassystem och insug/luftfilter en bra början? Är det så att min uppfattning om att originalsystemet gör att bilen låter kvävd är fel - jag menar, det kanske är ett jätteoptimalt system som bara låter kvävt?

Vad köper man då - som inte väsnas allt för mycket (vill inte bli stoppad för ljudet)?
Vad kan det tänkas kosta om man vill ha bra kvalitet men inte kräver absolut top-of-the-line-racing?
Var köper man det?

Hälsningar
Jens
Användarvisningsbild
wahlsten
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Bil: FK2
Namn: Kalle Wahlsten

5 juni 2009, 14:59

Hej

Köp kattersättare, avgas och luftsnorkel. en bra början...

T1R och Spoon har grejer till ganska humana priser. Om man torkar sig i stjärten med tusenlappar kan man kolla på J's Racing och Mugen.

Hör med någon i klubben som tar in grejer från US för det finns inte mycket roligt att få tag på i Sverige.
kallewahlsten@hotmail.com
Tel: 070-6602343

Honda Civic Type R -15

Tidigare Bilar:

Mercedes-Benz C 63 AMG -09
Honda Accord Type S -08
Honda S2000 "Spoon" -01
Honda S2000 -00
s2oooJens
Wannabe
Wannabe

5 juni 2009, 15:05

wahlsten skrev:Köp kattersättare, avgas och luftsnorkel. en bra början...
Tack!

Fattar inte "snorkel" :hmm: , är det ett alternativt rör mellan insug och luftfilterburk eller menar du att ersätta det röret plus filterburken? Kan i så fall detta vara en bra idé? : <a href="http://www.blocket.se/stockholm/Aem_v2_ ... ?ca=12&w=3" target="_blank">http://www.blocket.se/stockholm/Aem_v2_ ... =12&w=3</a>

Om man inte tar sig råd med både katersättare och avgas, vilket ska man då köpa?
Kan man besiktiga med katersättaren på plats?
Finns det avgas som ger lite mer men som ändå går igenom besiktningen?

Hälsningar
Jens

Edit: förtydligande "både"
Senast redigerad av 1 s2oooJens, redigerad totalt 5 gånger.
Användarvisningsbild
Asse
Master
Master
Bil: Civic VTI EK4
Namn: Erik Lindgren
Been thanked: 1 time

5 juni 2009, 15:06

K&N filter till originalboxen måste ju vara det absolut första man gör på sin S2000.
Luftburken är ju såpass bra utformad original så det finns ingen anledning att byta.
"Isn't it nice when things just work?"

Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Användarvisningsbild
JDM-Junior
Kunnig
Kunnig
Bil: CW EP3
Namn: Aldin Kuric

5 juni 2009, 15:08

CAI (Cold Air Intake), Avgas och grenrör är en bra början, vill du inte lägga ner så mycket pengar nu så kan du köra på CAI o avgas. Du kan hitta det lite här och där, några exempel --> <a href="http://www.showoffimports.nl/home.php?setregion=jp" target="_blank">http://www.showoffimports.nl/home.php?setregion=jp</a> <a href="http://www.showoffimports.nl/home.php?setregion=jp" target="_blank">http://www.showoffimports.nl/home.php?setregion=jp</a>. Sen finns det ju begagnat också här på forumet.

EDIT: Var tydligen för slö :P
Senast redigerad av 1 JDM-Junior, redigerad totalt 5 gånger.
JDM - all day, every day
Användarvisningsbild
wahlsten
Gillar Honda!
Gillar Honda!

5 juni 2009, 15:13

snorkel tar luft från fronten in till org luftburk.

<a href="http://images.google.se/imgres?imgurl=h ... 8%26um%3D1" target="_blank">snorkel</a>

Du kan besikta med trim avgas men inte med kattersättare då det bara är ett rakt rör istället för katten...

Honda Civic Type R -15

Tidigare Bilar:

Honda Accord Type S -08
Honda S2000 "Spoon" -01
Honda S2000 -00
s2oooJens
Wannabe
Wannabe

5 juni 2009, 15:51

wahlsten skrev:snorkel tar luft från fronten in till org luftburk.
Du kan besikta med trim avgas men inte med kattersättare då det bara är ett rakt rör istället för katten...
Tack för hjälpen!

Vad tror du/ni om snorkel jämfört med AEM V2-CAIen (den i annonsen jag länkade till)? Det är ju inte billigare med snorkel som det ser ut.

Åsikter om vad som är bra avgas om man behåller katalysatorn?

Hälsningar
Jens
Användarvisningsbild
wahlsten
Gillar Honda!
Gillar Honda!

5 juni 2009, 15:59

Jag hade valt snorkel och bytt org luftfilter till K&N som Asse säger, det finns kopior på snorkeln också...

<a href="index.php?showtopic=50444" target="_blank">Snorkel</a>

<a href="https://www.aj-racing.com/shop/home.php" target="_blank">länk till avgas mm</a>

Honda Civic Type R -15

Tidigare Bilar:

Honda Accord Type S -08
Honda S2000 "Spoon" -01
Honda S2000 -00
Användarvisningsbild
Malkolm
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Has thanked: 19 times
Been thanked: 2 times

5 juni 2009, 21:54

Snorklen ger mera effekt än ett CAI på S2000, men åndra sidan så läter ett CAI goare (jag gillar insugsljud ;) ).

Om du vill ha ett single avgas i titan så funderar jag på att sälja mitt, ar även en katersättare, pm:a för info ifall du är sugen.

Tyvärr är det svårt/dyrt att få någon fart på s2000, jag ser 4vägar att gå:
*sugtrimma, dvs kammar och itbs, dyrt.
*Stroka den, tex 2.2L eller 2.4L. billigare ifall man är händig på att skruva. Man får en hel del vrid.
*Kompresor, köp inte Comptech/paxton bara, det laddar bara ordentligt vid toppvarv, men en Rotrex ifrån Kraftwerks funkar finfint!
*Turbo, roligare än så blir det inte! :)

Vad du än väljer att gå vidare med efter avgas och snorkel så rekommenderar jag ett AEM eller Hondatasprut för att kunna mappa den. Pris runt 10-15k.

Sen om du är hardcore så finns det rätt mycket som går att lätta på en s2000, det är ju det billigaste trimmet.
Malkolm Roth, Västerås #600, 070-770 49 66 www.JDMracing.se
Användarvisningsbild
luckan
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Namn: Daniel Lukjanovic

5 juni 2009, 22:02

Jag har en snorkel till salu i min säljes tråd, kolla gärna in den ;) Har även annat smått o gott som passar till s2k...

Mvh,
Jay-c
Användare
Användare
Bil: Civic EJ9 -96
Namn: Johannes Carlsson

6 juni 2009, 13:18

vill du ha mer ork och häftigare ljud tror ja en kompressor och ett nytt avgassystem är de bästa, behåll katten eller byt till en grövre så de blir enklast möjliga vid bes.
kör:
SL1000 Falco, KTM 525, 91 Corvette & en grön 96 Civic 1,4is Sedan

Allt är till salu, det är bara en fråga om rätt pris..

201m: 10.08 116.5 km/h CRX VT
Användarvisningsbild
wahlsten
Gillar Honda!
Gillar Honda!

6 juni 2009, 13:50

Han frågar om MILD trimma sin S2000 mitt herrskap... om han tycker det är för jobbigt att ta bort en kattersättare inför besiktning så är nog inte turbo eller kompressor ett alternativ...

Honda Civic Type R -15

Tidigare Bilar:

Honda Accord Type S -08
Honda S2000 "Spoon" -01
Honda S2000 -00
s2oooJens
Wannabe
Wannabe

12 juni 2009, 15:43

Tack för alla svar och tips!

Det låter som att jag ska skaffa ett bättre avgas och något på insugssidan.

Några frågor:
1) Hur funkar en snorkel. Jag fattar att den tar in kallare luft, vilket är bra. Samtidigt ser bilden av snorkeln ut som att det egentligen bara är ett krökt rör med en area ungefär lika stor som insugningshålet till originalluftburken. Ju längre rör man har desto mer bromsas väl luften? Är vinsten av kall luft större än förlusten av bromsat flöde? Nån som vill berätta lite?
2) Bör man kombinera snorkel med K&N luftfilter eller ska man välja det ena eller andra?
3) Gör K&N luftfilter luften lika ren som original? (Riskerar man skada motorn?)
4) Hur viktigt är det med katersättare? Kan man istället köpa en högflödeskatalysator? Var isåfall?
5) Originalkat och trimavgas, är det meningsfullt?
6) Snorkel + K&N + trimavgas typ det som är till salu här (invidia), nån som har en idé om vad det kan ge?
7) Vilket av ovanstående går igenom en besiktning?
8 ) Vad är nästa steg med sugtrim som går igenom besiktningen?
9) Allmänna tips och råd om val av produkter för luft och avgas? (märken och modeller ni har goda erfarenheter av)
10) Tål Hondans motor lite mer effekt? Jag är hellre säker på att grejerna håller än får mer knuff.

Hälsningar och tack
Jens
Senast redigerad av 1 s2oooJens, redigerad totalt 12 gånger.
Trizz
Wannabe
Wannabe

13 juni 2009, 18:22

6) Snorkel + K&N + trimavgas typ det som är till salu här (invidia), nån som har en idé om vad det kan ge?
7) Vilket av ovanstående går igenom en besiktning?

Kan bara svara för invida. Har sådant med orginalkat. Gick igenom besiktning utan ens ett påpekande, dock var detta med insatserna/dämparna i monterade.
Per-Christian Nilsson
Användarvisningsbild
David Lundin
Master
Master
Namn: David Lundin

14 juni 2009, 12:17

Kattersättare går inte igenom besiktning då du självklart inte klarar avgaskraven, du kan få problem även med racekat, men de verkar gå igenom rätt ofta utan problem bara de är rejält (med !!!) varmkörda.
Skriv svar