Sida 1 av 1

Postat: 10 mars 2010, 11:16
av Keawon
Hej! Ska hämta ut min CTR CW om ca 50 minuter och undrar hur jag kör in den på bästa sätt? Bilhandlarna säger alltid att man ska ta det lugnt dom första 100milen, menhar oxå hört att man ska köra skiten ur bilen direkt när man fått den? Mvh Jimmy

Postat: 10 mars 2010, 12:26
av JDM-Junior
Ta det lugnt i början, förstår inte varför man skulle köra skiten ur en ny bil direkt?

Postat: 10 mars 2010, 13:15
av Fixxe
Jag skulle göra undefär som när jag byggt motorer..

Varierad körning, inga segdragningar och inte några tokvarvningar, men ändå använda nästan hela registret.

Postat: 10 mars 2010, 13:53
av Malkolm
JDM-Junior skrev:Ta det lugnt i början, förstår inte varför man skulle köra skiten ur en ny bil direkt?
För att kolvringarna ska slitas in.

Postat: 10 mars 2010, 16:10
av Mordiiax
<a href="index.php?showtopic=42408&hl=biltjuv" target="_blank">index.ph...&hl=biltjuv</a>

Köra som en biltjuv så fort oljan blivit varm, gäller S2000 enligt Scotte.

Postat: 10 mars 2010, 17:40
av blown
Har precis som malkolm säger, hört att kolvringar ska köras in så hårt man kan köra. Om detsamma gäller för en i övrigt ny motor vågar jag inte svara på men om den är ordentligt varmkörd så borde det nog inte vara någon fara?

Postat: 10 mars 2010, 17:43
av Keawon
Nu har den rullat ca 10 mil och har varvat ur den några gånger. Tack för all hjälp!

Postat: 10 mars 2010, 18:56
av rolle83
Hej, jag fick hem min CTR CW i fredags och den har rullat ca 50mil nu. Jag förstår inte varför folk säger så olika om inkörningsperioden. Säljaren på Honda sa att det va extra viktigt att köra in motorn på Type-r modellen och hålla sig under 5000rpm under dom första 100 milen. Om man nu måste köra som en biltjuv i början för att slita in kolvringarna så borde väl Honda gå ut med det om så vore fallet?

Postat: 10 mars 2010, 19:21
av fonzeka
När det gäller tekniska och mekaniska frågor så är 99% av alla bilförsäljare är helt inkompetenta.

Postat: 10 mars 2010, 19:26
av rolle83
fonzeka skrev:När det gäller tekniska och mekaniska frågor så är 99% av alla bilförsäljare är helt inkompetenta.
hur ska man då hitta den där stackars procenten som vet vad dom talar om? :) antar att informationen om t.ex inkörningen inte är deras egna erfarenhet dom pratar om utan att dom fått den informationen till sig utav Honda?

Postat: 10 mars 2010, 19:30
av M Scotte
Infon om hur du ska köra in bilen är helt korrekt från din åf, det är den officiella infon han går efter. Det är aldrig bra att som åf rekommendera en kund att köra som en biltjuv, ger ingen bra känsla. Hur du än kör in den så kvittar det då din motor redan är mer eller mindre inkörd innan den sätts i bilen.

Postat: 11 mars 2010, 18:50
av Welen
Att man ska svinköra är väll en sanning med modifikation.. Man ska köra så hårt om möjligt och i intervall och alltså inte ligga på motorvägen i jämn fart.. Det optimala skulle vara start och stopp på full gas upp till kanske 2000 rpm och sedan öka "svepen " med 500 rpm var 5e mil eller så.. Men att dra på till varvstopp från början är inte bra..

Postat: 12 mars 2010, 14:05
av HJF
Tog det lugnt med min. Varierad normal körning. Inga tokvarningar eller segdragningar. Bytte olja på Hondaverkstaden efter 100 mil, efter det började jag gasa lite mer. Efter det oljebyte var 6:e månad. Nu har bilen gått 4500 mil, går kanon och drar inte en droppe olja.

Postat: 14 mars 2010, 18:07
av M.P
Som sagt,motorerna är ju körda på bänk vid fabriken.Men varför tokköra.man känner ju ändå inte av
kraften ordentligt förrän efter ett par hundra mil när motorn börjar släppa.Det är i alla fall min erfarenhet. 8)

Postat: 14 mars 2010, 20:51
av Yobaman
Precis, den har redan gått i fabriken. Kör som du brukar köra är väl en bra idé om du inte är sån som gasar järnet HELA tiden :) Vill man gasa på lite ibland så varför inte men kör normalt är väl en bra idé.