Varvstopp på 7500rpm??

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Evooo
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 6
Blev medlem: 23 maj 2009, 13:37

12 juni 2009, 20:00

Har nyss skaffat mig en crx vt av 90 års modell, så är ganska så ny i honda världen! :D Den har rullat 12000mil så den är fräsch i motorn osv, problemet är att den varvar bara 7500rpm hur jag än gör! :blink2: Polarens civic vt varvar 8200rpm innan de tar stopp. Några tips på vad de kan bero på? Finns det någon elektronik som kan begränsa detta vid ev fel?

Har inga felkoder, och i övrigt går den som den ska.

Tacksam för tips och hjälp!

Mvh Oskar
Oskar Ax
Användarvisningsbild
Xchai
Master
Master
Inlägg: 1633
Blev medlem: 25 juli 2004, 10:02
Bil: Crx vt 32psi
Namn: Wanchai Kampha Gustafsson
Ort: Borlänge/Vallentuna/Västerås

12 juni 2009, 20:51

Vet du om nån har pillat med din nuvarande ECU?

Annars tar du och låna din kompis ECU och plugga i sen provkör.Blir det samma sak då får man felsöka på andra ställen,Tyvärr kan jag ej hjälpa dej på vad det är för fel då jag har aldrig hört eller haft den problemet förr.Så detta är allfall ett tips.
Tack till
XLR8Performance
Jane @ Queen of tools
PPF

Tunnis aka Glad
Simon,mm
Jay-c
Användare
Användare
Inlägg: 263
Blev medlem: 8 september 2004, 13:10
Bil: Civic EJ9 -96
Namn: Johannes Carlsson
Ort: Göteborg

12 juni 2009, 21:25

kolla även så motorn är varm innan du varvar på, är den kall går inte vtec in...
kör:
SL1000 Falco, KTM 525, 91 Corvette & en grön 96 Civic 1,4is Sedan

Allt är till salu, det är bara en fråga om rätt pris..

201m: 10.08 116.5 km/h CRX VT
Junior
Användare
Användare
Inlägg: 268
Blev medlem: 25 juli 2004, 02:34
Ort: Borås

12 juni 2009, 22:18

Kolla så att din varvräknare inte kärvar.
NU: CTR Turbo

Bmw m3 3,2
Lancer Evo 2
Impreza sti 2003
Dc2 K20/k24
Crx Vt b18c Mfl..


Mvh Junior Shahin
YASH
Påläst
Påläst
Inlägg: 623
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:01
Ort: Borås
Kontakt:

12 juni 2009, 22:33

Kolla så du inte köpt dig en ED9 med VT front. :crash:
Only M Matters
Användarvisningsbild
Thomas
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 322
Blev medlem: 26 juli 2004, 10:05
Bil: Civic VT
Namn: Thomas Pettersson
Ort: Sollentuna

12 juni 2009, 23:24

Kör bakom din kompis vt och be honom köra till 8.000 varv på 3an och se om ni har samma hastighet. Kan klart skilja om ni har olika profiler på däck.

Är du säker på att du har en b16? :P
Civic VT championship white (såld)
Nu: HR-V
Användarvisningsbild
Fixxe
Tackade nej till jobb på Spoon
Tackade nej till jobb på Spoon
Inlägg: 5138
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:17
Bil: Civic/Jazz/Subaru
Namn: Fredrik Heijel
Ort: Halmstad
Has thanked: 9 times
Been thanked: 7 times

13 juni 2009, 00:00

släng upp en bild på motorrummet så är det lätt att avgöra!
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 |

Civic -00 #racekor
Jazz -13 #röktafittan
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming

www.streetperformance.se
Användarvisningsbild
Thomas
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 322
Blev medlem: 26 juli 2004, 10:05
Bil: Civic VT
Namn: Thomas Pettersson
Ort: Sollentuna

13 juni 2009, 00:17

När börjar rödmarkeringen på varvräknaren?
Senast redigerad av 1 Thomas, redigerad totalt 13 gånger.
Civic VT championship white (såld)
Nu: HR-V
Evooo
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 6
Blev medlem: 23 maj 2009, 13:37

13 juni 2009, 10:15

Känns som jag blir lite idiotförklarad nu, jag är ny i honda världen men dock inte i bilvärlden! Det står B16A1 På blocket, i regbeviset står de 110kw osv osv......det är en vt, inget annat:) Min motor är identisk med polarens civic vt. Om de kan spela nån roll (vilket jag har svårt att förstå isf) Så har jag bytt till ett DC grenrör 4-1, insug Typhoon heter de, även annan fuelrail satt på, byggt 2" avgas hela vägen, mappning kommer men de borde inte spela nån roll med varvstoppet tycker jag? :/

Mvh Oskar
Oskar Ax
Mibbe
Påläst
Påläst
Inlägg: 634
Blev medlem: 25 juli 2004, 21:57
Bil: Civic VT
Namn: Henrik Mårdh
Ort: Göteborg

13 juni 2009, 10:21

Kan ju vara så att det är mätaren som visar fel. Brukar visa lite fel (visserligen brukar det väl mest vara åt andra hållet) Låter det som den varvar lika mycket som polarens VT?

Eller är det så att den inte orkar varva mer? Typ som om något är igensatt som tex cat osv.
Henrik Mårdh #248
Göteborg

Civic VT-91 *renovering pågår*
Civic EK4 -00 *såld*
SAAB 9-5 2.3T kombi -01 *Familjepulkan**såld*
Civic 1.8 Sport -11 *Nya familjepulkan*


Tack till

SCRAM
Evooo
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 6
Blev medlem: 23 maj 2009, 13:37

13 juni 2009, 12:46

katten är helt ny så den borde det inte vara, tycker visserligen att civicen drar bättre speciellt efter 5500rpm, men den är inte slö eller orkeslös heller. Men ett nytt fenomen hände nyss när jag var ute en sväng, i ettans växel stannar den på 7500rpm, men i tvåan går den till 8000rpm och trean lika så, längre pallar jag inte för har inte den sista ljuddämparen ditsatt än så de för ett jävla liv i bilen! Tycker detta är väldigt konstigt!

Mvh oskar
Oskar Ax
Lars P
Lärd
Lärd
Inlägg: 1248
Blev medlem: 18 december 2007, 23:04
Bil: EK4 K20
Namn: Lars Palmgren
Ort: Linköping
Kontakt:

13 juni 2009, 12:57

Låter ju som nått bromsar upp den, det är ju alltså inte ett varvstopp? slår tändningen av vid 7,5 på ettan? eller är de bara att den inte orkar mer?
076-1174430
Lars@allbilskroten.se

Tesla Model S -17
NSX -91 Vit
EK4 K20 Swap -99 Svart TILL SALU!
Accord -93 Biltransport
CR-X 1,5 -84
Accord 1,6 -80 Blå
Civic tourer -15 Vit
BMW M6 E64 Cab -07 TILL SALU!
Evooo
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 6
Blev medlem: 23 maj 2009, 13:37

13 juni 2009, 13:11

ja, det är tändningen som slår av, inte att den inte orkar mer. Kan ev ta en tur och filma när jag kör så kan ni få se hur de ser ut, lägger upp den på youtube så lägger en länk här.
Oskar Ax
and1
Lärd
Lärd
Inlägg: 1098
Blev medlem: 10 februari 2006, 22:43
Bil: Civic VT
Namn: Cuong Nguyen
Ort: Ängelholm

13 juni 2009, 13:14

finns det tillräckligt med olja i motorn?
Honda ATS-06
Honda Civic -92
Evooo
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 6
Blev medlem: 23 maj 2009, 13:37

13 juni 2009, 13:21

ja enligt oljestickan så gör det de, det har inget med insuget att göra? Tänkte mest på om den skulle gå magert och spikar, finns de nån knacksensor som kan reglera varvstoppet?
Oskar Ax
NeMoo
Kunnig
Kunnig
Inlägg: 932
Blev medlem: 29 november 2006, 19:05
Bil: Civic ek3
Namn: Robert Rodinsson
Ort: Hobbyskåning

13 juni 2009, 13:52

Jag är inne på juniors teori. hinner den inte visa 8000 på ettan men den hinner på tvåan och trean så verkar det som att visaren kärvar.

Jag har själv vart med om gamla mätarhus som inte hinner med när man bytt motor tex
Nuvarande bilar:
Civic Ek3 -96 Oldskool...
Luder BB6 -98 händer inte så mycket..
Civic Ep2 -04 Går snålare men skramlar mer
Civic FK2 -10 wa wa wee wa wa

Gamla bilar;
Accord -00 *såld*
Civic Ek3.5 -96 Dumt att sälja
Civic ED7 -89 Boyakasha
Evooo
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 6
Blev medlem: 23 maj 2009, 13:37

13 juni 2009, 14:18

jag har aldrig testat med orginalmätaren, men har ju förutsatt att en ny varvräknare inte skulle kärva! Men att den inte skulle hinna med har jag svårt att tänka mig ändå, tycker faktiskt att den är seg efter 5500rpm och vid 6500rpm vaknar den igen och drar tills varvstopp. Så den borde hinna med tycker jag, vad jag vet ska ECUn vara orörd, men varför ändra till 7500rpm om nån nu skulle pillat i den?
Oskar Ax
Skriv svar