Sida 1 av 1

Postat: 8 juni 2009, 19:09
av Jim_H
Låg precis och slökollade lite på Best motoring, så brukar Spoon´s VD eller vem han är prata lite om hur man sköter sin bil på ett bra sätt osv. Ni känner säkert igen det.

Han började prata om när de körde racebilar, eller deras demobilar, monterade de mindre oljefilter än det stora som satt original, (bilen i fråga var en ITR DC2) för att annars kunde oljetrycket variera? Samt att de använde slangklämmor att sätta runt filtret? (För att avleda värme eller?)

Jag kör själv med s2000 filter på min Crx, av den anledningen att jag har trott att desto större filtret är, desto mer olja får man ju i, samt att det borde leda bort värme bättre. Jag vet att det är många andra som kör med s2000 filter, men varför kör just DU med det? :)

Finns det någon mer insatt i detta får ni gärna skriva, hade varit skoj att veta skillnaderna.

Mvh Jim

Postat: 8 juni 2009, 19:18
av David Lundin
Ichishima (Mr Spoon, av mig kallad "mysfarbrorn" :)) pratar om filtret från Honda Jazz tror jag det är i första VTEC Club.

Ja det kunde vara lite kul att höra folks teorier om det :)

EDIT: Nej fan, det är inte VTEC Club, vilket avsnitt är det i?

Postat: 8 juni 2009, 19:46
av Jim_H
Best motoring Type-R legend är det David. :) Dom visar ett filter från en Logo, men det är mycket möjligt det är samma som till Jazz.

Postat: 9 juni 2009, 10:26
av David Lundin
Ah, Type-R legend!

De har ju värsta frågestunden och diskuterar olja och byten i VTEC Club så jag fick för mig att det var där.

Honda Logo, jaja, 4-bokstavsförkortning iaf :P

Postat: 9 juni 2009, 14:38
av Joakim Olsson
Att föredra är original. Har aldrig förstått meningen med att köra S2000 eller annat.
Någon som har rasat sin motor pga originalfilter?

Postat: 9 juni 2009, 15:45
av oscii
De man kan undra över vaffö filtret plötsigt blir hälften så stort
Har ägt min Crx i 11 år ungefär tills nu.
använder 2000 filtret för de är ungefär lika stort som gamla filtret
innan de blev så där pyttelitet.
MvH

Postat: 9 juni 2009, 17:48
av Jim_H
Joakim Olsson skrev:Att föredra är original. Har aldrig förstått meningen med att köra S2000 eller annat.
Någon som har rasat sin motor pga originalfilter?
Håller med dig till viss del, men varför bytar dom till Logos filter på Spoon när de kör bana med dem(tävlingsbilar, demobilar) då? SKulle bara vilja veta varför.. Inte för att jag kommer sätta Logo filter på min, men man kanske skulle kört original istället, det lilla dvs till min bil. Men det är konstigt, som Oscii säger, att filtret krympte så helt plötsligt.

Postat: 9 juni 2009, 21:18
av Joakim Olsson
Vid extrem bankörning byter man en hel del. Tror oljefiltret är ett av de minsta problemen ;)

Postat: 11 juni 2009, 08:56
av Jay-c
kör dom det filtret för att det kanske är mycket billigare än ett större?

Postat: 14 juni 2009, 14:55
av Jim_H
Nej, enligt dom själva så är det för att oljetrycket inte ska variera.