Crx låter som ATV,samt avgasrör glöder?!

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Användarvisningsbild
Scoore
Lärd
Lärd
Inlägg: 1126
Blev medlem: 12 juli 2010, 00:14
Namn: Johan Hedlund
Ort: Eskilstuna

8 november 2011, 16:18

Hallå!

Köpte nyligen en d16z5 beggat i sthlmstrakten av Leonardo på forumet.

Har monterat i den och kopplat in allt,men när den startas så låter det inte som den går rätt.. Den är seg i gasrespons och kan panga till någon gång.

Fick för mig att det var nån av kamaxlarna som stod fel så ändrade om allt,samt bytte till ny fördelare.

Har inte provat starta den sen dess,men ska göra det om ett tag.

Ville bara kika om någon har en idé vad det kan vara för något.
Motor i sig har inte gått mer än 17tusen cirkus.

Det jag märkte som var lite skillnad på motorerna var att nya motorn har en form av givare eller solenoid av något slag sitter PÅ insuget,medans gamla har den sitter i Karossen,och enbart en ingång för slang i insuget.

Tror nya hette hf3 eller så och det andra var hf2. Kan vara vice versa med.

Nya motorn är en 90a,gamla var en 89a.

Jag kör även med den gamla härvan till motorn,då den nya saknade vissa kontakter,och jag kände det var smidigare att använda mig av den gamla då den var fel,och skiljde inget från nya (som jag Ser det)

Ös på om ni vet något.

/Johan
Senast redigerad av 1 Scoore, redigerad totalt 8 gånger.
Användarvisningsbild
Scoore
Lärd
Lärd
Inlägg: 1126
Blev medlem: 12 juli 2010, 00:14
Namn: Johan Hedlund
Ort: Eskilstuna

8 november 2011, 23:41

Okay update.

Jag drog och tankade i Vpower och etanol (70-30) så den kunde få rensa lite i motorn då jag trodde den behövde sotas ur..

Kör lite grann,polaren stannar mig och säger att avgaset GLÖDER.. Jag bajjar nästan på mig,och vi bogserar bilen hem sen.

Vad beror detta på? den går dåligt,och är inte alls gasvillig.. låter som en 4hjuling faktiskt,och sen glöder avgaset.

Soppatryck frör högt? Fattar inte..
Användarvisningsbild
benci
Lärd
Lärd
Inlägg: 1231
Blev medlem: 28 juli 2004, 22:12
Ort: Stockholm

9 november 2011, 00:11

Scoore skrev:... avgaset GLÖDER..
den går dåligt,och är inte alls gasvillig..
låter som en 4hjuling faktiskt,och sen glöder avgaset.
Har du kollat vad tändningen står på vid tomgång?

Skulle kunna vara på tok för mycket "backad tändning" .
Har man ingen klok förtändning så skapas mycket värme i avgaserna.
Samt att bilen kan kännas slö.

Kör du med den gamla data-boxen till den nya motorn?
Vad har du för "mapp" i boxen?
Mvh Benci_Hovanyi
Användarvisningsbild
Scoore
Lärd
Lärd
Inlägg: 1126
Blev medlem: 12 juli 2010, 00:14
Namn: Johan Hedlund
Ort: Eskilstuna

9 november 2011, 00:14

Det blir ingen skillnad i tändningen när jag flyttar fördelaren av nån anledning.. På min d16z6 märker jag när jag flyttar den för tomgången blir helt annorlunda. Dock ingenting på min z5 motor.

Jag har provat med båda och båda går lika illa. Är ingen mappning utöver original. :(

Bilen går verkligen som en påse nötter.. kommer puffar ibland från insuget med. Som sagt. den låter som en ATV och går skitdåligt vilket suger eftersom jag gärna vill köra lite med den innan väglaget är helt sabbat.
Användarvisningsbild
benci
Lärd
Lärd
Inlägg: 1231
Blev medlem: 28 juli 2004, 22:12
Ort: Stockholm

9 november 2011, 00:25

Scoore skrev:1 - Det blir ingen skillnad i tändningen när jag flyttar fördelaren av nån anledning..

2 - kommer puffar ibland från insuget med. Som sagt.

3 - gärna vill köra lite med den innan väglaget är helt sabbat.
1 - Mät med lampa, gissa inte!

2 - Låter som kammarna står fel och inte öppnar och stänger rätt.
Kontrollera kammarnas position, kolla i WSM-en hur man gör.

3 - lika bra att du inte gasar förän du har hittat felet. ;.)


Lycka till.
Mvh Benci_Hovanyi
Användarvisningsbild
Scoore
Lärd
Lärd
Inlägg: 1126
Blev medlem: 12 juli 2010, 00:14
Namn: Johan Hedlund
Ort: Eskilstuna

9 november 2011, 00:33

1. Får göra det

2. Jag får den känslan med.. kollade det förut och när jag ställer vevhjulet på den markering som är ensam.. finns ju 4st,och 3st sitter vid varandra,sen är en ensam... Då står båda kamaxlarna med up markering uppåt,och markeringarna på insidan av kamdreven står mot varandra.
Finns ju även markeringar på UTSIDAN av kamdreven vet jag,men enligt den wsm jag har så ska man köra på insidans markeringar så de står i linje med toppen.

Är det så att markeringen nere på veven är ställd Fel,och kamaxlarna ställda efter den? Det lär ju göra enorm skillnad då.
Användarvisningsbild
Scoore
Lärd
Lärd
Inlägg: 1126
Blev medlem: 12 juli 2010, 00:14
Namn: Johan Hedlund
Ort: Eskilstuna

9 november 2011, 01:37

dåligt filmklipp på hur den går och låter. Och ja jag blev rädd när det small till :D

Användarvisningsbild
Brox
Lärd
Lärd
Inlägg: 1089
Blev medlem: 21 februari 2008, 19:34
Bil: Civic VT-Turbo
Namn: Krille Brozinic
Ort: Halmstad

9 november 2011, 08:42

Känns jävligt dumt att köra runt med en bil som inte fungerar korrekt!!

Hade den inte varit orginal så hade den garanterat varit sönder nu!
Mät tändningen, kolla ÖD på cyl 1 så att det stämmer med markeringarna.. om de glöder så är det riktigt illa!
Jag hade inte kört en meter med en bil som får avgassystemet att glöda, tänk vilken skada den lär ta i förbränningsrummen och i katalysatorn då!

Kan du inte så får du ju lämna iväg den till någon som kan eller bara använda google och våra forum för att lära sig!
Honda Power :unkown
Bmw E30 192HP+
Civic VT
Civic FK2
Civic Hybrid
Welen
Proffs
Proffs
Inlägg: 2779
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:15
Bil: Civic double nature
Namn: Fredrik Welen
Ort: Borlänge

9 november 2011, 12:09

När man ska sätta i en motor måste man kolla att den går runt för det första.. Efter man gjort det genom att rotera remskivan kollar man att kamremmen står rätt.. Det är inte ovanligt att kamremmen hoppar för det tjärvar lite här och där när motorn har stått några år. Speciellt om det första man gör är att vrida på starten. Ta av ventilkåpan och häll på olja.. Spruta lite 556 elelr liknande i tändstiftshålen och låt stå någon dag.. Sedan varmkör man och ställer ventiler..

men ladda ner en wsm och lär dig hur du ska kolla så kammarna står rätt i förhållande till veven. Det verkar stå fel..
Kolla vad jag har kvar till salu: HÄR Skicka ett PM för pris!
070 41 55 55 3
Användarvisningsbild
Scoore
Lärd
Lärd
Inlägg: 1126
Blev medlem: 12 juli 2010, 00:14
Namn: Johan Hedlund
Ort: Eskilstuna

9 november 2011, 16:00

Jag har kollat så den går runt och det gör den,kollade även kammarna,och ställde om dom när jag tyckte den gick dåligt.

Jag bytte ut all olja mot ny,oljefilter.

Jag får leta igen i den wsm jag har.

For the record så trodde vi alla att jag bara behövde sota ur motorn..därav jag körde med den.. Inte så att jag MEDVETET drar ut och kör med den bara för ATT,vilket nån verkar tro.
Användarvisningsbild
Fixxe
Tackade nej till jobb på Spoon
Tackade nej till jobb på Spoon
Inlägg: 5207
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:17
Bil: Civic/Jazz/Subaru
Namn: Fredrik Heijel
Ort: Halmstad
Has thanked: 13 times
Been thanked: 11 times

9 november 2011, 16:07

Scoore skrev:kollade även kammarna,och ställde om dom när jag tyckte den gick dåligt.
Hade remmen kuggat, så dom stog fel innan?
Justerbara kamdrev?
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB

Civic -00 #racekor
Jazz -13 #röktafittan
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming

www.streetperformance.se
Användarvisningsbild
Scoore
Lärd
Lärd
Inlägg: 1126
Blev medlem: 12 juli 2010, 00:14
Namn: Johan Hedlund
Ort: Eskilstuna

9 november 2011, 16:13

Jag kollade då på fel markeringar dumt nog,men jag ställde in den till rätt markeringar så blev samma.


Ska kamdreven stå med markeringar mot varandra,och Veven stå med den markering som är SEPARERAD,eller ska den vara i mitten av de tre som finns ?
Användarvisningsbild
Jalle
Påläst
Påläst
Inlägg: 629
Blev medlem: 21 september 2005, 09:33
Bil: Acura TL 2004
Namn: Jari Saren
Ort: Paradis, Eksjö

9 november 2011, 16:43

markeringarna på kamdreven mot varandra och i nivå med markering på plastkåpan inanför. På veven är det den separerade markeringaen som är nollan, de andra ställer du tändningen med. Låter inte som att du har en WSM?
Dubbelkolla så du har tändkablarna i rätt ordning.
______
Banbil: Del sol -92 H22
Vardagsbil: Acura TL 2004
Användarvisningsbild
Scoore
Lärd
Lärd
Inlägg: 1126
Blev medlem: 12 juli 2010, 00:14
Namn: Johan Hedlund
Ort: Eskilstuna

9 november 2011, 17:29

Då står det rätt.. Kamdreven står med inre markering mot varandra, på veven är det den separata.. vad fan är detta..
Jag har en Above honda crx manual,men har inte hittat något avsnitt där som är rätt för tillfället.

Stämmer den här bilden med hur kablarna ska sitta i min motor? In that case så är kanske det felet,för det stämmer inte riktigt (Av nån dum anledning då polaren flyttade över kablarna som de satt på andra fördelaren)

Bild
Användarvisningsbild
Scoore
Lärd
Lärd
Inlägg: 1126
Blev medlem: 12 juli 2010, 00:14
Namn: Johan Hedlund
Ort: Eskilstuna

9 november 2011, 18:09

Okay den WSM jag har är värdelös.. finns ingen info alls på varken hur kamdrev ska stå i linje med vev,ingen tändningsinfo eller hur tändkablar ska kopplas..

Någon länk till en FUNGERANDE med rätt info?

Honda Crx 89.
TijY
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 40
Blev medlem: 7 mars 2008, 22:10
Namn: Karl Jansheden
Ort: Kalmar

9 november 2011, 18:54

1 2 4 3 på fördelaren 1an överst 2an bakom. 4an neråt 3framåt. (d16z5)

1234 på motorn 1an längst bort.

Pm:a din mail så kan jag skicka en wsm.
Crx ed9 d16 -89
Shuttle EE2 -89 vinterskrot
Användarvisningsbild
Scoore
Lärd
Lärd
Inlägg: 1126
Blev medlem: 12 juli 2010, 00:14
Namn: Johan Hedlund
Ort: Eskilstuna

9 november 2011, 19:07

Hm så de på bilden stämmer?

Pmar dig!
Användarvisningsbild
Scoore
Lärd
Lärd
Inlägg: 1126
Blev medlem: 12 juli 2010, 00:14
Namn: Johan Hedlund
Ort: Eskilstuna

9 november 2011, 20:21

Funderade lite på det..

Motorn jag köpte kommer från en 90 crx,och jag valde att använda min 89as motorhärva då den jag fick med fattades det lite kontakter på och var någon skada här och där..

Har detta något med saken att göra,eller är kabelhärvorna identiska så?
Användarvisningsbild
Scoore
Lärd
Lärd
Inlägg: 1126
Blev medlem: 12 juli 2010, 00:14
Namn: Johan Hedlund
Ort: Eskilstuna

9 november 2011, 20:26

En sak till som kan vara nyttig att veta.. Kompisen började skruva på en liten stjärnskruv som sitter i fuelrailen. Den sitter under ett plastlock vid fördelaren. Han började skruva på den för att få loss den del vi behövde,och jag hann aldrig säga till innan han skruvat några varv,att man inte tar bort den på det sättet..

Är det justering för soppatryck,eller vad är den till för ?

Tycker ju visserligen den borde gå lite konstigare om den får för mycket eller lite soppa.
Användarvisningsbild
Fixxe
Tackade nej till jobb på Spoon
Tackade nej till jobb på Spoon
Inlägg: 5207
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:17
Bil: Civic/Jazz/Subaru
Namn: Fredrik Heijel
Ort: Halmstad
Has thanked: 13 times
Been thanked: 11 times

9 november 2011, 20:48

pulsutjämnaren är det som sitter ihopbyggt med muttern som håller banjo kopplingen i fuelrailen.

men fortfarande är jag inte med på om du nollat kammarna rätt.
Pilarna märkta up ska va upp, strecken mot varandra sett horisontellt.
och det ensamma strecket på remskivan.

och den WSM du hade va värdelös? Då va det inte en WSM du hade.
WSM är hondas, sedan finns det ju lite blandade verkstadmanualer, men det är bara onödigt att ens ladda ner eller köpa.
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB

Civic -00 #racekor
Jazz -13 #röktafittan
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming

www.streetperformance.se
Användarvisningsbild
Scoore
Lärd
Lärd
Inlägg: 1126
Blev medlem: 12 juli 2010, 00:14
Namn: Johan Hedlund
Ort: Eskilstuna

9 november 2011, 20:57

Jag hade tydligen något supplement.. sökte på google efter wsm och fick denna men har en riktig WSM nu så.

Allt är rätt nollat det har jag kikat dubbla gånger.

HOWEVER... så satt 2an och 3ans tändkablar i motsatt utgång på fördelaren... Varför vet jag inte,men fel i helvete är det.. Dock startar inte bilen alls nu,så ska kolla imorgon i dagsljus igen vad fan som hänt..

Denna gång UTAN han som "hjälpte" mig med allt.. Känns som mer blivit fel än rätt då han lossade på den skruven,satte ihop fördelarens kablar. Trodde en elektriker kunde kablar och sådant men aja tji fick jag.

Återkommer imorgon igen när jag kollat detta.

Fixxe: Okay. Den lilla skruven som sitter i mitten där vad gör den? om man lossar den eller så,vad kan hända?
torake
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 34
Blev medlem: 4 augusti 2011, 14:12
Namn: Tor-Åke Fransson

9 november 2011, 22:01

Hur står tändningen? Har du kollat den med stroboskop?
Användarvisningsbild
Scoore
Lärd
Lärd
Inlägg: 1126
Blev medlem: 12 juli 2010, 00:14
Namn: Johan Hedlund
Ort: Eskilstuna

10 november 2011, 16:48

Nu är bilen fungerande igen.

Var så illa så att när jag hade sönder det som drev fördelaren som sitter i spåret i kamaxeln,så bytte jag och satte den åt fel håll. Visste inte om att den var förskjuten lite på ena sidan,och därmed passade den bara på ett sätt.

Ställde 1ans kolv i TDC,och då pekade fördelaren mellan 2an och 4ans tändkabel.

Detta och att 2an och 3ans tändkabel satt på fel plats gjorde antagligen att den startade och gick som den gjorde..

Jag har mig själv att skylla på fördelaren då jag bytte den del som var trasig..

Nu fungerar den iaf och var nyss ute och lirade lite. Superkul.
Användarvisningsbild
Mordiiax
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 3945
Blev medlem: 5 augusti 2005, 11:28
Bil: Civic 1300 -81
Namn: Johan Mähler
Ort: Sundsvall
Has thanked: 2 times
Been thanked: 3 times
Kontakt:

10 november 2011, 16:59

Härligt och grattis :)
*Regionsombud Norr* Johan Mähler 070 358 06 13
Honda Civic Tourer -15 & Honda Civic 1300 -81
Tidigare Honda: Civic "Spoon", Civic diesel, Civic VEi, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
Användarvisningsbild
Scoore
Lärd
Lärd
Inlägg: 1126
Blev medlem: 12 juli 2010, 00:14
Namn: Johan Hedlund
Ort: Eskilstuna

10 november 2011, 17:03

Superhärligt!

Tack så mycket :D
Användarvisningsbild
Mordiiax
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 3945
Blev medlem: 5 augusti 2005, 11:28
Bil: Civic 1300 -81
Namn: Johan Mähler
Ort: Sundsvall
Has thanked: 2 times
Been thanked: 3 times
Kontakt:

10 november 2011, 17:06

Skulle nog dra liknelsen med att få till en bil på detta viset är som att få orgasm. Hela kroppen är spänd och sen slappnar man av och känner endorfinruset i kroppen. Awesome :D
*Regionsombud Norr* Johan Mähler 070 358 06 13
Honda Civic Tourer -15 & Honda Civic 1300 -81
Tidigare Honda: Civic "Spoon", Civic diesel, Civic VEi, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
Användarvisningsbild
Scoore
Lärd
Lärd
Inlägg: 1126
Blev medlem: 12 juli 2010, 00:14
Namn: Johan Hedlund
Ort: Eskilstuna

10 november 2011, 17:17

Man blir ju rätt lättad när man får den att äntligen gå som Jag vill den ska gå :) sen med lättat svänghjul blev det ännu mer skillnad. superskoj :D
Användarvisningsbild
Asse
Master
Master
Inlägg: 2167
Blev medlem: 25 juli 2004, 18:48
Bil: Civic VTI EK4
Namn: Erik Lindgren
Ort: Karlstad
Been thanked: 1 time

10 november 2011, 18:14

Ställ rätt tändningen med tändlampa nu innan du kör mer.
"Isn't it nice when things just work?"

Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Skriv svar