Dessa #/&!%&#! lager.

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
wuffee
Användare
Användare

27 november 2009, 15:52

Ska beställa lager till den nyrenoverade/nybyggda underdelen nu och de är ju inte direkt som att köpa lager till en gammal volvo.. Hur fasen vet man vilka man ska använda? Finns ju fan alla möjliga färger att välja på..
Smått irriterande detta!
Tacksam för hjälp!

Mvh
Ulf Norss
Ulf Norss
M Scotte
Jag är en Honda :D
Namn: Martin Scotte
Been thanked: 7 times
Kontakt:

27 november 2009, 16:38

Inget att vara irriterad över, var tacksam att det inte bara finns en färg.
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Welen
Proffs
Proffs
Bil: Civic double nature
Namn: Fredrik Welen

27 november 2009, 17:22

Skaffa en wsm.. workschp manual.. Där står det hur du väljer lager.. Det är stämplar på blocket och på veven för varje lagerläge och i manualen finns tabeller för vilken färg det motsvarar.. Annars finns ACL satser som är one size fits all som brukar funka.. De är halva priset med.. VAd du än väljer är det viktigaste att du mäter upp spelet ordentligt och hur ovala alla lagerlägen är.
Kolla vad jag har kvar till salu: HÄR Skicka ett PM för pris!
070 41 55 55 3
wuffee
Användare
Användare

29 november 2009, 20:44

Ok. Då blir de att titta detta i veckan.
Hur gör man på vevlager sidan? Vi har ju bytt ut våra org. stakar till smidda varianter..

Mvh
Uffe
Ulf Norss
Användarvisningsbild
Malkolm
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Has thanked: 19 times
Been thanked: 2 times

29 november 2009, 20:45

Man gör så som det står i WSM även med dem.
Senast redigerad av 1 Malkolm, redigerad totalt 29 gånger.
Malkolm Roth, Västerås #600, 070-770 49 66 www.JDMracing.se
Walkire
Användare
Användare

1 december 2009, 19:07

Lånar tråden för snabb fråga ang acl lagren..något att rekommendera?tänkte beställa hem från staterna till min motor..har en d16z6 om någon undrar...
Alexis Ulloa
Honda Civic HB-93
Så SLÖ!!!
Peter_Karlsson
Användare
Användare
Bil: MB6
Namn: Peter Karlsson

1 december 2009, 20:10

Finns säkert lika många för som emot dem.
Själv har jag satt i ACL-lager i min botten och är övertygad om att de kommer hålla fint.

Men det finns flera stycken som säger tvärt emot. Det är upp till var och en det där.

Men jag ser ingen orsak till att inte köpa om du redan har tänkt det.
<a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=45586&st=0&p=463241&#entry463241" target="_blank"><!--coloro:#48D1CC--><span style="color:#48D1CC"><!--/coloro-->Civic Vei/Vti <!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Raceprojekt<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--colorc--></span><!--/colorc--> -95</a>
Användarvisningsbild
hamedius
Påläst
Påläst

2 december 2009, 05:20

acl funkar till lagom mycket varv och effekt. men sen e dom för tajta tycker jag iaf.
Hamed Piltan
CRX i-VTEC -88
Walkire
Användare
Användare

2 december 2009, 20:43

Har en d16z6 maskin,så extremt mkt varv blir det ej..men har dock släng i p29 kolvar,och funderar på zex 59300 kamaxel...tack för era svar!!!
Alexis Ulloa
Honda Civic HB-93
Så SLÖ!!!
Användarvisningsbild
rpm
Påläst
Påläst
Bil: DC2
Namn: Peter Alfredsson

3 december 2009, 11:00

Acl tajta ? Snarare tvärtom, låg i övre ändan på skalan. Typ 4, 5 hundringar. Försökte få fram vad Honda egna skilde från från min till max, gick inte att få fram uppgifter om detta. ACL gör fina grejer. Men som sagt du får mäta upp tapparna först, vad gäller ovalitet, konicitet och dia. Mina stakar var allt annat än runda i storändan, kolla det med.
Peter Alfredsson ,Gbg
M Scotte
Namn: Martin Scotte
Been thanked: 7 times
Kontakt:

3 december 2009, 12:18

Enda anledningen att köpa ACL är om man inte har råd att köpa org, är min åsikt.
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
Micke 16v
Kunnig
Kunnig
Bil: Honda Civic
Namn: Mikael Haraldsson

3 december 2009, 12:36

Du kan göra det enkelt för dig om du vill...kolla om du ser färgen på dom gamla lagrens kant. Du kan utgå från dom och sedan mäta upp det hela med grön remsa (plasti gage). Men hade jag vart du så lämna delarna till motorfirma för uppmätning så får du exakt.
0736316013
Användarvisningsbild
xzbatt
Påläst
Påläst

3 december 2009, 12:49

Grejen med ACL lagerna är ju att det är en tjocklek och honda använder sej ju av 5 olika klassade lager eller vad det nu är. Jag kommer inte ihåg riktigt men ACL ska väl motsvara Hondas gröna lager vilka ligger precis i mitten. Tyvärr händer det ju ganska ofta att hondas vevar/ överfall skiljer väldigt mycket i storlek och därav måste man ta lagerspelen på riktigt stort allvar. Om honda valde att göra alla ramar på veven 56,000mm och alla vevslängar 48,000mm och sen gjorde dom alla stakar och överfall exakta så skulle man ju slippa allt med klassade lager men så är tyvärr inte fallet.
Kan en bil någonsin bli perfekt?
Welen
Proffs
Proffs

3 december 2009, 23:26

De som byter lager i sin motor gör väll sällan det för att ha orginal effekten.. Mer effekt lite lösare lagerspel och ju mer effekt ju hårdare lager krävs..
070 41 55 55 3
wuffee
Användare
Användare

5 december 2009, 09:13

Ne.. De blir ju högre efffekt och jag tänker de inte välja acl lager om de är "de funkar nog" stadiet ;).. En rallymotor som går på högvarv hela hela tiden måste ha rätt/bra lager, dyrt att bryta en tävling och eventuellt sabba en hel säsong för att man snåla några spänn på lager :)

Mvh
UFfe
Ulf Norss
Welen
Proffs
Proffs

5 december 2009, 10:37

ACL lager är 3 lagers precis som honda lagrena.. Jag säger inte att honda lagrena är fel.. De är de inte.. Men!

VAd är det som skiljer ett bra lager från ett dåligt? Det beror på vad lagret ska sitta i för typ av motor.. Så länge du inte kör mycket mer effekt och varvar över 9000 10000 så funkar säkert org lager hur bra som helst.. Efter det börjar det bli bra om man får tag i hårdare lager som pallar mer belastnig samt ökar lagerspelet lite. Hårdare lager tål mer belastning och ett större spel ger bättre kylning då oljeflödet ökar genom lagret. Mjuka lager ger med sig vid hög belastning/höga rpm men är å andra sidan mer förlåtande mot skräp i oljan. Orginal lagrena tillåter även att man kan få till exakt det lagerspelet man vill genom att välja rätt storlek på lagret. RPM är ordentligt mycket mer elakare mot lagrena än hög effekt också.. 900hp och 9000rpm är bra mycket bätre för lagrena än 11 000 rpm och 600hp.. Något i den stilen.. JAg gjorde en dator simulering på det för några år sedan.. RPM har i alal fall enorm betydelse men håll inte de siffrorna mot mig men i den stilen var det i alla fall.. KAnske till och med var värre faktiskt.... LAgrets area är bra att ha stor yta på för att få så stor oljefilm som möjligt. Ur effektsynpunkt så vill man ha liten yta för att minska friktionen men ur lagrens hållbarhets synpunkt så är större yta bättre.. Den effektiva lagerytan i lagrena kan man påverka genom att välja ett universallager med hål i till stakana.. Hondas org lager har inga hål. De hålen är för att skicka olja upp under kolvarna på vissa motorer som de lagrena passar i med. Honda har andra lösningar som sprutar olja under kolvarna. De hålen gör att oljefimen får mindre yta att bära mot.. Hålet i sig är skit litet men när de roterar med 9000rpm så blir hålet som en rand runt i lagret och tar bort kanske 20% av lagerytan. Vissa acl lager har de hålen och racelagrena finns bara med hål tyvärr..

Jag ska inte svära på att standard serien av acl är hårdare än oem inte race lagrena heller.. JAg mailade en massa med acl för några år sedan om det ochj jag fick en större uppsats som svar om alla andra betydelser för lagrens livslängd men inget svar om hur hårda lagren är.. ACL har en race serie med som borde vara hårdare.. Jag har inte provat de än men ska göra det i Xchais nya motor som kommer ligga runt 700hk vid 10 000 rpm.

Det vanligaste problemen med lager är att det inte är ordentligt inmätta.. Kör man bara med plastigauge så får du ett värde på spelet i en ledd.. Den som oftast är lösast med.. MAn har ingen aning om hur ovala lagrena är och om det beror på lagrena eller staken eller skit bakom lagrena mm.. Mäter man med en hålindikator kan du blueprinta alla spel.. Det är avgörande att ha alla spel när man felsöker också. Låter motorn illa rätt som det är kommer den som kan något som hjälper dig fråga det första han gör vad du har för lager spel och kolvspe etc..
Dessutom är det jäkligt lätt att göra fel med plastigauge.. Enda ggn jag använt de är på ram överfallen för att se om någon klämmer mer än någon annan.. På de viset kan man få en hint om ramlager lägena är exakt i rad eller om någon ligger lite offset mot de andra.. Eller om veven är sned..
JAg skulle deffinitift se till att få lagrena uppmätta oavsett vilka lager man än använder... Där ska du lägga pengarna i stället för att köpa dyrare oem lager i så fall.. Men kör du på oem så se till att få det uppmätt i alla fall..

Är bara motorn inmätt riktigt och att lagrena man använder är jämna och med fin yta så har fabrikatet på lagrena mindre betydelse.. För mjuka eller för hårda vill man inte ha heller..
Senast redigerad av 1 Welen, redigerad totalt 5 gånger.
070 41 55 55 3
Användarvisningsbild
Malkolm
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Has thanked: 19 times
Been thanked: 2 times

5 december 2009, 11:08

Det är oftast dyrare att få till rätt lagerspel med ACL än med Honda orginal. Nuförtiden monterar jag aldrig ihop en motor med något annat än orginallager.

ACL är till för motorfirmor som kan få till lagerspelet.
Annars är det vettigare att låta dem begagnade lagrerna med RÄTT lagerspel istta kvar istället för att byta ut dem mot nya lager med FEL lagerspel.
Malkolm Roth, Västerås #600, 070-770 49 66 www.JDMracing.se
Welen
Proffs
Proffs

5 december 2009, 11:15

Bara att man använder orginal lager är ingen garanti att spelen är rätt.. Man vet inte tills man har mätt.. Och jag anser att plastigauge är inte att mäta..
I de moterna jag byggt och blueprintat har acl aldrig gått fel. Då har det alltd varit eftermarknads stakar iofs.. Och de brukar ligga runt 5 hundradelar i spel.. Är det någon som är lite tajtare än de andra så kan man prova att byta plats på lite lager och se om de blir bättre.. Men mina motorer har heller inte rasat på löpande band heller..

Jag skule aldrig köpa en motor som någon pillat med lagrena på om jag inte kan få papper på vad lagerspelen är..
Senast redigerad av 1 Welen, redigerad totalt 5 gånger.
070 41 55 55 3
Aerodynamic
HPC Medlem
HPC Medlem
Bil: Civic
Namn: Per Axblom
Been thanked: 1 time

5 december 2009, 13:09

En grej som inte näms här men som jag evt fanns för några år sedan, jag vet inte hur det är nu dock.
Men ACL har några varianter som ger olika lagerspel.
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
Welen
Proffs
Proffs

5 december 2009, 20:51

De har en standard och en med större men den med större är för dragrace motorer som ligger strax under triondelen i spel.. Inget användbart i en motor under 700hk typ
070 41 55 55 3
Skriv svar