Sida 1 av 1

Postat: 22 februari 2010, 14:31
av Valpen11
Hallå, undrar lite om sänkningsfjädrar.
har 2 olika märken jag kollat på.
det jag undrar är hur låg bilen kommer bli, den första är från nipotrading.se och är av märket Megan racing. det står att det sänker ca 50 mm och 48mm bak. kommer det bli "jobbigt lågt"? kommer det ta i överdrivet mycket om jag kör med mina orginal 17 tumsfälgar?
den andra sänkningssatsen är från H&R och sänker ca 30mm runt om.
den från megan racing är ca 500 kr billigare.
Vad har ni för åsikter om det här?
tacksam för era tankar.

Mvh

Postat: 22 februari 2010, 21:20
av christer_carlsson
Det har varit uppe ett antal gånger, sök gärna på fjädrar här på forumet. Finns många bra tips.

En ctr mår inte bra av att sänkas för mycket rent prestandamässigt tack vare dess hjulupphängning.
50mm är på tok för mycket tycker jag, risken är stor att originaldämparna sabbas då de får jobba i ett område de inte är gjorda för. Och köp inga "race" fjädrar utan satsa på riktiga coilovers dämpare istället om du nu vill ner dit. Vill du köra på originaldämparna bör du titta på "street" varianterna som brukar vara progressiva och inte sänker lika mycket.

Jag kan rekommendera dig att undersöka spoons progressiva. Sänker 20-25mm. Perfekt höjd och fin balans, jag var mycket nöjd med dessa. Tein verkar också populärt. H&R är det inget fel på heller iofs.

Postat: 23 februari 2010, 18:58
av Jontis
Kan oxå rekommendera Spoon fjädrarna. Var grymt nöjd med dem. :)

Postat: 2 mars 2010, 16:31
av Yobaman
Jag har Tein S-tech. Sänker mycket men vet inte exakt hur mycket. Satt på när jag köpte bilen så inte jag som valt. Den blir låg och fin och väldigt stum. Tror nog att dämparna får lite stryk av detta men vad ska man göra.. Får väl byta den dagen dämparna ska bytas. Vad kostar Spoon fjädrarna?

Postat: 2 mars 2010, 16:39
av StockholmsJOCKE
Finns från 2.300 och uppåt beroende på var man handlar.....

/Jocke

Postat: 3 mars 2010, 11:07
av Yobaman
Nya dämpare + byte av dem kanske någon vet? Inget jag gör själv då jag inte har garage eller så.

Kan man lätt avgöra om dämparna börjar bli slut eller? Det är väl när de glappar i sidled och klonkar lite så kan det väl vara dämparna? Tror mina är rätt okej ändå då jag inte upplever något problem.

Postat: 4 mars 2010, 16:10
av StockholmsJOCKE
Tyvärr har jag ingen erfarenhet av att ha kört en CTR som har original dämpare som är slut.

Steffo har kört original dämpare hela tiden med sin CTR vad jag vet, och han börjar komma upp i respektabla milantal plus att kan kört bana och en massa Lunda körningar.

Vad jag vet har han inte bytt sina dämpare ännu, så skiten verkar hålla rätt så bra när det gäller dämparna.

Om du vill prova hur en låg milad CTR med org dämpare känns kan du få ta en sväng i min.

/Jocke

Postat: 5 mars 2010, 10:18
av Yobaman
Du har alltså inte sänkfjädrar eller coilisar?

Som sagt så upplever jag inget konstigt. Brukar kunna lyssna rätt bra på mina bilar och hon verkar nöjd och glad :)

Postat: 5 mars 2010, 13:57
av StockholmsJOCKE
Yobaman skrev:Du har alltså inte sänkfjädrar eller coilisar?
Som sagt så upplever jag inget konstigt. Brukar kunna lyssna rätt bra på mina bilar och hon verkar nöjd och glad :)
Har inte haft just den CTR jag har nu så länge plus att den var helt standard från början, så jag har kommit en bit men inte hela vägen ännu ;)

Så nu till i vår blir det tein coilisar, camberbultar och en hjulinställning.

/Jocke

Postat: 13 mars 2010, 03:06
av Yobaman
Camberbultar... Kan man köra det även fast jag bara har sänkfjädrar? Är det stor vinst på det? Billigt antar jag?

Postat: 14 mars 2010, 08:50
av Nollåttan
Jag har H&R och bilen har rullat 12.200 mil med org. dämparna, det funkar kanon!

Postat: 14 mars 2010, 12:26
av JDM-Junior
Yobaman skrev:Camberbultar... Kan man köra det även fast jag bara har sänkfjädrar? Är det stor vinst på det? Billigt antar jag?
Svar: Ja, stor vinst vetifan men det hjälper en del. Jepp, ännu billigare om man köper beggat.

Postat: 15 mars 2010, 13:12
av Hattori Honda
Yobaman skrev:Camberbultar... Kan man köra det även fast jag bara har sänkfjädrar? Är det stor vinst på det? Billigt antar jag?
Tycker det är något av det viktigaste man ska göra på sin bil...

Jag har två liggande du kan få för vad en tunnbrödsrulle och Cola vid Slussen på väg hem från krogen kostar. Oanvända förstås.


Edit: Mina 2 cent här också...
Valpen11 skrev:tacksam för era tankar.
Jag hade H&R och tyckte de var för låga, men bytte till Tein S-tech som är lite högre (25mm fram, 20 bak). Är inte säker, men det kan iofs vara så att nyare Tein sänker mer. Nån som vet?

Annars är ju Spoon det klockrena och förmodligen bästa valet om man bara vill ha fjädrar.

Postat: 15 mars 2010, 18:47
av Mattias
Jag har såna Tein liggandes om någon är sugen, tänkte byta ut mina KW mot dessa då bilen rullar året runt och det blir rejält stötigt på vintern.
Nu är ju dock vintern snart slut och det är långt till nästa så... ;)

Postat: 15 mars 2010, 19:21
av Yobaman
Hattori Honda skrev:<!--quoteo(post=582328:date=13 Mar 2010, 03:06:56:name=Yobaman)--><div class='quotetop'>QUOTE(Yobaman @ 13 Mar 2010, 03:06:56) <a href="index.php?act=findpost&pid=582328"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Camberbultar... Kan man köra det även fast jag bara har sänkfjädrar? Är det stor vinst på det? Billigt antar jag?
Tycker det är något av det viktigaste man ska göra på sin bil...

Jag har två liggande du kan få för vad en tunnbrödsrulle och Cola vid Slussen på väg hem från krogen kostar. Oanvända förstås.
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->


Hattori Honda skrev:Jag hade H&R och tyckte de var för låga, men bytte till Tein S-tech som är lite högre (25mm fram, 20 bak). Är inte säker, men det kan iofs vara så att nyare Tein sänker mer. Nån som vet?

Annars är ju Spoon det klockrena och förmodligen bästa valet om man bara vill ha fjädrar.
Mina Tein S-tech är den "gamla" då de köptes för säkert 5 år sedan. De sänker nog mycket mer än 25/20mm. Tror det ligger runt 40 drygt.

Re: Fjädrar ep3

Postat: 4 maj 2010, 20:25
av Valle
Har kikat lite på spoons progressiva. Jag tycker det verkar mycket med 40mm sänkning eller är jag bara feg? :oops: http://www.spoonsportseurope.net/prodde ... 00-EP3-001 bilen används som alltiallo-bil så jag vill gärna ha kvar lite komfort

Re: Fjädrar ep3

Postat: 5 maj 2010, 10:45
av StockholmsJOCKE
Så här är det !

På en CTR som redan är lägre än vad en Si är från början med 19mm, så blir sänkningen runt 25mm.

Har du däremot en Si som är högre än en CTR från början så blir sänkningen runt 44mm.

Hoppas det reder ut din fråga !

/Jocke

Re: Fjädrar ep3

Postat: 5 maj 2010, 21:38
av Valle
jaha så 40mm gäller civic SI.. då e det ju bara att beställa. Tack för hjälpen