Inkörning av en CTR CW

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Keawon
Användare
Användare
Inlägg: 168
Blev medlem: 29 november 2009, 23:53
Bil: Honda Jazz -12
Namn: Jimmy Johansson
Ort: Göteborg

10 mars 2010, 11:16

Hej! Ska hämta ut min CTR CW om ca 50 minuter och undrar hur jag kör in den på bästa sätt? Bilhandlarna säger alltid att man ska ta det lugnt dom första 100milen, menhar oxå hört att man ska köra skiten ur bilen direkt när man fått den? Mvh Jimmy
0704054052

Kör:
Jazz -12 (brukis)
Civic EG -92 (busbil)
Användarvisningsbild
JDM-Junior
Kunnig
Kunnig
Inlägg: 924
Blev medlem: 23 januari 2009, 16:25
Bil: CW EP3
Namn: Aldin Kuric
Ort: Helsingborg

10 mars 2010, 12:26

Ta det lugnt i början, förstår inte varför man skulle köra skiten ur en ny bil direkt?
JDM - all day, every day
Användarvisningsbild
Fixxe
Tackade nej till jobb på Spoon
Tackade nej till jobb på Spoon
Inlägg: 5138
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:17
Bil: Civic/Jazz/Subaru
Namn: Fredrik Heijel
Ort: Halmstad
Has thanked: 9 times
Been thanked: 7 times

10 mars 2010, 13:15

Jag skulle göra undefär som när jag byggt motorer..

Varierad körning, inga segdragningar och inte några tokvarvningar, men ändå använda nästan hela registret.
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 |

Civic -00 #racekor
Jazz -13 #röktafittan
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming

www.streetperformance.se
Användarvisningsbild
Malkolm
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Inlägg: 5110
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 17 times
Been thanked: 2 times

10 mars 2010, 13:53

JDM-Junior skrev:Ta det lugnt i början, förstår inte varför man skulle köra skiten ur en ny bil direkt?
För att kolvringarna ska slitas in.
Malkolm Roth, Västerås #600, 070-770 49 66 www.JDMracing.se
Användarvisningsbild
Mordiiax
1337!
1337!
Inlägg: 3927
Blev medlem: 5 augusti 2005, 11:28
Bil: Civic 1300 -81
Namn: Johan Mähler
Ort: Sundsvall
Been thanked: 1 time
Kontakt:

10 mars 2010, 16:10

<a href="index.php?showtopic=42408&hl=biltjuv" target="_blank">index.ph...&hl=biltjuv</a>

Köra som en biltjuv så fort oljan blivit varm, gäller S2000 enligt Scotte.
*Regionsombud Norr* Johan Mähler 070 358 06 13
Honda Accord Tourer -11 & Honda Civic 1300 -81
Tidigare Honda: Civic "Spoon", Civic diesel, Civic VEi, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
blown
Användare
Användare
Inlägg: 108
Blev medlem: 30 april 2007, 13:54
Bil: EP3
Namn: Viktor Andersson
Ort: Anderstorp

10 mars 2010, 17:40

Har precis som malkolm säger, hört att kolvringar ska köras in så hårt man kan köra. Om detsamma gäller för en i övrigt ny motor vågar jag inte svara på men om den är ordentligt varmkörd så borde det nog inte vara någon fara?
Viktor Andersson när han är som bäst
Keawon
Användare
Användare
Inlägg: 168
Blev medlem: 29 november 2009, 23:53
Bil: Honda Jazz -12
Namn: Jimmy Johansson
Ort: Göteborg

10 mars 2010, 17:43

Nu har den rullat ca 10 mil och har varvat ur den några gånger. Tack för all hjälp!
0704054052

Kör:
Jazz -12 (brukis)
Civic EG -92 (busbil)
rolle83
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 3
Blev medlem: 6 april 2005, 02:10
Bil: Civic Type-r Championship White
Namn: Roland Johansson
Ort: Göteborg

10 mars 2010, 18:56

Hej, jag fick hem min CTR CW i fredags och den har rullat ca 50mil nu. Jag förstår inte varför folk säger så olika om inkörningsperioden. Säljaren på Honda sa att det va extra viktigt att köra in motorn på Type-r modellen och hålla sig under 5000rpm under dom första 100 milen. Om man nu måste köra som en biltjuv i början för att slita in kolvringarna så borde väl Honda gå ut med det om så vore fallet?
Roland Johansson
Användarvisningsbild
fonzeka
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 3125
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 2 times
Been thanked: 8 times

10 mars 2010, 19:21

När det gäller tekniska och mekaniska frågor så är 99% av alla bilförsäljare är helt inkompetenta.
rolle83
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 3
Blev medlem: 6 april 2005, 02:10
Bil: Civic Type-r Championship White
Namn: Roland Johansson
Ort: Göteborg

10 mars 2010, 19:26

fonzeka skrev:När det gäller tekniska och mekaniska frågor så är 99% av alla bilförsäljare är helt inkompetenta.
hur ska man då hitta den där stackars procenten som vet vad dom talar om? :) antar att informationen om t.ex inkörningen inte är deras egna erfarenhet dom pratar om utan att dom fått den informationen till sig utav Honda?
Roland Johansson
M Scotte
Jag är en Honda :D
Jag är en Honda :D
Inlägg: 7933
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Been thanked: 6 times
Kontakt:

10 mars 2010, 19:30

Infon om hur du ska köra in bilen är helt korrekt från din åf, det är den officiella infon han går efter. Det är aldrig bra att som åf rekommendera en kund att köra som en biltjuv, ger ingen bra känsla. Hur du än kör in den så kvittar det då din motor redan är mer eller mindre inkörd innan den sätts i bilen.
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Welen
Proffs
Proffs
Inlägg: 2779
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:15
Bil: Civic double nature
Namn: Fredrik Welen
Ort: Borlänge

11 mars 2010, 18:50

Att man ska svinköra är väll en sanning med modifikation.. Man ska köra så hårt om möjligt och i intervall och alltså inte ligga på motorvägen i jämn fart.. Det optimala skulle vara start och stopp på full gas upp till kanske 2000 rpm och sedan öka "svepen " med 500 rpm var 5e mil eller så.. Men att dra på till varvstopp från början är inte bra..
Kolla vad jag har kvar till salu: HÄR Skicka ett PM för pris!
070 41 55 55 3
Användarvisningsbild
HJF
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 23
Blev medlem: 14 november 2007, 12:11
Ort: Helsingborg

12 mars 2010, 14:05

Tog det lugnt med min. Varierad normal körning. Inga tokvarningar eller segdragningar. Bytte olja på Hondaverkstaden efter 100 mil, efter det började jag gasa lite mer. Efter det oljebyte var 6:e månad. Nu har bilen gått 4500 mil, går kanon och drar inte en droppe olja.
Henrik Fleur
Honda CTR CW -10 "vardagsracer"
Alfa Romeo GTV -96 "långsam banåkarbil"
Alfa Romeo GTV6 3.0 -87 "glassätarbil"
M.P
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Inlägg: 115
Blev medlem: 23 juni 2005, 19:23
Bil: Civic Type R FK8
Namn: Magnus Pettersson
Ort: Nässjö
Been thanked: 1 time

14 mars 2010, 18:07

Som sagt,motorerna är ju körda på bänk vid fabriken.Men varför tokköra.man känner ju ändå inte av
kraften ordentligt förrän efter ett par hundra mil när motorn börjar släppa.Det är i alla fall min erfarenhet. 8)
Magnus Pettersson
Nässjö,mitt i stan 070-3386552

CTR FK8
Carbon Pack

Tidigare:
Scirocco R 16
Megane RS 265
Seat Leon Cupra R 2010
S2000-07
Civic Type R -04
Användarvisningsbild
Yobaman
Kunnig
Kunnig
Inlägg: 871
Blev medlem: 29 oktober 2008, 16:46
Bil: Civic Aerodeck MB8 -98
Namn: Fredrik Tennberg
Ort: Sthlm

14 mars 2010, 20:51

Precis, den har redan gått i fabriken. Kör som du brukar köra är väl en bra idé om du inte är sån som gasar järnet HELA tiden :) Vill man gasa på lite ibland så varför inte men kör normalt är väl en bra idé.
Nuvarande: Civic Aerodeck MB8 -98
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
Skriv svar