Sida 1 av 1

Postat: 14 november 2009, 13:37
av kallett
Tjena tänkte höra om det är någon här som vet något om att mappa en s2000 eller om det behövs? Har bytt grenrör, katten till testpipe samt 70mm catbacksystem och aem cai. Behöver jag en ny data styr enhet eller kan man mappa om orginalen? Finns det någon firma eller kunniga människor som gör detta ?
Mvh Kalle
Karl_nilsson@spray.se

Postat: 14 november 2009, 14:10
av Pirro
kallett skrev:Tjena tänkte höra om det är någon här som vet något om att mappa en s2000 eller om det behövs? Har bytt grenrör, katten till testpipe samt 70mm catbacksystem och aem cai. Behöver jag en ny data styr enhet eller kan man mappa om orginalen? Finns det någon firma eller kunniga människor som gör detta ?
Mvh Kalle
Karl_nilsson@spray.se
Tjena du kan köra precis så som den står, fungerar utmärkt... Vill du plocka några hk extra på topp så köper du en vafc2 me kabelhärva...

Postat: 14 november 2009, 18:19
av fodden
Vad ställer en VAFC till med om man får fråga?

Postat: 14 november 2009, 19:11
av Pirro
Welen XLR8 Performance skrev:JAg skulle inte rekomendera vafc Den ställer till mer än gör nytta... JAg tror inte det ska vara några speciellt stora problem med att köra med en org mapp på den setuppen men självklart finns det en del att hämta att få den mappad för en egen mapp på rullar. För att kunna göra det så är AEM the shit till s2000. Så fort jag har fått ordning på min rullande landsväg så är du välkommen för en tidsbokning..
För de första så är det INGA probem med å köra original ecu me bpu grejer...
För de andra så har vi bänkat foddens bil före och efter vafc vilket visade 8hk ökn på toppeffekt UTAN problem !!!...
För de tredje vem fan bryr sig om din jävla bänk, sluta marknadsföra dig i varenda jävla inlägg !

Killen fråga OM han behövde mappa, inte var och vem som kunde mappa till han...

Postat: 15 november 2009, 11:06
av Pirro
Welen XLR8 Performance skrev:Då får du väll läsa trådskaparens inlägg igen då... Han frågar ju efter en firma gut damn..

Samtidigt kan du läsa vafc:s manual och se att du ändrar mapsensorns signal till org ecu:n med den.. Med mappsensrons signal beräknar org ecu:n fram tändning och soppa ihop med varvtal spjälläge och temp mätare. Modifierar du då map sensor signalen till ecu:n så ändras tändingen samtidigt som soppan och det är av den aggresivare tändningen man vinner effekt.. Men man har ingen aning om hur nära spikningsgränsen man hamnar för man kan inte se hur effektkurvan beter sig då den inte tillåter separat ändring av tändningen.. Så ju mer man ändrar soppan i vafc:n så ju mer ändras tändningen också.. Så jag antar att ni haft tur då.. Det är anledning nummer ett till att många turbo konverteringar rasar som använder den till att öka på soppan med... som de tror.. Till sugmotor är det inte lika kännsligt men man har ingen aning om vad man har för marginaler til spikning elle vad du igentligen har för tändning..
Tråkigt att de inte funkat för dig då...

Postat: 15 november 2009, 15:10
av Pirro
Welen XLR8 Performance skrev:Reading owns you IGEN...



Jag har till skillnad från dig läst mig fram till hur apexi:n funkar och kommit fram till att den inte är så bra därför har jag aldrig monterat någon sådan och heller aldrig rasat något pga mappning.. Men jag har rivit bort ett par stycken vafc mojänger.. Apexis boost controler som ser ut ungefär likadant verkar riktigt bra.. I alla fall till va manualen säger och funktionerna.. jag har inte använt någon än dock.

Därför kan jag mena att jag förlitar mig mer på kunskap än på tur.. Vad skyller du på?
Mina erfarenheter är min bil och challes bil, det har funkat utmärkt...
Dina kunskaper kan du ta å stoppa upp i röven, ja skiter väl i dom...

Postat: 16 november 2009, 21:24
av iqbad
Ett liten kommentar/fråga bara:

Nu är jag inte på något sätt fullständigt insatt i styrsystemet till F20C i detalj, men eftersom Bosch redan i slutet på 80-talet hade adaptiv tändning med indata från knacksensor så antar jag att även japsarna har detta nu på 2000-talet. Om denna funktion inte tas bort vid eventuell mappning / mapsensorförvrängning borde faktiskt motorn själv justera ned tändningen redan då antydan till knackning förekommer. Således är spikningsrädslan kanske lite överdriven speciellt då värsta fallet brukar vara vid max. fyllnadsgrad vilket ligger så högt (oftast runt momentmax) i en F20C. Här börjar motorn nästan komma in i ett område då tändningsförloppet är så kort att spikningar inte uppträder.

Welen, du som mappat F20C, tycker du att den verkar spika lätt? Har du haft någon ytterligare knacksensor när du mappat?

Någon som vet hur algoritmen för knackregleringen fungerar?

Postat: 16 november 2009, 23:17
av M Scotte
Det enda som knacksensorn reglerar på en EDM S2000 är om det uppstår mer än en "misständing" som vara mer än 2 sek., då drar den tillbaka tändningen 3 "steg", men om bilen fortsätter spika kommer den inte kunna reglera ned mer än detta med knacksensorn, då drar den på mer soppa.

Boschs styrsystem med adaptiv tändning är inget jag ens vill ta i med tång, efter att man läst in sig på funktionen av detta. Ett mycket osäkert och gammalmodigt system som man kan montera på en mängd olika motorer utan att systemet är exakt konfigurerat till just optimal tändkurva, vilket detta sytem ej heller kan uppnå, utan blir en bra bit från optimalt, då en knacksensor endast kan ge ytterst lite info.

Postat: 17 november 2009, 06:51
av iqbad
M Scotte skrev:Det enda som knacksensorn reglerar på en EDM S2000 är om det uppstår mer än en "misständing" som vara mer än 2 sek., då drar den tillbaka tändningen 3 "steg", men om bilen fortsätter spika kommer den inte kunna reglera ned mer än detta med knacksensorn, då drar den på mer soppa.

Boschs styrsystem med adaptiv tändning är inget jag ens vill ta i med tång, efter att man läst in sig på funktionen av detta. Ett mycket osäkert och gammalmodigt system som man kan montera på en mängd olika motorer utan att systemet är exakt konfigurerat till just optimal tändkurva, vilket detta sytem ej heller kan uppnå, utan blir en bra bit från optimalt, då en knacksensor endast kan ge ytterst lite info.
Du menar att det ska ske flera spikningar inom en period på 2 sekunder för att tändningen skall backas? Backas den då ett "steg" (hur stort är ett steg?) eller flera? Har F20C bredbandslambda (?) så skulle den ju kunna justera något på detta också, även med vanlig smalbandlambda kan styrsystemet få en uppfattning av vilken bränslekvalitet som finns i tanken, dock blir ju justeringen på fullgas eller högre varv inte lika exakt.

Någon som har mer info om detta?

Man kan säga avd man vill om gamla Bosch system, men de är i alla fall jävligt robusta! Klarar stora hårdvaruändringar utan större problem. (men det är klart att det ligger i at kurvorna aldrig blir helt perfekta för respektive motor) Funktionen till t.ex Bosch LH2.4 backar tändningen 3 grader vid knack, om spikning fortfarande indikeras backas tändningen ytterligare 3 grader. Detta kan sedan integreras tillbaka efter en tid. Så vitt jag vet så påverkas inte bränslet annat än med input från lambdasonden.

Mvh Eric

Postat: 17 november 2009, 20:14
av hamedius
Welen, en vafc e inte så farlig som du tror ;)

d man vinner effekt på me en vafc på s2000 e just bränslejusteringen på höga varv. den bilen går helt enkelt för fett på höga varv.
förtändningen ökar när man justerar ner bränslet me vafc. men d e inte d som gör att man vinner effekt för även om man justerar ner bränslet/map-signalen me 30% så ökar tändingen me inte mer än 2 grader. nu kommer jag inte ihåg exakt hur mycket justering som behövdes men d var nog inte mer än -10% så d skulle betyda typ 1 grads höjning av tändningen och d gör inte att man ligger i nån farozon för spikningar.
och man kan inte plussa på me många procent bränsle på fullgas för då ser ecu'n ett övertryck och slänger upp en felkod.

Postat: 18 november 2009, 19:45
av hamedius
d e la klart man får mer effekt om motorn får dra in mer luft.
en s2000 går ner till höga 11'or i afr-värde på de högsta varven. får man upp d till närmare 13 så får man mer än 1-2 hästar;)

alla de 8whp lr va d var var nog inte bara afr-justeringens förtjänst. den 1 grads ökade förtändningen hjälpte säkert till.

tändningssiffrorna e inte hämtade ur luften. ta en titt på original mappen så ser du hur tändningen ändras i förhållande till vakummet.

visst e d bättre me en ems lr kpro men alla har inte råd me en 20 000 kronors mapp och då gör sej en vafc rätt bra. och d lilla man justerar på en vafc i s2000 gör inte att man ligger farligt nära nån spikningsgräns.

Postat: 18 november 2009, 21:39
av hamedius
japp. jag tror att afr-justeringen gav mer än tändningen i d här fallet.

hehe jag kan tänka mej att du aldrig hört liknande men ja. jag menar på allvar att man får in mer luft om man tar bort oanvändbart bränsle som tar onödig plats.
ja, d e en extremt liten volym men d e inga jätteökningar vi pratar om här heller.
jag håller me om att mer luft inte ger mer effekt utan mer bränsle men i d här fallet tar man bort bränsle som går åt spillo och därmed öppnar plats för luft som inte fick sugas in tidigare.
jag vet inte om man kan räkna på nåt enkelt sätt på detta men att gå från 12:1 i afr till 13:1 borde betyda rätt många procent mer luft.

tändningen på en s2000 vid tex 8k rpm går från 40,5 på stängt spjäll till 30 grader på wot och den kurvan e inte linjär me map-signalen. vid 50% map och bränsle ligger förtändningen på 33,5 grader.

jag menar inte att vemsomhelst ska ta o pilla på en vafc för då kan den verkligen ställa till d men i d här fallet, utförd på rullar av en som förstår sej på d han gör får man rätt mycket effekt för små pengar utan att d ska va farligt på nåt sätt.

Postat: 18 november 2009, 22:10
av Bongo
Aem sprutet i min verkar krångla. besvärlig att starta ibland men med original box startar han på en gång.
Plus att mototemp mätaren inte funkar.

Jag skulle valt hondata om jag fick välja om.

Mvh/Danne

Postat: 18 november 2009, 23:18
av hamedius
hahaha jag sa ju att d säkert inte e så enkelt som en trettondel mer luft.

så du menar att de 8whp kom från 1 grads höjning av tändningen?

isåfall borde d finnas typ 20 hästar till o hämta me e85 och mer tändning, lr?

Postat: 19 november 2009, 01:11
av rpm
Lambda 1 t.ex. är väl 14.7 delar luft i vikt samt en del bränsle i vikt.

Postat: 19 november 2009, 16:56
av hamedius
d e ju d d inte e;)
enligt s2000 mappen så ändras tändningen me 1 grad först vid -25% map/bränsle från 6000 till 8200 varv.
vid 8500 ändras tändningen me 0,5 grad vid -15% och efter 8800 me 1 hel grad vid -15%.

men men, du får TRO va du vill och jag fortsätter TRO va jag vill eftersom ingen av oss har testat o ändra bara bräsnlet lr bara tändningen på en s2000 ifråga och sett vad d kan göra.

puss

Postat: 19 november 2009, 19:41
av Kristian
Lambda värde syftar till kg luft och kg bränsle så slipper vi konstiga spekulationer.

Postat: 19 november 2009, 19:48
av hamedius
säg gärna till om jag har missat nåt.

Postat: 20 november 2009, 19:10
av hamedius
jag har försökt ändra enheten så d ska stå i ms men tror inte d går.
anledningen till att d står så e att om man ändrar spridarstorleken så ska den kompensera för d och fortsätta spruta in lika mycket bränsle som innan.