Sida 1 av 1

Postat: 12 juni 2009, 20:00
av Evooo
Har nyss skaffat mig en crx vt av 90 års modell, så är ganska så ny i honda världen! :D Den har rullat 12000mil så den är fräsch i motorn osv, problemet är att den varvar bara 7500rpm hur jag än gör! :blink2: Polarens civic vt varvar 8200rpm innan de tar stopp. Några tips på vad de kan bero på? Finns det någon elektronik som kan begränsa detta vid ev fel?

Har inga felkoder, och i övrigt går den som den ska.

Tacksam för tips och hjälp!

Mvh Oskar

Postat: 12 juni 2009, 20:51
av Xchai
Vet du om nån har pillat med din nuvarande ECU?

Annars tar du och låna din kompis ECU och plugga i sen provkör.Blir det samma sak då får man felsöka på andra ställen,Tyvärr kan jag ej hjälpa dej på vad det är för fel då jag har aldrig hört eller haft den problemet förr.Så detta är allfall ett tips.

Postat: 12 juni 2009, 21:25
av Jay-c
kolla även så motorn är varm innan du varvar på, är den kall går inte vtec in...

Postat: 12 juni 2009, 22:18
av Junior
Kolla så att din varvräknare inte kärvar.

Postat: 12 juni 2009, 22:33
av YASH
Kolla så du inte köpt dig en ED9 med VT front. :crash:

Postat: 12 juni 2009, 23:24
av Thomas
Kör bakom din kompis vt och be honom köra till 8.000 varv på 3an och se om ni har samma hastighet. Kan klart skilja om ni har olika profiler på däck.

Är du säker på att du har en b16? :P

Postat: 13 juni 2009, 00:00
av Fixxe
släng upp en bild på motorrummet så är det lätt att avgöra!

Postat: 13 juni 2009, 00:17
av Thomas
När börjar rödmarkeringen på varvräknaren?

Postat: 13 juni 2009, 10:15
av Evooo
Känns som jag blir lite idiotförklarad nu, jag är ny i honda världen men dock inte i bilvärlden! Det står B16A1 På blocket, i regbeviset står de 110kw osv osv......det är en vt, inget annat:) Min motor är identisk med polarens civic vt. Om de kan spela nån roll (vilket jag har svårt att förstå isf) Så har jag bytt till ett DC grenrör 4-1, insug Typhoon heter de, även annan fuelrail satt på, byggt 2" avgas hela vägen, mappning kommer men de borde inte spela nån roll med varvstoppet tycker jag? :/

Mvh Oskar

Postat: 13 juni 2009, 10:21
av Mibbe
Kan ju vara så att det är mätaren som visar fel. Brukar visa lite fel (visserligen brukar det väl mest vara åt andra hållet) Låter det som den varvar lika mycket som polarens VT?

Eller är det så att den inte orkar varva mer? Typ som om något är igensatt som tex cat osv.

Postat: 13 juni 2009, 12:46
av Evooo
katten är helt ny så den borde det inte vara, tycker visserligen att civicen drar bättre speciellt efter 5500rpm, men den är inte slö eller orkeslös heller. Men ett nytt fenomen hände nyss när jag var ute en sväng, i ettans växel stannar den på 7500rpm, men i tvåan går den till 8000rpm och trean lika så, längre pallar jag inte för har inte den sista ljuddämparen ditsatt än så de för ett jävla liv i bilen! Tycker detta är väldigt konstigt!

Mvh oskar

Postat: 13 juni 2009, 12:57
av Lars P
Låter ju som nått bromsar upp den, det är ju alltså inte ett varvstopp? slår tändningen av vid 7,5 på ettan? eller är de bara att den inte orkar mer?

Postat: 13 juni 2009, 13:11
av Evooo
ja, det är tändningen som slår av, inte att den inte orkar mer. Kan ev ta en tur och filma när jag kör så kan ni få se hur de ser ut, lägger upp den på youtube så lägger en länk här.

Postat: 13 juni 2009, 13:14
av and1
finns det tillräckligt med olja i motorn?

Postat: 13 juni 2009, 13:21
av Evooo
ja enligt oljestickan så gör det de, det har inget med insuget att göra? Tänkte mest på om den skulle gå magert och spikar, finns de nån knacksensor som kan reglera varvstoppet?

Postat: 13 juni 2009, 13:52
av NeMoo
Jag är inne på juniors teori. hinner den inte visa 8000 på ettan men den hinner på tvåan och trean så verkar det som att visaren kärvar.

Jag har själv vart med om gamla mätarhus som inte hinner med när man bytt motor tex

Postat: 13 juni 2009, 14:18
av Evooo
jag har aldrig testat med orginalmätaren, men har ju förutsatt att en ny varvräknare inte skulle kärva! Men att den inte skulle hinna med har jag svårt att tänka mig ändå, tycker faktiskt att den är seg efter 5500rpm och vid 6500rpm vaknar den igen och drar tills varvstopp. Så den borde hinna med tycker jag, vad jag vet ska ECUn vara orörd, men varför ändra till 7500rpm om nån nu skulle pillat i den?