Avgasbandage ?

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
drogen21
Wannabe
Wannabe
Bil: Civic 1.5 Vtec HB
Namn: Christoffer Dehman

28 juni 2010, 16:12

har nydligen köpt nytt grenrör och en kompis tyckte att jag skulle sätta dit avgasbandage men vet inte vad det gör för nytta.
så min fråga är vad avgasbandage gör för nytta på en bil utan turbo och som inte är trimmad ?

Mvh Christoffer
Användarvisningsbild
Valle
Wannabe
Wannabe
Bil: Honda Civic type-r
Namn: Peter Vallentin

28 juni 2010, 21:15

den enda anledningen jag har hört är att värmen sprids inte lika mycket från grenröret till omgivningen.
Användarvisningsbild
Xchai
Master
Master
Bil: Crx vt 32psi
Namn: Wanchai Kampha Gustafsson

29 juni 2010, 00:28

avgasbandage är till för att

1 sänker tempen i motorrummet.
2 med avgasbandage blir avgaserna varmare =bättre fart på avgaserna ut.
Tack till
XLR8Performance
Jane @ Queen of tools
PPF

Tunnis aka Glad
Simon,mm
Mobne
Användare
Användare
Bil: nissan 200sx s13 705whp @ 2.7bar
Namn: Ted Enbom
Kontakt:

29 juni 2010, 19:51

Xchai skrev:avgasbandage är till för att

Att avgaserna håller högre temperatur och tar mer plats lär ju inte bidra till något possitivt på en sugmotor. På en turbomaskin är de ju en fördel då de kan få fart på turbon snabbare.
Har dock svårt o tro de gör några mirakel ;)
Ted Enbom
0737039771
Användarvisningsbild
Malkolm
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Has thanked: 22 times
Been thanked: 4 times

29 juni 2010, 20:48

Då en Bserie är monterad åt "fel håll" med grenröret framåt så är det vettigt om man byter grenrör att linda med avgasbandage för att sänka tempen i motorummet. Kommer givetvis inte göra några underverk, men allt blir ju lite svalare och det är ju bra i denna sommarhetta!

Orginalgrenröret är ju först och främst gjutet i tjockt gods, och sen värmeplåtar runt om, sen är ju del nr2 tillverkat av dubbelrör för att hålla ner tempen. Så som vanligt så har ingenjörerna hos Honda tänkt ett steg längre än vad eftermarknadsföretagen gör.

Så om du orkar att linda så gör det, det finns enbart positiva effekter av det! (förutom att det kan klia lite på armarna efter att man har lindat ;) )
Malkolm Roth, Västerås #600, 070-770 49 66 www.JDMracing.se
drogen21
Wannabe
Wannabe

29 juni 2010, 20:59

Malkolm skrev:Då en Bserie är monterad åt "fel håll" med grenröret framåt så är det vettigt om man byter grenrör att linda med avgasbandage för att sänka tempen i motorummet. Kommer givetvis inte göra några underverk, men allt blir ju lite svalare och det är ju bra i denna sommarhetta!

Orginalgrenröret är ju först och främst gjutet i tjockt gods, och sen värmeplåtar runt om, sen är ju del nr2 tillverkat av dubbelrör för att hålla ner tempen. Så som vanligt så har ingenjörerna hos Honda tänkt ett steg längre än vad eftermarknadsföretagen gör.

Så om du orkar att linda så gör det, det finns enbart positiva effekter av det! (förutom att det kan klia lite på armarna efter att man har lindat ;) )
tack för svaret, min del 2 av grenrören är 2rör på mitt kitt :)
Länk : http://www.tuningshop.se/product.do?productId=Mo027
men tycker ni att det är lönt att skaffa avgasbandage? och ca hur mkt "kallare" blir det om man har bandage ?
Användarvisningsbild
Hammerin
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Bil: Integra Type-r -98
Namn: Richard Hammerin
Been thanked: 2 times

29 juni 2010, 22:34

Dubbel rör innebär ett rör innuti röret!
Du får mer effekt med kallare motorrum självklart till en viss gräns, men framför allt minskar slitaget på motorn m.m.
*Regionsansvarig Stockholm*
Richard Hammerin
0708-711 779

Integra Type R -98

Rip
CRX Turbo 240hk
Kinnekulle 1.02,4
G-Ring 1.36,3
Mantorp 1.34,1
Gelleråsen 1.18,0
Bonny
Användare
Användare
Bil: JRSC CTR 2005
Namn: Johan Blomqvist

30 juni 2010, 09:41

drogen21 skrev: men tycker ni att det är lönt att skaffa avgasbandage? och ca hur mkt "kallare" blir det om man har bandage ?
Jag monterade avgasbandage på en racekatalyator en gång för att öka tempen i katalysatorn. När avgasbandaget var monterat och bilen riktigt varmkörd kunde jag faktiskt ta med handen på katalysatorn. Visst, det var varmt men tänk dig att annars lägga handen på en varmkörd katalysator!?
Johan Blomqvist
CTR 05
drogen21
Wannabe
Wannabe

30 juni 2010, 10:11

ok tack för alla svar, ska ta och beställa litta bandage :)

Mvh Christoffer
Användarvisningsbild
Micke 16v
Kunnig
Kunnig
Bil: Honda Civic
Namn: Mikael Haraldsson

30 juni 2010, 13:42

Eller så köper du det på biltema för småpengar ;)
0736316013
Getrag
Wannabe
Wannabe

4 juli 2010, 17:55

hoppas bara ditt grenrör passar då jag först beställde ett catback från tuningshop.se som var 15 cm för kort, jag påpeka detta till dom och dom ville ge mig 250 sek i kompensation så jag kunde få det kapat och svetsat ??, vet inte vad ni tycker men jag blev tokig av det förslaget när dom säger bolt on super passform etc sen iskall be en kapa svetsa och slösa ens tid..

som sagt hoppas nu allt passar och det går bra för dig..

mvh

Bobby :oops:
Bobby Sibic Andersson
drogen21
Wannabe
Wannabe

4 juli 2010, 17:58

Getrag skrev:hoppas bara ditt grenrör passar då jag först beställde ett catback från tuningshop.se som var 15 cm för kort, jag påpeka detta till dom och dom ville ge mig 250 sek i kompensation så jag kunde få det kapat och svetsat ??, vet inte vad ni tycker men jag blev tokig av det förslaget när dom säger bolt on super passform etc sen iskall be en kapa svetsa och slösa ens tid..

som sagt hoppas nu allt passar och det går bra för dig..

mvh

Bobby :oops:

Tjo jo mitt passa perfekt, men i dit fall kan det inte vara så att dom sista 15cm kan vara till racekatt ?

Mvh Christoffer
blom_
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Bil: Ctr Fn2
Namn: Martin Blomquist

22 mars 2011, 16:22

Lyfter lite! Är det någon större skillnad på tillverkare av avgasbandage eller funkar va som skapligt?
Follow your nose your nose knows...
Användarvisningsbild
Malkolm
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Has thanked: 22 times
Been thanked: 4 times

22 mars 2011, 17:41

Jo det är skillnad. Bästa, enklaste att montera och snyggast men oxå dyraste är DEi i brun kolfiberlook som tex Persåkers säljer. Du kan kanske ta omvägen förbi åkers styckebruk i helgen om du behöver snabbt?

Annars funkar biltemas bra, jag själv vill ha svart(som blir grå) och beställer den på mekonomen, tror att de tar den från Hansenracing..
Malkolm Roth, Västerås #600, 070-770 49 66 www.JDMracing.se
Oliwer.Garant
Användare
Användare
Bil: Del Sol
Namn: Oliwer Pesonen

22 mars 2011, 18:43

Mobne skrev:
Xchai skrev:avgasbandage är till för att

Att avgaserna håller högre temperatur och tar mer plats lär ju inte bidra till något possitivt på en sugmotor. På en turbomaskin är de ju en fördel då de kan få fart på turbon snabbare.
Har dock svårt o tro de gör några mirakel ;)
Nja, det är viktigt att hallå avgastempen uppe så att gashastigheten inte sänks. Kyls gaserna ner så saktas de även ner pga av att de tar mindre plats. Viktigt på en sugis då avgaserna hjälper till att suga in en ny bränsleblandning ( olika mycket beroende på kam). Dessutom så är det så att ljudknallarna som uppstår i systemet rör sig fortare i höga temperaturer (ljud=luft i rörelse) vilket också hjälper till att evakuera avgaserna som i sin tur genererar ett undertryck på andra sidan = bränsleblandning sugs in.
Fyllnadsgraden är högst viktig på en sugis.
/Oliwer Pesonen Garant Treborn
Del Sol Projektbil.
Yamaha XJ 550 82 café
Skriv svar