Honda Accord som vardagsbil

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Bobban
Wannabe
Wannabe
Bil: BMW 530 Touring 2001
Namn: Bob Lingonfjert

25 maj 2011, 09:37

Hej

Jag har kört BMW i 15 år men har tröttnat på alla kostsamma reparationer på typfel och rostproblemen som BMW har haft sedan millenieskiftet och inte har fått ordning på sedan dess. Jag har kört en faceliftad 530 Touring 01a som rullat 18200 mil i 3 år och nu är det dags för ny bil. Naturliga hade varit att byta upp sig till nästa modell (e61) men då den modellen har ett antal typfel och rostproblem (baklucka) så har jag bestämt mig för att titta på alternativ.

Honda Accord känns i storlek som ett vettigt alternativ. Att modellen även ligger bra till i begagnattester gör den intressant.

Men kan ni som kör modellen komma med inputs? Positivt och negativt med modellen? Jag tittar på årsmodell 2003-2010 och det ska vara kombi.
Ägarkostnader?
Komforten, vilka stolar finns det att välja på och är de bekväma?
Kvalitet? Någon årsmodell, motor eller låda som man ska akta sig för?
Något typfel? som bör vara bytt på begagnad bil?
Rostproblem?
mm

Tack på förhand
Bobban
zoopåse
Wannabe
Wannabe
Bil: Accord 2.0 sport -03
Namn: Martin Enström

25 maj 2011, 13:39

Det man behöver bestämma sig för är om man ska ha en 2.0 eller en 2,4 med Executive paket. 2.0:an drar mindre bensin men har inte lika bekväma stolar som saknar elektrisk justering, utrustningen är lite sparsammare generellt i den modellen. Klädseln är i fuskskinn/fuskmocka (galon/plysch) men funkar bra, inget störande skrammel i inredningen och bra känsla i reglagen. Kör min ganska precis enligt de deklarerade förbrukningssiffrorna, något lägre i stan/blandat på sommaren.

Ljudkomforten är ok, bättre än medel. Man hör faktiskt motorn när man gasar vilket kan vara positivt. Ljudet är roligt. Den är väldigt rolig att köra, även med automat, skulle tippa på att den ligger i BMW-klass där. Ljudanläggningen är riktigt bra ljud i.

De är relativt fria från typfel enl. min uppfattning.

Rost tror jag de har fått ordning på i karossen. Det som kan vara rostigt är hjulupphängning mm där rostskyddet är i stort sett obefintligt, iaf på de tidiga modellerna. Kolla även att främre bussningarna på undre länkarmarna fram inte lossnat och ligger och glappar. Mina lossnade efter 7000mil. Batteriet är bara på 45Ah vilket är lite i minsta laget i vårat klimat.

Ägandekostnader: av någon anledning är försäkringen ganska dyr, vet ej varför.
SAUD
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Bil: CTR-2016
Namn: Saud Omerovic

25 maj 2011, 17:21

Accord är otroligt bra bil,har ägt Type S i 3år, har kört hårt med den både till vardags och jätte mycket bana,det har aldrig gått sönder någonting inte ens en lampa. Det är kvalitets bil, top of the line...
Saud Omerovic
Wannabe
Wannabe
Bil: BMW 530 Touring 2001
Namn: Bob Lingonfjert

25 maj 2011, 18:06

Tack Saud och zoopåse. Låter bra.
and1
Lärd
Lärd
Bil: Civic VT
Namn: Cuong Nguyen

25 maj 2011, 18:13

köp en 2006 då kommer det med uppgraderingar. typ sidospeglar infällbar, automatisk avbländning i backspegel, xenon osv....
Honda ATS-06
Honda Civic -92
Tahiti
Användare
Användare

25 maj 2011, 18:57

Jag har en 2004 exe 2.4 tourer (med xenon). Toknöjd med komfort, väghållning och pålitlighet. Hyfsat pigg är den också. Massor med plus. Exempelvis är de stolarna i exe suveräna, man åker lätt 50mil utan paus om man skulle vilja. Klimatanläggningen är också väldigt bra, håller en skönare temp än i andra bilar jag kört, även i starkt solsken. Bagagerummet är gigantisk, men baksätet lite knappt som ett resultat. Jag är lång, och det går att dra bak stolen längre än i de flesta andra japanska bilar, ett klart plus. Växellådan är en dröm, 6 växlad där växlarna verkligen klickar i.

Jag har letat och funnit några saker jag skulle vilja ha bättre, minus så att säga:

-Bränsleförbrukning, svårt att få tourern 2.4 under 0.9. (med manuell) På landsväg blir det självklart bättre men inte i daglig körning.
-Sexan skulle kunna vara högre utväxlad. Jag har lägre motorvarv i min Rover 800 Vitesse på 5an, ganska mycket lägre även om den iofs är extrem.
-Mer buller bakifrån. Ryktet säger att bakvagnen har hårdare bussningar för att kompensera det extra axelavståndet?
-Bakluckans microswitch har frusit 2ggr under vintern=går ej öppna. Okej, lätt att fixa men irriterande.
-Mina bromsljus började mystiskt lysa och detta visade sig vara en kabel som strulade som har med dragkroken att göra. Enda reparationen jag gjort på 2 år drygt och 5-6k mil.
Några Hondatastyle insugspackningar kvar. B18, K20, D16. Volvo B23. Nissan SR20DET
zoopåse
Wannabe
Wannabe
Bil: Accord 2.0 sport -03
Namn: Martin Enström

25 maj 2011, 20:06

Min är sedan och automat och den drar ca. 0,75-0,85 blandat och har fått ner den i 0,63 landsväg. 5:an varvar 2500rpm i 118km/h på mätaren vilket är rätt ok tycker jag. Dock saknar 2.0 2003:an färddator, farthållare och antispinn samt att sätena inte är av den sköna Executive-modellen.
Användarvisningsbild
Malkolm
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Has thanked: 23 times
Been thanked: 4 times

26 maj 2011, 00:08

JAg är oxå toknöjd med komforten i min accord, fast min är en sedan.

För Högt utväxlad? Skojar du? jag fick byta till ännu högre slutväxel för att få fart på min. Orginal vxlådan med 18"-fälgar och höjt varvstopp så är den teoretiska topphastigheten 332kmh.
Malkolm Roth, Västerås #600, 070-770 49 66 www.JDMracing.se
Tahiti
Användare
Användare

26 maj 2011, 20:58

Malkolm skrev:JAg är oxå toknöjd med komforten i min accord, fast min är en sedan.

För Högt utväxlad? Skojar du? jag fick byta till ännu högre slutväxel för att få fart på min. Orginal vxlådan med 18"-fälgar och höjt varvstopp så är den teoretiska topphastigheten 332kmh.
Menar du mig? Nej, jag tycker den är för lågt utväxlad på sexan. Den varvar mer än 500 mer i 120 än min Rover 820 turbo vitesse. Jag tycker det är irriterande på motorvägen när den kryper upp över 3k rpm strax efter 120. Min tes är att gemene man som letar familjebil är intresserad av en lägre ljudnivå av komfortskäl i motorvägsfart än en teoretisk toppfart på 330km/h.
Några Hondatastyle insugspackningar kvar. B18, K20, D16. Volvo B23. Nissan SR20DET
Skriv svar