EP3 - Från Castrol SLX 0w-30 till Castrol TWS 10w-60?

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Användarvisningsbild
PointMan
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Namn: P-H Gu
Has thanked: 1 time

9 maj 2010, 01:24

Tjenare,
Ska byta olja till TWS 10w-60 nu inför lite banåka osv... just nu skvalpar det runt Castrol SLX 0w-30 i tråget... är det något man måste tänka på innan/efter bytet?

Tänkte även på kallstarter osv, hur lång tid tar det för TWS:n att komma upp i temp?

Hade tänkt köra på TWS fram till vintern och sen byta till SLX 0w-30 igen... :)

Eller man kanske ska ta Castrol Edge Sport 0w-40 och köra med den året runt?

Hmm... olja är förvirrande :? :wink:

MVH
P-H
Carbon Bronze Pearl Accord Tourer 2.0 Sport -07
Welen
Proffs
Proffs
Bil: Civic double nature
Namn: Fredrik Welen

9 maj 2010, 08:58

60 oljan tycker jag är för tjock.. Jag vet en kille som märkte att vtec aktiverades segt med den oljan och när han böt tillbaka blev det normalt igen... K20 motorn är konstruerad för att ha ganska tunn olja.. tyvärr.. JAg läste en artikel n¨gonstans hur honda tänkte med konstruktionen och det jag kommer ihåg var att man inte skulle ha för tjock olja i alla fall.. Det har med hastighetena i oljepumpen att göra har jag för mig.. Jag har inga bra rekomendationer rakt upp och ner.. Men det är i allal fall inte fel att köra på vad honda rekomenderar och sedan en olje kylare som är termostatkyld.
Kolla vad jag har kvar till salu: HÄR Skicka ett PM för pris!
070 41 55 55 3
Användarvisningsbild
PointMan
Gillar Honda!
Gillar Honda!

10 maj 2010, 08:49

Tack för svar Welen!

Vad ska man köra på istället, en tunn olja som klarar lite högre temperaturer? Castrol Edge Sport 0w-40? Finns det något bättre?
Problemet jag ser med tunn olja är att min motor dricker det som hallonsaft när man kör hårt, fick åka och hämta en extra liter Castrol SLX 0w-30 när jag körde på Sturup förra året.

Alla som kör bana med sin EP3:a måste ju ha tänkt på detta innan, eller?!

MVH
P-H
Användarvisningsbild
Asse
Master
Master
Bil: Civic VTI EK4
Namn: Erik Lindgren
Been thanked: 1 time

10 maj 2010, 09:03

Tycker det låter klokt så som du har tänkt.
Jag körde 10w60 i min B18 utan problem.
Sen bytte jag till K20 och körde 10w60 där med.

När jag bytte till K24 så testade jag med 0w40, men den oljan blev för varm så nu kör jag 10w60 med oljekyl.
"Isn't it nice when things just work?"

Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
SAUD
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Bil: CTR-2016
Namn: Saud Omerovic

10 maj 2010, 12:37

Man ska helst inte köra bana med 0w-30 eller 0w-40,det är galet tunn olja för bankörning. Det går bra köra med 5w-40 SLX eller Magnatec har kör på mina k20 och k24 motorer och det har funkat klockrent. Men visst det går köra med 10w-60 TWS, om jag inte har fel det är just det olja som Honda rekommenderar till bankörning?
Saud Omerovic
luckan
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Namn: Daniel Lukjanovic

10 maj 2010, 12:47

Servade nyligen bilen och snackade med mekanikern som höll på med min bil, förklarade att jag ska köra en del bana, och då rekommenderade han 5w-40, som ska funka. Sagt och gjort, den blev det. Har för mig att det är just SLX som Saud pratar om.

Mvh,
M Scotte
Jag är en Honda :D
Namn: Martin Scotte
Been thanked: 7 times
Kontakt:

10 maj 2010, 23:26

TWS 10w-60 fungerar utmärkt i K20. Kör på PH:
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
PointMan
Gillar Honda!
Gillar Honda!

11 maj 2010, 08:39

M Scotte skrev:TWS 10w-60 fungerar utmärkt i K20. Kör på PH:
Ok, så får det bli :)

700kr för 5 liter TWS, ok pris?
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
HPC Medlem
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Has thanked: 3 times
Been thanked: 2 times

11 maj 2010, 15:09

SAUD skrev:Man ska helst inte köra bana med 0w-30 eller 0w-40,det är galet tunn olja för bankörning. Det går bra köra med 5w-40 SLX eller Magnatec har kör på mina k20 och k24 motorer och det har funkat klockrent. Men visst det går köra med 10w-60 TWS, om jag inte har fel det är just det olja som Honda rekommenderar till bankörning?
Saud. 0w-40 och 5w-40 eller för den delen 10w-40 har precis samma viscositet när de är varma, så de funkar precis lika bra på bana ur viscositetssynpunkt. Första siffran anger bara viscositeten vid kallstart.

0w-30 för längre banstinter är kanske inte det allra bästa framförallt för att motorn dricker ganska mycket olja. 0w-40 och 5w-40 funkar dock bra för mig med de varv jag kör innan bromsarna tar slut. Inte ens i närheten av överhettning på oljan. Asse spelar i en annan liga med bromsar som pallar långa stinter, och då kan jag se behovet av att gå upp i viscositet en aning. Dock tycker jag att 10w-60 är i värsta laget! Om du kör bana så mycket du orkar i 10 minuter då dina originalbromsar troligen brunnit och du hamnat i sandfållan så kommer oljetempen ändå att vara OK.

Min R1:a som varvar 14000 varv klarar sig klockrent på 10w-40 olja. Dock så har den ju ganska bra kylning förstås.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
SAUD
Gillar Honda!
Gillar Honda!

11 maj 2010, 19:18

Steffo skrev:
SAUD skrev:Man ska helst inte köra bana med 0w-30 eller 0w-40,det är galet tunn olja för bankörning. Det går bra köra med 5w-40 SLX eller Magnatec har kör på mina k20 och k24 motorer och det har funkat klockrent. Men visst det går köra med 10w-60 TWS, om jag inte har fel det är just det olja som Honda rekommenderar till bankörning?
Saud. 0w-40 och 5w-40 eller för den delen 10w-40 har precis samma viscositet när de är varma, så de funkar precis lika bra på bana ur viscositetssynpunkt. Första siffran anger bara viscositeten vid kallstart.

0w-30 för längre banstinter är kanske inte det allra bästa framförallt för att motorn dricker ganska mycket olja. 0w-40 och 5w-40 funkar dock bra för mig med de varv jag kör innan bromsarna tar slut. Inte ens i närheten av överhettning på oljan. Asse spelar i en annan liga med bromsar som pallar långa stinter, och då kan jag se behovet av att gå upp i viscositet en aning. Dock tycker jag att 10w-60 är i värsta laget! Om du kör bana så mycket du orkar i 10 minuter då dina originalbromsar troligen brunnit och du hamnat i sandfållan så kommer oljetempen ändå att vara OK.

Min R1:a som varvar 14000 varv klarar sig klockrent på 10w-40 olja. Dock så har den ju ganska bra kylning förstås.
Steffo.

Jag kan allt när det gäller oljor och jag fattar vad du försöker säga... Men jag säger ännu en gång från min egen erfarenhet att 0W olja är galet tunn för bankörning pga att motor dricker väl mycket olja med just 0W olja. Man ska inte behöva fylla på olja varje gång man har varit ute(lite ironi :wink: )
Med 5W-40 jag har aldrig behövt fylla på något fast jag har kört ett antal mil på bana varje gång.

När det gäller bromsar det är helt annan historia!
Har kört bana väldigt många år nu och inga problem med bromsar alls. När jag körde med ATS(EP3,ITR,FN2 alla har haft original bromsar) jag hade original bromsar i mer än 3 år och bara en gång jag har tappat broms förmaga på Sturup när jag har kört nästan hela passet(30min i slutet på dan och det var jätte varmt) jagande en Ford Cosworth. Det beror vilken körstil man har och hur man använder sina bromsar,hos mig det ger sig först däck icke bromsar.
Körde FN2 senaste på Mantorp hela passet hela dagen utan några som helst problem med bromsar,och jag tror inte att jag är någon snigel på banan heller. Vill man man kan förlora bromsar på ett varv om man vill, som en kompis till mig när han körde Anderstorp,inte bromsars fel det var hans sätt att bromsa.
Sen man får inte glömma att vi är inga proffs bara glada amatörer,original bromsar duger inte till proffs många varv till många av oss helt ok :wink: ?
Saud Omerovic
Steffo
HPC Medlem
HPC Medlem

11 maj 2010, 23:20

Jag har genom att köra "försiktigt" lyckats klara 5 varv på Mantorp innan bromsarna slutar att funka. Men max attack tar det tre varv med OK bromsverkan och på det fjärde ger de upp.

Jag har testat att tokbromsa max så sent och hårt som möjligt och jag har testat att bromsa lite mer halvhårt med sämre resultat. När jag bromsar halvmjukt klarar jag mig längst, men då går det inte så snabbt som jag vill.
Hellre köra max i tre varv än att köra 85% i 10 varv :).

Men ärligt talat så undrar jag om jag har något knas med mina bromsar eftersom ingen annan verkar lida riktigt lika mycket som jag av detta. Jag kan omöjligt få bakbromsarna att låsa någonsin hur jag än gör, och efter 8000 mil (4 år) byttes mina bakskivor för att de började rosta bort, men de var inte ens nära att vara slut. Fram har jag bytt skivor en gång och de är snart dags att bytas igen (10 000 mil). Jag undrar om jag inte har lite dålig bromsverkan bak av någon anledning, men det verkar ju lite osannolikt eftersom jag inte kan se vad det skulle vara som slaskar.

Jag kan inte ens få bakbromsarna att låsa genom att vänsterbromsa på vintern , och om jag har 90% bromsverkan på frambromsarna så fattar jag varför de blir överhettade så snabbt. Men det som ger mig mest adrenalinkick är att köra konbana och då funkar det bra med originalbromsar. Dock skulle jag vilja koppla ur ABS:en eftersom den sinkar en del genom att gå i för tidigt på vissa ställen.

Sorry för OT :)
Stockholm
SAUD
Gillar Honda!
Gillar Honda!

12 maj 2010, 13:04

Steffo skrev:Jag har genom att köra "försiktigt" lyckats klara 5 varv på Mantorp innan bromsarna slutar att funka. Men max attack tar det tre varv med OK bromsverkan och på det fjärde ger de upp.

Jag har testat att tokbromsa max så sent och hårt som möjligt och jag har testat att bromsa lite mer halvhårt med sämre resultat. När jag bromsar halvmjukt klarar jag mig längst, men då går det inte så snabbt som jag vill.
Hellre köra max i tre varv än att köra 85% i 10 varv :).

Men ärligt talat så undrar jag om jag har något knas med mina bromsar eftersom ingen annan verkar lida riktigt lika mycket som jag av detta. Jag kan omöjligt få bakbromsarna att låsa någonsin hur jag än gör, och efter 8000 mil (4 år) byttes mina bakskivor för att de började rosta bort, men de var inte ens nära att vara slut. Fram har jag bytt skivor en gång och de är snart dags att bytas igen (10 000 mil). Jag undrar om jag inte har lite dålig bromsverkan bak av någon anledning, men det verkar ju lite osannolikt eftersom jag inte kan se vad det skulle vara som slaskar.

Jag kan inte ens få bakbromsarna att låsa genom att vänsterbromsa på vintern , och om jag har 90% bromsverkan på frambromsarna så fattar jag varför de blir överhettade så snabbt. Men det som ger mig mest adrenalinkick är att köra konbana och då funkar det bra med originalbromsar. Dock skulle jag vilja koppla ur ABS:en eftersom den sinkar en del genom att gå i för tidigt på vissa ställen.

Sorry för OT :)

Jag tror definitivt att det är något som inte stämmer med dina bromsar,det ska definitivt inte vara så! Har haft EP3 i 3år och att låsa bakbromsar det var ju inga som helst problem,bytte mina bakbromsar efter drygt 3000mil och lika så med ATS.
Det betyder ju att dom funkar klockrent och speciellt bakbromsarna går ju åt när man kör bana.
Som sagt mina bromsar har ju funkat alltid jätte bra på mina Hondor,minns när jag körde på Falkenbergs bana med min ITR 2001 eller 2002 minns inte riktigt,jagade livet ur en Toyota Supra MkIV i nästan 30min med original bromsar utan några som helst problem.

Jag tror inte att det är ditt sätt att bromsa som är problemet, jag tror att problem ligger i dina bromsar.Vet att en kille som hängde här förr hade problem med sina bromsar(tog slut väldigt fort fram,både belägg och skivor).

Sorry för OT :wink:
Saud Omerovic
Användare
Användare
Namn: Fredrik Edin

12 maj 2010, 17:19

Kan inte mycket om det här men Jag var helt inne på 10-60w men Christer tittade på mig som ett frågetecken när jag sa detta. Därav blev det 0-30w. Men jag kommer troligen att byta olja under sommaren då planen är att sätta in en Oljetemp mätare och då ska ta av tråget (för att göra ett specefikt olje temp hål) då jag hört att det itne sitter så bra med att bara byta plugg till en med givare i.

MEN!
Jag är lite osäker på hur det är med när man kör normalt med 10-60w? För ska man vara helt ärlig kör jag 90% gata och 10% bana. Och driker då bilen lite olja där och mår bra på gata med 0-30w istället för att oljan aldrig riktigt kommer upp i arbetstemp på gata men trivs som fina fisken på bana känns det ju lite fel. Eller?
Ordförande

Nuvarande bil: Civic Type R -02
Tidigare bil: Civic Type R -04
SAUD
Gillar Honda!
Gillar Honda!

12 maj 2010, 19:44

Little Elk skrev:Kan inte mycket om det här men Jag var helt inne på 10-60w men Christer tittade på mig som ett frågetecken när jag sa detta. Därav blev det 0-30w. Men jag kommer troligen att byta olja under sommaren då planen är att sätta in en Oljetemp mätare och då ska ta av tråget (för att göra ett specefikt olje temp hål) då jag hört att det itne sitter så bra med att bara byta plugg till en med givare i.

MEN!
Jag är lite osäker på hur det är med när man kör normalt med 10-60w? För ska man vara helt ärlig kör jag 90% gata och 10% bana. Och driker då bilen lite olja där och mår bra på gata med 0-30w istället för att oljan aldrig riktigt kommer upp i arbetstemp på gata men trivs som fina fisken på bana känns det ju lite fel. Eller?

Med 10W-60 kör säkert en del grabbar här på Forumet som nyttjar sina bilar för det mesta bana och lite gata,och det är helt rätt att dom gör det tycker jag,det skulle jag gjort med om min bil hade rullat mesta av milen på bana och lite gata.

Skulle jag haft en EP3,FN2,DC2,DC5,S2K som man kör dagligen då hade jag använd 10W-60 bara om jag hade kört till Nurburgring då vet jag att bilen ska gå riktigt hårt där och naturligtvis på autobahn.
Här hemma duger det jätte bra med andra viskositeter eftersom man kör bana kanske 5-7 ggr om året och då byter jag olja minst var 500mil och då använder jag Castrol SLX 5-40 och ibland Magnatec(den köper jag billigt av kompisen och då kan man ju byta ofta).
OW olja jag har slutat använda för länge sedan,sen EP3 tider,den är för tunn för dessa högvarviga motorer enligt mig,men alla få använda vad det känns bäst för en själv.Jag tror inte att folk glider runt med sina bilar här på forumet,jag tror att allra flesta är väldigt glada att gasa någon mer och någon mindre :wink: .
Saud Omerovic
Kontakt:

12 maj 2010, 20:30

Vid minsta osäkerhet så är rek. tabellen jag lagt upp vägen att lite på.
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
Användarvisningsbild
luckan
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Namn: Daniel Lukjanovic

12 maj 2010, 20:55

Sist jag försökte kolla i den har jag för mig att den var spårlöst försvunnen?

Mvh,
M Scotte
Kontakt:

12 maj 2010, 22:23

Har gjort en tillfällig lösning på oljetabellen, den finns där numera under denna länk:

viewtopic.php?f=12&t=49851&p=587014#p587014
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Användarvisningsbild
PointMan
Gillar Honda!
Gillar Honda!

14 maj 2010, 09:55

Hur är TWS:n att köra med på gata? Lång tid innan den får upp temp?
matte_d
Användare
Användare
Bil: EP3 -05
Namn: Mattias Dahl

14 maj 2010, 18:27

PointMan skrev:Hur är TWS:n att köra med på gata? Lång tid innan den får upp temp?
De olika oljorna kommer upp i temp lika snabbt, det som skiljer är viskositeten vid t.ex. 100grader!
Man brukar jämföra enl.”ASTM D445 cSt” - värdet vid 100 grader! Man kan hitta värdet i oljespecen.

Castrol 0W-40 = 13
Castrol 10W-60 = 23,5
Mobil 1 5W-50 = 17,4
Användarvisningsbild
StockholmsJOCKE
HPC Medlem
HPC Medlem
Bil: ITR DC2
Namn: Jocke

15 maj 2010, 15:36

Kör med 0-40W själv och det har fungerat fint hela tiden !

I den här tråden av STEFFO finns ännu mer om K20 och olja.

Viskositetsdiskussion K20

viewtopic.php?f=12&t=48813&hilit=Steffo+olja

P.s Steffo din nya avatar fick mig att skratta lite, kan du berätta lite om den perioden i ditt liv ? Eller är det så du ser ut nu :lol:

/Jocke
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
HPC Medlem

16 maj 2010, 23:44

Hehe! Det är faktiskt min första avatar jag hade här på HPC.
Som gammal hårdrockare har man ju låtit sig smyckas av ett rejält hårsvall en gång i tiden. Kapade av mig håret för 10 år sedan. Skägget odlades under 6 månader utan rakning i ett försök att se skräckinjagande ut för de nyanlända småspjuvrarna på högsklan när jag var så kallad Phöz (arg, agressiv elak ondskespridare för nollorna).

8cm skägg på hakan och 7cm mustasch samt mången deciliter öl och kladd i skägget blev resultatet!

Jag måste erkänna att jag saknar håret fortfarande lite då och då... :(
Skägg kan dock dra åt helvete. Vilket otyg!
Stockholm
Skriv svar