Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
-
Evooo
- Wannabe

- Inlägg: 6
- Blev medlem: 23 maj 2009, 13:37
12 juni 2009, 20:00
Har nyss skaffat mig en crx vt av 90 års modell, så är ganska så ny i honda världen!

Den har rullat 12000mil så den är fräsch i motorn osv, problemet är att den varvar bara 7500rpm hur jag än gör! :blink2: Polarens civic vt varvar 8200rpm innan de tar stopp. Några tips på vad de kan bero på? Finns det någon elektronik som kan begränsa detta vid ev fel?
Har inga felkoder, och i övrigt går den som den ska.
Tacksam för tips och hjälp!
Mvh Oskar
Oskar Ax
-
Xchai
- Master

- Inlägg: 1633
- Blev medlem: 25 juli 2004, 10:02
- Bil: Crx vt 32psi
- Namn: Wanchai Kampha Gustafsson
- Ort: Borlänge/Vallentuna/Västerås
12 juni 2009, 20:51
Vet du om nån har pillat med din nuvarande ECU?
Annars tar du och låna din kompis ECU och plugga i sen provkör.Blir det samma sak då får man felsöka på andra ställen,Tyvärr kan jag ej hjälpa dej på vad det är för fel då jag har aldrig hört eller haft den problemet förr.Så detta är allfall ett tips.
Tack till
XLR8Performance
Jane @ Queen of tools
PPF
Tunnis aka Glad
Simon,mm
-
Jay-c
- Användare

- Inlägg: 263
- Blev medlem: 8 september 2004, 13:10
- Bil: Civic EJ9 -96
- Namn: Johannes Carlsson
- Ort: Göteborg
12 juni 2009, 21:25
kolla även så motorn är varm innan du varvar på, är den kall går inte vtec in...
kör:
SL1000 Falco, KTM 525, 91 Corvette & en grön 96 Civic 1,4is Sedan
Allt är till salu, det är bara en fråga om rätt pris..
201m: 10.08 116.5 km/h CRX VT
-
Junior
- Användare

- Inlägg: 268
- Blev medlem: 25 juli 2004, 02:34
- Ort: Borås
12 juni 2009, 22:18
Kolla så att din varvräknare inte kärvar.
NU: CTR Turbo
Bmw m3 3,2
Lancer Evo 2
Impreza sti 2003
Dc2 K20/k24
Crx Vt b18c Mfl..
Mvh Junior Shahin
-
YASH
- Påläst

- Inlägg: 623
- Blev medlem: 25 juli 2004, 13:01
- Ort: Borås
-
Kontakt:
12 juni 2009, 22:33
Kolla så du inte köpt dig en ED9 med VT front. :crash:
Only M Matters
-
Thomas
- Gillar Honda!

- Inlägg: 322
- Blev medlem: 26 juli 2004, 10:05
- Bil: Civic VT
- Namn: Thomas Pettersson
- Ort: Sollentuna
12 juni 2009, 23:24
Kör bakom din kompis vt och be honom köra till 8.000 varv på 3an och se om ni har samma hastighet. Kan klart skilja om ni har olika profiler på däck.
Är du säker på att du har en b16?

Civic VT championship white (såld)
Nu: HR-V
-
Fixxe
- Tackade nej till jobb på Spoon

- Inlägg: 5203
- Blev medlem: 27 juli 2004, 19:17
- Bil: Civic/Jazz/Subaru
- Namn: Fredrik Heijel
- Ort: Halmstad
- Has thanked: 13 times
- Been thanked: 11 times
13 juni 2009, 00:00
släng upp en bild på motorrummet så är det lätt att avgöra!
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB
Civic -00 #racekor
Jazz -13 #röktafittan
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
www.streetperformance.se
-
Thomas
- Gillar Honda!

- Inlägg: 322
- Blev medlem: 26 juli 2004, 10:05
- Bil: Civic VT
- Namn: Thomas Pettersson
- Ort: Sollentuna
13 juni 2009, 00:17
När börjar rödmarkeringen på varvräknaren?
Senast redigerad av 1
Thomas, redigerad totalt 13 gånger.
Civic VT championship white (såld)
Nu: HR-V
-
Evooo
- Wannabe

- Inlägg: 6
- Blev medlem: 23 maj 2009, 13:37
13 juni 2009, 10:15
Känns som jag blir lite idiotförklarad nu, jag är ny i honda världen men dock inte i bilvärlden! Det står B16A1 På blocket, i regbeviset står de 110kw osv osv......det är en vt, inget annat:) Min motor är identisk med polarens civic vt. Om de kan spela nån roll (vilket jag har svårt att förstå isf) Så har jag bytt till ett DC grenrör 4-1, insug Typhoon heter de, även annan fuelrail satt på, byggt 2" avgas hela vägen, mappning kommer men de borde inte spela nån roll med varvstoppet tycker jag? :/
Mvh Oskar
Oskar Ax
-
Mibbe
- Påläst

- Inlägg: 634
- Blev medlem: 25 juli 2004, 21:57
- Bil: Civic VT
- Namn: Henrik Mårdh
- Ort: Göteborg
13 juni 2009, 10:21
Kan ju vara så att det är mätaren som visar fel. Brukar visa lite fel (visserligen brukar det väl mest vara åt andra hållet) Låter det som den varvar lika mycket som polarens VT?
Eller är det så att den inte orkar varva mer? Typ som om något är igensatt som tex cat osv.
Henrik Mårdh #248
Göteborg
Civic VT-91 *renovering pågår*
Civic EK4 -00 *såld*
SAAB 9-5 2.3T kombi -01 *Familjepulkan**såld*
Civic 1.8 Sport -11 *Nya familjepulkan*
Tack till
SCRAM
-
Evooo
- Wannabe

- Inlägg: 6
- Blev medlem: 23 maj 2009, 13:37
13 juni 2009, 12:46
katten är helt ny så den borde det inte vara, tycker visserligen att civicen drar bättre speciellt efter 5500rpm, men den är inte slö eller orkeslös heller. Men ett nytt fenomen hände nyss när jag var ute en sväng, i ettans växel stannar den på 7500rpm, men i tvåan går den till 8000rpm och trean lika så, längre pallar jag inte för har inte den sista ljuddämparen ditsatt än så de för ett jävla liv i bilen! Tycker detta är väldigt konstigt!
Mvh oskar
Oskar Ax
-
Lars P
- Lärd

- Inlägg: 1249
- Blev medlem: 18 december 2007, 23:04
- Bil: EK4 K20
- Namn: Lars Palmgren
- Ort: Linköping
-
Kontakt:
13 juni 2009, 12:57
Låter ju som nått bromsar upp den, det är ju alltså inte ett varvstopp? slår tändningen av vid 7,5 på ettan? eller är de bara att den inte orkar mer?
076-1174430
Lars@allbilskroten.se
Tesla Model S -19 Vit
NSX -91 Vit Vit
Accord -93 Ombyggd till biltransport
CR-X 1,5 -84 Röd
Accord 1,6 -80 Blå
Civic tourer -15 Vit
-
Evooo
- Wannabe

- Inlägg: 6
- Blev medlem: 23 maj 2009, 13:37
13 juni 2009, 13:11
ja, det är tändningen som slår av, inte att den inte orkar mer. Kan ev ta en tur och filma när jag kör så kan ni få se hur de ser ut, lägger upp den på youtube så lägger en länk här.
Oskar Ax
-
and1
- Lärd

- Inlägg: 1098
- Blev medlem: 10 februari 2006, 22:43
- Bil: Civic VT
- Namn: Cuong Nguyen
- Ort: Ängelholm
13 juni 2009, 13:14
finns det tillräckligt med olja i motorn?
Honda ATS-06
Honda Civic -92
-
Evooo
- Wannabe

- Inlägg: 6
- Blev medlem: 23 maj 2009, 13:37
13 juni 2009, 13:21
ja enligt oljestickan så gör det de, det har inget med insuget att göra? Tänkte mest på om den skulle gå magert och spikar, finns de nån knacksensor som kan reglera varvstoppet?
Oskar Ax
-
NeMoo
- Kunnig

- Inlägg: 932
- Blev medlem: 29 november 2006, 19:05
- Bil: Civic ek3
- Namn: Robert Rodinsson
- Ort: Hobbyskåning
13 juni 2009, 13:52
Jag är inne på juniors teori. hinner den inte visa 8000 på ettan men den hinner på tvåan och trean så verkar det som att visaren kärvar.
Jag har själv vart med om gamla mätarhus som inte hinner med när man bytt motor tex
Nuvarande bilar:
Civic Ek3 -96 Oldskool...
Luder BB6 -98 händer inte så mycket..
Civic Ep2 -04 Går snålare men skramlar mer
Civic FK2 -10 wa wa wee wa wa
Gamla bilar;
Accord -00 *såld*
Civic Ek3.5 -96 Dumt att sälja
Civic ED7 -89 Boyakasha
-
Evooo
- Wannabe

- Inlägg: 6
- Blev medlem: 23 maj 2009, 13:37
13 juni 2009, 14:18
jag har aldrig testat med orginalmätaren, men har ju förutsatt att en ny varvräknare inte skulle kärva! Men att den inte skulle hinna med har jag svårt att tänka mig ändå, tycker faktiskt att den är seg efter 5500rpm och vid 6500rpm vaknar den igen och drar tills varvstopp. Så den borde hinna med tycker jag, vad jag vet ska ECUn vara orörd, men varför ändra till 7500rpm om nån nu skulle pillat i den?
Oskar Ax